Web Analytics Made Easy - Statcounter

آیت الله جنتی با اشاره به سخنان رهبر انقلاب در روز ۱۴ خرداد گفت: عملیاتی شدن توصیه‌های مهم ایشان به سرعت حرکت انقلاب در مسیر پیشرفت ایران اسلامی خواهد افزود.   به گزارش ایسنا، احمد جنتی دبیر شورای نگهبان در جلسه این شورا  با اشاره به بیانات رهبر انقلاب اسلامی در سالروز ارتحال حضرت امام خمینی(ره) گفت: بحمدالله امسال در سالروز ارتحال حضرت امام خمینی(ره) با توجه به بهتر شدن وضعیت کشور به لحاظ شیوع ویروس کرونا، این امکان فراهم شد تا مراسم بزرگداشت حضرت امام(ره) با حضور دوست‌داران آن حضرت برگزار شود و مردم انقلابی در این مراسم از بیانات ارزشمند مقام معظم رهبری بهره مند شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  وی افزود: رهبر معظم انقلاب همچون سال‌های گذشته در این مراسم به معرفی برخی وجوه شخصیتی، به ویژه ابعاد رهبری انقلاب توسط حضرت امام خمینی(ره) پرداختند و حقیقتا سخنانی راهگشا ایراد فرمودند که جای تقدیر دارد.   جنتی تصریح کرد: همچنین ایشان توصیه‌های مهمی خطاب به فعالان عرصه‌های انقلابی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی داشتند که عملیاتی شدن این توصیه‌ها به سرعت حرکت انقلاب در مسیر پیشرفت ایران اسلامی خواهد افزود.   وی در پایان گفت: مردم ما همیشه قدردان زحمات امام (ره) و یارانش بوده‌اند و نیمه خرداد که از ایام الله است، فرصتی مناسبی است تا ارزش‌های انقلاب و امام یادآوری و مورد توجه همه قرار بگیرد.

آیت الله جنتی با اشاره به فرا رسیدن دهه کرامت و ایام میلاد مبارک حضرت امام رضا (ع) به تبیین برخی ابعاد شخصیتی آن حضرت پرداخت و گفت: وجود باعظمت هر یک از معصومین (ع) به یک ویژگی شناخته می‌شوند که امام رضا (ع) به صفت عالم آل محمد (ع) مشهورند.   وی خاطرنشان کرد: مامون مناظرات فراوانی بین چهره‌های شاخص ادیان از جمله مسیحیان و یهودیان با حضرت امام رضا (ع) ترتیب داده بود تا به گمان خودش امام را شکست دهد و از منزلت ایشان در جامعه بکاهد، اما ایشان پیروز همه‌ آن مناظره‌ها بود.   جنتی با تاکید بر اینکه مضجع با برکت امام رضا (ع) محل نزول فرشتگان الهی و حلقه اتصال دل‌های مومنان به ذات باری تعالی است، گفت: در طول تاریخ، مخالفان اسلام همواره کینه این امام مهربان را در دل داشته‌اند و مصداق فرمایش خداوند در آیه ۸ سوره صف بوده‌اند که می‌فرماید «آنان تصمیم دارند که نور خدا را با دهان‌ها (و سخنان و افتراها)ی خود خاموش کنند، در حالی که خداوند کامل کننده نور خویش است، هرچند کافران ناخشنود باشند».   وی افزود: گاهی اوقات درون برخی شرّها، خیرتی وجود دارد؛ به طور مثال دشمن با سوء‌نیت امام رضا(ع) را به ایران فرستاد اما حضور ایشان در این سرزمین برای ابد مایه خیر و برکت شد و امروز مضجع نورانی ایشان کانون نورانی برای خیل عظیم مسلمانان جهان و زوار ایرانی و خارجی است.   وی با تاکید بر اینکه موضوع ولایتعهدی امام رضا (ع) و دستاوردهای باارزش این اتفاق باید در جلسات تخصصی، مطرح و تبیین شود، تصریح کرد: این کار با یک برنامه‌ریزی دقیق توسط مامون انجام شد، اما حضرت امام رضا(ع) با تکیه بر ایمان به خداوند و علم الهی خویش این تهدید را به فرصت تبدیل کرد و از آن برای تثبیت مبانی اعتقادی اسلام بهره برد.   جنتی با بیان اینکه حضرت امام رضا(ع) پاسخ بسیاری از شبهاتِ دینی را برای جامعه اسلامی به یادگار گذاشتند و مانع بسیاری از بدعت‌ها و گمراهی‌ها شدند، گفت: رفتار کریمانه ایشان در حق دشمنان و مخالفان‌شان هم معروف است.   وی گفت: واقعیت این است که زندگی ائمه (علیهم‌السّلام) به طورکامل شناخته نشده و ابعاد مختلف تلاش عظیم آنان برای حفظ اسلام ناب تبیین نشده است؛ اگر این نقص جبران شود و ائمه(علیهم السلام) به خوبی به جامعه شناسانده شوند، روز به روز بر ارادت جامعه و بخصوص جوانان به حضرات معصومین افزوده می‌شود. تماشاخانه ببینید| نبرد دو دراکو با هم؛ پرواز شگفت‌انگیز یکی از دراکوها هنگام فرار ببینید| چشم و گوش شاه؛ سازمان اطلاعات و امنیت ایران باستان فیلم های دیگر

