Web Analytics Made Easy - Statcounter

دکتر منصوره صراطی، مدیر گروه رتبه بندی مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC)، گفت: پایگاه رتبه بندی تایمز یکی از نظام‌های رتبه‌بندی معتبر در سطح بین‌المللی است که در ۲۰۱۳ میلادی برای اولین بار رتبه بندی دانشگاه‌های آسیایی را در کنار رتبه‌بندی‌های بین المللی خود انجام داد.

او گفت: در گزارش اخیر رتبه‌بندی دانشگاه‌های آسیایی در سال ۲۰۲۲، تعداد ۶۱۶ دانشگاه از ۳۱ کشور رتبه‌بندی شده‌اند و از ایران تعداد ۵۸ دانشگاه حضور داشته‌اند که ۶ دانشگاه کشور در میان ۱۰۰ دانشگاه برتر آسیا قرار گرفته‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این در حالی است که تعداد دانشگاه‌های ایران در سال گذشته ۴۷ دانشگاه بوده است.

صراطی گفت: روش‌شناسی این رتبه‌بندی همانند روش‌شناسی رتبه‌بندی جهانی دانشگاه‌ها است که از ۱۳ شاخص در قالب ۵ معیار آموزش (۲۵)، پژوهش (۳۰)، استنادات (۳۰)، درآمد صنعتی (۷.۵) و وجهه بین‌المللی (۷.۵) بهره جسته است. با این حال در رتبه‌بندی دانشگاه‌های آسیایی پس از محاسبه امتیازات بر اساس شاخص‌ها نتایج کسب شده را بر اساس دانشگاه‌های موجود در این رتبه‌بندی باز تنظیم می‌کند.

او گفت: رتبه‌بندی آسیایی تایمز در سال ۲۰۲۲، تعداد ۶۱۶ دانشگاه را از ۳۱ منطقه در بردارد. در این رتبه‌بندی دانشگاه‌های Tsinghua University و Peking University از کشور چین مانند سال گذشته رتبه‌های اول و دوم را در بین دانشگاه‌های آسیایی به خود اختصاص داده‌اند و برای سومین سال متوالی دو دانشگاه از چین در صدر جدول این رتبه‌بندی دیده می‌شود و همچنان مانند سال گذشته دانشگاه‌های NUS (National University of Singapore) سنگاپور و UHK (University of Hong Kong) از هنگ کنگ به ترتیب رتبه‌های سوم و چهارم را دارند.

مدیر گروه رتبه بندی ISC گفت: همانند سال‌های گذشته، کشور ژاپن با ۱۱۸ دانشگاه بیشترین تعداد دانشگاه را در این رتبه‌بندی دارد (سال گذشته این رکورد ۱۱۶ بوده است) و بهترین دانشگاه آن University of Tokyo با رتبه ۶ است.

او گفت: ایران در سال ۲۰۲۲ تعداد ۵۸ دانشگاه در بین دانشگاه‌های برتر آسیایی داشته است که این تعداد در سال ۲۰۲۱، ۴۷ دانشگاه و در ۲۰۲۰، ۴۰ دانشگاه، در ۲۰۱۹، ۲۹ دانشگاه در سال ۲۰۱۸، ۱۸ دانشگاه و در سال ۲۰۱۷ برابر با ۱۴ دانشگاه بوده است. سهم ایران از نظر تعداد دانشگاه‌ها در سال ۲۰۱۳ برابر با ۳ درصد بود که در سال ۲۰۲۲ به ۹.۴ درصد رسیده است.

مدیر گروه رتبه بندی ISC  گفت: همان گونه که در جدول زیر نشان داده شده است، در رتبه بندی آسیایی ۲۰۲۲ تایمز، تعداد ۵۸ دانشگاه از ایران حضور دارند. دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل با رتبه ۵۷ اولین دانشگاه ایران و دانشگاه‌های علوم پزشکی کردستان، پزشکی مازندران و صنعتی شریف به ترتیب با رتبه‌های ۶۴، ۶۸، ۷۰ بهترین رتبه‌های ایران را کسب کردند.

صراطی گفت: از ۲۷ کشور اسلامی در قاره آسیا، دانشگاه‌های ۱۷ کشور در رتبه‌بندی آسیایی تایمز ۲۰۲۲ حضور دارند. از لحاظ تعداد دانشگاه، کشور ایران با ۵۸ دانشگاه رتبه اول و ترکیه و پاکستان به ترتیب با ۵۴ و ۲۱ دانشگاه رتبه دوم و سوم را دارند. دانشگاه فلسطین برای اولین بار است که در این رتبه‌بندی حضور پیدا می‌کند.

