Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس مجلس گفت: دولت سیزدهم و مجلس یازدهم اولویت خود در حوزه روابط خارجی را تقویت روابط با کشورهای همسایه و مسلمان گذاشته است و در جمهوری اسلامی ایران ارتباط با آفریقا جزو مسائل اساسی است. - اخبار سیاسی -

به گزارش گروه پارلمانی خبرگزاری تسنیم، «زیبرو دادا» وزیر امور خارجه نیجریه و هیئت همراه که به تهران سفر کرده‌اند، امروز (چهارشنبه، 18 خردادماه) با حضور در مجلس شورای اسلامی با محمدباقر قالیباف دیدار و گفت‌وگو کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بنابر این گزارش رئیس مجلس شورای اسلامی در ابتدای این دیدار ضمن خیرمقدم به وزیر خارجه نیجریه و هیئت همراه، گفت: دولت سیزدهم و مجلس یازدهم اولویت خود در حوزه روابط خارجی را تقویت روابط با کشورهای همسایه و مسلمان گذاشته است و در جمهوری اسلامی ایران ارتباط با آفریقا جزو مسائل اساسی است.

وی ادامه داد: اگرچه ما سالیان سال است با سختی‌های بسیاری به دلیل اعمال تحریم‌ها و تصمیمات ظالمانه و یک طرفه آمریکا مواجه هستیم اما به جد به دنبال برقراری ارتباط خوب با کشورهای اسلامی و ایجاد یک رابطه عمیق سیاسی، اقتصادی و فرهنگی هستیم و بدون شک نیجریه به عنوان یک کشور پرجمعیت و مهم به ویژه در منطقه غرب آفریقا مورد توجه جمهوری اسلامی ایران است.

قالیباف با تأکید بر اینکه تلاش برای ایجاد ثبات در ارتباط سیاسی، اقتصادی و فرهنگی میان ایران و نیجریه ضروری است، افزود: نباید هیچ مسئله‌ای سبب کندی و توقف این روابط شود و اگر مشکلی در ارتباطات میان دو کشور وجود دارد باید با گفت‌وگو آن را حل و فصل کنیم.

وی اضافه کرد: خوشبختانه طی 2 الی 3 سال اخیر شاهد گسترش و توسعه روابط اقتصادی میان دو کشور بوده‌ایم، البته این سطح از ارتباطات در مقابل ظرفیت‌های دو کشور بسیار ناچیز است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ایران ظرفیت‌های بسیار خوبی در حوزه‌های علمی، فنی و مهندسی، زیرساختی، صنعت نفت و گاز، صنایع فلزی، دانش بنیان‌ها و بهداشت، درمان و آموزش دارد افزود: امیدوارم بتوان از این ظرفیت‌ها به خوبی بهره برد و روابط دو کشور را در حوزه اقتصادی توسعه داد.

وی همچنین تأکید کرد که باید ضمن توسعه روابط دیپلماسی در حوزه‌های اقتصادی و سیاسی، ارتباط دو کشور را در حوزه فعالیت‌های فرهنگی و گردشگری تقویت کرد.

وی با تأکید بر لزوم ارتقای روابط پارلمانی ایران و نیجریه و اینکه باید علاوه بر دولت و پارلمان دو کشور، مجموعه شرکت‌های تجاری و خصوصی دو کشور نیز به هم نزدیک شوند، اظهارکرد: این سفر می‌تواند در گسترش روابط اقتصادی و پارلمانی میان ایران و نیجریه مؤثر باشد و امیدواریم در مدتی که در ایران هستید توافقات خوبی صورت بگیرد.

بنابر این گزارش در ادامه وزیر امور خارجه نیجریه خطاب به رئیس مجلس، گفت: از جنابعالی بسیار سپاسگزارم که این فرصت را برای دیدار مجدد فراهم کردید چرا که چند ماه قبل در مراسم تحلیف رئیس جمهور ایران به‌عنوان فرستاده کشورم حضور داشتم و این دیدار مجددی است لذا از این فرصت استفاده می‌کنم و احترامات و سلام‌های گرم همتای نیجریه و رئیس جمهور فدرال نیجریه را به شما می‌رسانم.

