Web Analytics Made Easy - Statcounter


خبرگزاری آریا-نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که از روز دوشنبه 16 خردادماه در وین آغاز شده، همچنان در جریان است. روز سه شنبه متن پیش‌نویس قطعنامه از سوی آمریکا و سه کشور اروپایی شامل انگلیس، آلمان و فرانسه به شورای حکام ارائه شد.
به گزارش خبرگزاری آریا،کشورهایی چون چین و روسیه به احتمال زیاد قطعنامه را وتو خواهند کرد اما در مقابل، افزون بر چهار کشور غربی ارائه‌کننده پیش‌نویس، احتمال دارد که کشورهای دیگری هم به آن رای دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


آخرین قطعنامه‌ای که در شورای حکام علیه ایران منتشر شد، به دو سال قبل بر می‌گردد و در این مدت قطعنامه جدیدی علیه ایران صادر نشده است. به خصوص در شرایطی که مذاکرات وین در جریان بود و این امید وجود داشت که طرفین به توافق جدیدی برسند.
اما دو ماه از توقف مذاکرات هسته‌ای می‌‌گذرد و هفته گذشته اعلام شد واشنگتن، لندن، پاریس و برلین، پیش‌نویس قطعنامه‌ای را آماده کرده‌ و در آن از ایران خواسته‌اند «با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به طور کامل همکاری کند.»
صدور این قطعنامه مورد حمایت آمریکا و سه عضو اروپایی برجام (انگلیس، فرانسه و آلمان) است و تاکنون تنها روسیه و چین با آن مخالفت کرده‌اند.

فارن پالیسی: لحن پیش نویس قطعنامه علیه ایران ملایم است
خبرنگار نشریه فارن پالیسی میگوید، در پیش نویس قطعنامه کشورهای غربی مذاکرات وین به شورای حکام آژانس، اشارهای به ارجاع موضوع هسته ای ایران به شورای امنیت سازمان ملل نشده است.
استفانی لیختنشناین، خبرنگار نشریه فارن پالیسی در صفحه توییترش نوشت: متوجه شدهام چهارشنبه شب یا پنجشنبه صبح درباره [پیشنویس] قطعنامه ارائه شده به شورای حکام، توسط آمریکا و تروئیکای اروپا[آلمان، فرانسه و انگلیس] رایگیری خواهد شد.
او افزود: لحن این پیش نویس ملایم است و در آن هیچ اشارهای به ارجاع موضوع به شورای امنیت سازمان ملل نشده است
پیش‌نویس قطعنامه ضدایرانی به شورای حکام ارائه شد و آرای کافی برای تصویب قطعنامه وجود دارد.همچنین  شورای حکام از ایران خواسته پیشنهاد گروسی برای شفاف‌سازی و حل و فصل همه مسائل پادمان‌های باقی مانده را بلافاصله بپذیرد
یک دیپلمات اروپایی به خبرگزاری فرانسه گفت: «متن در طول یک شب، یعنی بین دوشنبه تا سه شنبه ارسال شد». دیپلمات دیگری هم این خبر را تایید کرد.
یکی از دیپلمات‌ها گفت، احتمالاً این رأی‌گیری روز پنجشنبه در جریان نشست یک هفته‌ای شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی انجام می‌شود

سیدحسین موسویان: صدور قطعنامه زمینه ارجاع پرونده به شورای امنیت را فراهم می کند
سید حسین موسویان، عضو سابق تیم هسته ای ایران درباره ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت در صورت صدور قطعنامه علیه ایران گفت:اگر در نشست جاری شورای حکام، قطعنامه تصویب شود، زمینه ارجاع پرونده به شورای امنیت طی قطعنامه بعدی نشست شورای حکام آژانس فراهم میشود مگر اینکه تا آن موقع درباره برجام توافق شود. اگر پرونده بخواهد از طریق مکانیزم ماشه یا اسنپ بک به شورای امنیت برود، که پروسه اسنپ بک 65 روزه است. اگر پرونده از طریق قطعنامه آژانس به شورای امنیت برود که ایران مجددا در فصل 7منشور قرار خواهد گرفت اما لزوما به معنی تحریمهای جدید نخواهد بود چون تصویب این تحریمها قابل وتو هست که رفتار چین و روسیه در آن مقطع تعیینکننده خواهد بود.
وی افزود: درشرایط فعلی، نباید اشتباهات محاسباتی قبلی تکرار شود چون کشور و دولت آقای رئیسی با مشکلات متعددی روبه روست و ارجاع پرونده به شورای امنیت سازمان ملل، شرایط را بسیار سخت و پیچیده خواهد کرد. ضمن اینکه دفعه قبل یعنی در سال 84 بحث غنیسازی زیر 5درصد مطرح بود و الان غنیسازی 60درصد انجام شده و لذا نگرانی قدرتهای جهانی خیلی بیشتر شده است.

