Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا-رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی گفت: یکی از سیاست های اصلی و رسالت ذاتی وزارت جهادکشاورزی حمایت از واحدهای صنعتی است

به گزارش خبرنگار ما در تبریز؛ مهندس اکبر فتحی در برنامه زنده تلویزیونی تراز با موضوع بررسی آخرین روند پرداخت تسهیلات سرمایه در گردش به واحدهای دام و طیور در راستای مردمی سازی و توزیع عادلانه یارانه ها  که از شبکه سهند به صورت زنده پخش شد در ارتباط با نحوه تامین نهاده های دامی و قرار دادن آن در اختیار دامداران گفت : نهاده های دامی هم اکنون در بستر سامانه ای بنام سامانه بازارگاه که قبلاً در خصوص ارز ترجیحی راه اندازی شده بود، تامین و بارگذاری و خریداری می شود و  تمام وارد کنندگان و شرکت پشتیبانی اموردام هنگامی که نهاده ای وارد می کنند در بستر سامانه بازارگاه با هدایت وزارت جهادکشاورزی بارگذاری می نمایند و پروانه بهره برداری ، مشخصات و ظرفیت های تمامی دامداران و مرغداران و اتحادیه های مربوطه و کارخانجات خوراک دام در این سامانه ثبت شده است و نسبت به پروانه ها و ظرفیتی که به نهاده نیاز دارند، بارگذاری به نام خود فرد یا واحد انجام می گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: بنابراین دامداران و مرغداران صنعتی بنام خود در سامانه اقدام به خرید می نمایند. در مورد دامداری های کوچک با توجه به اینکه برای کمتر از 20 تن حمل صورت نمی گیرد، اما نیاز این دامداری ها در حدود 2 الی 3 تن می باشد، از طریق سازمان جهادکشاورزی استان برای اتحادیه های مربوطه حواله نوشته می شود تا اتحادیه بنام خود اقدام به خرید یکجا برای مجموع این واحدها نماید و سپس بین این واحدها توزیع می گردد. از این رو این سامانه بستری برای عرضه نهاده هایی است که وارد کنندگان اقدام به واردات آن می کنند.  

  مهندس فتحی افزود: بنابراین به لحاظ کارشناسی با حذف ارز ترجیحی نیز استمرار سامانه وجود خواهد داشت اما با توجه به آزادسازی نرخ ارز و در واقع تبدیل ارز ترجیحی به ارز نیمایی، سهمیه بندی های در نظر گرفته شده برای هر راس دام یا هر قطعه جوجه حذف می شود که خواست و تاکید دامداران می باشد. زیرا ایجاد فراوانی کالا و عرضه فراوان آن با تقاضای ثابت طبیعتاً در عرصه رقابت می تواند قیمت کالا را کاهش دهد.

وی اظهار داشت: در شرایط کنونی که نهاده با ارز نیمایی تامین می شود، قیمت نهایی محصولات شیر، مرغ، تخم مرغ بر این مبنا مشخص شده است. دولت برای حمایت از دامداران و مرغداران این قیمت ها را مشخص نموده است اگرچه ممکن است در شرایط کنونی کشش بازار در این حد نباشد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی ادامه داد: سیاست پشتیبانی که برای این امر پیش بینی شده است این است که در شرایطی که بازار کشش نداشته باشد شرکت پشتیبانی اموردام اقدام به خرید مرغ و تخم مرغ به قیمت مصوب دولتی می کند و حتی در شرایطی مانند  نگرانی از جوجه ریزی بدلیل احتمال عدم فروش محصول نهایی، شرکت پشتیبانی امور دام اقدام به پیش خرید محصول به قیمت مصوب دولتی می نماید تا تولید کنندگان در آینده متضرر نگردند. این موضوع در مورد محصولات شیر و ... نیز صادق می باشد و شرکت تعاونی روستایی مکلف به خرید شیر مازاد به قیمت مصوب دولتی است. نکته ای که باید اشاره کرد این است که سرمایه در گردش مورد نیاز این واحد نیز افزایش یافته است و برای تامین آن تسهیلاتی با کم ترین نرخ بهره و تشریفات معمول در اختیار این عزیزان قرار می گیرد.

