Web Analytics Made Easy - Statcounter

اعلام الکاظمی از پیشرفت در مذاکرات ایران و عربستان، استقلال آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بوته آزمایش، پیشنهاد عملیاتی ایران به سازمان شانگهای برای مقابله با سلطه جهانی دلار و پس‌لرزه‌های بحران قدرت درانگلیس مهمترین عناوین خبری بین الملل ایرنا در چند ساعت گذشته بوده است.

**الکاظمی: مذاکرات ایران و عربستان پیشرفت داشته است

نخست وزیر عراق از پیشرفت در مذاکرات جمهوری اسلامی ایران و عربستان خبر داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

«مصطفی الکاظمی» نخست وزیر عراق در سخنانی تصریح کرد: عراق نقش مهمی در نزدیک کردن دیدگاههای کشورهای منطقه با میزبانی گفت وگو بین عربستان و ایران بازی کرده است.

وی افزود: مذاکرات ایران و عربستان که در بغداد برگزار شد، "به مراحل پیشرفته ای رسید".

پیشتر «فواد حسین» وزیر امور خارجه عراق نیز گفته بود که مذاکرات بین عربستان و ایران "مثبت" بوده است.

وزیر امور خارجه عربستان سوم خردادماه جاری با ایراد سخنانی در نشست مجمع جهانی اقتصاد اعلام کرده بود که پیشرفت‌هایی در مذاکرات با ایران حاصل شده است.

«فیصل بن فرحان» با این حال مدعی شده بود که پیشرفت‌های حاصل شده از نگاه او کافی نیست.

مذاکرات ایران و عربستان از چند ماه پیش در عراق آغاز شد و بر اساس اظهارات قبلی مقامات دو کشور، دو طرف تاکنون ۵ دور مذاکره انجام داده‌اند.

«سعید خطیب زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه ایران بیست و هفتم اردیبهشت ماه گذشته درباره آخرین دور مذاکرات با عربستان به خبرنگاران گفته بود: دور پنجم گفت‌وگوهای ایران و عربستان سعودی در بغداد با تلاش‌هایی که دولت عراق انجام داده بود و تمهیدات و مساعدت‌های دولت عمان در روز پنجشنبه هفته گذشته برگزار شد و گفت‌وگوها رو به جلو و مثبت بود.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال خبرنگار ایران اکونومیست در مورد اینکه آیا خبر جدیدی در خصوص مذاکرات ایران و عربستان سعودی مطرح شده است، تاکید کرده بود: تحول جدیدی از زمان آخرین دور مذاکرات تاکنون رخ نداده است. 

خطیب زاده بدون اظهارنظر در خصوص ادعای مطرح شده در مورد دیدار احتمالی وزیران امور خارجه ایران و عربستان در بغداد گفته بود: همانند همه مذاکراتی از این دست، موضوعات چندی از جمله در خصوص شیوه ادامه گفت وگوها و سطح پیگیری آن‌ها در آن نشست مطرح شده که در دستور کار دو طرف برای آینده قرار دارد.

در همین حال، خبرگزاری رویترز روز ششم خردادماه جاری به نقل از یک مقام وزارت خارجه عربستان سعودی بدون ذکر نام گزارش داده بود که دیداری بین وزیر خارجه این کشور با وزیر خارجه ایران در آینده نزدیک مقرر نشده است.

irna.ir/xjJDHF

**استقلال آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بوته آزمایش

پروژه سیاسی و امنیتی‌سازی برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران درحالی با شیطنت محور غرب-تل‌آویو برای صدور قطعنامه علیه جمهوری اسلامی در شورای حکام وارد مرحله‌ای تازه‌ای شده که تهران در عین همکاری‌ گسترده و شفاف با آژانس اتمی، به صراحت نسبت به عواقب توسل به روش‌های تهدیدآمیز هشدار داده است.

منابع خبری روز سه‌شنبه گزارش دادند که قطعنامه ضد ایرانی ایالات متحده آمریکا و سه کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان به شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارائه شده است. خبرگزاری فرانسه به نقل از دیپلمات‌های آگاه ادعا کرد: طرح محکومیت ایران به دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل ارائه شد. شبکه‌های عربی نیز به نقل از منابع مطلع مدعی شدند: آراء کافی برای تصویب قطعنامه علیه ایران وجود دارد.

هم‌زمان «نفتالی بنت» نخست وزیر رژیم صهیونیستی در اظهار نظری که نشان‌دهنده ردپای آشکار تل‌آویو در این اقدام شتابزده است، از شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواسته که با تصویب این قطعنامه درباره فعالیت های اتمی ایران هشدار دهد. این عنصر صهیونیستی روز سه‌شنبه در جلسه کمیته روابط خارجی و دفاعی پارلمان گفت: «از آژانس انتظار داریم که هشداری آشکار درباره برنامه هسته‌ای به ایران بدهد.»

در فرازهایی از این سند پیشنهادی که به رویت برخی رسانه‌های غربی رسیده، آمده است: شورای حکام آژانس از ایران می‌خواهد برای انجام تعهدات قانونی خود به صورت فوری اقدام کند و پیشنهاد مدیرکل آژانس در مورد تعامل بیشتر برای شفاف سازی و حل و فصل همه مسائل پادمان‌های باقی مانده را بلافاصله بپذیرد.

برخی منابع خبری با اعلام اینکه احتمالا عصر امروز (چهارشنبه) و یا صبح روز پنجشنبه به وقت محلی رای گیری درخصوص پیش نویس قطعنامه پیشنهادی یاد شده در نشست جاری شورای حکام انجام خواهد شد، نوشتند که  این پیش نویس قطعنامه لحن چندان تندی هم ندارد و به نظر هم نمی رسد که موضوع ایران را به شورای امنیت سازمان ملل ارجاع دهد.

این قطعنامه درحالی پیشنهاد شده که مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هفته پیش با انتشار گزارشی یکسویه و تحریک آمیز ادعا کرد که ایران در ارائه پاسخ‌های «معتبر فنی» به سوال‌های این سازمان درباره پیدا شدن مواد هسته‌ای در سه مکان اعلام نشده، ناکام بوده و به این ترتیب مسائل پادمانی که قرار بود در هماهنگی با توافق اسفند ماه گذشته میان ایران و آژانس حل و فصل شود، باقی مانده است.

رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و کشورهای غربی بر اساس ادعاهای ساختگی رژیم صهیونیستی، ایران را به پنهان‌کاری در فعالیت‌های اتمی متهم می‌کنند. ایران قویاً این ادعاها را رد و تاکید دارد که به عنوان یکی از امضاکنندگان پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی (ان‌پی‌تی) و عضوی از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، حق دستیابی به فناوری هسته‌ای را برای مقاصد صلح آمیز دارد.
گروسی دیروز با ایراد سخنانی در افتتاحیه نشست شورای حکام، ادعا کرد که تهران «توضیحاتی ارائه نکرده است که از نظر فنی در رابطه با یافته های آژانس در سه مکان اعلام نشده در ایران معتبر باشد. همچنین ایران مکان یا مکان‌های فعلی مواد هسته‌ای و/یا تجهیزات آلوده به مواد هسته‌ای را که در سال ۲۰۱۸ از تورقوزآباد منتقل شده است، به آژانس اطلاع نداده است.»

وی مدعی شد: تا زمانی که ایران از لحاظ فنی توضیحات معتبری برای حضور ذرات اورانیوم با منشأ انسانی در تورقوزآباد، ورامین و مریوان ارائه نکند و آژانس را از همه مکان‌های فعلی مواد هسته‌ای و/یا تجهیزات آلوده مطلع نکند، این سازمان نمی‌تواند صحت و کامل بودن اعلامیه های ایران ذیل موافقتنامه جامع پادمان را تائید کند. بنابراین، مسائل پادمان مربوط به این سه مکان باقی مانده است.

مدیرکل آژانس سپس در نشست با خبرنگاران ادعاها علیه ایران را تکرار کرد و گفت: فکر می‌کنم به نفع ایران باشد که موضوعات (باقیمانده) را برطرف کند تا بتوان به مسیر ادامه داد. وی مدعی شد که به غیر از این راه دیگری برای صداقت وجود ندارد.
وی ادعا کرد که در مقام مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی طرفدار یا مخالف قطعنامه پیشنهادی آمریکا و سه کشور اروپایی علیه ایران نیست و تصمیم‌گیری درباره قطعنامه در حیطه اختیارات اعضای شورای حکام است؛ اما از نحوه بیان و لابلای گفتارش پیدا بود که  هرچند سعی می‌کند از تداوم گفت‌وگو با ایران حمایت کند ولی چندان هم مخالف قطعنامه پیشنهادی غرب نیست.

این درحالیست که ایران بارها هشدار داده است که در صورت فاصله‌ گرفتن آژانس از استقلال و ماهیت فنی خود و وارد شدن به بازی های سیاسی غربی-صهیونیستی در رابطه با برنامه صلح آمیز هسته ای ایران، به شکل مناسب پاسخ خواهد داد.
سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه دهم خرداد اظهار داشت که ایران در نشست آتی شورای حکام آژانس به هر «حرکت غیرسازنده» قوی و متناسب پاسخ خواهد داد. وی هشدار داد: کسانی که گزارش شورای حکام و مدیرکل را اهرم و ابزار بازی های سیاسی علیه ایران می دانند، مسئول عواقب آن هستند.

یک روز بعد، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران، هرگونه مداخله سیاسی در امور فنی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را «غیرسازنده» توصیف و بر لزوم پرهیز از رویکردهای سیاسی در نشست آتی شورای حکام آژانس تاکید کرد. وی گفت: فرایند همکاری فنی بین آژانس و سازمان انرژی اتمی [ایران] و تأکید مکرر آژانس بر ماهیت صلح آمیز برنامه هسته ای ایران نمی تواند به طور ناگهانی و از طریق یک بیانیه سیاسی عجولانه معکوس شود.

irna.ir/xjJDwn

**پول واحد سازمان شانگهای، پیشنهاد عملیاتی ایران برای مقابله با سلطه جهانی دلار

ایران به سازمان همکاری شانگهای پیشنهاد تعریف پول واحد برای انجام مبادلات تجاری در میان بلوک اوراسیا را که شامل چین، هند و روسیه است، ارائه داد، تا با افزایش قوای سیستم مالی جهانی تحت سلطه دلار آمریکا مقابله کند.

مهدی صفری معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه ایران پیشتر در ماه جاری گفت که این پیشنهاد به سازمان همکاری شانگهای داده شده است.

ایران امیدوار است بلوک اوراسیا به چشم انداز ژئوپولیتیک دائم درحال تغییر پاسخ دهد و پیشنهادش را در زمان مناسب بپذیرد.

پیشنهاد تهران درمورد پول واحد سازمان همکاری شانگهای هم راستا با یورو در زمانی داده شد که آمریکا و متحدان غربی اش یک سری تحریم های مالی و اقتصادی علیه روسیه به دلیل تهاجم به اوکراین اعمال کرده اند.

این تمهیدات سخت، نمونه بارز این مساله است که غرب چگونه از هژمونی و سلطه ارزی اش در نهادهای مالی بین المللی برای هدف قرار دادن کشورهایی استفاده می کند که آنها را متخاصم یا دشمن می پندارد.

براساس این گزارش، بانک های روسی از پلتفرم های پرداخت بین المللی سوئیفت حذف شدند و اتحادیه اروپا تراکنش های جهانی با نهادهای روسی با استفاده از اسکناس های یورو را ممنوع کرد و واشنگتن نیز دسترسی روسیه به دلار آمریکا برای تجارت بین المللی را قطع کرد.

مجموعه این تحریم ها علیه روسیه موید نگرانی دیرینه دیگر کشورهای در حال توسعه و نوظهور از خطرات بالقوه وابستگی شان به سازوکارهای مالی تحت هدایت آمریکا و غرب و سیستم تجارت بین المللی تحت سلطه دلار است.

