Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان، حسین اکبری با بیان اینکه مساحت ۱۲ منطقه تحت مدیریت محیط‌زیست استان به یک میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار می‌رسد، اظهار داشت: همواره حفاظت پایدار، نظارت و جلوگیری از تصرفات غیر مجاز در مناطق تحت مدیریت انجام شده است.

وی با اشاره به ۲۷ مورد صدور مجوز بهره برداری معادن مشروط به رعایت الزامات زیست محیطی در سال ۱۴۰۰، افزود: ۴۶ فقره مخالفت با اکتشاف معادن (به علت وقوع در داخل مناطق تحت مدیریت)، ۲۰ مورد رسیدگی به شکایات معادن و ۵۸ مورد پایش و نظارت بر عملکرد زیست محیطی معادن و اجرای برنامه‌های عمل حفاظت از گونه‌های شاخص و در خطر انقراض استان در رابطه با ۱۰ گونه شامل پلنگ، یوزپلنگ، گربه شنی، هوبره، بالابان، خرس قهوه‌ای، گربه پالاس، آهو، روباه شنی، کاراکال در این یک سال انجام شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاون محیط‌زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان با اشاره به بروز رسانی و پیگیری پرونده احداث قرق‌های اختصاصی و حفاظت مشارکتی حیات وحش در چهار منطقه پیشنهادی، خاطرنشان کرد: ۳ فقره مجوز استقرار واحدهای تولیدی و خدماتی و پروژه‌های عام المنفعه در مناطق تحت مدیریت صادر شد.

۱۵ هکتار از مناطق حفاظت شده در آتش سوخت

اکبری همچنین به اقدامات پیشگیرانه و کنترل حریق در مناطق تحت مدیریت اشاره کرد و گفت: میزان آتش سوزی از ۱۲۷ هکتار در سال ۱۳۹۹ به ۱۵ هکتار در مناطق تحت مدیریت در سال ۱۴۰۰ کاهش یافت.

وی ادامه داد: سرشماری گونه‌های شاخص پستاندار در ۱۱ منطقه تحت مدیریت، پرندگان آبزی و کنار آبزی در ۱۴ سایت منتخب زیست بوم‌های آبی، برآورد جمعیت پرنده شاخص هوبره در ۶ شهرستان حوزه کویر در سال گذشته انجام شد.

صدور ۳۵ مجوز میرشکاری برای تعدیل جمعیت حیوانات

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان با بیان اینکه ۶ فقره بررسی و مجوز احداث مراکز تکثیر و پرورش حیات وحش انجام شده است، ابراز داشت: ۳۸ فقره پایش و نظارت بر مراکز نگهداری و تکثیر حیات وحش و همچنین ۳۵ فقره مجوز میرشکاری برای تعدیل جمعیت حیوانات زیان کار صادر شد.‌

اکبری با اشاره به صدور ۴۵ فقره مجوز صادرات پرندگان زینتی، خاطرنشان کرد: ۵۶ مورد تیمار حیات وحش مصدوم و رهاسازی در زیستگاه‌های طبیعی، ۱۵ فقره صدور مجوز بازدید از مناطق (با توجه به محدودیت‌های کرونا) و ۹ فقره مجوز حمل اجزای زیستی در این یکسال صادر شد.

وی اضافه کرد: لایروبی، رفع موانع و تسهیل جریان زاینده رود در شرق اصفهان بصورت غیر پیوسته به طول ۱۹ کیلومتر در سال گذشته انجام شد.

معاون محیط‌زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست در رابطه با مقابله با بیماری‌های مشترک حیات وحش و دام و حیات وحش و انسان گفت: پایش منظم مناطق تحت مدیریت و زیست بوم‌های آبی و رصد و پیشگیری از بیماری‌های طاعون نشخوارکنندگان، تب برفکی، آنفولانزای فوق حاد پرندگان و هاری، پایش منظم انجام و از مهار طاعون در جمعیت کل و بز پارک کلاه قاضی شیوع یافته در سال ۱۳۹۹، اطمینان خاطر حاصل شد.

مرگ ۱۵ رأس قوچ و میش بر اثر طاعون در قمیشلو

اکبری با اشاره به مهار طاعون در جمعیت قوچ و میش قمشلو با حداقل تلفات، شمار تلفات در این منطقه را ۱۵ رأس اعلام کرد.

نمونه برداری و منفی شدن طاعون در موارد مشکوک در مناطق حفاظت شده قمصر و برزک و کرکس و مشارکت فعال در جلسات و همکاری بین بخشی در مبارزه با بیماری سالک انجام یافته است.

