Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-29@11:07:56 GMT

ارزش لیر ترکیه باز هم کاهش یافت

تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۱۸۴۱۲۲

ارزش لیر ترکیه باز هم کاهش یافت

ارزش لیر ترکیه در روز چهارشنبه در حالی بیش از ۲ درصد سقوط کرد که نگرانی‌ها در مورد افزایش تورم و کاهش ذخایر رسمی این کشور تقویت شده است. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از رویترز، ارزش لیر ترکیه در روز چهارشنبه در حالی بیش از 2 درصد سقوط کرد که نگرانی‌ها در مورد افزایش تورم و کاهش ذخایر رسمی این کشور تقویت شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این نگرانی ها به دلیل وعده رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه طی هفته جاری میلادی برای ادامه کاهش نرخ بهره بانکی افزایش یافته است.

بر اساس این گزارش، لیر تا 17.15 دلار تضعیف شد و به حدود پایین ترین رقم خود یعنی 18.4 که در 20 دسامبر در جریان بحران ارزی به ثبت رسیده بود، نزدیک شد.

این ارز در 12 جلسه معاملاتی از 14 جلسه گذشته ضعیف شده و پس از 44 درصد کاهش ارزش در سال گذشته، امسال 23 درصد شاهد سقوط بوده است.

بدترین عملکرد لیر ترکیه طی 2 دهه گذشتهسقوط دوباره لیر ترکیه همگام با افزایش تورم

کاهش ارزش لیر، همراه با تورم سالانه 73 درصد، خانوارها را در آستانه انتخابات اواسط سال 2023 به شدت تحت فشار قرار داده است.

اردوغان پس از جلسه کابینه خود در روز دوشنبه اعلام کرد که ترکیه نه تنها نرخ های بانکی را افزایش نمی دهد بلکه به کاهش آنها در مواجهه با هزینه های بالای زندگی ادامه می دهد.

امره آکچاکمک، مشاور ارشد مؤسسه ایست کپیتال که در دبی مستقر است، گفت: با توجه به عدم تعادل، به نظر می رسد یک فرود نرم اقتصادی بهترین سناریو باشد، اما دستیابی به آن پیش از انتخابات آسان یا مطلوب نیست.

بانک مرکزی ترکیه از زمان بحران دسامبر از ذخایر خارجی خود برای حمایت از لیر استفاده کرده است، که باعث شد معامله گران آن را بازار مدیریت شده یا "شناور کثیف" بنامند.

یک بانکدار ارشد به رویترز گفت که مقامات دولتی به دنبال پایداری نرخ ارز هستند. وی افزود که تقاضای ارز خارجی از سوی شرکت ها به دلیل پرداخت های وارداتی در بازار مشاهده شده است.

این بانکدار که خواست نامش فاش نشود، گفت: دولت می‌تواند لیر را قوی‌تر نگه دارد، اما این بدان معناست که می‌تواند نرخ ارز را فقط برای مدت زمان کوتاه‌تری کنترل کند.

ذخایر خالص خارجی بانک مرکزی ترکیه در پایان ماه می 12.2 میلیارد دلار بود، اما این رقم با احتساب سوآپ صورت گرفته به شدت منفی است.

لیر برای چندین سال متوالی بدترین عملکرد را در بازارهای نوظهور داشته است که عمدتاً به دلیل نگرانی های ناشی از سیاست‌های اقتصادی و پولی در دولت اردوغان بوده است.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: ترکیه ترکیه لیر ترکیه نگرانی ها ارزش لیر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۸۴۱۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش قیمت طلا در بازار جهانی فلزات گران بها

قیمت جهانی طلا در روز جمعه (۲۶ آوریل) کاهش یافت و با توجه به تمرکز سرمایه‌گذاران به داده‌های کلیدی تورم ایالات‌متحده برای نشانه‌هایی در مسیر نرخ بهره فدرال رزرو، برای کاهش هفتگی تعیین شد.

به گزارش ایسنا، هر اونس طلا با ۰.۱ درصد کاهش به ۲۳۳۱ دلار و ۱۵ سنت رسید. قیمت‌ها تقریباً ۱۰۰ دلار آمریکا نسبت به بالاترین رکورد تاریخ ۲۴۳۱ دلار و ۲۹ سنت در ۱۲ آوریل کاهش یافته است که ناشی از آشفتگی ژئوپلیتیکی است. هر اونس طلای آمریکا بدون تغییر به ۲۳۴۳ دلار و ۵۰ سنت رسید. قیمت شمش در هفته ۲.۵ درصد کاهش یافته است.

اقتصاد ایالات‌متحده در سه ماهه اول با کمترین سرعت خود در نزدیک به دو سال اخیر رشد کرد اما افزایش تورم انتظارات فدرال رزرو را برای کاهش نرخ بهره قبل از سپتامبر تقویت کرد. اظهارات اخیر مقامات فدرال رزرو حاکی از آن است که بانک مرکزی عجله‌ای برای کاهش نرخ بهره ندارد. نرخ‌های بالاتر جذابیت نگهداری طلای بدون بازده را کاهش می‌دهد.

داده‌ها نشان داد که واردات خالص طلای چین از طریق هنگ‌کنگ در ماه مارس ۴۰ درصد نسبت به ماه قبل افزایش یافت. جی پی مورگان اظهار کرد که هدف اوج طلا ۲۶۰۰ دلار آمریکاست. شرکت نیومونت از برآوردهای وال‌استریت برای سود سه ماهه اول پیشی گرفت زیرا بزرگترین معدن طلای جهان از تولید قوی، قیمت‌های بالاتر و هزینه های عملیاتی پایین‌تر بهره‌مند شد.

طبق گزارش رویترز، بانک مرکزی ژاپن قرار است پیش‌بینی کند که تورم در سال‌های آینده نزدیک به هدف دو درصدی خود باقی خواهد ماند و آمادگی خود را برای افزایش نرخ‌ها از نزدیک به صفر نشان می‌دهد.

در بازار سایر فلزات ارزشمند، نقره با ۰.۱ درصد کاهش به ۲۷.۴۰ دلار در هر اونس رسید، پلاتین ۰.۶ درصد افزایش یافت و به ۹۱۹ دلار و ۹۰ سنت رسید، در حالی که پالادیوم با ۱.۱ درصد افزایش به ۹۸۴ دلار و ۷۳ سنت رسید.

دیگر خبرها

  • تلاش ها برای بهبود ایمنی جاده ها کارساز است
  • چین در آفریقا از آمریکا پیشی گرفت
  • ۵۶ درصد صادرات زنجان به کشور ترکیه اختصاص دارد
  • کاهش رشد نقدینگی به تنهایی موجب مهار تورم نخواهد شد
  • قیمت لیر ترکیه امروز شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • سیاست بانک ترکیه تغییر نکرد
  • کاهش قیمت طلا در بازار جهانی فلزات گران بها
  • ریزش ۱۰۰ دلاری طلای جهانی
  • صادرات خودرو ترکیه / مشتریان اول: ایتالیا، انگلیس، فرانسه و آلمان
  • صادرات خودروی سواری از ترکیه طی ۳ ماه از ۲.۵ میلیارد دلار گذشت