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: حضرت امام رضا توصیه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۸۴۵۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نیم قرن مجاهدت «فقیه مجاهد»/ از تاسیس شبکه ماهواره ای تا دانشگاه

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله سید محمدعلی موسوی جزایری، عالم و مجاهد بزرگ خوزستانی است که عمر خویش را در خدمت اسلام و انقلاب صرف کرد. خدمات آیت الله موسوی جزایری قبل و بعد از انقلاب بر کسی پوشیده نیست و وی همواره منشا اثر و خدمت برای استان و کشور بوده است.

زندگی آیت الله موسوی جزایری با تلاش های علمی و فرهنگی فراوانی همراه است‌. وی در سال های متمادی به تربیت طلاب جوان همت گماشته و در این میان‌، شاگردان ممتازی تربیت کرده است.

دفتر زندگانی آیت الله جزایری‌، پیش و پس از انقلاب‌، سرشار از مبارزه و هدایت های سیاسی است‌. از فعالیت هایی که در کارنامه مبارزاتی آیت الله موسوی جزایری می درخشد حضور فعال وی در راهپیمایی های انقلابی و شرکت در مبارزات ضد رژیم شاهنشاهی است.

با پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران‌، فعالیت های آیت الله موسوی جزایری در قالب مسئولیت های اجرایی و روشنگری های درسی و اخلاقی ادامه یافت‌. وی بعد از پیروزی انقلاب از اعضای موثر مجلس خبرگان قانون اساسی بود.

مهم‌ترین مسؤولیت های وی‌، پس از پیروزی انقلاب اسلامی‌، نماینده امام خمینی (ره) در اهواز، نماینده ولی‌فقیه در استان خوزستان و امام جمعه اهواز و عضویت در مجلس خبرگان رهبری در ادوار ۱، ۲، ۳ ،۴ به نمایندگی از مردم خوزستان و دوره پنجم به نمایندگی از مردم تهران است.

در دوران دفاع مقدس، نقش آیت الله جزایری در جبهه های جنگ بسیار پررنگ بوده و یکی از فعال ترین امامان جمعه از این حیث به شمار می رفت. وی در ستاد پشتیبانی جنگ در استان ها و شورای عالی آن در کشور که به تایید امام خمینی (ره) رسیده بود نیز فعالیت داشت.

مسجد آیت الله جزایری در مرکز شهر اهواز نیز در دوران دفاع مقدس یکی از محل های مهم پشتیبانی و اعزام نیرو به جبهه های جنگ بود.

