Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمد ترابی با بیان اینکه سرود "سلام فرمانده" یک شاهکار است، ادامه داد: مهمترین دلیلی که کودکان و نوجوانان با این سرود ارتباط برقرار کردند این بود که خواندن این سرود احساس بزرگیِ شخصیت و افتخار به آنها می‌دهد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از تیتریک، نیمه شعبان مصادف با ۲۷ اسفندماه ۱۴۰۰ بود که نماهنگی با عنوان «سلام فرمانده» با نوای ابوذر روحی در لنگرود اجرا شد؛ سرودی با مضامین ساده و دلنشین.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نماهنگ این سرود در صحن و سرای مسجد مقدس جمکران بلافاصله در شبکه‌های اجتماعی سپس در رسانه ملی پخش شد و مورد استقبال مردم قرار گرفت. اگرچه مخاطب سنی این اثر «دهه نودی‌ها» هستند، اما فرم موسیقی این سرود باعث شده که بزرگ‌تر‌ها نیز با کودکان خود همنوا شوند.  «سلام فرمانده» به قدری دیده و شنیده شد که شاید کم‌تر کسی را بتوان در این سرزمین پهناور دید که این سرود به گوشش نرسیده باشد و افراد بسیاری هم هستند که در حال و هوای خود آن را زمزه می‌کنند و می‌گویند: «سلام فرمانده، سیدعلی دهه نودی‌هاش فرا خوانده»

محمد ترابی روانشناس علوم تربیتی در تحلیل سرود "سلام فرمانده" در گفتگو با خبرنگار "تیتریک" می گوید: این سرود سر و صدای زیادی در کشور و دنیا به پا کرد و انقلابیون و خانواده هایشان استقبال زیادی از آن کردند و دشمنان نظام نیز خیلی تلاش کردند این سرود را بکوبند اما موفق نشدند و هر روز این سرود در حال تکثیر و فراگیری است.

"سلام فرمانده" به دهه نودی ها احساس شخصیت می دهد

وی با بیان اینکه سرود "سلام فرمانده" یک شاهکار است، ادامه داد: مهمترین دلیلی که کودکان و نوجوانان با این سرود ارتباط برقرار کردند این بود که خواندن این سرود احساس بزرگیِ شخصیت و افتخار به آنها می دهد.

بخش عمده ای از مشکلات تربیتی ریشه در احساس حقارت دارد

ترابی افزود: این احساس بزرگی شخصیت و افتخار در ابعاد تربیتی بسیار مهم و حیاتی است و بخش عمده ای از مشکلات ما ریشه در احساس حقارت دارد که اگر ما این احساس حقارت را تبدیل به احساس بزرگی کنیم خیلی از مشکلات تربیتی ما ناخودآگاه حل می شود.

این کارشناس تصریح کرد: کودکان و نوجوانان با خواندن این سرود احساس شخصیت می کنند و این حس بزرگی و افتخار به آنها هویت می دهد.

قبیله سازی و گروه سازی یکی دیگر از نقاط قوت سرود است

وی گفت: قبیله سازی و گروه سازی یکی دیگر از نقاط قوت سرود سلام فرمانده است یعنی همان "دهه نودی ها"، وقتی یک دهه تبدیل به یک گروه می شوند و تعدادشان زیاد می شود این احساس، شخصیت را بزرگ می کند.

فراخوانده شدن توسط شخص اول مملکت (رهبر) به بچه ها احساس غرور می دهد

ترابی ادامه داد: در ادامه سرود می خوانیم: "سید علی دهه نودی ها را فراخوانده"، فراخوانده شدن توسط شخص اول مملکت، خیلی ارزشمند است و به بچه ها احساس بزرگی می دهد زیرا رهبر یک ملت، یک گروهی را مورد توجه قرار داده و از طرف دیگر، فرمانده که امام زمان (عج) را خطاب قرار می دهند یعنی شخصیت اول عالم خلقت، سربازانت هزار و چهارصدی هستند و همه این ها به کودکان و نوجوانان احساس شخصیت می دهد.

در سرود مخاطب دارای هدف است

این روانشناس افزود: وقتی بچه ها می خواهند دچار مشکلات تربیتی و آفت شوند این هدف ها را مقابل چشم خود می بینند و می گویند که من با این کار نمی توانم سردار باشم، چه کار کنم که کشور و فرمانده ام به من افتخار کند؟

قهرمان پروری در سراسر سرود مشهود است

وی با بیان اینکه قهرمان پروری در سراسر این سرود اتفاق افتاده است، گفت: مثل میرزا کوچک کار را تمام می کنم، عهد می بندم که مثل حاج قاسم تو باشم، مثل بهجت و سربازان گمنام خادمت باشم؛ این نام هایی که در سرود می برد شاید بچه ها آن ها را نشناسند، اما حاج قاسم را می شناسند، وقتی می گوید مثل میرزا کوچک خان کار را تمام می کنم یعنی یک کار خارق العاده انجام می دهم و این ها را در ذهن بچه تبدیل به قهرمان می کند.