مهندس فتحی  در ارتباط با نحوه تامین نهاده های دامی عشایر استان گفت: دامداری های کوچک روستایی اعم از  دام سبک و سنگین،  تحت عنوان دامدار کارت تا سقف 200 میلیون تومان سرمایه در گردش دریافت می نمایند و از این نظری تفاوتی میان دامداری های روستای و شهری و عشایری وجود ندارد و عیناً همان شرایط دامداری های روستایی، مشمول دامداری های عشایری نیز می گردد و درخواست های آنها باید در سامانه سیتا ثبت می گردد و مدیریت جهادکشاورزی شهرستان ها بررسی روزانه انجام داده و به بانک کشاورزی ارجاع می دهند که همکاران بانک کشاورزی نیز همان روز بررسی نموده و پرداخت ها صورت می گیرد.

وی افزود: علیرغم اطلاع رسانی صورت گرفته مبنی بر اینکه بدهی های معوق بانکی مانع پرداخت این تسهیلات نمی شود ممکن است در شعباتی این معوقات مدنظر قرار گیرد که در این مورد نیز در بازدیدهایی که از شعبات صورت گرفته راهنمایی لازم صورت گرفته است.

مهندس فتحی در ارتباط با برنامه های وزارت جهادکشاورزی برای توسعه واحدهای صنعتی گفت: این اطمینان خاطر را باید به دامداران و مرغداران عزیز بدهیم که هر زمان که استعلامات مورد نیازشان زمانبر شد می توانند به مدیریت جهادکشاورزی شهرستان ها مراجعه نمایند و طی هماهنگی استاندار محترم با دستگاههایی که استعلامات از آنها صورت می گیرد و فرمانداران شهرستان ها هم راهبری می نمایند،  تمامی استعلامات طی 24 ساعت انجام می گیرد و در صورتی که این روند مشکلی وجود داشته باشد مراجعه به مدیریت های جهادکشاورزی و فرمانداری ها به رفع مشکل منجر خواهد شد.

وی در ادامه گفت: هم اکنون استان ما علیرغم کوچک بودن واحدهای موجود  رتبه ششم پرداخت سرمایه در گردش را داراست و انشالله مشکلات دامداران و مرغداران عزیز به این ترتیب رفع شود. اما در حوزه حمایت از واحدهای صنعتی طبیعتاً یکی از سیاست های اصلی و رسالت ذاتی وزارت جهادکشاورزی حمایت از این واحدهاست و در دنیا نیز بخش کشاورزی مورد حمایت قرار گرفته و یارانه به آن تعلق می گیرد.

مهندس فتحی افزود: تمام تلاش وزارت جهادکشاورزی نیز این است تا در جهت حمایت از تولید، واحدهای تولیدی کشاورزی یارانه دریافت نمایند. تسهیلاتی که اکنون 8 درصد پایین تر از نرخ مصوب منابع داخلی بانکی است برای سرپا نگه داشتن و حمایت از واحدهای کوچک است که به لحاظ اقتصادی نیز به صرفه نیستند. واحدهای بزرگ تر به سبب محاسبه هزینه و فایده و بهره وری بالا قیمت تمام شده محصولاتشان پایین بوده و صرفه اقتصادی دارند و از عهده تسهیلاتی با نرخ سود بالاتر بر خواهند آمد ولی واحدهای کوچکتر نیاز به حمایت بیشتری دارند و تلاش می شود این واحدهای کوچک به واحدهای اقتصادی تبدیل گردند.