از جمله فعالیت های این مجاهد انقلابی تاسیس حوزه جدید به نام مدرسه الامام الخمینی (ره)، تجدید بنای حوزه علمیه اهواز، تاسیس حوزه علمیه خواهران و مکتب الزهرا (س)، تاسیس حوزه علمیه بقیة الله (عج) برای درس خارج فقه، ایجاد مرکزی برای پاسخ گویی به مسائل شرعی، تاسیس کتابخانه، تاسیس مرکز حل اختلافات عشایری، تأسیس کانون مقدس خانواده برای حل اختلافات خانوادگی، تاسیس دانشگاه غیرانتفاعی امیرالمومنین (ع) و راه اندازی شبکه جهانی الاهواز است.

آیت الله موسوی جزایری پس از آنکه در خطبه‌های نماز جمعه ۲۶ بهمن ۱۳۹۷ با اشاره به بیماری خود از عدم توانایی در انجام مسئولیت های امامت جمعه سخن گفت در تاریخ ۳۰ بهمن رسماً از سمت امامت جمعه اهواز استعفا داد.

به همین جهت، سه شنبه ۱۰ اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۸ مقام معظم رهبری طی حکمی حجت الاسلام سید عبدالنبی موسوی فرد را به عنوان امام جمعه اهواز و نماینده ولی فقیه در استان خوزستان و آیت الله موسوی جزایری را به عنوان رئیس حوزه علمیه اهواز منصوب کردند.

در انتخابات اخیر مجلس خبرگان رهبری، وی تصمیم گرفت از استان تهران وارد عرصه انتخابات شود و در نهایت از سوی مردم تهران به عنوان نماینده این استان راهی مجلس شد.

اکنون با تصمیم نماینده ولی فقیه در استان خوزستان قرار است از بیش از نیم قرن مجاهدت های این روحانی تقدیر به عمل آید و قرار است برنامه های مفصلی برای این مورد در اهواز اجرا شود.

نکوداشت همزمان با روز معلم

حجت الاسلام مهدی اخوان صباغ مدیرکل تبلیغات اسلامی استان خوزستان در گفت و گو با خبرنگار مهر در خصوص تشریح برنامه‌های آئین نکوداشت فقیه مجاهد حضرت آیت الله موسوی جزایری اظهار کرد: آئین نکوداشت بیش از نیم قرن مجاهدت حضرت آیت الله موسوی جزایری در روز تکریم استاد و مقام معلم یعنی ۱۲ اردیبهشت ماه که روز شهادت شهید والامقام دکتر آیت الله مرتضی مطهری است، برگزار می‌شود.

مدیرکل تبلیغات اسلامی خوزستان بیان کرد: در واقع این مناسبت و فرصت را مغتنم شمردیم تا در استان خوزستان از مقام استاد و زعیم حوزه‌های علمیه استان تقدیر کنیم. لازم به ذکر است که برگزاری این آیین به پیشنهاد نماینده ولی فقیه در خوزستان، حضرت حجت الاسلام والمسلمین حاج آقا موسوی فرد بوده است.

مدیر کل تبلیغات اسلامی خوزستان گفت: این برنامه از جانب حجت الاسلام موسوی فرد و اقشار مختلف مردم خصوصاً طلاب، روحانیون، اساتید حوزه، اساتید دانشگاه، معلمان، عشایر، پاسداران، پیشکسوتان دفاع مقدس، خبرگان رهبری، شاگردان و اساتیدی که محصول فعالیت فرهنگی، آموزشی و تربیتی آیت الله موسوی جزایری هستند، برگزار می‌شود.

حجت الاسلام اخوان صباغ با بیان اینکه انصافاً آیت الله موسوی جزایری بر گردن خوزستان حق دارد، تصریح کرد: آیت الله جزایری بیش از ۵۰ سال در استان زحمت کشیده، زندگی خود را وقف دین و انقلاب کرده است لذا باید مورد تجلیل و تقدیر قرار گیرد چرا که تقدیر از زحمات وی، تقدیر از انقلاب، دین و اسلام است، به همین منظور نماینده معزز ولی فقیه در استان بر خود واجب دانست این مجلس را برپا کند.