وی افزود: از شما درخواست دارم نکات ارزشمند خود را در راستای نحوه تقویت روابط میان ایران و نیجریه بیان کنید تا فعالیت‌های میان دو کشور در امور مختلف تکمیل شود چرا که ما سالیان سال است دارای روابط دیپلماتیک هستیم اما باور دارم هنوز در روابط بین دو کشور، خلاءهایی وجود دارد که باید آن‌ها را پر کنیم.

وزیر امور خارجه نیجریه با بیان اینکه دو کشور می‌توانند ارتباط قوی‌تری داشته باشند تا مردم دو کشور از نتیجه این روابط بهره ببرند، اظهار کرد: اینجانب باور دارم مشترکات فرهنگی بسیاری میان دو کشور وجود دارد، لذا با تکیه بر این مشترکات می‌توان وضعیت اقتصادی دو کشور را بهبود بخشید و ارتقا داد.

وی با یادآوری اینکه نیجریه بزرگ‌ترین اقتصاد قاره آفریقا و بیشترین جمعیت آن را دارد، گفت: اگرچه فرصت‌های بسیاری میان ایران و نیجریه از منظرهای اقتصادی و تجاری وجود دارد اما استفاده از این ظرفیت‌ها نیاز به ایجاد اعتماد مشترک دارد که این مهم هدف اصلی این سفر است.

زیبرو دادا تأکید کرد: باید از روابط عادی سیاسی میان دو کشور در جهت تقویت مناسبت تجاری و اقتصادی سود برد.

وی با بیان اینکه این یقین را به شما می‌دهم که تمام تلاش خود را برای نزدیک شدن پارلمان نیجریه به مجلس شورای اسلامی ایران خواهم کرد گفت: حتی اگر این تحریم ها ماندنی باشند باید برای حفظ روابط دو کشور تلاش کرد.

انتهای‌پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: مجلس یازدهم شورای اسلامی محمدباقر قالیباف مجلس یازدهم شورای اسلامی محمدباقر قالیباف میان ایران و نیجریه مجلس شورای اسلامی خارجه نیجریه اسلامی ایران میان دو کشور رئیس مجلس ظرفیت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۸۴۳۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرورت اقدامات عملی برای توقف ماشین کشتار رژیم صهیونیستی

به گزارش خبرگزاری مهر، «کنستانتینو چیونگا» معاون رئیس جمهور زیمباوه با امیر سرتیپ «محمدرضا آشتیانی» وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در تهران دیدار و گفت‌وگو کرد.

امیر آشتیانی در این دیدار با اشاره به سفر سال گذشته رئیس جمهور ایران به «حراره» و سفر آتی رئیس جمهور زیمباوه به تهران اظهار داشت: این تعاملات نشان‌دهنده اهمیتی است که دو کشور در سطوح عالی برای توسعه روابط فی‌مابین قائل هستند.

وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران با اشاره به سوابق تاریخی روابط ایران و زیمباوه، یادآور شد: حدود ۱۰ سال پیش وزارت دفاع ایران، میزبان جناب آقای «مانانگا گوا» رئیس جمهور بود که در آن زمان ایشان به عنوان وزیر دفاع به تهران سفر کردند.

وی با بیان اینکه بعد از انقلاب اسلامی، قاره آفریقا در سیاست خارجی کشور ما از جایگاه ویژه‌ای برخوردار شده است، گفت: این جایگاه متأثر از جوهره انقلاب اسلامی مبنی بر حمایت از کشورهای مستقل و انقلابی از یک سو و تلاش کشورهای آفریقایی جهت کسب استقلال از کشورهای استعمارگر و سلطه‌طلب بوده است.