این گزارش در ادامه حاکی است: ایران به مدت تقریبا چهار دهه قربانی تحریم های مستمر آمریکا بوده که به تهران اجازه مشارکت در تجارت جهانی که به طور عمده تحت سلطه تراکنش های دلاری است، داده نشده است.

در سال های اخیر، آمریکا نه تنها جنگ تجاری با چین راه انداخته، بلکه طیفی از تحریم های اقتصادی را اعمال کرده است.

شگفت آنکه، آمریکا حتی هند را که یکی از شرکای راهبردی اش و عضو گروه چهار جانبه کواد است، از این مساله مستثنی نکرده و واشنگتن، دهلی نو را به دلیل تصمیم اش برای اتخاذ موضعی مستقل در برابر درگیری های روسیه و اوکراین و حفظ مناسبات تجاری با مسکو، با تحریم تهدید کرده است.

این گزارش می افزاید: تسلیحاتی شدن دلار آمریکا در برابر روسیه، گمانه زنی هایی را رواج داده مبنی بر اینکه کشورهای نوظهور دیگری چون چین وهند به تلاش های دلارزدایی شان سرعت می بخشند تا از خود در برابر تحریم های مالی مشابه در آینده محافظت کنند.

در این خلال، پیشنهاد ایران برای ارز واحد سازمان همکاری شانگهای، اهمیت بیشتری پیدا می کند. پول واحد منطقه اوراسیا می تواند چالشی جدی برای استیلای دلار در تجارت بین المللی ایجاد کند و در عین حال اعضای سازمان همکاری شانگهای را در برابر تحریم های اقتصادی یکجانبه غرب و آمریکا مصون دارد.

به نوشته این رسانه چینی، برای ایران و روسیه این پول واحد مزایایی دارد، دو کشور می توانند تحریم های غیرقانونی غرب را به منظور تجارت آزادانه تر با کشورهای شریک سازمان همکاری شانگهای حنثی کنند.

علاوه بر پیشنهاد پول واحد، بلوک سیاسی و اقتصادی اوراسیا مدت هاست به کاهش وابستگی اش به پلتفرم های مالی آمریکا و غرب فکر کرده است.

در این میان، لازم است یک ارز مشترک یا یک پلتفرم پرداخت مشترک وجود داشته باشد که بتواند به طور خودکار از سوی هر یک از اعضای سازمان همکاری شانگهای به هنگام تجارت با یکدیگر مورد استفاده قرار گیرد.

از سویی، روسیه و چین به طور جداگانه اقداماتی چون سیستم های پرداخت بین بانکی فرامرزی را به موازات سوئیفت آغاز کره اند و هند و روسیه نیز یک سازو کار تجاری مبتنی بر روپیه – روبل برای دور زدن تحریم های آمریکا و غرب تاسیس کرده اند. ایران نیز از دیرباز سازوکار تجارت ارز محلی با هند و چین داشته است.

در پایان این مطلب آمده است: زمان آن فرا رسیده است که یک واحد پولی مشترک برای منطقه در برابر استیلای دلار و اقدامات غیرقانونی آمریکا و غرب در زمینه تسلیح سیستم های مالی جهانی متناسب با منافع ژئوپولیتیک و ژئواکونومیک شان ایجاد شود.

جهان دیگر نمی تواند گروگان یک سیستم مالی تبعیض آمیز باشد که به تداوم نظم اقتصادی تحت رهبری دلار آمریکا کمک می کند.

irna.ir/xjJDVG

**گزارش رسانه هندی از سفر امیرعبداللهیان به دهلی؛ نفت، چابهار و طالبان محور گفت و گوها

درپی سفر وزیر امور خارجه ایران به هند پس از تعویق چند ماهه، رسانه‌های هندی با پرداختن به این سفر و گمانه زنی درباره موضوعات و محورهای گفت و گو میان "اس جایشانکار" و "حسین امیرعبداللهیان"، از فروش نفت، بندر چابهار و مساله طالبان به عنوان اصلی ترین محورهای رایزنی ها در این سفر نام بردند.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران که در یک سفر چهار روزه به هند سفر کرده است، امروز چهارشنبه با اس جایشانکار همتای هندی خود در دهلی نو دیدار می کند.

به گزارش این رسانه، گفت‌وگو درباره واردات نفت از ایران به هند، بخشی از مذاکرات وزیران خارجه دو کشور خواهد بود. اس جایشانکار دو روز قبل هنگام سخنرانی در Globsec ۲۰۲۲ در براتیسلاوا، گفت: اگر آمریکا و اروپا می خواهند کشورها واردات از روسیه را محدود کنند، باید گزینه ایران و ونزوئلا را برای واردات روی میز بگذارند.

تولید نفت ایران به یک میلیون بشکه در روز افزایش یافته است و به دنبال بازارهای دیگری است که پس از اعمال تحریم های آمریکا، مسدود شده است. قبل از اعمال تحریم‌ها در سال ۲۰۱۹، هند دومین خریدار بزرگ نفت ایران پس از چین بود. در این رابطه مشخص شده است که ایران به مکانیزم تجاری روپیه-ریال با هند علاقه مند است.

این گزارش می افزاید: تجارت دوجانبه هند و ایران طی سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۱ معادل ۲.۱۰ میلیارد دلار بوده که نسبت به سال قبل (۴.۸۰ میلیارد دلار)، کاهش ۵۶ درصدی داشته است. این مسأله به همه گیری بیماری کرونا نسبت داده شده است و احتمالا در سال جاری، تبادل کالا میان دو کشور افزایش می یابد و اگر واردات نفت مجاز باشد، این رقم افزایش چشمگیری خواهد داشت.

هند برنج، چای، شکر، میوه های تازه، دارو، ماشین آلات و جواهرات به ایران صادر می کند و واردات از این کشور در حال حاضر شامل میوه های خشک، محصولات شیمیایی، سنگ های نیمه قیمتی و چرم است.

به نوشته این رسانه هندی در دیدارهای وزیر امور خارجه ایران با مقام های این کشور همچنین قرار است گسترش تجارت و صادرات از طریق بندر چابهار به افغانستان و آسیای مرکزی و اوراسیا مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

برخی منابع همچنین وضعیت افغانستان و طالبان را از دیگر محورهای گفت و گوی وزیران امور خارجه ایران و هند عنوان کرده اند. 

نیوایندین اکسپرس در پایان نوشت: انتظار می رفت وزیر امور خارجه ایران در اوایل سال جاری به هند سفر کند، اما به دلیل ابتلای جایشانکار به کووید-۱۹ این سفر به تعویق افتاد.

irna.ir/xjJDP۶

**رهبر جوانان حزب حاکم هند به دلیل اظهارات ضداسلامی دستگیر شد

پلیس هند روز چهارشنبه از دستگیری رهبر جوانان حزب حاکم هند، بهاراتیا جاناتا، به جرم انتشار مطالب علیه مسلمان در شبکه‌های اجتماعی خبر داد.

پلیس هند یک رهبر جوان از حزب حاکم ملی گرای هندو را به دلیل انتشار مطالب ضد مسلمانان در رسانه های اجتماعی،  دستگیر کرد.

براساس این گزارش، "هارشیت سریواستاوا"، رهبر جوانان حزب بهاراتیا جاناتا، در شهر کانپور در پی تنش‌های جمعی هفته گذشته در جریان اعتراض مسلمانان برای محکوم کردن اظهارات ضداسلامی سخنگوی حزب، دستگیر شده است.

پراشانت کومار، یک مقام ارشد پلیس هند، گفت: ما این سیاستمدار محلی را به دلیل اظهارات تحریک آمیز علیه مسلمانان دستگیر کردیم و حداقل ۵۰ نفر در پی تنش ها در کانپور بازداشت شده اند.

وکیل سریواستاوا تاکنون برای اظهار نظر، در دسترس رسانه‌ها نبوده است.

ناآرامی های پراکنده ای در سایر نقاط هند پس از اظهارات "نوپور شارما" سخنگوی BJP علیه پیامبر اسلام (ص) در یک مناظره تلویزیونی، گزارش شده است. 

بهاراتیا جاناتا اعلام کرده است که شارما از عضویت در حزب تعلیق شده است، اما سخنگوی دیگر این حزب به نام "نوین کومار جیندال" به دلیل اظهارنظرهایی که در مورد اسلام در رسانه های اجتماعی انجام داده اخراج شده است.

پس از آن که رهبران کشورهای اسلامی مانند قطر، عربستان سعودی، امارات متحده عربی، عمان، اندونزی، مالزی، پاکستان، ایران و افغانستان خواستار عذرخواهی دولت هند و احضار دیپلمات ها برای اعتراض به اظهارات ضد اسلامی این دو نفر شدند، خشم داخلی نیز شتاب تازه ای پیدا کرد.

این گزارش می افزاید: سازمان همکاری اسلامی (OIC) در بیانیه‌ای اعلام کرده است که این توهین‌ها در چارچوب تشدید نفرت نسبت به اسلام در هند و آزار و اذیت سیستماتیک مسلمانان صورت گرفته است.

وزارت خارجه هند روز دوشنبه اعلام کرد که توئیت‌ها و نظرات توهین‌آمیز به هیچ وجه منعکس‌کننده دیدگاه‌های دولت نیست.

این مناقشه به چالشی دیپلماتیک برای نارندرا مودی نخست وزیر هند تبدیل شده که در سال های اخیر روابط خود با کشورهای اسلامی که منابع گاز و نفت را در اختیار دارند، تقویت کرده است.

اعضای گروه حقوق اسلامی در هند گفته‌اند که این نخستین بار است که رهبران خارجی بانفوذ درباره آنچه آنها تحقیر جامعه اقلیت می‌خوانند، صحبت می‌کنند.

علی اصغر محمد، که یک گروه داوطلبانه حقوق مسلمانان را در شهر بمبئی اداره می کند، گفت: صدای ما بالاخره شنیده شد، تنها رهبران جهان می توانند دولت مودی و حزب او را وادار کنند تا نگرش خود را نسبت به مسلمانان تغییر دهند.

irna.ir/xjJDSp

**تعیین مسئول حزب الله در ارتباط با پرونده ترسیم مرز آبی لبنان/ سخنرانی تعیین کننده سید حسن نصرالله

منابع خبری لبنان از اقدام حزب الله لبنان در تعیین مسئول خود در ارتباط با پرونده ترسیم مرز آبی بین لبنان و فلسطین اشغالی و سخنرانی تعیین کننده فردای «سید حسن نصر الله» دبیرکل حزب الله لبنان درباره این پرونده خبر دادند.

روزنامه «الاخبار» لبنان امروز در گزارشی با تشریح موضع احزاب و جریان های سیاسی لبنان در قبال پرونده ترسیم مرز آبی و منابع گازی بین لبنان و فلسطین اشغالی و جزئیات آن نوشت: دیروز تحول جدیدی رخ داد و اعلام شد که حزب الله «نواف الموسوی» نماینده سابق پارلمان را به طور رسمی به عنوان مسؤول این پرونده تعیین کرد. این مسئله نشان دهنده اهمیت این پرونده برای حزب‌الله پس از سکوت طولانی مدت است و سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله فردا (پنجشنبه) سخنرانی و به این موضوع (پرونده ترسیم مرز آبی) خواهد پرداخت.

روزنامه «النهار» لبنان نیز به نقل از منابع آگاه خود نوشت که حزب الله لبنان نواف الموسوی را مسئول پرونده مرز آبی و ترسیم مرز و نیز هماهنگی مواضع با جریان های سیاسی کرده است.

میدان نفتی «کاریش» به وسعت ۱۴۳۰ کیلومتر مربع در خط ۲۹ مرزی آبی بین لبنان و فلسطین اشغالی قرار دارد. لبنان می‌گوید بخش بزرگی از این میدان نفتی درون مرزهای این کشور قرار دارد و از سوی دیگر، رژیم صهیونیسی مدعی است که سراسر این منطقه تحت به اصطلاح «حاکمیت» این رژیم قرار دارد.