قهرمان پروری، علاقه به رشد و پیشرفت را در بچه ها تقویت می کند

ترابی بیان کرد: یادمان باشد، آنجایی که قهرمان های بزرگی را برای بچه ها معرفی می کنیم، بچه ها میل پیدا می کنند که شبیه به آن قهرمان ها باشند، خود این عوامل در آن ها احساس بزرگی ایجاد می کند و علاقه به رشد و پیشرفت را در آنها تقویت می کند.

ضرب آهنگ سرود، حماسی است

این روانشناس افزود: ضرب آهنگ سرود "سلام فرمانده"، حماسی است و این نوع موسیقی احساس شجاعت، شخصیت، غیرت و بزرگی در افراد ایجاد می کند.

والدین از نکات تربیتی سرود برای تربیت نسل انقلابی آینده استفاده کنند

وی گفت: این سرود و حسی که از این سرود در بین کودکان و نوجوانان ایجاد شده ضامن این نیست که اینها در آینده فدای نظام و انقلاب شوند، الان یک شوری ایجاد شده و والدین می توانند از این حس خوب استفاده کنند و زمینه ساز تربیت شخصیت اصلی شان در آینده شوند.

ترابی بیان کرد: این سرود سوالاتی از قبیل: علی ابن مهذیار کیست؟ بهجت کیست؟ مثل حاج قاسم بشم، یعنی چه؟ در ذهن بچه ها ایجاد شده است و اگر ایجاد نشود، وظیفه والدین است که این سوالات را در ذهن فرزندان ایجاد کنند و با گفتگو و پاسخ صحیح به آنها، قهرمان پروری و الگوسازی کنند.

در این سرود حس حماسه با عاطفه با همدیگر آمیخته شده است

این روانشناس تصریح کرد: در این سرود حس حماسه با عاطفه با همدیگر آمیخته شده است برای همین که وقتی بچه ها این سرود را می خوانند، چشم هایشان پر از اشک می شود و می توان از این حس برای تربیت نیروهای انقلابی در آینده استفاده کرد.

ضرورت انتقال مفاهیم شناختی نهفته در سرود به دهه نودی ها، برای ماندگاری همیشگی فرهنگ این سرود به آیندگان

وی در خاتمه خاطرنشان کرد: مطمئن باشید که بچه های ما با خواندن این سرود انقلابی و اهل مسیر امام زمان(عج) نمی شوند که کار تمام شود اما حس خوبی پیدا می کنند. این حس خوب در صورتی ماندگار می شود که ما بر روی شخصیت بچه ها کار کنیم، روی تفکر بچه ها کار کنیم و بتوانیم بچه ها را واقعاً به شناخت برسانیم؛ چرا حاج قاسمت میشم؟ چرا بدون امام زمان(عج) واقعاً بهار نیست؟ چرا باید پای این نظام بمانم، این ها حرف های اساسی است که در سنین نوجوانی باید با بچه ها گفتگو شود. اگر توانستیم گفتگو کنیم و شناختی که پشت این سرود است را به بچه ها منتقل کنیم بچه ها پای نظام هم می مانند و حاضر هستند در مسیر حق از جانشان هم بگذرند اما اگر فقط همین سرود بود این هیجان می آید و بعد هم خاموش می شود و چیزی باقی نمی ماند.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: کودکان و نوجوانان سلام فرمانده قهرمان پروری احساس شخصیت احساس بزرگی دهه نودی ها بچه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۸۱۳۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری جشنواره سرود امید فردا در شاهرود

سید محمد موسوی مدیر آموزش و پرورش شاهرود گفت: در این جشنواره در مقطع متوسطه ۴۰۰ دانش آموز در قالب ۲۰ تیم و در مقطع ابتدایی هزار دانش آموز در قالب ۴۰ گروه با هم رقابت کردند.

وی هدف از برگزاری این جشنواره را شناسایی و کمک به شکوفایی استعداد دانش آموزان عنوان کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان سمنان سمنان

دیگر خبرها

  • پیش بازی دورتموند - پاری سن ژرمن؛ نبردی برای غرور
  • اجرای سرود سلام فرمانده توسط کودکان پیش دبستانی + فیلم
  • سلام بر تو که اسطوره‌ حجاب شدی ...
  • احساس غرور بیش از ۷۰ درصد مردم از عملیات وعده صادق
  • بیش از ۷۰ درصد مردم از عملیات وعده صادق احساس غرور کردند/ تغییر نام جزیره ابوموسی
  • بیش‌ از ۷۰ درصد مردم از عملیات وعده صادق احساس غرور کردند
  • مخالفت دقیقه نودی دولت رئیسی با لایحه عفاف و حجاب/برای مقابله با بی حجابی معطل تصویب قانون جدید نمی مانیم
  • برگزاری جشنواره سرود امید فردا در شاهرود
  • توزیع ۴۰۰۰ جلد کتاب برای پویش «قهرمان شهید شهر من» در استان تهران
  • افعی تهران، راسکولنیکُف و احساس منحصر به فرد بودن در جهان