پدر معنوی استان

وی با اعلام اینکه فعالیت‌های آیت الله موسوی جزایری در خوزستان بسیار گسترده بوده است، عنوان کرد: قطعاً یک آئین نکوداشت نمی‌تواند به همه عرصه‌ها و جوانب فعالیت وی بپردازد اما مد نظر است فعالیت‌های حوزوی، دانشگاهی، رسانه‌ای، فرهنگی، تربیتی خصوصاً در مساجد، هیئت‌ها، شبکه سازی، انسان سازی، تربیت کادر، تربیت نیروهای مؤمن، انقلابی و پای کار، حضور مؤثر در فضای مجازی، تربیت اساتید فاضل حوزه علمیه، توسعه فعالیت‌های کمی و کیفی حوزه علمیه که به برکت وجود وی است تا حد امکان به عنوان پدر معنوی خوزستان مورد تقدیر و تشکر قرار گیرد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی خوزستان اظهار کرد: شخصیت آیت الله جزایری بسیار وارسته، بزرگوار و با دردِ دین بالایی است. وی شخصاً نسبت به دین، انقلاب و ارزش‌های دینی خود را مسئول می‌دانند لذا همه ما و اشخاصی که این مسئولیت را بر عهده گرفتیم تا از وی تقدیر کنیم، تقدیر از سال‌ها ایثارگری، ازخود گذشتگی، بزرگواری، پدری و استادی است که وی در حق همه داشته است.

حجت الاسلام اخوان صباغ بیان کرد: برخی مسئولان و بزرگان کشوری و حتی بزرگانی از استان بصره عراق برای این مراسم دعوت شده‌اند. بسیاری از افراد نیز مشتاق بودند در این مراسم شرکت کنند که با توجه به مکان برگزاری برایشان حضور مقدور نبود اما اعلام کرده‌اند که برای این مجلس پیامی خواهند فرستاد.

وی، برگزاری نمایشگاه را از برنامه‌های جانبی این آئین برشمرد و گفت: برگزاری نمایشگاه زندگینامه و صحبت‌های بزرگان کشوری و جهانی در خصوص آیت الله جزایری در کنار آئین نکوداشت انجام خواهد شد، همچنین برای وی کتاب زندگی‌نامه‌ای تدوین شده و ۱۱ جلد کتاب از آثار علمی آیت الله جزایری در این جلسه رونمایی خواهد شد.

نقش آیت الله در انقلاب و دفاع مقدس

امید حلالی روزنامه نگار خوزستانی نیز در گفت و گو با خبرنگار مهر در خصوص خدمات آیت الله جزایری در استان خوزستان گفت: می توان گفت در پنج دهه گذشته، بررسی تاریخ خوزستان منهای نقش آفرینی آیت الله موسوی جزایری، نمی گویم امکان پذیر نیست اما بسیار سخت است و در واقع این دو با هم ممزوج هستند؛ آیت الله جزایری در مبارزات انقلاب اسلامی نقش آفرینی بسیار موثری داشته اند، در نجف و فرانسه خدمت امام می رسد، در کوران مبارزات حضور داشته و برخورد درجه یک و از نوع حلقه اول با حضرت امام داشته اند.

این روزنامه نگار خوزستانی گفت: بعد از پیروزی انقلاب در دفاع مقدس و بسیج همگانی مردم خوزستان برای دفاع از آب و خاک، وی امام جمعه تراز کشور بود و به واسطه اینکه کل خوزستان درگیر جنگ بوده، باز هم نقش آفرینی وی درجه یک و سطح اول بوده که کارکرد ملی داشته است. حضور وی در جبهه ها، ارتباط با نیروهای رزمنده، روحیه شان، توصیه های ارشادی و ارتباط وی با مرکز همه قابل بررسی است.