لبنان در نامه اخیر خود به سازمان ملل درباره مذاکرات ترسیم مرزهای مشترک با رژیم صهیونیستی، خواستار تعیین خط ۲۹ به جای خط ۲۳ (به وسعت ۳۶۰ کیلومتر مربع) شده و بدین ترتیب منطقه مورد مناقشه میان دو طرف به ۱۴۳۰ کیلومتر مربع افزایش یافته است.
«نبیه بری» رئیس پارلمان لبنان همسو با نظر حزب الله لبنان در دهم ماه مه سال ۲۰۲۲ میلادی ضرب الاجلی یک ماهه را درباره مذاکرات مربوط به ترسیم مرز دریایی بین لبنان و فلسطین اشغالی اعلام کرد که دو روز دیگر به پایان می رسد.

«شیخ نعیم قاسم» معاون دبیرکل حزب الله لبنان دوشنبه این هفته تاکید کردکه حزب الله آماده و حاضر است از ابزارهای مناسب از جمله قوه قهریه از حقوق لبنان در برابر رژیم صهیونیستی دفاع کند.

معاون دبیرکل حزب الله لبنان افزود: به محض اعلام تجاوز اسرائیل به آبها و نفت ما در دریای مدیترانه، حاضریم نقش خود را در فشار و بازدارندگی در برابر اسرائیل، ایفا کنیم.

قاسم خطاب به دولت لبنان گفت: در مسأله ترسیم مرزهای دریایی، اگر بن‌بستی در مذاکرات وجود دارد، باید اعلام کنند که مذکرات به بن بست قرار دارد و به پایان رسیده است».

به تازگی شرکت یونانی «انرژین» مجوز اکتشاف گاز در میدان «کاریش» واقع در منطقه مورد مناقشه را از تل‌آویو گرفته و در این چارچوب رژیم صهیونیستی از ورود یک کشتی حفاری به این منطقه به منظور آماده سازی برای شروع اکتشاف اولین چاه گاز در آن خبر داده است؛ امری که با واکنش شدید و هشدار طرف های لبنانی روبرو شده است.

براساس گزارشها، این کشتی برای استخراج گاز طبیعی مایع وارد میدان گازی کاریش شده و از خط ترسیمی ۲۹ عبور کرده و در ۵ کیلومتری خط ترسمی ۲۳ در منطقه مورد مناقشه با لبنان قرار گرفته است.

«موریس سلیم» وزیر دفاع دولت پیشبرد امور لبنان پیشتر تحرکات رژیم صهیونیستی در مناطق مورد مناقشه را تحریک‌آمیز خواند و گفت: تحرکات اسرائیل در منطقه مورد مناقشه در جنوب لبنان چالشی و تحریک آمیز است و نقض آشکار ثباتی است که منطقه جنوب لبنان از آن برخوردار است.

رئیس هیات مذاکره‌ کننده فنی نظامی لبنان در مذاکرات مرزبندی دریایی با رژیم صهیونیستی سه‌شنبه شب تاکید کرد که هرگونه استخراج گاز از میدان «کاریش» توسط رژیم صهیونیستی تجاوز به حریم لبنان است.

وی افزود: رژیم صهیونیستی قصد دارد که ما را در عمل انجام شده قرار دهد و حفاری برای استخراج گاز از میدان کاریش را آغاز کند.

در همین حال، رئیس کمیته ملی پیگیری ترسیم مرزهای لبنان تاکید کرد که لبنان باید از موضع قدرت مذاکره کرده و حق لبنان در بهره برداری از منابع انرژی خود در مرز آبی با فلسطین اشغالی را مطابق "خط ۲۹" دریایی تثبیت کند.

irna.ir/xjJDSC

روزنامه «حریت»: ترکیه هفته جاری عملیات نظامی خود در شمال سوریه را آغاز می‌کند

روزنامه «حریت» ترکیه‌ از آغاز عملیات نظامی ارتش این کشور در شمال سوریه در اواخر هفته جاری خبر داد.

روزنامه حریت در گزارش امروز چهارشنبه خود نوشت: «در حالی که انتظار می‌رود عملیات نظامی ترکیه این هفته در شمال سوریه آغاز شود، فعالیت‌ها در این منطقه افزایش یافته است و طی روزهای اخیر شاهد استقرار یگان‌های نظامی ترکیه در حومه تل رفعت و منبج بوده‌ایم».

این در حالی است که روزنامه حریت پیش از این نوشته بود که «در جریان مذاکرات ترکیه با روسیه، تمامی مقدمات عملیات برنامه ریزی شده در منطقه «عین‌عیسی» واقع در حومه شمالی شهر الرقه سوریه متوقف شد، زیرا روسیه با آن عملیات موافقت نکرده است».

«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه پیشتر گفته بود: نیروهای مسلح ترکیه «عملیات ضد تروریستی» را در مرزهای این کشور آغاز خواهند کرد و به زودی در این زمینه تصمیم گیری خواهد شد.

بر اساس گزارش رسانه‌های ترکیه، این اقدام نظامی ترکیه در چهار منطقه سوریه انجام می‌شود.

سه‌شنبه گذشته وزیر دفاع ترکیه گفت که نیروهای این کشور در زمان مناسب آنچه را که لازم باشد علیه "تروریست‌ها" در شمال سوریه انجام خواهند داد.

«خلوصی آکار» مدعی شد که تمام عملیات نظامی انجام شده توسط ترکیه شفاف و مطابق با قوانین بین المللی است و این نشان می‌دهد که کشورش به دنبال محافظت از شهروندان و مرزهای خود است.

اردوغان هفته گذشته اعلام کرد که ترکیه به زودی عملیاتی را برای ایجاد «منطقه امن» در عمق ۳۰ کیلومتری مرز ترکیه با سوریه در جنوب کشورش انجام خواهد داد.

در چند روز گذشته نیز برخی گزارش‌ها درباره عملیات و حملات توپخانه‌ای نظامیان ترکیه و عناصر مسلح مورد حمایت آنکارا به مناطقی در شمال سوریه و کشته و زخمی شدن چندین نفر در جریان آن منتشر شده است.

این درحالی است که دولت سوریه حملات و تهدیدهای جدید ترکیه را نقض آشکار قوانین بین‌المللی و حاکمیت دمشق دانسته و تاکید کرده است: «حملات و تهدیدات رژیم ترکیه نقض آشکار قوانین بین‌المللی و حاکمیت، وحدت و تمامیت ارضی سوریه و مغایر با توافق نامه ها و خروجی‌های روند آستانه است».

در همین ارتباط، یک منبع رسمی در وزارت خارجه سوریه به خبرگزاری رسمی سوریه «سانا» گفت که «دمشق اظهارات مداخله جویانه وحملات تجاوزکارانه رژیم ترکیه در ایجاد منطقه موسوم به منطقه امن در شمال سوریه و حملات مکرر و مستمر به خاک سوریه را محکوم می کند و این موضوع را مغایر با قوانین بین المللی می داند».

irna.ir/xjJDVc

**ادعای انگلیس درباره اقدامات روسیه در خرسون

وزارت دفاع انگلیس ادعا کرد که روسیه با معرفی روبل به عنوان ارز قانونی و استخدام معلمان روسی برای معرفی برنامه درسی و زبان روسی به مدارس، به زور دولت محلی خرسون را با فدراسیون روسیه هماهنگ می کند.

در بیانیه روز چهارشنبه وزارت دفاع انگلیس آمده است: روسیه به احتمال زیاد اشغال خرسون را به عنوان مدرکی برای ارائه حکومتداری و استانداردهای زندگی بهبود یافته به مردم اوکراین نشان خواهد داد.

این بیانیه در ادامه می‌افزاید: روسیه از سه جهت به حملات خود علیه سیورودونتسک ادامه می‌دهد، اگرچه نیروهای دفاعی اوکراین به مهار روسیه در این منطقه ادامه می‌دهد. بعید است که طرفین در ۲۴ ساعت گذشته پیشرفت قابل توجهی را به دست آورده باشند.

بر اساس ارزیابی وزارت دفاع انگلیس، روسیه تهاجم خود را بر بخش مرکزی دونباس متمرکز کرده است، اما از دو جناح در حالت تدافعی قرار دارد. نیروهای اوکراینی نیز اخیراً با حملات متقابل در منطقه جنوب غربی خرسون، از جمله بازپس‌گیری ساحل شرقی رودخانه اینگولتس، به موفقیت‌هایی دست یافته‌اند.

وزارت دفاع انگلیس مدعی شد که روسیه و اوکراین با چالش های مشابهی در حفظ خط دفاعی و آزادسازی یگان‌های رزمی برای عملیات تهاجمی مواجه هستند.

از ابتدای جنگ در اوکراین وزارت دفاع انگلیس آخرین ارزیابی های خود را از تحولات در این کشور به صورت روزانه گزارش می‌دهد. در واقع انگلیس از زمان آغاز جنگ اوکراین، به بازیگر فعالی در عرصه این نبرد تبدیل شده و با اتخاذ مواضع ضد روسی، ارسال تسلیحات و تجهیزات نظامی و اعمال تحریم‌ علیه روسیه به تنش‌ و درگیری‌ها دامن زده است. این کشور تقریبا هفته‌ای یک بار تحریم‌های جدیدی را علیه روسیه وضع می‌کند.

این درحالیست که ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیاتی نظامی روسیه که آن را "عملیات ویژه" خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد.

irna.ir/xjJDR۴

**سقوط اتوبوس در بلوچستان پاکستان جان ۲۲ نفر را گرفت

منابع خبری پاکستان گزارش دادند: سقوط اتوبوس مسافربری در منطقه «قلعه سیف اله» واقع در ایالت بلوچستان ۲۲ کشته و بیش از چندین مصدوم برجای گذاشت. 

این حادثه صبح روز چهارشنبه در منطقه کوهپایه‌ای «اختر زیی» از توابع شهرستان قلعه سیف اله به وقوع پیوست. 

پلیس اعلام کرد: این اتوبوس که تعداد سرنشینان آن حدود ۵۰ نفر شامل مرد، زن و بچه بود در مسیر شهر ژوب، به علت بی‌دقتی راننده از جاده منحرف و به دره سقوط کرد. 

منابع بیمارستانی اعلام کردند: وضعیت جسمانی برخی مصدومان این حادثه مساعد نیست و احتمال افزایش شمار قربانیان وجود دارد. 

به گزارش پلیس، جسد قربانیان این حادثه از جمله چند زن و کودک از دره به بیرون منتقل شده و نیروهای امدادی با توجه به مشکلات ناشی از فاصله جاده تا پایین دره در حال جستجو برای یافتن مابقی اجساد هستند. 

میزان مرگ و میر ناشی از تصادف‌ها و سوانح جاده‌ای در مناطق مختلف پاکستان به عنوان بلایی برای جان مردم این کشور قلمداد می‌شود. 

بر اساس آخرین داده‌های سازمان جهانی بهداشت منتشر شده در سال ۲۰۲۰ میلادی، مرگ و میر ناشی از تصادفات جاده‌ای در پاکستان به ۲۸ هزار و ۱۷۰ نفر یا ۱.۹۳ درصد از کل مرگ و میرها در این کشور رسیده است.

irna.ir/xjJDT۷

**راننده یک خودرو ۳۰ آلمانی را زیر گرفت

رسانه های غربی دقایقی پیش به نقل از آتش نشانی برلین خبر داند که یک خودرو با جمعی از مردم غرب پایتخت آلمان برخورد کرد و یک تن را کشته و دستکم ۳۰ نفر را مجروح ساخت.

تارنمای شبکه انگلیسی اسکای نیوز به نقل از روزنامه محلی بیلد نوشت که یک فرد مذکر یک خودرو کوچک رنو را به میان جمعیت رانده و اکنون به دست ماموران پلیس دستگیر شده است.

