Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-05-03@00:13:50 GMT

ارز 4200 صرف دلالی و سوداگری می‌شد

تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۱۸۳۹۵۳

ارز 4200 صرف دلالی و سوداگری می‌شد

در دولت قبل ارز ترجیحی برای اینکه بار افزایش قیمت کالاها را مردم به دوش نکشند و اقلام یارانه ای توزیع شود، تعریف شد اما متاسفانه هدفی که به دنبال آن بودیم محقق نشد و این ارز از راه اصل خود خارج شد.

نایب رییس اول کمیسیون صنایع در گفت و گو با خبرنگار برنا اظهار داشت: برخی از کالاها استراتژیک هستند، مانند دارو که زندگی مردم به آنها گره خورده یارانه ای برای تولید ویا واردات آنها اختصاص داده می شود، ارز ترجیحی نیز برای همین تعریف شد اما در میانه راه همه به این نتیجه رسیدیم که بخش عمده ای از این ارز به دست مردم نمی رسد و صرفا صرف دلالی و سوداگری شده و یا از کشور خارج می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حجت الاسلام و المسلمین سید جواد حسینی کیا در ادامه بیان کرد: زمانی که ارز 4200 پرداخت می شد، قیمت کالاهای یارانه ای که با این ارز وارد می شد کم بود از این جهت آنچه که به مردم تعلق داشت عملا به دست دلالان می رسید و یا به صورت قاچاق به خارج از کشور صادر می شد. اینکه بگوییم هیچ قسمت آن به دست مردم نرسید درست نیست اما بخش زیادی از آن سر سفره مردم نیامد. 

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس افرود: به طور کلی با شرایطی که ارز برای مردم و کشور به وجود آورده بود، نظام به این نتیجه رسید این ارز از اقتصاد کشور حذف شود. رانت و فساد خسارات سنگینی بود که به کشور وارد شد در نتیجه حذف آن ضروری بود.

نایب رییس اول کمیسیون صنایع همچنین متذکر شد: نکته اصلی قابل ذکر بعد از حذف ارز ترجیحی این بود که دولت قوی در این بخش ظاهر نشد، یعنی نتوانست زیرساخت درستی را تهیه و تعریف کند تا فشار ناشی از افزایش قیمت ها بر دوش مردم نیفتد. باید علاوه بر نظارت بر بازار با کمبود کالاهای یارانه ای نیز مواجه نمی شدیم تا شیرینی این اتفاق به کام مردم بنشیند.اکنون ما شاهد افزایش قیمت های سرسام آوری در بخش کالاهای اساسی هستیم.

وی در پایان متذکر شد: نکته بعدی که باید به آن اشاره کرد این است که، دولت باید جلوی احتکار و قاچاق را با کنترل مرزها بگیرد تا آنچه در کشور تولید می شود از مرزها خارج نشود تا مردم از آن استفاده کنند. در عین حال گفتنی است که یارانه طرح منسوخی است که در هیچ جای دیگر دنیا استفاده نمی شود، در عین حال باید به سمت کالابرگ الکترونیکی بدون محدود کردن شرایط خرید مردم حرکت کنیم.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: ارز افزایش قیمت دولت یارانه برنا یارانه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۸۳۹۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز موج جدید مهاجرت خلبانان ایرانی

تین نیوز ز. حبیبی :

با پایان همه گیری کرونا و به تبع آن کاهش محدودیت ناشی از آن، سفرهای هوایی روند رو به رشد خود را دوباره شروع کردند و طی اعلام سازمان جهانی هواپیمایی این روند در سال ۲۰۲۴ به بیش از دوران قبل از همه گیری باز خواهد گشت، از این رو بسیاری از شرکت های هوایی برنامه های توسعه ناوگان خود را از سرگرفته اند.

از آنجا که کشورهای منطقه غرب آسیا همواره در زمینه توسعه ناوگان هوایی خود پیشرو بوده اند پیش بینی می شود به زودی این منطقه با کمبود شدید در نیروی کار متخصص به ویژه خلبان مواجه شود.

از طرفی ایرلاین های خارجی تمایلی برای جذب خلبان هایی با ساعت پروازی پایین ندارند و غالبا به دنبال افرادی هستند که ساعت پروازی بالایی دارند و در شرکت های هواپیمایی مشغول به پرواز هستند. در واقع خلبان هایی به خارج از کشور مهاجرت می کنند دارای سابقه و تجربه پروازی بالایی می باشند.

بسیاری از خلبانان ایرانی قبل از دوران همه گیری و به واسطه افزایش قیمت ارز( ۱۰-۱۳ هزار تومان در سال ۹۷) که با در نظر گرفتن میانگین حقوق ۱۰-۱۴ هزار دلاری در شرکت های هوایی خارج از کشور بیش از ده برابر میانگین حقوق داخل کشور را به خلبانان پرداخت می کردند تصمیم به مهاجرت و فعالیت در خارج از کشور گرفتند.

اکنون با توجه به افزایش شدید نرخ ارز در سال های اخیر و به تبع آن کاهش شدید ارزش پول ملی اختلاف دریافتی خلبانان داخل و خارج از کشور فاصله معنا داری پیدا کرده است به طور یقین روند مهاجرت خلبانان در آینده نزدیک شتاب خواهد گرفت.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • با اجرای مالیات برعایدی سرمایه بساط سفته بازی جمع می‌شود
  • نگاه مجلس دوازدهم خارج از باندها و جناح‌های سیاسی است
  • عملکرد ضعیف برخی بانک‌های‌ دولتی قم در ارائه تسهیلات مسکن
  • آغاز موج جدید مهاجرت خلبانان ایرانی
  • مراقب پیامک‌های جعلی یارانه کمک‌ معیشتی باشید
  • مراقب پیامکهای جعلی یارانه کمک معیشتی باشید
  • انعقاد ۴۲۰۰ هکتار قرارداد نقشه‌برداری اراضی کشاورزی در جیرفت
  • اجرای قانون هوای پاک از توان مسئولین استان تهران خارج است
  • زمزمه‌های دلالی مشاوران املاک در طرح مسکن جوانی جمعیت یزد
  • طرح تعرفه‌گذاری پلکانی گاز خانگی باید اجرایی شود/ تخصیص بی‌حساب و کتاب یارانه انرژی را متوقف کنید