Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران اکونومیست»
2024-04-28@13:48:45 GMT

عرضه دوباره خودرو در بورس کالا در ابهام است

تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۱۸۱۱۶۳

عرضه دوباره خودرو در بورس کالا در ابهام است

عرضه دو خودروی پرطرفدار در بورس کالا که قرار بود از امروز انجام شود، با نامه‌ای از سوی وزارت صمت تعلیق و به رفع ابهام در شورای عالی بورس موکول شد.

به گزارش ایران اکونومیست، بازار خودرو طی مدت‌ها قبل با نوسانات و التهاب زیادی همراه شد که این امر مسوولان را بر آن داشت تا تصمیمات لازم برای کاهش هیجانات ایجاد شده در این بازار را در دستور کار قرار دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پس از افزایش تقاضا در بازار خودرو، طرح ساماندهی این بازار در دستور کار مجلس قرار گرفت که عرضه خودرو در بورس کالا بهترین تصمیم برای بهبود وضعیت این بازار بود و از همان زمان اجرایی شدن این اقدام به طور جد مورد پیگیری مسوولان قرار گرفت.

با آغاز به کار دولت سیزدهم، همچنان این موضوع مورد بحث بود و اجرای این طرح تحت تاثیر پیگیری‌های انجام شده به گام پایانی نزدیک تر شد.

وزارت صمت در دولت سیزدهم با توجه به تجربه موفقی که در عرضه سیمان و فولاد به بورس کالا داشت و به مرور شاهد ایجاد شفافیت در قیمت و معاملات بازار این کالاها از طریق بورس کالا بود، تصمیم به استفاده از ظرفیت بورس کالا برای ساماندهی و ایجاد تعادل در بازار خودرو گرفت.

نگاه مثبت به بازار خودرو با عرضه خودروی «کارا» در بورس کالا

با آماده بودن بسترها و زیرساخت‌های بورس کالا برای عرضه خودرو، زمینه استفاده از بازار شفاف، رقابتی و فروش با قیمت منصفانه و همینطور نظام توزیع عادلانه فراهم شد، در همین راستا ۲۸ اردیبهشت ماه سال جاری بود که عرضه خودرو در بورس کالا با هزار دستگاه خودرو «کارا» شروع شد و از ابتدای عرضه این محصول تاکنون ۱۳۹ دستگاه از این خودرو شامل ۸۱ دستگاه کارا دو کابین و ۵۸ دستگاه کاراتک کابین در بورس معامله شد.

بررسی روند قیمتی «کارا» در بازار نشان می‌دهد از زمان عرضه این خودرو در بورس کالا، قیمت این محصول در بازار آزاد ریزشی و با کاهش چند میلیون تومانی همراه شد.

 کارا دو کابین که تا پیش از عرضه در بورس در بازار آزاد ۴۱۲ میلیون تومان دادوستد می شد؛ بعد از معاملات موفق در تالار خودرو بورس کالا به ۳۷۷ میلیون تومان تنزل قیمت داد.

ممانعت از عرضه ۲ خودروی پرطرفدار در بورس کالا

تحت تاثیر چنین اتفاق مثبتی، قرار بر این شد تا از امروز عرضه دو خودروی پرطرفدار در بورس کالا انجام شود اما با نزدیک شدن به زمان عرضه، نامه‌ای از سوی وزارت صمت برای تعلیق عرضه خودرو در این بازار ابلاغ و به رفع ابهام در شورای عالی بورس موکول شد.

به دنبال چنین تصمیمی از سوی وزارت صمت، مدیر بازرسی و امور اعضا بورس کالای ایران در نامه ای به شرکت های کارگزاری اعلام کرد که علیرغم آماده سازی زیرساخت های لازم برای انجام معاملات خودرو در بورس کالا با توجه به نامه روز گذشته معاونت صنایع حمل و نقل وزارت صمت مبنی بر مصوبات شصت و سومین جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی، عرضه خودرو در بورس کالا تعلیق می شود.

در متن نامه محمد نوروزپور مدیر بازرسی و امور اعضا بورس کالای ایران آمده است: با توجه به نامه روز گذشته معاونت صنایع حمل و نقل وزارت صمت که پایان وقت اداری به بورس کالا ارسال شد، مبنی بر مصوبات شصت و سومین جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی و با توجه به ابهامات حقوقی درخصوص امکان تسری مصوبه مذکور به عرضه خودرو در بورس کالا، موضوع جهت اتخاذ تصمیم به شورای عالی بورس و اوراق بهادار ارجاع شد.

در ادامه این نامه ضمن عذرخواهی از تمامی ذی نفعان آمده است: علی رغم آماده سازی زیرساخت های لازم جهت انجام معاملات خودرو در بورس کالا، شبکه کارگزاری و تولیدکنندگان خودرو تا زمان ابهام توسط شورای عالی بورس، عرضه در بورس کالا تعلیق می شود.

  منبع: خبرگزاری ایرنا برچسب ها: بورس کالا ، خودرو ، بورس

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: بورس کالا خودرو بورس عرضه خودرو در بورس کالا شورای عالی بورس بازار خودرو وزارت صمت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۸۱۱۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

التهابات بازار خودرو، ارز و مسکن کاهش می‌یابد

به گزارش خبرنگار مهر، محمدرضا پورابراهیمی در جلسه علنی امروز (یکشنبه ۹ اردیبهشت ماه) مجلس و در جریان بررسی ایرادات شورای نگهبان به طرح مالیات بر سوداگری و سفته‌بازی، اظهار کرد: طرح مالیات بر سوداگری یکی از طرح‌های مهم مجلس یازدهم است و با این طرح، چهار دارایی پایه در اقتصاد کشور از سوداگری جدا می‌شود.

وی بیان کرد: ما باید بخش مولد اقتصادی را تقویت کنیم تا منابع به سمت بخش مولد اقتصادی بازار طلا، ارز، خودرو و مسکن حرکت کند.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: قانون مالیات بر سوداگری به کاهش قیمت و التهابات در بازار خودرو، ارز، طلا و مسکن کمک می‌کند و باعث می‌شود منابع اقتصادی را به سمت بازارهای مولد به جای بازارهای سوداگرانه انتقال دهیم.

کد خبر 6090648 زهرا علیدادی

دیگر خبرها

  • عرضه‌های امروز بورس کالا ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • التهابات بازار خودرو، ارز و مسکن کاهش می‌یابد
  • تصمیم‌گیری درخصوص عرضه پژوپارس در شورای رقابت
  • پیش‌بینی بورس فردا ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • اگر برای خرید کشنده فاو در بورس تردید دارید، این مقاله را بخوانید
  • بررسی معاملات بورس کالا
  • احتمال کاهش عرضه لپ تاپ؛ بازار راکد و متقاضی بلاتکلیف است
  • معامله ۴.۸ میلیون تن سیمان در بورس کالا در نخستین ماه امسال
  • معامله ۳۶ همت انواع کالا و محصول در بورس کالا
  • اگر برای خرید کشنده فاو در بورس تردید دارید، بخوانید