به گزارش رویترز، سانحه امروز در نزدیکی محل وقوع رخدادی مشابه در ۱۹ دسامبر سال ۲۰۱۶ رخ داد. در آن زمان انیس امری، متقاضی پناهندگی تونسی که درخواستش رد شده و با تکفیری ها در ارتباط بود، یک کامیون را دزدیده و پس از قتل راننده، آن را به میان جمعی از مشتریان بازار کریسمس راند. در پی این حادثه ۱۱ تن کشته و ده ها نفر را مجروح شدند.

irna.ir/xjJDXx

**درخواست آمریکا، کره جنوبی و ژاپن از کره شمالی برای بازگشت به میز مذاکرات

مقام‌های ارشد آمریکا، ژاپن و کره جنوبی با توجه به آزمایش های موشکی اخیر پیونگ یانگ که آنها را اقداماتی تحریک آمیز و غیرقانونی می دانند، بار دیگر از کره شمالی برای بازگشت به میز مذاکرات و قبول کمک های کرونایی دعوت کردند.

«چو هیوندوگ» معاون وزیر امورخارجه کره جنوبی، «وندی شرمن» معاون وزیر امورخارجه آمریکا و «تاکئو موری» معاون وزیر امور خارجه ژاپن در سئول ضمن انتشار بیانیه ای مشترک و ۳ روز پس از آخرین آزمایش های موشکی کره شمالی؛ درباره افزایش آزمایش سلاح های این کشور هشدار داده و پیرامون این موقعیت اضطراری و خطیر تاکید کردند. 

این نخستین سفر معاون وزیر امورخارجه ژاپن به کره از اواخر سال ۲۰۱۷ و در پی مناقشات دو کشور درباره مسائلی از جمله اشغال جزیره ای در کره جنوبی توسط ژاپن و کاراجباری زمان جنگ بود.

از سوی دیگر مقام های سئول و واشنگتن پیش تر گفتند، کره شمالی آمادگی انجام نخستین آزمایش هسته ای خود را از سال ۲۰۱۷ دارد. «وندی شرمن» نیز خاطرنشان کرد چنین آزمایشی با پاسخی روشن و قاطع همراه خواهد شد.

این ۳ کشور در بیانیه ای مشترک بار دیگر پیونگ یانگ را ترغیب کردند تا به تحریم های بین المللی پایبند باشد و فورا اقداماتی را که موجب افزایش تنش ها و بی ثباتی می شود متوقف کند. همچنین متعهد شدند تا روابط سه گانه میان خود را برای همکاری های امنیتی  در برابر تهدیدهای کره شمالی تقویت کنند. 

با وجود این، سه کشور مذکور بار دیگر بر باز بودن درهای مذاکره جدی و پایدار تاکید کرده و از کره شمالی خواستند به میز مذاکرات بازگردد. آنها همچنین اعلام کردند امیدوارند کره شمالی به تلاش های بین المللی جهت کمک رسانی برای مقابله با همه گیری ویروس کرونا در این کشور پاسخ مثبت دهد. 

کره شمالی دستکم ۱۸ دور آزمایش سلاح در سال جاری انجام داده است. در آخرین آزمایش خود ۸ موشک بالستیک کوتاه برد شلیک کرد که واکنش کره جنوبی و آمریکا را برانگیخت و این ۲ کشور نیز در پاسخ ۸ موشک زمین به زمین به آب های سواحل کره جنوبی شلیک کردند. 
irna.ir/xjJDNk

**محاصره بنادر اوکراین، بحران غذایی را به فاجعه تبدیل می کند

تارنمای اسکای نیوز روز چهارشنبه نوشت: بحران غذایی ناشی از محاصره بنادر در اوکراین، می تواند بحران غذایی را برای میلیون ها نفر در سراسر جهان که به غلات این کشور وابسته هستند، به فاجعه تبدیل کند.

اسکای نیوز افزود: صادارت غلات اوکراین سال گذشته آذوقه ۴۰۰ میلیون نفر را در سراسر جهان تامین کرد.

موسسه های خیریه می گویند حمله روسیه به اوکراین و محاصره بنادر این کشور تاثیر مستقیم بر بحران های غذایی در سراسر جهان داشته است. 

برنامه جهانی غذایی به ویژه بر تاثیر این بحران در سومالی تاکید کرده است. پتروک ویلتون سخنگوی این سازمان به اسکای نیوز گفت جنگ اوکراین وضعیت وخیم را وخیم تر کرده است. قیمت های غذایی اکنون واقعا بالا رفته است. نگرانی ما اکنون این است که جنگ اوکراین وضعیت را بدتر کند. بحران اوکراین علاوه بر هزینه های سوخت هوایی، بر هزینه های کشتیرانی در سطح بین المللی تاثیر گذاشته است.  

این گزارش با هشدار درباره بروز نشانه های قحطی نوشت: در سومالی حدود ۷.۱ میلیون نفر با ناامنی شدیدی غذایی در چندماه آتی مواجه هستند که شامل بیش از ۲۰۰ هزار نفر از افرادی است که با سطح فاجعه بار ناامنی غذایی مواجه اند. 

اسکای نیوز مدعی شد: روسیه نه تنها بنادر اوکراین را محاصره کرده بلکه متهم به دزدی غلات این کشور نیز هست. تصاویر ماهواره ای نشان می دهد که روسیه در بنادر اشغال شده اوکراین غلات را بار کشتی های خود می کند.
غلات به طور غیرقانونی از کشورهایی مانند کنیا که با خشکسالی و گرسنگی مواجه است، به مقاصد دیگری ارسال می شود.

در سراسر جهان قیمت غلات  رو به افزایش است و البته قیمت سوخت انتقال آن به کشورهای نیازمند را دشوارتر کرده است. 

روسیه متهم است که از عرضه غلات اوکراین به عنوان سلاح استفاده می کند. با این حال این کشور تحت فشارهای فزاینده بین المللی مقاومت کرده است. 

همچنین تلاش های دیپلماتیکی تحت هدایت ترکیه درجریان است که هدف از آن باز کردن کریدورهای انتقال غلات از طریق دریای سیاه است. 

در صورتی که پیشرفتی دراین زمینه حاصل نشود مشکلات گسترده ناشی از جنگ اوکراین به خارج از مرزهای این کشور منتقل خواهد شد. 

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت و سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیاتی نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد.

irna.ir/xjJDPp

**پس‌لرزه‌های بحران قدرت؛ بیشتر انگلیسی‌ها خواستار برکناری جانسون هستند

نتایج نظرسنجی‌ صورت گرفته در انگلیس پس از آنکه بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس موفق شد با اختلافی کمی از رای عدم اعتماد هم‌حزبی‌هایش نجات یابد، نشان می‌دهد که بیشتر مردم این کشور خواهان برکناری او از قدرت هستند.

داده‌های آماری موسسه معتبر «یوگاو» حاکیست که ۶۰ درصد انگلیسی‌ها بر این باورند که نمایندگان حزب حاکم محافظه‌کار باید به برکناری جانسون رای دهند. از این میزان، ۳۲ درصد کسانی بودند که در انتخابات سراسری سال ۲۰۱۹ میلادی به حزب محافظه‌کار رای دادند.

نخست وزیر انگلیس در رای‌گیری دوشنبه گذشته موفق شد به رغم تخلفات آشکار در ماجرای رسوایی پارتی‌گیت از سد عدم اعتماد هم حزبی‌هایش عبور کند، اما سایه ابهام، ناامیدی و بی‌اعتمادی بر فضای سیاسی انگلیس حاکم شده و بیشتر ناظران معتقدند که دوران جانسون در قدرت چندان دوام نخواهد آورد.

در رای‌گیری دو روز پیش، از مجموع ۳۵۹ آرای ماخوذه، ۲۱۱ نماینده به ادامه رهبری جانسون رای موافق دادند تا او در مقام نخست وزیری ابقا شود. اما  ۱۴۸ نماینده معترضی که دست کم دو نفر از آن‌ها مقام‌های رسمی دولت بودند و برای رای عدم اعتماد به جانسون، از سمت خود استعفا دادند،  آماری قابل توجه و بیشتر از حد پیش‌بینی‌هاست و نشانگر شکاف عمیق در داخل حزب محافظه کار است.

بر اساس یافته‌های موسسه «یوگاو» ۶۶ درصد معتقدند که رای‌گیری درباره عدم اعتماد به جانسون اقدام درستی بود. نیمی از هواداران حزب محافظه‌کار هم در این زمینه موافق هستند.

در تاریخ معاصر انگلیس سابقه ندارد که نخست وزیر از طریق رای عدم اعتماد برکنار شود. به همین خاطر، کارشناسان این روش را صرفا سازوکاری برای ابراز ناخرسندی از عملکرد رهبر حزب تلقی می‌کنند. اما این زخم بر پیکر حزب محافظه‌کار می‌ماند و تا زمانی که جانسون در قدرت است، در مقاطع مختلف مانند تصویب لوایح پارلمانی و انتخابات میان‌دوره‌ای سر باز می‌کند.

بوریس جانسون این روزها تحت فشار است تا برای جلوگیری از سقوط اعتبار حزب محافظه‌کار از قدرت کناره‌گیری کند؛ اما او که بشدت شیفته قدرت است، تلاش می‌کند تا به بهانه شرایط اقتصادی ناشی از جنگ اوکراین و مشغله‌های دولت ادامه حضور خود را تضمین کند.

جانسون نتیجه رای‌گیری دوشنبه را «قاطع» و «قانع کننده» می‌داند که پرونده فشارها علیه او بسته شود. وی به رسانه‌ها گفت که پیروزی او در این رای گیری، «این شانس را می دهد که اقتصاد کشور را تقویت کنیم و سطح آن را ارتقا دهیم. آنچه که اکنون می‌خواهیم انجام دهیم، استفاده از این فرصت برای اتحاد کشور است.»

اما طبق یاقته‌های موسسه «یوگو» ۶۱ درصد مردم انگلیس معتقدند که دولت از سیاست‌های مناسبی برای پرداختن به بحران‌های داخلی برخوردار نیست. آن‌ها می‌گویند که دولت فاقد ایده های مناسب برای مقابله با بحران است.

طبق آخرین نتایج نظرسنجی‌های صورت گرفته حزب اصلی مخالف دولت (کارگر)، از محبوبیت بیشتری نسبت به حزب جانسون برخوردار است. تحلیل بیشتر رسانه‌های انگلیس هم این است که رفتن جانسون یک موضوع قطعی است و از مرحله شاید و اگر به «چه زمانی» رسیده است.

irna.ir/xjJDYg

**توافق ژاپن و ناتو برای تقویت همکاری ها

مقامات کمیته نظامی ناتو پس از گفتگو با فرمانده ارشد نیروهای دفاع از خود ژاپن درباره شرایط اوکراین، به توافق افزایش همکاری ها دست یافتند.

دریاسالار «راب باوئر» رئیس کمیته نظامی ناتو و ژنرال «یامازاکی کوجی» رئیس ستاد مشترک نیروهای دفاع از خود ژاپن طی ملاقاتی در توکیو بر لزوم تقویت همکاری میان ناتو و ژاپن تاکید کردند. 

یامازاکی کوجی در سخنانش خاطرنشان کرد، جلوگیری از تلاش ها برای تغییر دادن وضعیت موجود، به چالش امنیتی مشترک برای جامعه جهانی تبدیل شده است. وی همچنین افزود، تقویت همکاری میان ناتو و ژاپن ضروری است. 

در پاسخ به سخنان ژنرال ژاپنی، راب باوئر نیز تصدیق کرد همکاری میان کشورهای آزاد و دموکرات برای دفاع از نظم جهانی براساس قوانین بین المللی امری حیاتی است و ژاپن شریک مهمی برای ناتو قلمداد می شود. 

در پایان دو طرف درباره مسائل اوکراین و منطقه هند-اقیانوسیه به بحث و تبادل نظر پرداختند.

irna.ir/xjJDWc

**ابراز تاسف ژاپن از تصمیم روسیه برای تعلیق توافق ماهیگیری امن

وزارت امورخارجه ژاپن از تصمیم روسیه مبنی بر تعلیق یکجانبه توافقنامه ماهیگیری سال ۱۹۹۸ میان دو کشور ابراز تاسف کرد.

