Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، آلودگی کارخانه سیمان قصه پرغصه ای است که سال‌هاست مردم شهر آبیک را با غبار خود درگیر کرده و علاوه بر آلاینده‌های دیگر، موجب شده با گرد خاکستری سیمان دست و پنجه نرم ‌کنند.

تاکنون جلسات متعددی با حضور مسئولان و نمایندگان ادوار مجلس برای رفع این معضل برگزار شده اما جز برپایی جلسات و رد و بدل شدن سخنان تکراری، هیچ رهاوردی برای مردم آبیک نداشته؛ در برهه‌ای از زمان آلودگی بسیار بالا رفت و نارضایتی شدید مردیم باعث شد تا فیلترهایی بر روی این کارخانه نصب شود اما سایه شوم آلودگی همچنان بر سر مردم باقیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دو طرح بزرگ افزایش ظرفیت و توسعه 

نیم قرن از فعالیت کارخانه سیمان آبیک می گذرد؛ کارخانه‌ای که در سال 48 احداث آن آغاز و واحد اول آن با ظرفیت 3500 تن کلینکر در روز در سال 52 و واحد دوم این کارخانه هم با ظرفیت روزانه 4 هزار تن کلینکر در سال ۵۸ به بهره‌برداری رسید. 

جالب است بدانید در دهه 80 با توجه به نیاز کشور به سیمان و بازاری که در تهران و البرز متصور بود، دو طرح بزرگ افزایش ظرفیت و توسعه در کارخانه سیمان اجرا شد؛ در سال ۸۸ با تغییرات اساسی در خط تولید و به روز رسانی تکنولوژی دستگاه ها، ظرفیت واحد اول به ۸۰۰۰ تن کلینکر در روز رسید. در ادامه در سال ۱۳۹۳ ضمن توقف دائم خط تولید قدیم، واحد جدید با ظرفیت ۸۵۰۰ تن کلینگر در روز به بهره برداری رسیده است.

انفجارات معادن کارخانه سیمان آرامش ما را سلب کرده

یکی از شهروندان آبیکی با اشاره به سکونت 32 ساله در این شهر، می‌گوید: در این سال‌ها آلودگی کارخانه سیمان وجود داشته و روزی دو تا سه بار باید به دلیل نشست گرد و خاک نسبت به پاک کردن مکان‌های مختلف منزل مثل تراس و وسایل و لوازم خانگی اقدام کنیم.

وی که در شرکتی حوالی کارخانه سیمان شاغل است، می‌افزاید: زمانی که معادن کارخانه سیمان برای برداشت مواد معدنی منفجر می‌شود شیشه‌های شرکت به صدا درمی‌آید.

بانویی میانسال که حدود 14 سال ساکن شهرک مهر شهر آبیک است با بیان اینکه همیشه در دستمان دستمال است و گرد و خاک را از ظروف و لوازم خانه پاک می‌کنیم، اذعان کرد: بر اثر انفجار معادن کارخانه سیمان، حتی در و دیوار ساختمان ترک برداشته است؛ بعد از شنیدن صدای معادن گرد و خاکی که از معادن سیمان بلند می‌شود را مشاهده می‌کنیم که مسئولان باید فکری برای این گرد و خاک کنند.

برخی از شهروندان هم در این رابطه تصریح کردند: مردم بارها برای رفع آلودگی کارخانه سیمان نامه و درخواست نوشته‌اند اما از سوی مسئولین ترتیب اثر داده نشده و صدای انفجارات معادن این کارخانه هم معضلی است که بارها ایجاد ترس و دلهره کرده و آرامش را گاهی اوقات از ما سلب می‌کند.

دریافت عوارض آلایندگی صفر است

علی ساریجلو رئیس شورای شهر آبیک معتقد است به‌رغم اختیارات بالای شورای شهر، دستمان برای ورود به برخی از موضوعات بسته است که در مورد کارخانه سیمان این موضوع صدق دارد و همه مسئولان برای رفع آلایندگی آن باید پای کار بیایند و در حد توان گام‌هایی بردارند چرا که این موضوع نیازمند توان فرا شهرستانی است و استاندار قزوین، نمایندگان مجلس، مسئولان اداره حفاظت محیط زیست استان و مسئولان شهرستان آبیک می‌توانند پیگیری این موضوع را در دستور کار خود قرار دهند.