وی در ارتباط با تحویل نهاده های دامی ثبت نام شده در ماه های اخیر اظهار داشت: آهنگ حمل نهاده های دامی که شرکت پشتیبانی اقدام به فروش آن نموده بود از روز گذشته سریع تر شده است و در بازدیدی که از شهرستان بناب و واحد های مرغداری آن شهرستان  صورت گرفت اظهار رضایتی مبنی بر تحویل سریع تر نهاده از روز گذاشته وجود داشت. علت تاخیر صورت گرفته نیز به تغییرات نرخ ارز مربوط می شد و اولویت تحویل در این مدت با فروش نهاده های ارز نیمایی بود.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان در ارتباط با کمبود تقاضا در بازار هنگام عرضه مرغ که به افزایش وزن جوجه و امتناع شرکت پشتیبانی امور دام از خرید آن منجر می گردد، گفت: در روز های اخیر بازار تا حدودی به تعادل نزدیک شده و میزان عرضه و تقاضا به یکدیگر نزدیک شده است و در واقع کشتار امروز به همان میزان کشتاری که قبلاً داشتیم رسیده است. از آنجایی که مرغداران از گذشته تعاملاتی با شرکت پشتیبانی اموردام داشته اند به این امر واقف اند که از همان زمان جوجه ریزی می توانند قرارداد خرید خود را با شرکت پشتیبانی اموردام منعقد نمایند. اگر چه تلاش می شود جهت اجابت فرامین مرغداران عزیز اوزان خرید شرکت پشتیبانی افزایش یابد.  

مهندس فتحی اضافه کرد: مشکل تمام چک های برگشتی حل خواهد شد و لیست های مربوطه به وزارت جهادکشاورزی ارسال و مصوبه استانی آن صادر شده است و نگرانی ای از این بابت برای تولیدکنندگان وجود ندارد و بعد از مصوبه بانک مرکزی اقدام خواهد شد. همچنین بحثی در ارتباط با حذف سامانه بازارگاه نیز وجود ندارد و شاید تنها در مواقعی به دلیل ورود همزمان تعداد زیادی از دامداران به سامانه، کشش سامانه تقلیل یابد.  در ارتباط با جذابیت های سرمایه گذاری در بخش کشاورزی صنعتی بخصوص  دامداری و مرغداری باید توجه نماییم که اگر کشاورزی استان به بخش های زراعت، باغبانی، دامداری، طیور و آبزیان تقسیم شود، بخش طیور و دامپروری ما از سایر بخش ها پر رنگ تر می باشد و ظرفیت برای ایجاد واحدهای مرغداری و دامداری در استان فراهم می باشد. به لحاظ تولید علوفه و یونجه نیز استان ما مقام اول کشوری را داراست و حدود 2 میلیون 500 هزار هکتار مراتع دیگر در استان وجود دارد که حدود 50 درصد آن مراتع درجه یک و حاصلخیز می باشد که بخشی از دامپروری ما متکی به این مراتع است. همه این موارد ظرفیتی برای توسعه دامداری و مرغداری در استان ایجاد می کند.

 

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: جهاد کشاورزی شرکت پشتیبانی اموردام دامداران و مرغداران سازمان جهادکشاورزی وزارت جهادکشاورزی نهاده های دامی سرمایه در گردش کشاورزی استان دامداری ها مهندس فتحی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۸۴۸۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جزئیاتی از طرح‌های مطالعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

رئیس مرکز طرح‌های ملی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی جزئیاتی از طرح‌های در درست اجرای این مرکز ارائه کرد و گفت: امیدوارم به سرانجام رسیدن طرح‌های ملی، انقلابی در ساحت تولید داده‌های فرهنگی کشور رقم زده و دست سیاست‌گذاران این حوزه را از حیث سیاست‌گذاری پر کند.

به گزارش ایسنا،‌ نشست خبری مرکز طرح‌های ملی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی امروز با حضور صابر جعفری کافی‌آباد (رئیس مرکز) و سجاد یاهک (معاون مرکز) در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات برگزار شد.

در ابتدای این نشست صابر جعفری درباره تحولات ساختاری و فنی مرکز طرح‌های ملی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفت: در این دو سالی که مسئولیت مرکز طرح‌های ملی را عهده‌دار شده‌ام، تصور می‌کنم انقلاب یا دست‌کم تحول بسیار عمیقی در مکانیزم پیمایش‌های ملی مربوط به حوزه‌های مختلف ساحت فرهنگی رقم خورده است.

وی افزود: پیش از این مدت، حدود یک دهه شاهد رکودِ داده در این مرکز بودیم که در این دو سال این مرکز احیا شد. به‌ عبارت دیگر این تغییر را، محصول شجاعت دولت محترم و البته وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای حرکت در مسیر برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری مبتنی بر ارزیابی‌های علمی از فرهنگ کشور می‌دانم.

