Web Analytics Made Easy - Statcounter

همزمان با افزایش بی سابقه بهای بنزین در آمریکا، بانک جهانی نسبت به بروز تورم همراه با رکود در جهان هشدار داد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، همزمان با افزایش بی سابقه بهای بنزین در آمریکا، بانک جهانی نسبت به ادغام تورم فزاینده با کاهش نرخ رشد اقتصادی و ایجاد تورم همراه با رکود در جهان هشدار داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

براساس گزارش نیوزویک، بهای بنزین در آمریکا، روز سه شنبه از مرز 4 دلار و 91 سنت در هر گالن عبور کرد وهمزمان بانک جهانی هشدار داد شرایط اقتصادی فعلی در سراسر جهان، مشابه شرایط تورم همراه با رکود در دهه 70میلادی است.

دیوید مالپس رئیس بانک جهانی در بیانیه‌ای اظهار کرد آسیب های مربوط به همه گیری کووید 19، تهاجم روسیه به اوکراین، اقتصاد آسیب دیده چین، اختلال در زنجیره تامین و تورم همراه با رکود باعث کاهش شدید رشد اقتصادی شده است.

وی افزود: دوری از رکود برای بسیاری از کشورهای جهان غیرممکن است. بازارها پیش می روند بنابراین ضروری است که تولید رونق یافته و محدودیت های تجاری برداشته شوند.

بانک جهانی در این گزارش با اشاره به اینکه شرایط اقتصادی فعلی مانند شرایطی است که در دهه 70 میلادی شکل گرفته، اعلام کرد انتظار می رود وضعیت تورم سال آینده میلادی اندکی بهتر شود اما همچنان در بسیاری از کشورهای جهان شرایط اقتصادی خوبی را شاهد نخواهیم بود. رشد اقتصادی در کشورهای پیشرفته و صنعتی از 5/1 درصد در سال 2021، به 2/6 درصد در سال 2022 کاهش یافته و انتظار می رود در سال 2023 به 2/2 درصد برسد.

این در حالی است که براساس گزارش بانک جهانی، شرایط اقتصادی ایجاد شده اندکی متفاوت از شرایط اقتصادی دهه 70 میلادی است. در حال حاضر دلار قوی تر شده، میزان افزایش بهای کالاها کمتر است، توازن بیشتری بین موسسات مالی مختلف وجود دارد و کنترل بیشتری بر ثبات قیمت ها از طریق بانک های جهانی وجود دارد.

مالپس همچنین هشدار داد که اثرات منفی و مضرات رکود همراه با تورم سالیان سال باقی می ماند حتی اگر رکود جهانی از بین برود. برای جلوگیری از بروز چنین مشکلی باید زنجیره تامین مواد اصلی بهبود یافته، بهای مواد غذایی و سوخت کاهش یابد، شبکه های اجتماعی ایمن تری داشته باشیم، وابستگی به سوخت های فسیلی و آسیب های ناشی از همه گیری کرونا کمتر و صد البته جنگ روسیه و اوکراین تمام شود.

این در حالی است که هفته گذشته اعلام شد قیمت بنزین در آمریکا تقریباً هر روز به رکورد جدیدی می‌رسد و حالا در آغاز فصل تعطیلات در این کشور به اوج 4دلار و 61سنت رسیده است.

طبق گزارش این اداره، قیمت بالای نفت خام، تأثیر حمله روسیه به اوکراین بر بازار نفت و سوخت و پیشی گرفتن تقاضای بنزین در آمریکا از تولید آن، عوامل اصلی رکوردشکنی قیمت بنزین بوده است اما نشانه‌هایی از کاهش تقاضا درنتیجه‌ بالا رفتن قیمت بنزین وجود دارد.

این در حالی است که از ابتدای تهاجم روسیه به اوکراین، بسیاری از تحلیلگران اقتصادی اظهار کردند که در صورت ادامه جنگ، قیمت بنزین در آمریکا طی چند هفته به بیش از 4 دلار می‌رسد. علاوه بر این، تحریم نفت روسیه از سوی آمریکا، باعث بالارفتن قیمت سوخت در این کشور شده است.