وی با بیان اینکه در بودجه کشور ردیف درآمد به عنوان عوارض آلایندگی برای شهرداری‌ها تعریف شده که دریافت این عوارض در شهر آبیک صفر است، اذعان می‌کند: سال‌های متمادی است که از هیچ کارخانه یا صنایع دیگر عوارض آلایندگی به شهرداری آبیک تعلق نمی‌گیرد و در مورد کارخانه سیمان این موضوع هم صدق می‌کند. تامین 25 درصد درآمد مالیات استان قزوین از آبیک است اما با توجه به وجود منابع آلاینده باید طبق بند یا تبصره و یا هر چیز دیگر برای افزایش مالیات بر ارزش افزوده به شهرداری آبیک استثنایی قائل شوند.

ساریجلو بر این مهم تاکید می‌کند که در صورت أخذ عوارض آلایندگی از کارخانه‌ها و صنایع توسط شهرداری، این مبالغ برای گسترش فضای سبز و بهبود وضعیت هوا و محیط زیست و جنگل‌کاری در آبیک هزینه خواهند شد. وی همچمیم بیان می کند: اثرات واحدهای آلاینده تا شعاع 50 تا 60 کیلومتری است و ذکر میزان سطح آلایندگی کارخانه‌ها به شعاع 10 کیلومتری مفهومی ندارد و قانون نیاز به بازنگری و انعطاف دارد.

یک سال پایش کارخانه سیمان با آبیک بوده

طبق توضیحات امید رحمانی رئیس اداره محیط زیست شهرستان، یک سال و در زمان دولت نهم و خانم جوادی‌ رئیس وقت سازمان محیط زیست کشور، پایش و نظارت بر کارخانه سیمان به این شهرستان واگذار شده بود و دیگر نظارتی بر این کارخانه به دلیل قرار گرفتن از خارج از حوزه استحفاظی شهرستان، صورت نگرفته است.

رحمانی ادامه می دهت: مکاتباتی از سوی استاندار پیشین و مسئولان وقت محیط زیست استان قزوین مبنی بر پایش آلودگی کارخانه سیمان و عوارض آلایندگی این کارخانه صورت گرفته بود اما با تغییرات مسئولان، نتیجه‌ای حاصل نشد.

وی می‌افزاید: از سوی مسئولان محیط زیست استان قزوین به سرپرست اداره کل محیط زیست استان البرز اذعان شده که کارخانه سیمان آلودگی دارد گرچه مکاتباتی هم با مسئولان محیط زیست شهرستان‌های نظرآباد و ساوجبلاغ انجام داده‌ایم اما پاسخ داده‌اند که آلودگی در حد استاندارد بوده است.

رحمانی به اجرای طرح سیاهه انتشار آلودگی هوا در فصل تابستان سال 1400 اشاره می‌کند و می‌گوید: 51 درصد علت آلودگی هوا در شهرستان آبیک عوامل متحرک همچون تردد خودروها و 49 درصد هم مربوط به عوامل ثابت مانند معادن، نیروگاه، کارخانه سیمان، دشت الله‌آباد واحدهای کاسپین یک و دو و ... بوده است.

بیشترین آلودگی سیمان متوجه آبیک است

حامد فتوحی فرماندار شهرستان آبیک در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قزوین، باد غالب در استان قزوین از شمال غرب به جنوب شرق اما باد غالب در آبیک را از سمت شمال شرق به جنوب غرب ذکر و اظهار می‌کند: جهت وزش باد موجب می‌شود آلودگی هوا از سمت صنایع کارخانه سیمان و سیپورکس به شهر آبیک روانه شود.

وی می‌افزاید: کارخانه سیمان در قلمرو جغرافیایی استان البرز قرار دارد و هیچ گونه نظارت و پایشی از سوی ادارات محیط زیست و صمت شهرستان آبیک صورت نمی‌گیرد در حالی که بیشترین آلودگی هوا از سمت این کارخانه متوجه شهر آبیک می‌شود. 

این مسئول با بیان اینکه هیچ مخالفتی با فعالیت صنایع از جمله کارخانه سیمان ندارد اما تاکید دارد که ملاحظات زیست محیطی و آب و هوایی لازم است از سوی مدیران این کارخانه رعایت شود.

فرماندار شهرستان آبیک با اشاره به فعال نبودن هیچ یک از معادن کارخانه سیمان در این شهرستان بیان کرد: معدنی که فعال و در حوزه شهرستان باشد، وجود ندارد و تمام مواد معدنی از معادن حوزه استحفاظی نظرآباد برداشت می‌شود. 