وزارت امور خارجه ژاپن با انتقاد از مسکو درباره تعلیق یکجانبه توافقی که از ضبط کشتی های ماهیگیری ژاپنی توسط مقام های روسی در آب های نزدیک جزایر مورد مناقشه «هوکایدو» جلوگیری می کند، اعلام کرد روسیه به گونه ای رفتار می کند گویی پرداخت کمک های فنی به منطقه ساخالین پیش شرطی برای اجرای این توافقنامه بوده است. 

روسیه روز گذشته اعلام کرد توافقنامه ۱۹۹۸ را به دلیل مسدود کردن پرداخت های توسعه پروژه در ساخالین از سوی ژاپن تعلیق می کند.

سخنگوی ارشد دولت ژاپن با تائید این موضوع اضافه کرد: ژاپن آخرین پرداخت برای پروژه ساخالین را در روسیه انجام نداده است اما این پروژه پیش شرط توافقنامه ماهیگیری امن ۱۹۹۸ میان دو کشور نبوده است و این دو مسائلی جدا هستند. 

به گزارش این رسانه ژاپنی، این اقدام در میانه افزایش اصطکاک میان دو کشور پس از پیوستن ژاپن به ائتلاف تحریم روسیه به رهبری آمریکا پس از حمله نظامی روسیه به اوکراین انجام شده است. 

دولت ژاپن قصد دارد  برای ادامه کار ایمن کارگران بخش شیلات این منطقه به گفتگو با روسیه ادامه دهد.

در پی اقدام های تنبیهی علیه روسیه در جنگ اوکراین از سوی ژاپن، مسکو اعلام کرد مذاکرات دهه های گذشته درباره معاهده صلح پس از زمان جنگ با ژاپن را متوقف می کند. 

ژاپن مدعی است اتحاد جماهیر شوروی سابق به شکل غیرقانونی جزایر متعلق به این کشور را بلافاصله پس از تسلیم شدن ژاپن در جنگ جهانی دوم در ماه اوت سال ۱۹۴۵ تصرف کرده است. این درحالی است که مسکو این اقدام را قانونی و مشروع می داند.

irna.ir/xjJDWP

**لاوروف: بیشترین تلاش را برای ایجاد مسیر امن انتقال غلات انجام داده ایم

سرگئی لاوروف وزیر امورخارجه روسیه درجریان دیدار با همتای ترکیه ای خود در آنکارا گفت: روسیه بیشترین تلاش را در ایجاد کریدوری امن و ایمن برای عبور کشتی ها و خروج غلات از بنادر اوکراین به عمل آورده است.

لاوروف در مورد انتقال غلات از اوکراین به خارج گفت: روسیه بیشترین تلاش را در ایجاد کریدوری امن و ایمن برای عبور کشتی ها و خروج غلات از بنادر اوکراین به عمل آورده است.

وزیر امورخارجه روسیه افزود: کشتی های مملو از غلات می توانند به ترکیه و از آنجا به سراسر جهان عازم شوند.

لاوروف  درادامه گفت: کشورهای غربی به این مساله بعنوان یک فاجعه می نگرند درحالی که بحران غذایی از این  (جنگ) بر نمی خیزد.

لاوروف افزود:  با همتای ترک خود درمورد مسائل بین الملل، درباره اوکراین صحبت شد، مشکلاتی دراین زمینه وجود دارد که تهدیدی برای امنیت و مرزهای روسیه وجود دارند، بنابراین ما نگرانی های امنیتی داریم.

لاوروف افزود: علمیات نظامی ما در اوکراین کاملا طبق برنامه پیش می رود.

بخش دیگری از اظهارات لاوروف، وزیر امورخارجه روسیه درارتباط با دیدار سه جانبه اردوغان، پوتین و زلنسکی در استانبول ترکیه گفت: این می تواند ابتکار عمل سازمان ملل باشد که برای سازمان ملل مفید باشد اما گامی نمادین خواهد بود و می تواند تنها یک نمایش باشد.

irna.ir/xjJDX۴

**کاهش مالیات صدور روغن پالم در اندونزی

وزیر تجارت اندونزی از کاهش نرخ مالیات بر صادرات روغن پالم خام برای ترغیب نقل و انتقالات این محصول خبر داد.

«محمود لطفی» وزیر تجارت اندونزی اعلام کرد نرخ مالیات صادرات روغن پالم خام در این کشور از ۵۷۵ دلار در تُن به  ۴۸۸ دلار کاهش یافته است. وی هنوز از زمان اعمال نرخ جدید و جزئیات ارقام مذکور سخن نگفته است. 

اندونزی بزرگترین تولیدکننده روغن پالم در جهان مجوز از سرگیری صادرات این محصول را پس از ۳ هفته ممنوعیت صادرات صادر کرد. اما پیشرفت در زمینه صادرات به کندی صورت می گیرد.

از سوی دیگر کشاورزان از قیمت میوه های پالم که همچنان پایین مانده، شکایت می کنند. 

«اوکه نوروان» یک مقام ارشد دیگر در وزارت تجارت اندونزی در مصاحبه با خبرنگاران گفت، صادرات روغن پالم باید انجام شود زیرا انبارهای کارخانه ها به تمامی پر شدند. 

اندونزی صادرات روغن پالم خام و برخی مشتقاتش را از ۲۸ آوریل به مدت ۳ هفته به منظور کنترل افزایش قیمت روغن های خوراکی داخلی که در پی حمله روسیه به اوکراین و کمبود مواد غذایی در سراسر جهان اتفاق افتاد، ممنوع کرد.

در نهایت دولت این کشور برای ضمانت امنیت ذخایر داخلی پس از رفع ممنوعیت صادرات روغن پالم سیاستی جدید اتخاذ کرده است که در آن تولیدکنندگان ابتدا باید بخشی از محصولات خود را برای مصرف داخلی به فروش برسانند تا مجوز صادرات برایشان صادر شود.

irna.ir/xjJDSx

**چاووش اوغلو: ترکیه به کشورهای تحریم کننده روسیه ملحق نمی‌شود

مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه روز چهارشنبه در کنفرانس مطبوعاتی با همتای روس خود، با تصریح اینکه آنکارا به کشورهای تحریم کننده روسیه ملحق نخواهد شد، تاکید کرد که مهم ترین موضوع برای آنکارا در این مرحله دستیابی به صلح در اوکراین است.

وزیر خارجه ترکیه در یک کنفرانس مشترک خبری با سرگئی لاوروف همتای روسی خود افزود که  رسیدن به آتش بس بین روسیه و اوکراین به نفع همه خواهد بود.

چاووش اوغلو درباره بحران صادرات غلات از اوکراین به عنوان یکی از کشورهای مهم تامین کننده این کالاها، تاکید کرد که تسهیل و اجرای یک طرح برای صادرات غلات از اوکراین ضروری است. 

وزیر خارجه ترکیه ادامه داد: اگر طرف های روسی و اوکراینی آماده بازگشت به مذاکره باشند، ما آماده تسهیل در این امر هستیم.

به اعتقاد وی، اوکراین یک چهارم گندم جهان را در اختیار دارد و باید تایید شود که کشتی های باری آن خالی از تسلیحات هستند. 

چاووش اوغلو در خصوص تحریم های همه جانبه علیه روسیه به علت تهاجم به اوکراین، تاکید کرد که آنکارا به کشورهای تحریم کننده روسیه نمی پیوندد.

دیپلمات ارشد ترکیه در بخش دیگری از اظهارات خود گفت که کشور بر لزوم حفظ مرزهای سوریه- ترکیه از دست سازمان های تروریستی تاکید می کند.

irna.ir/xjJDWy

**اروپا از آغاز جنگ اوکراین، ۶۰ میلیارد یورو صرف خرید انرژی از روسیه کرد

اتحادیه سازمان‌های غیر دولتی زیست‌محیطی «اروپا فراتر از زغال سنگ» (Europe Beyond Coal) اعلام کرد با وجود تحریم های گسترده غرب علیه مسکو، کشورهای اروپایی از زمان آغاز جنگ اوکراین، حدود ۶۰ میلیارد یورو برای خرید زغال سنگ، نفت و گاز از روسیه هزینه کرده‌اند.

این اتحادیه متشکل از گروه‌های جامعه مدنی آمار دقیقی از میزان هزینه‌های هر کشور برای سوخت‌های فسیلی و همچنین جایگزین‌های تجدیدپذیری که می‌توان با این مبالغ خریداری کرد، ارائه داده است.

به این ترتیب با ۶۰ میلیارد یورو سرمایه‌گذاری کشورهای اروپایی در طول ۱۰۰ روز نخست جنگ اوکراین می‌توان حدود ۷۳۵ هزار سقف خورشیدی، پنل‌های خورشیدی به وسعت هفت هزار و ۳۰۰ زمین فوتبال، یکهزار و ۹۰۰ توربین بادی خشکی و ۳۰۰ دستگاه توربین دریایی نصب کرد.

«کاترین گاتمن» مدیر کمپین «اروپا فراتر از زغال‌سنگ» به عنوان نهادی که از گذار و انتقال انرژی حمایت می‌کند، گفت: با این مبلغ همچنین می‌توان عایق حرارتی ۲۷۰ منزل مسکونی را انجام داد و یک میلیون پمپ حرارتی نصب کرد.

براساس برآوردهای انجام شده، در ۱۰۰ روز نخست جنگ اوکراین، روسیه به اروپا، محموله‌های نفت به ارزش ۳۲.۵۲۶ میلیون یورو، گاز به ارزش ۲۵.۸۴۹ میلیون یورو و زغال‌سنگ به ارزش ۱.۵۸۸ میلیون یورو صادر کرده است.

در راس واردات این قاره، آلمان قرار دارد که براساس داده‌های سال ۲۰۱۹، از پایان فوریه تاکنون ۲۴ میلیون یورو در سوخت‌های فسیلی روسیه سرمایه‌گذاری کرده است.

بر اساس داده های سال ۲۰۲۱، پس از آلمان، ایتالیا با ۱۴.۳۰۴ میلیون و هلند با ۱۳.۴۸۹ میلیون یورو قرار دارند. اسپانیا نیز بر اساس برآوردهای مبتنی بر داده های سال گذشته، از زمان آغاز جنگ اوکراین، ۵.۰۸۵ میلیون یورو برای انرژی روسیه هزینه کرده است.

نشریه لا وانگواردیا اخیرا در گزارشی نوشت، در شرایطی که اروپا روزانه میلیاردها یورو به موجب قراردادهای فعلی نفت و گاز برای رسیدن منابع انرژی از طریق کشتی یا خطوط لوله به کرملین پرداخت می‌کند، تحریم‌های اقتصادی علیه مسکو معنایی ندارد.

«برونو لومر» وزیر اقتصاد و دارایی فرانسه نیز با استقبال از توافق جزئی اتحادیه اروپا برای تحریم نفت خام روسیه، هشدار داد دولت روسیه روزانه ۸۰۰ میلیون یورو از محل فروش نفت دریافت می‌کند.

بیش از ۱۰۰ روز از آغاز جنگ اوکراین می‌گذرد و وابستگی شدید اروپا به منابع انرژی روسیه، کشورهای قاره سبز را در شرایط بسیار دشواری قرار داده است.

ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه روز ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیاتی نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد.

irna.ir/xjJDMX

**مقام لبنانی: باید از موضع قدرت حق انرژی لبنان در مرز آبی را تثبیت کنیم

رئیس کمیته ملی پیگیری ترسیم مرزهای لبنان تاکید کرد که کشورش باید از موضع قدرت مذاکره کرده و حق لبنان در بهره برداری از منابع انرژی خود در مرز آبی با فلسطین اشغالی را مطابق "خط ۲۹" دریایی تثبیت کند.

«عمران زهوی» رئیس کمیته ملی پیگیری ترسیم مرزهای لبنان به شبکه خبری «المسیره» گفت که «طبق توافقات جدید و قدیم و طبق قانون دریاها، خط ۲۳، خط ۱ و خط هوف همگی خطوط حذف شده هستند و بنابراین ما یک خط معتبر داریم و آن هم خط ۲۹ است».