وی با بیان اینکه نقش آیت الله موسوی جزایری در بازار و انسجام بخشی داشتن بسیار پررنگ است، تصریح کرد: مسجد جزایری به دلیل قرار گرفتن در دلِ بازار اهواز، کانون مبارزات انقلاب اسلامی بوده و بچه های مبارز آنجا جمع می شدند، بعدها بچه های رزمنده آنجا تردد و ارتباط داشتند، پس از جنگ نیز آیت الله جزایری یکسری نوآوری ها را آغاز و زمینه هایی را فراهم می کند که در آینده استان از آن بهره مند شده است.

تاسیس حوزه های عملیه در خوزستان

حلالی ادامه داد: تاسیس حوزه علمیه امام خمینی که چند هزار طلبه و حتی مجتهد از آن فارغ التحصیل شده و اکنون در حال خدمت در خوزستان، کل کشور و حتی در سایر کشورها به عنوان مُبلغ هستند و از افتخارات استان به شمار می آیند و طلبه های فاضلی که وی تربیت کرد یکی از مهم ترین موارد کارکردی آیت الله جزایری است.

روزنامه نگار خوزستانی اقدام دیگر آیت الله جزایری را تاسیس شبکه ماهواره ای الاهواز اعلام و عنوان کرد: تاسیس این شبکه در بررسی کارنامه وی بسیار مهم است، شبکه ماهواره ای الاهواز در یک دوره ای با تبیینی که توانست انجام دهد در مقابله با امواجِ ضد دینی بسیار خوب عمل کرد.

وی افزود: در دوره دیگر نیز این شبکه از حالت پدافندی به حالت آفندی تغییر موضع داد و توانست مواضع نظام جمهوری اسلامی و ولایت مولا امیرالمومنین (ع) را خیلی خوب برای مخاطبان عرب در کشور های منطقه تبیین و تشریح کند، اکنون این شبکه ماهواره ای جایگاه پیدا کرده و دارای مخاطب است.

تاسیس دانشگاه

حلالی اظهار کرد: گام سوم ایشان، تاسیس دانشگاه امیرالمومنین (ع) بوده که مکمل نقش شبکه ماهواره ای الاهواز است. در این مورد هم آیت الله جزایری خوش فکری خود را نشان داد و افراد علاقمند را برای تربیت مُبلغان و افراد صاحب نظری که تخصص آنها شیعه شناسی و کلام شیعه باشد و رشته های مرتبط با این دانشگاه را جذب کرد که در حال جا بازکردن بین علاقمندان و نخبگان است، افراد صاحب نظری در این دانشگاه در حال تحصیل هستند و یا اینکه فارغ التحصیل شده اند.

به گزارش خبرنگار مهر، «آیت‌الله سید محمدعلی موسوی جزایری» در شهر شوشتر متولد شده است. اجداد وی تا سید نعمت‌الله جزایری، همگی در کسوت روحانیت و خادمان شریعت محمدی صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم بوده‌اند. پدرش آیت‌الله آقا سید محمدعلی موسوی جزایری از علمای وارسته شوشتر و در بین خواص و اهل فضل، مورد توجه و احترام بود. او همواره به تدریس و تربیت طلاب مشغول بود. مادرش نیز دختر مرحوم آیت‌الله آقا سید مهدی آل طیب بوده است.

سید محمد علی در ۶ سالگی، تحصیلات خود را از مکتب خانه حقانی آغاز کرد. دروس آن مکتب خانه، ترکیبی از معلومات قدیم و جدید بود. وی پس از پایان آن دوره، به حوزه علمیه شوشتر رفت و مقدمات را نزد پدر و نیز دایی خود، آیت‌الله سید محمدحسن آل طیب و علامه حاج شیخ محمد تقی شوشتری، صاحب قاموس الرجال خواند. هنوز مقدمات را تمام نکرده بود که در سفری به مشهد، در حرم ثامن الحجج علیه‌السّلام به دست پدرش، معمم شد.