امیر آشتیانی ادامه داد: در میان کشورهای انقلابی، کشور زیمباوه به دلیل رهبران و مردم انقلابی، حفظ روحیه استقلال‌طلبی، مبارزه با استعمار نقش مثبت و سازنده‌ای که در منطقه جنوب آفریقا ایفا می‌کند، از اهمیت بسزایی برخوردار است.

وزیر دفاع تأکید کرد: وزارت دفاع جمهوری اسلامی ایران اراده خود را جهت برقراری روابط دوستانه با تمامی کشورهای آفریقایی به‌ویژه کشورهای مستقل و انقلابی زیمباوه اعلام می‌کند.

وی با اشاره به پدیده تروریسم به عنوان یکی از مهم‌ترین تهدیدات امنیت منطقه و محیط بین‌الملل اظهار داشت: متأسفانه شاهد استانداردهای دوگانه دنیای غرب در قبال تروریسم هستیم.

امیر آشتیانی با اشاره به کشتار وحشیانه و قتل عام نزدیک به ۴۰ هزار نفر از مردم و به‌ویژه کودکان فلسطین توسط رژیم صهیونیستی به سبب حمایت آمریکا و کشورهای غربی و همچنین سکوت نهادها و مجامع بین‌المللی گفت: بر همه کشورهای آزاد و مستقل لازم است تا ضمن اعلام انزجار خود از اقدامات این رژیم، اقدامات عملی خود را درخصوص توقف ماشین کشتار رژیم صهیونیستی به کار گیرند.

معاون رئیس جمهور زیمباوه نیز در این دیدار با ابراز تسلیت بابت شهادت جمعی از مستشاران نظامی ایران در حمله به کنسولگری ایران و محکوم کردن این اقدام توسط رژیم صهیونیستی گفت: حمله اخیر اسرائیل به فلسطین نیز نشان‌دهنده سیاست‌های دو گانه و یک بام و دو هوای غرب است.

کنستانتینو چیونگا با بیان اینکه ایران و زیمباوه تحت تأثیر تحریم‌های کشورهای غربی هستند، گفت: ایران از شرکای زیمباوه است و آمادگی داریم در زمینه همکاری‌های دفاعی و اقتصادی روابط خود با ایران را توسعه دهیم.

وی با اشاره به سفر آتی رئیس جمهور زیمباوه به تهران گفت: این سفر نقطه عطفی در توسعه روابط بین ایران و زیمباوه خواهد بود.

معاون رئیس جمهور زیمباوه با اشاره به ریاست زیمباه بر اتحادیه اقتصادی جنوب غرب آفریقا (سادَک) گفت: این موضوع ظرفیت‌های زیمباوه را برای توسعه همکاری‌های اقتصادی با ایران بیشتر می‌کند.

در پایان این دیدار هر دو طرف با اشاره به ظرفیت‌های اقتصادی و دفاعی و امنیتی دو طرف آمادگی خود را برای تبادل هیئت در زمینه‌های مختلف اعلام کردند.

کد خبر 6092264 هادی رضایی

دیگر خبرها

  • ایران به دنبال رابطه برد-برد با آفریقا است/ نگاه برابر داریم
  • آمادگی ایران برای همکاری صنعتی با آفریقا/ رابطه برد_برد می‌خواهیم
  • رشد اقتصادی نیازمند برقراری رفاه و صلح
  • وزیر دفاع ایران با کدام مقام نظامی خارجی دیدار کرد؟ +جزئیات
  • همکاری‌های بین‌المللی و رشد اقتصادی نیازمند برقراری صلح است
  • ضرورت اقدامات عملی برای توقف ماشین کشتار رژیم صهیونیستی
  • سپاه بزرگترین نیروی ضد تروریسم جهان است/ آمریکا به دنبال آتش بس در غزه نیست
  • قزاقستان: کشورهای مختلف به برقراری روابط با کابل تمایل دارند
  • پارسانیا: باید ارتباط میان بنیادهای معرفتی و محیط‌های علمی را مشخص کنیم
  • باید ارتباط میان بنیادهای معرفتی و محیط‌های علمی را مشخص کنیم