وی تصریح کرد: «لبنانی‌ها باید حق خود را حفظ کنند و از موضع قدرت مذاکره کنند. ارتش لبنان امروز تجربه خوبی دارد و آنچه لازم است اقدام دولت لبنان در اصلاح دستور شماره ۶۴۳۳ است تا بتوانیم به سمت مذاکره برویم و حقوق لبنان در خط ۲۹ را تثبیت کنیم».

زهوی با بیان اینکه «آموس هوکشتاین» میانجی‎گر آمریکایی در پرونده ترسیم مرزهای دریایی بین لبنان و رژیم صهیونیستی، صادق و بی طرف نیست، افزود: «حضور هوخشتاین چیز جدیدی ارائه نمی‌دهد».

وی با اشاره به تلاش رژیم صهیونیستی برای دست اندازی به منافع نفتی در میدان نفتی «کاریش» گفت که چهار چاه گاز در این میدان وجود دارد که صهیونیستها در تلاش برای استخراج گاز از آنها هستند.

میدان نفتی «کاریش» به وسعت ۱۴۳۰ کیلومتر مربع در خط ۲۹ مرزی بین لبنان و فلسطین اشغالی قرار دارد. لبنان می‌گوید بخش بزرگی از این میدان نفتی درون مرزهای این کشور قرار دارد و از سوی دیگر، رژیم صهیونیسی مدعی است که سراسر این منطقه تحت به اصطلاح «حاکمیت» این رژیم قرار دارد.

لبنان در نامه اخیر خود به سازمان ملل درباره مذاکرات ترسیم مرزهای مشترک با رژیم صهیونیستی، خواستار تعیین خط ۲۹ به جای خط ۲۳ (به وسعت ۳۶۰ کیلومتر مربع) شده و بدین ترتیب منطقه مورد مناقشه میان دو طرف به ۱۴۳۰ کیلومتر مربع افزایش یافته است.

مذاکرات غیرمستقیم لبنان و رژیم صهیونیستی با میانجیگری آمریکا برای ترسیم مرزهای دریایی در اکتبر ۲۰۲۰ میلادی و پس از حدودا دو سال گفت وگو بین آمریکا و لبنان آغاز شد. پرونده مذاکرات غیرمستقیم در لبنان توسط «نبیه بری» رئیس مجلس لبنان مدیریت شد. این مذاکرات در ماه مه ۲۰۲۱ میلادی، پس از آنکه لبنان نقشه‌های تازه‌ای را تثبیت حق خود در مرز آبی مطرح کرد، متوقف شد.

در همین راستا، رئیس هیات مذاکره‌ کننده فنی نظامی لبنان در مذاکرات مرزبندی دریایی با رژیم صهیونیستی سه‌شنبه شب تاکید کرد که استخراج گاز از میدان «کاریش» توسط رژیم صهیونیستی تجاوز به حریم لبنان است.

«بسام یاسین» گفت که وجود یک کشتی در میدان «کاریش» برای استخراج گاز، تجاوز به حریم لبنان محسوب می‌شود.

وی افزود: رژیم صهیونیستی قصد دارد که ما را در عمل انجام شده قرار دهد و حفاری برای استخراج گاز از میدان کاریش را آغاز کند.

رئیس هیأت مذاکره کننده لبنان اضافه کرد: عقب‌نشینی از خط ۲۹ به منزله اعطای مناطق گسترده به دشمن اسرائیلی است.

یاسین افزود: ما نیاز به استخراج گاز داریم و آمریکا تصمیم دارد مانع از بهره مندی لبنان از گاز خود شود و شاهد آن این است که امروز هیچ شرکت اکتشافی وجود ندارد که کار در میادین لبنان را بپذیرد.

وی درخصوص مذاکرات با رژیم صهیونیستی با میانجیگری آمریکا و سازمان ملل متحد گفت: صرف مذاکره سیاسی به ضرر لبنان است؛ اما مذاکره به صورت فنی و حقوقی نقطه قوت ما است.

رئیس هیأت مذاکره کننده لبنان با اشاره به اینکه هدف از مذاکرات این است که پیروز بیرون بیاییم و حق کامل خود را بدست آوریم.

«نبیه بری» رئیس پارلمان لبنان همسو با نظر حزب الله لبنان در دهم ماه مه سال ۲۰۲۲ میلادی ضرب الاجلی یک ماهه را درباره مذاکرات مربوط به ترسیم مرز دریایی بین لبنان و فلسطین اشغالی اعلام کرد که دو روز دیگر به پایان می رسد.

لبنان سال ۱۳۹۸ مجوز ایجاد کنسرسیومی متشکل از شرکت ایتالیایی «انی»، «توتال» فرانسه و «نواتک» روسیه را صادر کرد تا نخستین حفاری دریایی کشورش را در دو بلوک انجام دهد.

یکی از این بلوک‌ها به نام بلوک ۹، مرز آبی مورد مناقشه بین لبنان و فلسطین اشغالی قرار دارد.

لبنان همچنین تاکید می کند که مناقشه با رژیم صهیونیستی بر سر مرزهای دریایی لبنان و فلسطین اشغالی، بیروت را از بهره‌برداری از ذخایر انرژی زیردریایی بالقوه در بلوک ۹ باز نمی‌دارد.

«آموس هوکشتاین» فرستاده آمریکا در مذاکرات غیر مستقیم ترسیم مرزها بین لبنان و رژیم صهیونیستی چهارشنبه گذشته در بیروت با رئیس جمهور، رئیس پارلمان و نخست وزیر این کشور دیدار و گفت‌ وگو کرد.

نجیب میقاتی در دیدار با هوکشتاین گفت که برای تعیین موضع لبنان در خصوص پیشنهادهای وی با میشل عون رئیس جمهور و نبیه بری رئیس پارلمان مشورت خواهد کرد.

میانجیگر آمریکا همچنین با میشل عون نیز دیدار کرد. هوکشتاین به رئیس جمهور لبنان درخصوص نتایج تماس‌هایی که در فلسطین اشغالی در مورد تعیین مرزهای دریایی داشته، اطلاع داد و پیشنهاداتی را ارائه کرد.

هوکشتاین با نبیه بری نیز دیدار و گفت وگو کرد. در این دیدار نتایج تلاش‌های نماینده آمریکا برای از سرگیری روند مذاکرات غیرمستقیم در چارچوب توافق های صورت گرفته و حفظ حقوق لبنان ارائه شد.

این درحالی است که به تازگی شرکت یونانی «انرژین» مجوز اکتشاف گاز در میدان «کاریش» واقع در منطقه مورد مناقشه را از تل‌آویو گرفته و در این چارچوب رژیم صهیونیستی از ورود یک کشتی حفاری به این منطقه به منظور آماده سازی برای شروع اکتشاف اولین چاه گاز در آن خبر داده است؛ امری که با واکنش شدید و هشدار طرف های لبنانی روبرو شده است.

براساس گزارشها، این کشتی برای استخراج گاز طبیعی مایع وارد میدان گازی کاریش شده و از خط ترسیمی ۲۹ عبور کرده و در ۵ کیلومتری خط ترسمی ۲۳ در منطقه مورد مناقشه با لبنان قرار گرفته است.

«نجیب میقاتی» رئیس دولت پیشبرد امور در لبنان نسبت به پیامدهای ورود این کشتی به منطقه مورد مناقشه با لبنان هشدار داده و «عبدالله بوحبیب» وزیر امور خارجه لبنان نیز گفته که می توانم تأیید کنم که روسای کشور درخصوص یک پاسخ یکپارچه توافق دارند. لبنان به پیشنهاد هوکشتاین پاسخ داد، اما وی برای دریافت پاسخ ما اقدام نکرد.

وزیر امور خارجه لبنان افزود: من محتوای پاسخ لبنان را فاش نمی‌کنم اما پیشنهاد هوکشتاین مثبت است و نیاز به اصلاح دارد.  موضوع توافق بر سر پرونده مرزبندی دریایی نیازمند تحرک سریع‌تر آمریکایی‌ها است.

در همین حال، «هاشم صفی الدین» رئیس شورای اجرایی جنبش حزب‌الله لبنان در سخنانی تاکید کرد: لبنان توانایی استخراج گاز و نفت خود را دارد و آمریکا عامل اصلی ممانعت لبنان از استخراج منابع نفتی خود است.

وی افزود: آنچه از دولت به صورت رسمی و شفاف خواسته می‌شود این است که موضوعات مربوط به مرزهای لبنان و حد و حدود آن را اعلام کند تا لبنانی‌ها با مقاومت، ارتش، مردم و عزم خود، حقوقشان را از اعماق دریا بگیرند؛ حال چه آمریکا بخواهد و چه نخواهد.

لبنان در جریان مذاکرات قبلی بر حق خود برای گسترش دسترسی به آبهای مدیترانه به سمت جنوب و افزایش این دسترسی از ۸۶۰ کیلومتر مربع به ۲ هزار و ۳۰۰ کیلومتر مربع تاکید کرده است.

پیش تر نیز «موریس سلیم» وزیر دفاع دولت پیشبرد امور لبنان تحرکات رژیم صهیونیستی در مناطق مورد مناقشه را تحریک‌آمیز خواند و گفت: تحرکات اسرائیل در منطقه مورد مناقشه در جنوب لبنان چالشی و تحریک آمیز است و نقض آشکار ثباتی است که منطقه جنوب لبنان از آن برخوردار است.

irna.ir/xjJDLR

**آمریکا به دنبال نسل جدید تسلیحات برای تقابل احتمالی با چین

روزنامه واشنگتن تایمز در گزارشی نوشت که ماهیت فزاینده جنگ در میانه تنش بین واشنگتن و پکن، نیاز به نسل جدید از ابزارهای نظامی برای ارتش آمریکا از جمله دوربین های حسگر، قایق های بادی پیشرفته و پهپادهای کنترل شوند از زیر دریا را بالا برده است.  

این روزنامه آمریکایی همزمان با اوج گرفتن تنش ها بین دو قدرت اقتصادی جهان بخاطر حمایت آمریکا از تایوان برای تبدیل شدن به یک کشور کاملا مستقل، از نیاز واشنگتن به تجهیزات نظامی نسل جدید نوشته است.

واشنگتن تایمز به نقل از مقام های دولت جو بایدن رییس جمهوری آمریکا نوشت که خطر اینکه تنش بین ایالات متحده و چین می تواند روزی به درگیری نظامی در اقیانوس آرام منجر شود، نیاز به سلاح های پیشرفته تر، مبتنی بر دریا و قابلیت های شناسایی را افزایش داده است.

این روزنامه در این گزارش به تجهیزات ذیل اشاره می کند؛ دوربین های حسگر گرما که قادر به شناسایی آشیانه مسلسل های دشمن از کیلومترها دورتر هستند، قایق های بادی بسیار پیشرفته که با پرتاب شدن از بالگرد شروع به عملیات می کنند و کنترل کننده های زیر دریایی برای هدایت پهپادها. 

کنفرانس صنعت نیروهای عملیات ویژه ماه گذشته در تامپا، رهبران نظامی و متحدان صنعت دفاعی آنها از جمله شرکت های استرالیایی را گرد هم آورد تا در خط مقدم درگیری با چین قرار بگیرند.

به نوشته واشنگتن تایمز، از آنجایی که چین میلیاردها دلار در زمینه تقویت قابلیت نظامی برای مقابله با نیروهای آمریکایی سرمایه گذاری می کند، رهبران بخش دفاعی ایالات متحده در حال ایجاد قابلیت هایی هستند که به پنتاگون برتری می بخشد.

این نشریه افزود: برخی از پیشرفته‌ترین ابزارها آنهایی هستند که در سیستم‌های تصویربرداری روی وسایل نقلیه مختلف جنگی ادغام می‌شوند.

irna.ir/xjJDLm

**انتقال نفت روسیه توسط شرکت های اروپایی ۲ برابر شد

شرکت های اروپایی باوجود ۶ بسته تحریمی بروکسل علیه مسکو، ۲ برابر بیشتر از گذشته، نفت روسیه را به سایر مناطق جهان منتقل کردند.