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: نتایج رتبه بندی تایمز کشورهای آسیایی سال 2022 دانشگاه ایران دانشگاه برتر آسیا رتبه بندی دانشگاه دانشگاه های آسیایی رتبه بندی تعداد دانشگاه سال ۲۰۲۲ ۵۸ دانشگاه سال گذشته

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۷۹۹۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بررسی زمینه‌های پژوهشی حوزه بازی میان ایران و دانشگاه سینرجی

به گزارش خبرگزاری مهر، سجاد میرزاخانی مسؤول امور بین‌الملل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای به‌عنوان مهمان ویژه در کنفرانس علمی «توسعه ورزش‌های الکترونیک دانشگاه سینرجی روسیه»، به معرفی ظرفیت‌های صنعت بازی ایران پرداخت.

میرزاخانی مقدم که به‌صورت آنلاین در این کنفرانس شرکت می‌کرد در سخنانی به معرفی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای به‌عنوان تنها متولی صنعت بازی در ایران پرداخت و برگزاری دوره‌های بازی‌سازی و برگزاری جشنواره بازی‌های جدی را از زمینه‌های شکل‌گیری همکاری‌های مشترک میان بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای و دانشگاه سینرجی روسیه دانست.

وی نظام رده‌بندی سنی بازی‌های رایانه‌ای ایران (اسرا) را یکی از ۷ نظام رده‌بندی سنی دنیا و تنهاترین آنها در میان کشورهای اسلامی دانست و در ادامه گزارشی از روند شکل‌گیری و توسعه همکاری میان بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای و سازمان توسعه بازی‌های رایانه‌ای روسیه در حوزه‌های پژوهشی، آموزشی، سرمایه‌گذاری، نشر بازی‌های ایرانی در روسیه و نشر بازی‌های روسی در ایران ارائه داد.

نماینده بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای با اشاره به برگزار شدن جلسات حضوری و وبیناری میان دو مجموعه در سال گذشته و شکل‌گیری روابط علمی، پژوهشی و تجاری بین شرکت‌های ایرانی و روسی، از طراحی پروژه‌ها و رویدادهای علمی و تجاری مشترک در سال جاری خبر داد.

وی با اشاره به لزوم حمایت دستگاه‌های حاکمیتی مختلف از بازی سازان و ناشران گفت: ایران با وجود ۳۴ میلیون بازیکن، جمعیت جوان و میزان بسیار بالای کاربران اینترنت کشوری دارای ویژگی‌های جذاب برای سرمایه‌گذاران بین‌المللی حوزه بازی‌های رایانه‌ای است.

مقدم، در جریان برگزاری این کنفرانس نیز به پرسش‌های مطرح شده در خصوص آمارهای مربوط به بازار بازی‌های رایانه‌ای ایران و فعالیت‌های بین‌المللی شرکت‌های ایرانی و حمایت حاکمیت از آنها پاسخ دادند.

در پایان مقدم با قدردانی از میخائیل پیمنوف مدیر بین‌الملل دانشگاه سینرجی روسیه، نسبت به تحکیم روابط علمی و پژوهشی میان اساتید و دانشجویان این صنعت در دو کشور ابراز امیدواری کرد.

کد خبر 6092094 زینب رازدشت تازکند

دیگر خبرها

  • قهرمان جام حذفی فوتبال ایران سهمیه لیگ نخبگان می‌گیرد؟
  • اقدامات آموزشی و رتبه بندی معلمان
  • تناقض عجیب در پذیرش دانشجویان خارجی و کیفیت دانشگاههای ترکیه
  • بررسی زمینه‌های پژوهشی حوزه بازی میان ایران و دانشگاه سینرجی
  • رئیسی: هدف رتبه بندی معلمان افزایش شان و منزلت معلم است (فیلم)
  • جام باشگاه های فوتسال آسیا دوباره برگزار می شود
  • افت ۴ پله‌ای رتبه علمی ایران
  • ملاک‌های افزایش شهریه مدارس غیردولتی با رتبه‌بندی آنها
  • زمان نبرد فینال آسیا بین ایران _ تایلند مشخص شد
  • تنیس کمتر از ۱۲ سال غرب آسیا؛ پسران ایران به دیدار رده‌بندی رفتند