وی دوره مقدمات، سطح و مقداری از خارج را در شوشتر گذراند. آن گاه برای تکمیل تحصیلات، به نجف اشرف مهاجرت کرد. وی از هنگام ورود به نجف، با جدیت به درس خواندن، نوشتن و مباحثه مشغول شد. او در نجف اشرف، از محضر آیات عظام: سید محمدجعفر مروج، سید جعفر جزایری، سید محمدباقر صدر، سید علی سیستانی، میرزا علی غروی تبریزی، سید علی بهشتی، سید ابوالقاسم خویی و امام خمینی بهره فراوان برد.

مدت زیادی از ورود او به نجف اشرف نگذشته بود که بعثی‌ها کودتا کرده، عبدالرحمان عارف را کنار زده و حکومت را به دست گرفتند. در ابتدا، تعرضی نسبت به حوزه علمیه و اهل علم نداشتند؛ ولی رعب و وحشت بسیاری در عموم مردم ایجاد شده بود.

کودتا کنندگان پس از آنکه از تثبیت قدرت خود مطمئن شدند، تعرض به حریم حوزه علمیه را آغاز کردند که پس از عکس العمل شدید مراجع به ویژه آیت‌الله سید محسن حکیم، عقب نشینی کردند. تا مدتی نیز آرامش حاکم بود. ولی سرانجام در اواخر سال ۱۳۵۰ همه ایرانیان مقیم عتبات عالیات را تبعید کردند که سید محمدعلی نیز از جمله آنان بود. وی پس از بازگشت به ایران، هم چنان عاشق ادامه تحصیل بود. از این رو، وارد حوزه علمیه قم شد و از محضر عالمان نامداری همچون حضرات آیات حسین وحید خراسانی و محمدعلی اراکی استفاده برد.

آیت الله موسوی جزایری در سال ۱۳۵۳ ش به دعوت جمعی از اهالی اهواز برای امامت در مسجد جزایری به آن شهرستان دعوت شد. در ابتدا، مسوولیت وی امامت مسجد جزایری و تدریس تنی چند از طلاب بود. گاهی نیز در مناسبت‌ها منبر می‌رفت. ولی پس از چندی متوجه خلا معنوی در جامعه به ویژه در نسل جوان شده و ازاین رو، مبادرت به تاسیس کتابخانه‌ای در مسجد و تشکیل جلسات اعتقادی، تفسیری و اقتصاد اسلامی نمود.

رفته رفته مسجد پایگاه جوانان مذهبی و شیفته اسلام و انقلاب شد و از طریق آیت‌الله پسندیده که در آن زمان وکیل تام الاختیار امام رحمة‌الله‌علیه در قم بود، نمایندگی حضرت امام رحمة‌الله‌علیه در امور حسبیه و وجوهات شرعیه را به عهده گرفت.

به گزارش خبرنگار مهر، آئین نکوداشت فقیه مجاهد حضرت آیت الله موسوی جزایری با حضور مسئولان لشکری و کشوری روز چهارشنبه ساعت ۱۷ در تالار امام خامنه ای مجتمع فجر برگزار می شود.

کد خبر 6093194

دیگر خبرها

  • نیم قرن مجاهدت «فقیه مجاهد»/ از تاسیس شبکه ماهواره ای تا دانشگاه
  • توازن قدرت جدید در جهان برخاسته از تئوری‌های امام راحل است
  • برگزاری آیین سوگواری شهادت امام صادق‌(ع) در باغ موزه انقلاب
  • پاسخ آیت‌الله فیاضی به سؤالی پیرامون رفع اضطراب
  • حرکت دسته عزاداری در روز شهادت امام جعفر صادق (ع) در تهران برگزار می شود
  • محدودیت یکی از عوامل ایجاد انگیزه برای تولید و پیشرفت
  • آیت‌الله رمضانی: دشمنان می‌خواهند شریعت اسلام را تعطیل کنند
  • تعلیم و تربیت زیر ساخت اصلی سعادت و پیشرفت کشور است
  • تصاویری از رهبر انقلاب در خلیج فارس
  • زن و خانواده مرز مواجهه جمهوری اسلامی با غرب است