جعفری با تاکید بر اینکه این احیا با دو تحول جدی در دو محور مهم دنبال شد، بیان کرد: سال‌ها به دلیل تعطیلی این مرکز در دولت‌های نهم و دهم و اقتضائات آن، این مرکز تبدیل به دبیرخانه انجام طرح‌های ملی شده و ساختار انجام طرح‌های ملی دچار فروپاشی شده بود. در این سال‌ها انجام طرح‌های ملی از سوی نهادی انجام می‌شد که رئیس دفتر از سوی آن مأمور شده بود. بعد از ایام کرونا از طریق ارزیابی کارشناسی طرح‌های انجام‌شده با یک شورای علمی متشکل از اساتید دانشگاه‌های مختلف کشور، به این نتیجه رسیدیم که پیشرفت کار مطابق با مفاد قرارداد منعقد شده بین دفتر طرح‌های ملی و مجریان نیست.

وی افزود: از این‌رو با مجریان جدیدی که از اساتید دانشگاه‌های درجه یک کشور هستند، قراردادها منعقد و انجام طرح‌ها به راه افتاد. در این تحول جدید، دفتر طرح‌های ملی در متن اجرای طرح‌های ملی و کل فرآیند انجام طرح‌ها در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات قرار گرفت. تغییر دوم در این زمینه، کاهش مدت‌ زمان انجام طرح‌ها از طریق استفاده از اساتید برجسته علمی انجمن‌شناسی در هر استان و نیز هزینه مالی آن به نصف مبلغ موارد پیشنهادی بنگاه‌های جمع‌آوری داده بود.

وی با اشاره به موضوع دل‌مشغولی نسبت به کیفیت داده‌ها در طول تاریخ، اظهار کرد: یکی از تغییرات در طول تاریخ پیمایش‌ها در جهان، دل‌مشغولی نسبت به داده‌هایی است که پشتوانه سیاست‌گذاری قرار می‌گیرند. بعد از ورود ما به دفتر طرح‌های ملی برای اولین‌بار و با توجه به پیشرفت پلتفرم‌های انجام پرسشنامه، همه پرسشنامه‌ها اعم از میدانی و تلفنی را به شیوه بسیار نظام‌مند شنود می‌کنیم و به محض دریافت خطا، آن پرسشنامه و در صورت لزوم آن پرسشگر را کنار را می‌گذاریم.

جعفری ادامه داد: به عبارت دیگر کیفیت جمع‌آوری داده‌ها دائماً به‌صورت نظام‌مند پایش می‌شود. مشکل دیگر در این زمینه، «عدم پاسخگویی» است که در سال‌های اخیر میزان آن افزایش یافته است. نرخ عدم پاسخگویی در برخی پیمایش‌های اخیر بسته به میزان حساسیت آن‌ها، به ۵۰ درصد می‌رسد و نوعاً آنچه تحت عنوان نتایج پیمایش‌ها منتشر می‌شود، مربوط به بخشی است که افراد حاضر به پاسخگویی شده‌اند. در گزارش‌های رسمی مرکز طرح‌های ملی علاوه بر گزارش از پاسخگویان، گزارش تفصیلی از عدم پاسخگویان ارائه می‌شود تا امکان تفسیر روشن از داده‌ها در اختیاز مخاطب قرار گیرد.

رئیس مرکز طرح‌های ملی به پیمایش‌های معوق و جدید انجام‌ شده در این مرکز اشاره و خاطرنشان کرد: زمانی که مسئولیت این دفتر را عهده‌دار شدم، ۶ پیمایش ملی بر زمین‌ مانده وجود داشت که علی‌رغم مشکلات بودجه‌ای پژوهشگاه، با تلاش همکاران آن‌ها را به راه انداختیم که مهم‌ترین آن‌ها، موج چهارم ارزش‌ها و نگرش‌های ایرانیان بود که اواخر آذر ۱۴۰۲ آغاز و گزارش ملی آن در اواسط زمستان ۱۴۰۲ ارائه شد و برای اولین‌بار فعالانه در مدت بسیار کوتاه ۲ الی ۳ ماهه، از آن رونمایی کردیم. داده‌ها و برش‌های استانی این پیمایش مهم و تأثیرگذار نهایتاً تا اواسط خردادماه، در اختیار شورای فرهنگ عمومی و استان‌ها قرار خواهد گرفت که امیدوارم به بصیرت سیاست‌گذاران حوزه فرهنگی بیفزاید.