وزیر خزانه‌داری آمریکا تورم بی‌سابقه کشورش را گردن روسیه انداخت

 

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: تورم همراه با رکود بهای بنزین در آمریکا شرایط اقتصادی بانک جهانی قیمت بنزین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۸۰۹۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش‌بینی تورم جهانی بین سال‌های ۲۰۲۴ تا ۲۰۲۶

پیش‌بینی می‌شود تورم جهانی پس از رسیدن به اوج ۸.۷ درصدی در سال ۲۰۲۲ به ۵.۹ درصد در سال ۲۰۲۴ کاهش پیدا کند و تا سال ۲۰۲۶ به ۳.۷ درصد برسد.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، نرخ تورم جهانی به‌تدریج در حال کاهش، اما این کاهش کند بوده است. سوال این است که آیا تورم به اندازه کافی کاهش پیدا می‌کند تا سیاست‌های پولی را تسهیل کند یا خیر. فدرال رزرو تاکنون نرخ‌ها را به مدت ۹ ماه در میان تورم اصلی قوی‌تر از حد انتظار نگه داشته است که این اقدام قیمت‌های نوسان انرژی و مواد غذایی را حذف نمی‌کند.

با این حال با نگاهی بیشتر به آینده، پیش‌بینی‌های تورم صندوق بین‌المللی پول (IMF) نشان می‌دهد که با کاهش فشار قیمت‌ها، تورم کاهش پیدا می‌کند، اما مسیر کاهش تورم خالی از ریسک‌های ناشناخته نیست.

چشم‌انداز تورم صندوق بین‌المللی پول

طبق آخرین پیش‌بینی‌های صندوق بین‌المللی پول برای نرخ تورم جهانی تا سال ۲۰۲۶، تورم جهانی پس از رسیدن به اوج ۸.۷ درصدی در سال ۲۰۲۲ به ۵.۹ درصد در سال ۲۰۲۴ کاهش پیدا خواهد کرد. این امر نشان‌دهنده روندهای تورم امیدوارکننده در میان رشد انعطاف‌پذیر جهانی است.

در حالی که تورم تا حد زیادی به دلیل کاهش قیمت انرژی و کالاها کاهش پیدا کرده است، تورم بالای مداوم خدمات چالش‌هایی را برای کاهش فشار قیمت‌ها ایجاد می‌کند. علاوه بر این، صندوق بین‌المللی پول خطر بالقوه تشدید درگیری در خاورمیانه را برجسته می‌کند که می‌تواند به شوک‌های قیمت انرژی و هزینه‌های حمل‌ونقل بالاتر منجر شود.

این تحولات می‌تواند بر سناریوهای تورم تأثیر منفی بگذارد و بانک‌های مرکزی را به اتخاذ سیاست‌های پولی سخت‌تر ترغیب کند. به‌طور کلی پیش‌بینی می‌شود که تا سال ۲۰۲۶، تورم جهانی به ۳.۷ درصد کاهش داشته باشد که به‌طور قابل توجهی بالاتر از هدف دو درصدی تعیین‌شده توسط چندین اقتصاد بزرگ است. از سوی دیگر در این سال می‌توان شاهد واگرایی در مسیر تورم بین اقتصادهای پیشرفته و نوظهور بود.

در حالی که پیش‌بینی می‌شود کشورهای ثروتمند تا سال ۲۰۲۶ نرخ تورم را نزدیک‌تر به هدف دو درصدی ببینند، پیش‌بینی می‌شود که نرخ تورم در اقتصادهای نوظهور به ۴.۹ درصد برسد که به میانگین‌های قبل از همه‌گیری نزدیک‌تر خواهد شد.

کد خبر 750447

دیگر خبرها

  • پیش‌بینی تورم جهانی بین سال‌های ۲۰۲۴ تا ۲۰۲۶
  • اثرات تورم بر زندگی مردم با اختصاص سهمیه بنزین به نفر خنثی می شود
  • تورم ترکیه چقدر است؟
  • افزایش قیمت جهانی نفت/ برنت ۸۳ دلار و ۸۵ سنت شد
  • قیمت جهانی طلا امروز ۱۴۰۳/۰۲/۱۴/ کاهش نرخ انس طلا
  • قیمت جهانی نفت امروز ۱۴۰۳/۰۲/۱۴ |برنت ۸۳ دلار و ۸۵ سنت شد
  • بخش خصوصی می تواند از فروپاشی اقتصادی افغانستان جلوگیری کند
  • آمریکا در مقابل جنبش دانشجویان درون کشورش محکوم به شکست است/ هم افزایی و همراهی در مقابل خوی استکبار جهانی پیام ایستادگی به همراه دارد
  • رشد اندک بهای سکه و ثبات قیمت نیم سکه در معاملات امروز
  • راهکارهای رئیس کمیسیون اقتصادی برای تعدیل قیمت خودرو؛از واردات تا کاهش قیمت بهای تمام شده