Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-05-07@21:56:11 GMT

مدرک‌گرایی بدون توجه به نیازهای بازار قابل قبول نیست

تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۱۸۴۲۴۴

مدرک‌گرایی بدون توجه به نیازهای بازار قابل قبول نیست

معاون اول رئیس جمهور مدرک‌گرایی بدون توجه به نیازهای بازار را یکی از مهمترین مشکلات کشور در نظام آموزشی و تربیتی عنوان و تاکید کرد: باید در زمینه تربیت نیروی متخصص در بنگاه‌های کوچک اقتصادی و همچنین مشاغل خانگی سرمایه‌گذاری اساسی شود. - اخبار سیاسی -

به گزارش حوزه دولت خبرگزاری تسنیم، نخستین جلسه شورای عالی آموزش و تربیت فنی، حرفه‌ای و مهارتی در دولت سیزدهم به ریاست محمد مخبر معاون اول رئیس‌جمهور برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مخبر در این جلسه که وزرای تعاون، کار و رفاه اجتماعی، علوم، تحقیقات و  فناوری، آموزش و پرورش، دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و جهاد کشاورزی و سایر اعضا حضور داشتند، توجه به مشاغل آینده و همچنین آینده مشاغل را دو نکته کلیدی در سرمایه‌گذاری و آموزش نیروی انسانی در کشور برشمرد و گفت: باید اشتغال‌زایی در راستای آموزش مهارت‌های فنی و حرفه‌ای و نیازهای واقعی بازار کار داخلی و جهانی جهت‌گیری شود.

وی صبح امروز (چهارشنبه) با اشاره به اهمیت تربیت نیروی متخصص و با مهارت مورد نیاز و متناسب با بازار کشور تاکید کرد: تجربه دنیا در سال‌های گذشته نشان داده است که آموزش مهارت‌های فنی و حرفه‌ای و همچنین مهارت‌افزایی مهمترین منبع خلق ثروت در کشورها بوده است. بنابراین باید نیروی کار متخصص متناسب با مشاغل آینده از مقاطع تحصیلی ابتدایی در آموزش و پرورش تا دانشگاه‌های کشور تربیت شوند.

معاون اول رئیس‌جمهور گفت: آموزش مهارت‌های فنی و حرفه‌ای در زمینه‌های فناوری اطلاعات و همچنین نیروی کار متخصص سهم بسزایی در مشاغل آینده ایران و جهان دارد.

مخبر مدرک‌گرایی بدون توجه به نیازهای بازار را یکی از مهمترین مشکلات کشور در نظام آموزشی و تربیتی عنوان و تاکید کرد: باید در زمینه تربیت نیروی متخصص در بنگاه‌های کوچک اقتصادی و همچنین مشاغل خانگی سرمایه‌گذاری اساسی شود چرا که طبق آمار در کشورهای پیشرفته و در حال توسعه بیشترین توجه برای رشد و توسعه اقتصادی در این زمینه‌ها انجام شده است و ایران با توجه به ظرفیت و پتانسیل بالای نیروی انسانی می‌تواند از این فرصت به خوبی استفاده نماید.

وی با اشاره به اهمیت دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای و جامع عملی و کاربردی برای کمک به تربیت نیروی ماهر گفت: باید به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی شود تا علاوه بر جذب دانشجویان در مشاغل مهارتی، فارغ التحصیلان دانشگاهی که مدرک تحصیلی آنها با نیازهای کنونی بازار مطابقت ندارد نیز بتوانند با گذراندن دوره‌های لازم برای ورود به مشاغل تخصصی و فنی و حرفه‌ای آمادگی و مهارت لازم را پیدا کنند.

معاون اول رئیس‌جمهور از وزارتخانه‌های ذیربط خواست تا با ایجاد انگیزه‌های مادی و معنوی برای نخبگان مهارتی کشور زمینه‌های لازم برای ترغیب نیروی جوان کشور در خصوص گذراندن دوره‌های مهارت‌آموزی و همچنین مهارت‌افزایی را فراهم کنند.

در این جلسه همچنین دبیر شورای عالی آموزش و تربیت فنی، حرفه‌ای و مهارتی گزارشی از اقدامات دبیرخانه این شورا در دولت سیزدهم و همچنین کارگروه‌های تخصصی ایجاد شده ارائه کرد و نیز درخصوص چالش‌ها و پیشنهادات دبیرخانه شورای عالی با توجه به وظایف اجرایی پیش بینی شده در قانون، پیشنهادات کارگروه تخصصی صلاحیت حرفه‌ای در راستای شیوه‌نامه‌های تدوین استانداردهای آموزشی، ارزشیابی و شایستگی حرفه‌ها، اعتبار بخشی سنجش صلاحیت حرفه‌ای کشور و همچنین آیین‌نامه آموزش کسب شایستگی‌های نوآوری و کارآفرینی بحث، بررسی و تصمیم‌گیری شد.