فتوحی این را هم گفت که در زمان بالا بودن آلودگی هوا، نسبت به تعطیلی معادن شهرستان آبیک می‌توانیم اقدام کنیم و تعطیلی معادن در کارخانه سیمان در حوزه استحفاظی ما نیست که بخواهیم نسبت به تعطیلی آنها اقدام کنیم‌ و متولی، مسئولان استان البرز و شهرستان نظرآباد هستند.

بنابر این گزارش، سال‌هاست که ریالی از عوارض آلایندگی کارخانه سیمان به شهر آبیک اختصاص نیافته و شهرستان نظرآباد از عوارض آن بهره‌مند می‌شود و می‌طلبد مطالبه مسئولان استانی برای دریافت این عوارض بیشتر شده و با دریافت آن، مسئولان شهری بتوانند برای جنگل‌کاری و توسعه فضای سبز گام‌های ارزنده‌ای بردارند. 

نمایندگان فعلی مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس شورای اسلامی هم در سفر وزیر بهداشت به شهرستان آبیک همزمان با سفر رئیس جمهور به استان قزوین، نظارت و پایش کارخانه سیمان را خواستار شده بودند که البته پیگیری هایی در سطح کلان در خصوص موضوعات مختلف کارخانه سیمان مطرح و در حال پیگیری است که‌ در فرصت مناسب اطلاع‌رسانی می‌شود. 

گزارش از هاجر عبدالهی

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: قزوین آبیک کارخانه سیمان آلودگی کارخانه سیمان معادن کارخانه سیمان محیط زیست استان عوارض آلایندگی شهرستان آبیک استان قزوین آلودگی هوا شهر آبیک سال ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۸۴۹۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تخصیص ۴۰ میلیارد تومان برای تکمیل ۲ طرح بازآفرینی شهری در نجف آباد

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرکزاصفهان؛ رئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان نجف آباد گفت: این ۲ طرح شامل احداث فرهنگسرای آیت الله عالم نجف آبادی و مدرسه شهید حقیقی در محله صالح آباد نجف آباد است. مرتضی فولادی افزود: این فرهنگسرا با زیربنای ۲ هزار و ۱۰۰ متر مربع به‌صورت سالن‌های چند منظوره و مدرسه نیز به مساحت یک هزار و ۲۰۰ مترمربع با مشارکت شهرداری در بافت فرسوده نجف آباد (محله صالح‌آباد) در حال ساخت است.

وی در ادامه به عملکرد اداره راه و شهرسازی شهرستان نجف‌آباد در سال ۱۴۰۲ پرداخت و گفت: گذشته ۱۳ هزار مورد واگذاری مسکن به مساحت ۴۷ هزار مترمربع به صورت قطعی و اجاره‌ای داشتیم.

فولادی افزود: همچنین در راستای اجرای قانون حدنگار، صیانت از حقوق بیت‌المال و حفظ مالکیت دولت بر روی اراضی دولتی این شهرستان، هزار و ۹۲۲ برگ سند مالکیت تک برگ بنام دولت و با نمایندگی سازمان ملی زمین و مسکن اخذ شده و ۴۹۹ هکتار تحصیل اراضی صورت گرفته است.

دیگر خبرها

  • میامی نیازمند ایجاد کارخانه‌های فرآوری/ مسئولان به فکر باشند
  • تصویری از آلودگی کارخانه سیمان در دورود
  • واگذاری هزار فقره سند مالکیت در بندر خمیر
  • رفع تداخلات ۲۳ هزار هکتار اراضی ساری
  • بهره‌برداری خط دوم کارخانه سیمان رزن در سال آینده
  • مسئولان عملیات فرهنگی و جهاد تبیین را جدی بگیرند
  • تخصیص ۴۰ میلیارد تومان برای تکمیل ۲ طرح بازآفرینی شهری در نجف آباد
  • نگرانی اهالی گالیکش از آلودگی طبیعت کوه نیلکوه به لطف کارخانه سیمان
  • اجازه فعالیت به ۳ کارخانه سیمان در یک دشت ممنوعه / مجوزهای عجیب دولت بر ضد محیط زیست که در هیچ‌ جای جهان شبیه آن وجود ندارد / نابودی آب و خاک و زمین در نزدیکی تهران (فیلم)
  • یک کشته در حادثه برخورد چند دستگاه خودرو در استان قزوین