یورونیوز:در کوتاه مدت  پرونده ایران به شورای امنیت نمی رود
به گزارش یورونیوز،علی واعظ، مدیر بخش ایران گروه بین‌المللی بحران در این رابطه به یورونیوز می‌گوید: «فکر نمی‌کنم در کوتاه مدت احتمال اینکه پرونده ایران از شورای حکام به شورای امنیت برود چندان زیاد باشد. در این مرحله به باور من بیشتر در حد یک اخطار به ایران است و در صورتی که مذاکرات به نتیجه‌ای نرسد و طرفین از احیای برجام ناامید شوند، احتمال اینکه پرونده ایران نهایتا تا پایان سال به شورای امنیت برود، زیاد خواهد بود.»
هرچند آنطور که خبرگزاری رویترز گزارش داده،لحن و ادبیات قطعنامه احتمالی بیشتر روی «ابراز نگرانی» و نه «هشدار و تهدید» و یا تعیین ضرب‌الاجل متمرکز خواهد بود ولی در عین حال رخدادهای گذشته نشان داده پیومدن چنین مسیری می‌تواند در نهایت به بازگشت پرونده ایران در شورای امنیت سازمان ملل و همچنین فعال شدن دوباره تحریم‌های این شورا بینجامد. اتفاقی که حتی با وجود خروج دونالد ترامپ از برجام و تلاش دولت او برای متقاعد کردن کشورهای اروپایی رخ نداد و در نهایت واشنگتن نتوانست از فرآیند اسنپ بک یا فعال‌سازی خودکار تحریم‌های شورای امنیت علیه برنامه هسته‌ای ایران استفاده کند.
نبود گزینه‌های جایگزین برای ایران و آمریکا باعث می‌شود که طرفین برجام را ولو اینکه بخش کوچکی از آن به جا مانده باشد، کنار نگذارند. اما در عین حال باید در نظر داشت که با توجه به اختلافاتی که طرفین با یکدیگر دارند، گزینه رفتن به سمت اعمال فشار تدریجی علیه ایران از مسیر شورای حکام و در ادامه شورای امنیت سازمان ملل هم از گزینه‌هایی است که در صورت به نتیجه نرسیدن تلاش‌های دیپلماتیک می‌تواند در نهایت در دستور کار طرف غربی قرار بگیرد.»

ادامه مذاکرات هسته ای می تواند مانع ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت شود
با این حال گزینه دیگری که هرچند شانس آن بسیار کمتر از گذشته شده اما هنوز‌ نمی‌توان از آن چشم پوشید، احتمال نتیجه بخش بودن گفتگوها و همچنین راه‌حل‌های جایگزینی است که ممکن است از سوی طرفین برای حل مسئله سپاه در نظر گرفته شود. علی واعظ در این رابطه می‌گوید: «در حال حاضر تلاش‌هایی در حال انجام است تا فرمول جایگزینی در مورد بحث خروج سپاه از FTO پیدا شود. هرچند به طور قطع نمی‌توان گفت که این تلاش‌ها به نتیجه خواهد رسید یا خیر ولی در صورتی که طرفین از خود انعطاف لازم را نشان دهند کاملا امکان اینکه مذاکرات حتی در همین ماه ژوئن نهایی شود، وجود دارد.»
در صورتی که فضای تعلیق همچنان میان طرفین ماندگار باشد، آمریکا برخلاف دوران دونالد ترامپ، کار چندان دشواری برای جلب همراهی کشورهای اروپایی برای اعمال فشار علیه ایران نخواهد داشت.  در شرایطی که واشنگتن خواهان ارسال پرونده ایران به شورای امنیت و فعال کردن دوباره تحریم‌ها و یا احتمالا استفاده از فرآینده اسنپ بک باشد، این بار اروپا هم با این کشور همراهی خواهد کرد و دولت جو بایدن می‌تواند از امتیاز همراهی کشورهای اروپایی در فاز بعدی تقابل احتمالی با ایران نیز بهره‌مند شود. 












منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: شورای حکام اروپا آمریکا برجام ایران آژانس اتمی پرونده ایران به شورای امنیت شورای امنیت سازمان ملل شورای امنیت برود پیش نویس قطعنامه شورای حکام آژانس شورای حکام ارجاع پرونده بین المللی علیه ایران هسته ای اسنپ بک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۸۲۶۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روسیه پیش‌نویس قطعنامه آمریکا درباره استقرار تسلیحات هسته‌ای در فضا را وتو کرد

روسیه پیش‌نویس قطعنامه تحت حمایت آمریکا و ژاپن که خواستار عدم توسعه تسلیحات هسته‌ای جهت استقرار در فضا می‌شد را وتو کرد.

به گزارش ایسنا، سیزده عضو شورای امنیت به این پیش‌نویس رای مثبت داده و چین تنها کشوری بود که به آن رای ممتنع داده بود.

پیش از به رای گذاشته شدن این پیش‌نویس، چین و روسیه خواستار اعمال اصلاحاتی در آن شده بودند که خواستار ممنوعیت قرارگیری هرگونه سلاحی در فضا می‌شد.

این اصلاحیه با هفت رای موافق، هفت رای مخالف و یک رای ممتنع نتوانست به تصویب برسد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • سودان خواهان برگزاری نشست فوری شورای امنیت درباره «تجاوزات امارات» شد
  • کاخ سفید مدعی شتاب تازه ای در مذاکرات غزه شد
  • تصویب قطعنامه پارلمان اروپا علیه ایران
  • تصویب قطعنامه حقوق بشری علیه جمهوری اسلامی ایران در پارلمان اروپا
  • درخواست اتحادیه عرب برای اجرای قطعنامه آتش‌بس غزه
  • ممانعت روسیه از تصویب قطعنامه آمریکایی استقرار سلاح در فضا
  • واکنش مسکو: به قطعنامه سلاح‌های هسته‌ای در فضا
  • روسیه قطعنامه آمریکا درباره عدم استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا را وتو کرد
  • روسیه پیش نویس قطعنامه آمریکا درباره استقرار تسلیحات هسته ای در فضا را وتو کرد
  • روسیه پیش‌نویس قطعنامه آمریکا درباره استقرار تسلیحات هسته‌ای در فضا را وتو کرد