در ادامه گزارشی از روند آماده‌سازی تیم ملی مهارت جمهوری اسلامی ایران برای شرکت در مسابقات جهانی مهارت در شانگهای چین ارائه شد.

در این جلسه تاکید شد علاوه بر طرح‌های مهارت‌افزایی دانشجویان، با کمک وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و پارک‌های علم و فناوری، فارغ التحصیلان دانشگاهی که مدرک تحصیلی آنها با نیازهای کنونی بازار اشتغال کشور مطابقت ندارد، در قالب طرح نخلستان و با گذراندن دوره شش ماه آموزش فشرده و سه ماه کارورزی در پارک‌های علم و فناوری آماده ورود به بازار کار کشور شوند.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: محمد مخبر دولت سیزدهم محمد مخبر دولت سیزدهم معاون اول رئیس جمهور فنی و حرفه ای تربیت نیروی حرفه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۸۴۲۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارائه بیش ۲۰ میلیون نفرساعت آموزش مهارتی در خوزستان

به گزارش خبرنگار مهر، شهرام ملایی هزاروندی ظهر امروز دوشنبه در گفت و گویی رسانه‌ای با تاکید بر اهمیت تحقق رشد تولید با مشارکت مردمی، اظهار کرد: در برنامه پیش‌بینی شده برای سال جاری مقرر شده است ۲۰ میلیون و ۱۰۷ هزار و ۲۲ نفر ساعت آموزش توسط بخش‌های دولتی و خصوصی به ۱۹ گروه هدف در استان خوزستان ارائه بشود.

وی ادامه داد: این میزان تعهد آموزشی شامل ۶ میلیون و ۸۷۶ هزار و ۷۰۰ نفرساعت در بخش دولتی و ۱۳ میلیون ۲۳۰ هزار و ۳۲۲ نفرساعت در بخش آمورشگاه‌های غیردولتی و آزاد در استان خوزستان خواهد بود.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای خوزستان عنوان کرد: برنامه امسال در چارچوب نهضت ملی مهارت‌آموزی و در راستای ارتقای وزن مهارت، توانمندسازی مربیان آموزش فنی و حرفه‌ای، توسعه و تضمین کیفیت آموزش‌های مهارتی و تربیت نیروی انسانی توانمند تدوین شده است.

وی افزود: چنانچه تقاضای آموزش در سال جدید بیش از تعهد ارائه شده باشد، ظرفیت آموزشی برای این کار فراهم است. حرفه‌های آموزشی بر اساس نیازسنجی آموزشی صورت گرفته تا زمینه کارآفرینی و اشتغال مولد و پایدار برای کارجویان شهری و روستایی، دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی فراهم شود.

ملایی هزاروندی با اشاره به اینکه این آموزش‌ها برای ۱۹ گروه هدف برنامه‌ریزی شده که در بخش خدمات، کشاورزی صنعت فرهنگ و هنر است، گفت: گروه‌های هدف این آموزش‌ها شامل آسیب‌دیدگان اجتماعی، افراد دارای معلولیت، دانش آموختگان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی، دانش‌آموزان، زنان خانه‌دار، بانوان سرپرست خانوار، زندانیان، ساکنان سکونت‌گاه‌های غیررسمی، زندانیان، روستاییان، عشایر، مناطق محروم مرزی، سربازان، کودکان‌کار، متقاضیان مهارت آموزی، افراد دارای بیمه بیکاری، معتادان بهبود یافته و شاغلان بنگاه‌های اقتصادی هستند.

وی با بیان اینکه ۷۰ درصد تعهد مهارت‌آموزی در بخش آزاد و غیردولتی ارائه می‌شود، یادآور شد: در استان خوزستان حدود ۵۵ مرکز ثابت دولتی و بیش از هزار و ۵۰۰ آزاد غیردولتی فعال هستند.

کد خبر 6098105

دیگر خبرها

  • امتداد مهارت آموزی با مشارکت فنی و حرفه‌ای در شبکه آموزش سیما
  • در برگزاری این رویداد مشارکت دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و اندیشکده‌ها بسیار قابل قبول بود
  • ارائه بیش ۲۰ میلیون نفرساعت آموزش مهارتی در خوزستان
  • حیات یک کشور وابسته به معلمان است
  • قهرمانی تیم خوزستان درمسابقات فوتسال سازمان آمورش فنی و حرفه‌ای کشور
  • تردد روزانه بیش از ۱۰۰۰۰ نفر از مرز مهران
  • مهارت‌آموزی دانش‌آموزان زمینه‌ساز تقویت چرخه تولید و اقتصاد کشور است
  • اساس و توسعه هر کشور، توجه به آموزش و پرورش و تربیت نسل جوان است
  • اعطای مشوقهای قابل توجه به سربازان دارای مهارت
  • مهارت‌آموزی در دسترس‌تر از همیشه در سیستان و بلوچستان