وی تأمین و توزیع علوفه خشک به مقدار ۲۰۰ تن، آبرسانی سیار جهت تأمین آب وحوش به میزان ۵۵۰۰ متر مکعب، ۲۰۵ فقره لایروبی و تعمیرات منابع و چشمه‌ها را از دیگر اقدامات در مناطق برشمرد.‌

کد خبر 5509760

منبع: مهر

کلیدواژه: حفاظت از محیط زیست بهره برداری معادن بوشهر کرمانشاه سالروز ارتحال امام خمینی قیام 15 خرداد دهه کرامت آمار کرونا امام خمینی ره ویروس کرونا خروج قطار از ریل تغییر ساعت کاری اردبیل سانحه تصادف اجتماع سلام فرمانده ساختمان متروپل اداره کل حفاظت محیط زیست مناطق تحت مدیریت محیط زیست استان فقره مجوز حیات وحش انجام شد صادر شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۸۴۴۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشاهده پلنگ در منطقه سبزکوه چهارمحال‌وبختیاری

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست چهارمحال‌وبختیاری از مشاهده یک نفر پلنگ برای دومین بار در منطقه حفاظت شده سبزکوه خبر داد.

سعید یوسف‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در چهارمحال وبختیاری با اشاره به مشاهده یک نفر پلنگ در منطقه سبزکوه، اظهار کرد: مأمور یگان حفاظت محیط‌زیست استان حین گشت و کنترل در منطقه حفاظت‌شده سبزکوه موفق به ثبت تصویر یک قلاده پلنگ ایرانی شد.

وی افزود: این تصاویر توسط محیط‌بان ملک‌آرا خلیل طهماسبی در منطقه حفاظت شده سبزکوه ضبط شده است و دومین ثبت پلنگ در منطقه حفاظت شده سبزکوه و اولین ثبت در سال‌جاری است.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست چهارمحال‌وبختیاری با اشاره به اینکه پلنگ ایرانی، گونه در خطر انقراض جهانی است، افزود: گونه پلنگ در رأس اکولوژیک قرار دارد و حفاظت از آن به معنای حفاظت از کل زیستگاه است.

یوسف‌پور تصریح کرد: در حال حاضر ۴۳۲ گونه جانوری در مناطق حفاظت شده استان ثبت شده است که از این تعداد، ۴۶ گونه از مجموع پستانداران به شمار می‌روند.

وی اضافه کرد: از مجموع گونه‌های در معرض خطر نیز تاکنون چهارگونه شامل بالابان، کرکس مصری، اردک سر سفید و پلنگ ایرانی در مناطق حفاظت شده چهارمحال‌وبختیاری به ثبت رسیده است.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست چهارمحال‌وبختیاری با اشاره به منطقه حفاظت شده سبزکوه، تاکید کرد: منطقه حفاظت‌شده سبزکوه با مساحت بیش از ۵۱ هزار هکتار، زیستگاهی ارزشمند با تنوع زیستی غنی و منحصر به فرد در چهارمحال‌وبختیاری است که در ۱۵۰ کیلومتری مرکز استان و ۳۰ کیلومتری شهر لردگان و در شهرستان‌های کیار و بروجن قرار گرفته است.

یوسف‌پور گفت: زیست‌بوم ویژه، تنوع گیاهی، وجود دره‌های عمیق و جنگل‌های بلوط و کوه‌های زاگرس، بهترین شرایط را برای زیست گونه‌های جانوری مانند پلنگ، کل و بز وحشی، خرس قهوه‌ای و دیگر جانداران در این محدوده تحت مدیریت حفاظت محیط‌زیست فراهم کرده است.

وی خاطرنشان کرد: در چهارمحال‌وبختیاری یک اثر طبیعی ملی، یک پارک ملی، یک پناهگاه حیات‌وحش و شش منطقه حفاظت‌شده وجود دارد که در مجموع حدود ۱۵ درصد مساحت این استان را در برمی‌گیرند.

پیش از این نیز، حضور پلنگ ایرانی در مناطق حفاظت شده چهارمحال‌وبختیاری توسط محمدرضا احمدی مسئول منطقه حفاظت شده سبزکوه در سال‌جاری ثبت شده است و پیش‌بینی می‌شود حضور پلنگ در دیگر مناطق حفاظت شده استان نیز به ثبت برسد.

کد خبر 751110

دیگر خبرها

  • استقرار ۱۸ تیم اطفای حریق در مناطق حفاظت شده کرمانشاه
  • مشاهده پلنگ در منطقه سبزکوه چهارمحال‌وبختیاری
  • تصاویری از گشت و گذار پلنگ ایرانی در منطقه حفاظت شده سبزکوه
  • راه اندازی ۵۰ خانه محیط زیست در خراسان جنوبی
  • ادامه تورهای گردشگری‌ طبیعی به محیط زیست آسیب می‌رساند
  • دستگیری متخلف شکار و صید در شهرستان میناب
  • تحویل یک قطعه بوتیمار به محیط زیست
  • نظارت مأموران محیط زیست آذربایجان‌غربی بر بیش از۷۶۰ هزارهکتار ازمناطق تحت مدیریت
  • صدور مجوز بهره‌برداری شهرک صنعتی شماره ۲ زرند پس از ۱۷ سال انتظار
  • عدم انجام تکالیف قانونی سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص ارزش‌گذاری مناطق تحت مدیریتش