وی افزود: از دیگر پیمایش‌های بسیار مهم، «پیمایش نگرانی‌های ایرانیان نسبت به مهاجران افغانستانی» بود که با توجه به حساسیت‌های سیاست‌گذاری وقت نسبت به مهاجران افغانی، انجام این پیمایش کمکی بنیادی به بدنه سیاست‌گذاری کشور بود. همچنین پیمایش‌های «سبک زندگی ایرانیان» و «وضعیت استفاده از شبکه‌های مجازی و ابعاد زندگی کاربران» در حال انجام هستند. همچنین پیمایش‌های دیگری در دستور کار قرار دارند که عبارتند از: پیمایش هویت ملی ایرانیان با اجرای دکتر اردشیر انتظاری، طراحی نقشه خلقیات ایرانیان با اجرای دکتر صبوریان، آرزوهای جوانان با اجرای دکتر علیرضا حدادی و همکاری مرکز طرح‌های ملی.

جعفری بیان کرد: علاوه‌بر این موارد، پیمایش‌های معنی‌داری در سال‌های آتی انجام خواهد شد که سنجش وضعیت فرهنگ عمومی ایرانیان، سواد تاریخی ایرانیان و سواد فرهنگی ایرانیان از آن جمله‌اند. پیمایش‌های «خانواده» به سفارش وزارت کشور و «سبک زندگی نوجوانان» از دیگر پیمایش‌های در دستورکار هستند که امید است منابع مالی آن‌ها تأمین شود.

وی در پایان اضافه کرد: امیدوارم به سرانجام رسیدن این طرح‌های ملی، انفجار و انقلابی در ساحت تولید داده‌های فرهنگی کشور رقم بزند و دست سیاست‌گذاران این حوزه را از حیث سیاست‌گذاری پر کند.

در ادامه این نشست سجاد یاهک - معاون مرکز طرح‌های ملی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز با بیان اینکه درست‌ اجرا کردن یک پیمایش، مهم‌ترین بخش یک داده است، اظهار کرد: اگر این مهم مخدوش شود و پرسشنامه، طرح فنی آن، نظارت بر آن‌ها و ... معیوب باشد، کل این چرخه معیوب خواهد شد. از این رو دفتر طرح‌های ملی خیلی تلاش کرد که این زیرساخت اساسی را فراهم کند و مسئولیت گردآوری داده و راهبری آن را خود بر عهده گیرد. این کار از مهم‌ترین اقدامات بود که قطعاً اهمیت داده‌های آن طی سال‌های آتی روشن خواهد شد. ما در این دفتر ریل‌گذاری خوبی انجام دادیم که تاکنون ۴ پیمایش ملی انجام شده و ۸ پیمایش دیگر نیز در دستور کار قرار دارد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • جزئیاتی از طرح‌های مطالعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
  • روز تخصصی جهادکشاورزی در نمایشگاه Iran expo
  • با خرید امتیاز نهضت ملی گرفتار نشوید؛ احتمال سلب پروژه مسکن
  • به مناسبت روز جهانی کار و کارگر
  • رفع موانع صادرات واحدهای تولیدی در استان تهران پیگیری شود
  • حمایت دانشگاه‌های جهان از فلسطین یادآور رسالت معلمی در دفاع از مظلومان است
  • فعالیت یک واحد آلاینده لعاب سازی در اردکان متوقف شد
  • تجلیل از هنرمندان نمونه فعال در واحدهای تولیدی فعال صنایع دستی
  • بیش از ۷۰ درصد جمعیت کردستان از خدمات وزارت کار بهره‌مند هستند
  • بهسازی معابر شهرک‌های صنعتی اردبیل با اعتباری بالغ بر ۶۰۰ میلیارد ریال