خبرگزاری اسپوتنیک در گزارشی نوشت: روسیه در حال زدن رکورد درآمدهای حوزه انرژی است زیرا شرکت های کشتیرانی اروپایی، مقادیر بی سابقه ای از نفت روسیه را به اروپا و دیگر نقاط دنیا حمل می کنند.

در حالی که قیمت انرژی در کشورهای اروپایی و آمریکا به خاطر تحریم بخش انرژی روسیه به شدت بالا رفته است، تحلیل های جدید حاکی از این است که مقدار نفتی که شرکت های اروپایی از روسیه به دیگر نقاط جهان منتقل کرده اند از ۳۱ میلیون بشکه در ماه فوریه به ۵۸ میلیون بشکه در ماه مه رسیده است.

اگرچه ۶ بسته تحریمی اتحادیه اروپا علیه روسیه توانسته مانع از دستیابی مشتریان اروپایی به نفت روسیه شود اما مانع از انتقال نفت این کشور به دیگر مناطق دنیا توسط شرکت های اروپایی نشده است.

با اینکه بسته های تحریمی ضدروسیه، مردم این کشور را فقیرتر کرده و به اقتصادهای اروپایی صدمه زده اما برای شرکت های بزرگ کشتیرانی در یونان، مالت و قبرس درآمد هنگفتی داشته است.

اسپوتنیک با اشاره به رسیدن قیمت نفت خام به حدود ۱۲۰ دلار در هر بشکه، تحریم های ضدروسی را دارای اثر معکوس ارزیابی کرد که بیشتر از آنکه مسکو را تحت تاثیر قرار دهد اقتصادهای اروپایی را با مشکل مواجه کرده است.

رئیس جمهوری روسیه روز ۲۱ فوریه(دوم اسفندماه) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

وی سه روز پس از آن نیز  پنجشنبه ۵ اسفند آغاز عملیات نظامی ویژه علیه اوکراین را اعلام کرد و روابط پرتنش مسکو- کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضع داد.

درگیری ها در اوکراین و نیز واکنش ها به اقدام روسیه همچنان ادامه دارد.

irna.ir/xjJDt۵

**اوکراین صادرات زغال سنگ و گاز را متوقف می‌کند

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین در اظهاراتی، با اشاره به اینکه به دلیل شرایط جنگی، زمستان پیش رو سخت‌ترین فصل سرما در تمام سالهای استقلال کشورش خواهد بود، از توقف صادرات گاز و زغال سنگ تا پیش از آغاز زمستان خبر داد.

رئیس جمهوری اوکراین در اظهاراتی گفت به دلیل جنگ، زمستان آینده به معنای واقعی کلمه سخت ترین فصل سرما در تمام سال های استقلال این کشور خواهد بود.

وی افزود که کشورش صادرات زغال‌سنگ و گاز را پیش از رسیدن فصلی که وی از آن به عنوان سخت‌ترین زمستان در تمام سالهای استقلال یاد کرد، متوقف می‌کند.

زلنسکی که این سخنان را در ویدئویی منتش شده در کانال تلگرامی خود بر زبان می آورد، خاطرنشان کرد: به دلیل جنگ، به معنای واقعی کلمه سخت ترین زمستان در تمام سالهای استقلال را خواهیم داشت. در این مدت، ما گاز و زغال سنگ خود را به خارج از کشور نمی فروشیم و تمام تولیدات داخلی بر روی تامین نیاز داخلی متمرکز خواهد شد.

«دنیز شمیهال» نخست وزیر این کشور هم با بیان اینکه تولید زغال سنگ در معادن دولتی اوکراین از اواخر فوریه (اوایل اسفند و همزمان با آغاز جنگ) یک سوم کاهش یافته، توصیه کرد باید برای سخت ترین فصل مورد نیاز گرمایش آماده شویم.

دولت کی‌یف شرکت نفت و گاز این کشور را موظف کرده که دستکم ۱۹ میلیارد متر مکعب گاز در انبارهای زیرزمینی اوکراین ذخیره کند. این در حالی است که براساس اظهارات شمیهال اوکراین زمستان گذشته را با ۹ میلیارد متر مکعب گاز باقی مانده در مخازن خود به پایان رساند. علاوه بر این از تاریخ اول ژوئن (۱۱ خرداد) تاکنون این کشور ۱۰ میلیارد متر مکعب گاز در اختیار داشته است.
irna.ir/xjJDKZ

**اعتصاب کارکنان فرودگاه پاریس، پروازها را لغو کرد

شرکت فرودگاه‌های پاریس (Aéroports de Paris (ADP)) روز چهارشنبه اعلام کرد: حدود یک چهارم پروازهای برنامه‌ریزی شده برای صبح فردا (پنجشنبه) فرودگاه شارل‌دوگل پاریس در پی اعتصاب کارکنان که خواستار افزایش دستمزد هستند، لغو شد.

پروازهای لغو شده مربوط به ساعات هفت صبح تا ۱۴ به وقت پاریس می‌شود.

در همین پیوند اداره کل هوانوردی غیرنظامی فرانسه (DGAC) از شرکت‌های هوایی خواسته است که تعداد پروازهای خود را بین ساعت هفت صبح تا ۱۴ بعد از ظهر روز پنجشنبه کاهش دهند.

این نهاد همچنین توضیح داده است که به تازگی چندین فرودگاه اروپایی به دلیل کمبود کارکنان با مشکلات زیادی در مدیریت مسافران مواجه شدند.


irna.ir/xjJF۲۷

**تاکید اتحادیه اروپا به حمایت نظامی از گرجستان و مولداوی در شرایط جنگی اوکراین

اتحادیه اروپا روز چهارشنبه نسبت به ارائه کمک های نظامی به گرجستان و مولداوی در شرایطی که جنگ در اوکراین همچنان ادامه دارد، متعهد شد.

اورسلا فون درلاین رئیس کمیسیون اروپا و جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا امروز چهارشنبه در پارلمان اروپا سخنرانی کردند و تصمیمات اخیر این اتحادیه شامل مسائل مربوط به اوکراین و دیگر شکاری شرقی را گزارش دادند.

دو مقام مسئول همچنین نتایج جلسه شورای فوق العاده اروپا را که ۳۰ و ۳۱ ماه می (۹ و ۱۰ خرداد) در بروکسل برگزار شد، ارائه دادند.

اورسلا فون در لاین گفت که رهایی از وابستگی به سوخت های فسیلی روسیه، تقویت توان دفاعی اتحادیه اروپا، امنیت غذایی و بازسازی اوکراین، اولویت های اصلی اتحادیه اروپا است.

وی تاکید کرد که بحران غذایی پیشرو که تنها در سال جاری ۲۶۵ میلیون نفر در سراسر جهان را تحت تاثیر قرار خواهد داد، ناشی از تجاوز ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه به اوکراین است

وی افزود: در حالی که روسیه به طور فعالانه ای به گرسنگی دامن زده، تحریم های اتحادیه اروپا با دقت طراحی شده است تا از تاثیرات منفی جلوگیری شود و معافیت های واضحی برای محصولات غذایی در نظر گرفته شده است.

رئیس کمیسیون اروپا گفت: تحریم های ما شامل مواد غذایی اولیه نمی شود. این تحریم ها، تجارت غلات و مواد غذایی دیگر بین روسیه و کشورهای ثالث را تحت تاثیر قرار نمی دهد.

جوسپ بورل نیز گفت که اتحادیه اروپا به همکاری با شرکایش برای منزوی کردن روسیه در مجامع بین المللی ادامه و حمایت نظامی از اوکراین، مولداوی و گرجستان را افزایش می دهد.

وی افزود: ما پیشنهاد کرده ایم اقدامات مربوط به افزایش کمک های نظامی غیرمرگبار که به نفع گرجستان و جمهوری مولداوی است، افزایش یابد.

بورل اضافه کرد: این کمک ها از قابلیت های لجستیکی، دفاع سایبری، پزشکی نظامی، مهندسی و قابلیت های سیار حمایت می کند.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.  

پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیاتی نظامی که آن را "عملیات ویژه" خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد. جنگ در اوکراین و واکنش‌ها به اقدام روسیه همچنان ادامه دارد.  

irna.ir/xjJF۴Q

**وتوی انتقال تکنولوژی به چین از سوی نخست وزیر ایتالیا

خبرگزاری رویترز نوشت: براساس اطلاعات یک منبع آگاه و پرونده ای در شانگهای، نخست وزیر ایتالیا انتقال تکنولوژی و سخت افزار به چین را در معامله ای که سازنده ربات صنعتی EFORT نیز در آن حضور داشت وتو کرده است.

در گزارش رویترز آمده است: گروه وتو شده اوایل امسال اعلام کرد در شرکت ایتالیایی «روباکس» که سازنده و طراح تجهیزات  و اجزای الکتریکی برای ربات های  صنعتی و سیستم های کنترل حرکت  است معامله ای برای افزایش سهام خود از ۴۰ درصد به ۴۹ درصد انجام داده است و به علاوه افزایش مالکیت سهام به ارزش ۲ میلیون یورو، این معامله به شرکت روباکس مجوز می دهد تا شرکت ایفورت نیز از برخی کدهای اصلی اش استفاده کند. 

با این حال دولت «ماریو دراگی» شرکت ایفورت را از توافق برای انتقال تکنولوژی به چین بازداشت در حالی که هیچگونه مخالفتی با افزایش سهام اعلام نکرد. 

در این پرونده تنها به وتوی دولت ایتالیا بدون مشخص کردن این که کدام بخش های این معامله رد شدند اشاره شده است.

ایتالیا حق استفاده از قانون ضد خرید و فروش که به قدرت های طلایی معروفند را برای خود محفوظ نگه می دارد تا بتواند پیشنهادهای نامطلوب را در حوزه صنایعی با اهمیت استراتژیک از جمله در بانکداری، انرژی، ارتباطات و بهداشت رد کند. 

با اضافه شدن پرونده روباکس، رم منافع خارجی را در ایتالیا به اندازه ۷ برابر از زمان تصویب قانون طلایی در این کشور در سال ۲۰۱۲ کاهش داده است.

در ماه مارس سال جاری دراگی فروش شرکت پهپادهای ارتشی به سرمایه گذاران چینی در سال ۲۰۱۸ را لغو کرد.

irna.ir/xjJDQ۹

**مانور هوایی مشترک جنگنده های آمریکایی و ژاپنی در پاسخ به پرتاب های موشکی کره شمالی

وزارت دفاع ژاپن اعلام کرد، جت های جنگی نیروهای دفاع از خود این کشور و ارتش آمریکا عملیات هوایی مشترکی برفراز دریای ژاپن برگزار کردند.

مقام های وزارت دفاع ژاپن گفتند ۴ جت جنگی «اف-۱۵» از پایگاه هوایی «شیتوز» نیروهای دفاع از خود ژاپن و ۲ جنگنده آمریکایی «اف-۱۶» از پایگاه هوایی «میساوا» که هر دو در شمال این کشور واقع شده اند با هم به تمرین نظامی برفراز دریای ژاپن پرداختند.

ای جنگنده ها در فواصل زمانی ۲ تا ۳ بعداز ظهر به وقت محلی یکی پس از دیگری از زمین برخاستند. 

این ماموریت نمایشی از همکاری ژاپن و آمریکا در پاسخ به پرتاب ۸ موشک از ۳ منطقه کره شمالی بود. 

پیش تر ژاپن و آمریکا عملیات مشابهی را پس از آزمایش های موشکی بالستیک کره شمالی در تاریخ ۲۵ مه انجام داده بودند.

irna.ir/xjJDZG
**نشست سران قاره آمریکا یا نشست دوستان آمریکا؟

میزبانی آمریکا از «نشست سران قاره آمریکا» با دعوت گزینشی از روسای دولت‌ها و حذف برخی کشورها از فهرست مدعوین نه تنها نشانه شکاف روابط میان این کشور و کشورهای آمریکای لاتین است بلکه تلاش‌های واشنگتن برای ایفای نقش رهبری آمریکا را نیز به خطر می‌اندازد.

«نشست سران قاره آمریکا» (ششم تا دهم ژوئن/ ۱۶ تا ۲۰ خرداد) بهترین فرصت برای آمریکا در ورق زدن صفحه ریاست دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا و احیای روابط با آمریکای لاتین تصور می شود؛ رویدادی که تقریبا هر سه سال یک بار رهبران سراسر این قاره، از کانادا تا شیلی را گردهم می‌آورد.

اجلاس نهم سران قاره آمریکا

نهمین دوره نشست سران قاره آمریکا، ششم ژوئن (۱۶ خرداد) در لس‌آنجلس آمریکا آغاز شد. از نخستین فراخوان «بیل کلینتون» رئیس‌جمهوری وقت آمریکا در سال ۱۹۹۴ میلادی، آمریکا برای اولین بار میزبان این اجلاس است.

این نشست به صورت دوره ای توسط رهبران سیاسی این قاره با هدف بحث و بررسی راهکارهای رسیدگی به مشکلات و چالش‌های مشترک منطقه و پیشبرد همگرایی منطقه‌ای برگزار می‌شود.

اجلاس سران قاره آمریکا رهبران کشورهای آمریکای شمالی، آمریکای جنوبی، آمریکای مرکزی و حوزه کارائیب و همچنین اعضای سازمان‌های جامعه مدنی، نمایندگان جوامع بومی، تجار و کارآفرینان را گرد هم می آورد و طبق اعلام وزارت امور خارجه آمریکا، «احترام به دموکراسی، آزادی‌های اساسی، سرمایه‌گذاری آزاد و همکاری‌ها در جهت رشد اقتصادی و شکوفایی فراگیر در سراسر منطقه» را در دستور کار دارد.  

چه موضوعاتی، محور نشست هستند؟

از نظر تاریخی، ارتقای دموکراسی، حقوق بشر و توسعه، افزایش رقابت پذیری اقتصادی، بهبود دسترسی به انرژی پاک و فناوری ارتباطات، تغییرات آب و هوایی، تحول دیجیتال و تقویت امنیت منطقه‌ای و مبارزه با قاچاق غیرقانونی از محورهای این نشست چند روزه است. «ساخت آینده‌ای پایدار و عادلانه» نیز شعار این نهمین گردهمایی سران قاره آمریکا است.

طبق اعلام وزارت خارجه آمریکا، تعهد به مبارزه با فساد به منزله عامل تضعیف حکومت‌های دموکراتیک از موضوعات اساسی هشتمین اجلاس سران قاره آمریکا در سال ۲۰۱۸ بود که در لیما، پایتخت پرو برگزار شد.

از اطلاعات کلی پیرامون این نشست که بگذریم، تیترها و خبرهای جنجالی هفته‌های اخیر نشان می‌دهد که فراتر از اهداف و انگیزه‌ها و شعارهای اعلام شده، این اجلاس حتی در پایبندی به عنوان آن «نشست سران قاره آمریکا» ناکام بوده است. تصمیم خودسرانه دولت جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا مبنی بر خط زدن ونزوئلا، نیکاراگوئه و کوبا از فهرست مدعوین این نشست به بهانه‌های حقوق بشری، موجی از انتقادات را متوجه کاخ سفید کرده است. تا جایی که «آندرس مانوئل لوپز اوبرادور رئیس‌جمهوری مکزیک با کنایه گفت: آیا این اجلاس سران قاره آمریکا خواهد بود یا اجلاس سران دوستان آمریکا؟ اگر این کشورها حذف شوند، بنابراین متعلق به کدام قاره هستند؟ آن‌ها از آمریکا نیستند؟ دست‌کم نام اجلاس را تغییر دهند!  

«اوو مورالس» رئیس‌جمهوری سابق بولیوی نیز در صفحه توییترش نوشت: آخرین نسخه اجلاس سران قاره آمریکا که به اشتباه نام‌گذاری شده است، به دلیل حذف خودسرانه کوبا، نیکاراگوئه وونزوئلا توسط آمریکا، مُرده به دنیا آمد. بایدن به جای همگرایی، تفرقه را ترویج می‌کند.
همسایگان دور یا نزدیک؟

تارنمای تحلیلی پولیتیکا اکستریور در گزارشی با عنوان «همسایگان دور» نوشت: در دسامبر ۱۹۹۴، بیل کلینتون ۳۳ رئیس دولت قاره آمریکا به جز کوبا را برای اولین اجلاس سران قاره آمریکا در میامی گرد هم آورد تا زمینه برای دستیابی به اهداف تعیین شده توسط جورج دبلیو بوش و به ویژه بلندپروازانه ترین آن‌ها در «ایجاد یک منطقه تجارت آزاد از تنگه برینگ در آلاسکا تا تنگه ماژلان در پاتاگونیا» فراهم شود.  

پیشرفت‌های دموکراتیک و آزادسازی اقتصادی در آمریکای لاتین و دریای کارائیب انتظارات از اجماع سیاسی و اقتصادی بیشتر و پایدار را ایجاد کرد، چرا که پایان جنگ سرد، پایان مدل کوبا را برای چپ‌ها و دیکتاتوری‌های نظامی برای راست‌ها را پیش‌بینی کرد. با این حال، آنچه اکنون شاهد آن هستیم فاصله گرفتن هر چه بیشتر کشورهای آمریکای لاتین از آمریکا بر خلاف دکترین مونرو است.  

به نوشته این تارنمای تحلیلی، ایالات متحده با «دستان خالی»، میزبان نهمین اجلاس سران قاره آمریکا شده است و امروز در مقابل، چین نخستین شریک تجاری برزیل، شیلی و پرو و دومین شریک تجاری آرژانتین و کلمبیا است.

از طرفی، این نکته قابل توجه است که آندرس مانوئل لوپز اوبرادور رئیس‌جمهوری مکزیک به عنوان دومین کشور بزرگ منطقه آمریکای لاتین و شریک تجاری اصلی ایالات متحده، علنا اعلام کرد که در این گردهمایی شرکت نخواهد کرد.

مارسلو ابرارد وزیر امورخارجه مکزیک سه‌شنبه شب، آمریکا را به رویکرد دوگانه به دلیل خودداری از دعوت از کوبا، ونزوئلا و نیکاراگوئه به اجلاس سران قاره آمریکا به بهانه دموکراتیک نبودن آن‌ها و در عین حال حفظ روابط با دولت‌های غیر دموکراتیک در جنوب شرقی آسیا متهم کرد.  ابرارد در مقاله‌ای در نشریه مکزیکی «اکسلسیور» نوشت: اصل به اصطلاح دموکراتیک در همه موارد به طور یکسان اعمال نمی‌شود، فقط در برخی موارد که مناسب باشد از این اصل استفاده می‌شود.

irna.ir/xjJDZm

  منبع: خبرگزاری ایرنا برچسب ها: کره‌ جنوبی ، شورای حکام ، اتحاد جماهیر شوروی

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: کره جنوبی شورای حکام اتحاد جماهیر شوروی ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه آژانس بین المللی انرژی اتمی ولادیمیر پوتین رئیس جمهور بین لبنان و فلسطین اشغالی مذاکرات ایران و عربستان اجلاس سران قاره آمریکا سازمان همکاری شانگهای نشست سران قاره آمریکا وزیر امور خارجه ایران منطقه مورد مناقشه استخراج گاز از میدان نیروهای دفاع از خود رژیم صهیونیستی قوانین بین المللی وزارت دفاع انگلیس حزب الله لبنان برای استخراج گاز صادرات روغن پالم شرکت های اروپایی افزایش یافته آغاز جنگ اوکراین وزارت امور خارجه شورای حکام آژانس روسیه به اوکراین مرزهای این کشور معاون وزیر امور دبیرکل حزب الله درباره مذاکرات وزیر امورخارجه مورد مناقشه برای مقابله حزب محافظه کار سه روز پس از آن جنگ اوکراین دوم اسفند ۱۴۰۰ نشان می دهد مرزهای دریایی آمریکای لاتین عربستان سعودی بنادر اوکراین اتحادیه اروپا شمال سوریه سراسر جهان ایالات متحده رئیس پارلمان مرزهای لبنان سرمایه گذاری مدیرکل آژانس روز چهارشنبه ترسیم مرزهای عملیات نظامی ۵ اسفند ۱۴۰۰ مواد هسته ای آمریکا و غرب موضع قدرت میان دو کشور چاووش اوغلو بحران غذایی میلیون یورو وزارت خارجه مذاکرات غیر منابع انرژی عملیات ویژه دلا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۸۴۹۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مسکو: انگلیس مذاکرات صلح اوکراین را خراب کرد

سخنگوی کرملین گفت مراحل اولیه امضای توافق میان مسکو و کی‌یف طی شده بود اما لندن مانع آن شد.

به گزارش ایسنا، «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین گفت با وجود فشارهای غرب، چین می‌تواند از منافع ملی خود حفاظت کند و روسیه به تقویت همکاری خود با این کشور ادامه خواهد داد.

در روز جمعه «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا گفت چین نمی‌تواند به دنبال تقویت همکاری خود با اروپا باشد و درعین‌حال از بزرگ‌ترین تهدیدی که امنیت اروپا را نشان رفته (روسیه) ‌حمایت کند.

پسکوف در واکنش به تلاش‌های آمریکا برای قطع ارتباط پکن و مسکو گفت: «چین یک کشور کاملا مستقل است، کشوری قدرتمند که توان دفاع و حفاظت از منافع خود را دارد. چین شریک نزدیک ماست و همکاری‌های خود را افزایش خواهیم داد.»

او همچنین گفت مخالفت کی‌یف با ادامه‌دادن مذاکرات صلح در استانبول به‌دلیل فشارهای مستقیم انگلیس صورت گرفته است.

پسکوف در پاسخ به پرسشی درباره اینکه آیا مسکو پس از نشست صلح استانبول در ۲۰۲۲ خواسته‌های جدیدی از اوکراین داشت، گفت: «به‌خوبی می‌دانیم که مراحل اولیه امضای توافق طی شده بود. همچنین همه به‌خوبی می‌دانند چه چیزی باعث شد اوکراینی‌ها به مذاکره ادامه نداده و امضای توافق را نهایی نکنند. به گفته نمایندگان اوکراین که در مذاکرات حضور داشتند، این اتفاق در نتیجه فشار مستقیم لندن افتاد.»

سخنگوی کرملین همچنین با بیان اینکه روسیه از حفظ ارتباطات میان ایروان و باکو استقبال می‌کند، گفت این گفت‌وگوها برای حل‌وفصل کامل مناقشات میان طرفین ضروری هستند.

او در پاسخ به اعتراضاتی که برخی شهروندان ارمنستان در مخالفت با امتیاز ارضی اخیر این کشور به جمهوری آذربایجان برگزار کرده‌اند، گفت: «نمی‌خواهیم دراین‌باره اظهارنظر کنیم. می‌دانید که ما طرفدار تداوم تماس‌های باکو و ایروان هستیم. ما معتقدیم این گفت‌وگوها برای تنش‌زدایی و حل‌وفصل نهایی مناقشات و حصول توافق بر سر معاهده صلح، ضروری هستند.»

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ربات‌های تلگرامی آژانس جاسوسی اوکراین مسدود شد
  • پشت‌ پرده مذاکرات مسکو و کی یف / توافق روسیه و اوکراین چطور از دست رفت؟
  • روسیه به ۴ نیروگاه حرارتی اوکراین حمله کرد
  • حمله گسترده روسیه به زیرساخت‌های انرژی اوکراین در سه منطقه/ اعزام خلبانان اوکراینی به فرانسه برای آموزش جنگنده اف-۱۶
  • حمله گسترده روسیه به زیرساخت های انرژی اوکراین در سه منطقه
  • کرملین: انگلیس مانع توافق آتش‌بس اوکراین شد
  • مسکو: انگلیس مذاکرات صلح اوکراین را خراب کرد
  • پیام زلنسکی در سالگرد فاجعه اتمی چرنوبیل
  • هیچ بستری برای مذاکره بین اوکراین و روسیه وجود ندارد
  • روزنامه‌ای آلمانی دلیل امتناع اوکراین از صلح با روسیه را فاش کرد