Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا به نقل از روابط عمومی اتاق تبریز، سید پژمان شیرمردی در دومین سمینار توسعه کاربرد پرتودهی در صنایع غذایی و کشاورزی در اتاق تبریز با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین معضلات ما بحث نگه‌داشت محصولات صادراتی راهبردی است و به‌عنوان مثال ۹۰ درصد پسته‌ صادراتی ما از کشورهای اروپایی برگشت می‌خورد، گفت: اگر بحث پرتودهی را اجرا کنیم، این محصول که یک شناسنامه برای کشور است، به راحتی و بدون مشکل صادر می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در پاسخ به شبهاتی که درخصوص تأثیرات منفی پرتودهی بر روی مواد غذایی مطرح می‌شود، خاطرنشان کرد: پرتودهی بر روی عوامل ماکرونوترینت و ویتامین‌ها تاثیر بسیار ناچیزی دارد درحالی‌که اگر یک محصول مواد غذایی را بدون پرتودهی نگه داریم به‌طور طبیعی میزان ویتامین‌های آن کاهش پیدا می‌کند.
 
وی افزود: بعضی افراد نیز شبهه‌ تاثیر پرتودهی بر روی بو و مزه‌ محصولات را مطرح می‌کنند درحالی‌که ما برای پرتودهی دُز و میزان بهینه‌ای را در نظر می‌گیریم و زمانی‌که قصد پرتودهی محصولات غذایی و کشاورزی را داریم، چند خاصیت از جمله نگه‌داشت و ارگانیکی را بررسی کرده و مطمئن می‌شویم که بو، رنگ و مزه‌ مواد غذایی تغییر نمی‌کند.
 
شیرمردی با اظهار تاسف از افرادی که سعی در ایجاد شبهه در بحث پرتودهی می‌کنند، گفت: این تکنولوژی از دهه‌ ۱۹۵۰ در دنیا در حال اجراست و حتی فضانوردان آمریکایی از غذاهای پرتودهی شده استفاده می‌کنند.

وی با طرح این سوال که مگر امکان دارد در جامعه‌ای که ادعای سردمداری اقتصادی جهان را دارد، امنیت جانی دانشمندان اهمیت نداشته باشد؟ گفت: ما باید وظیفه‌ خود را در خصوص بیان ظرفیت‌های حوزه‌ پرتودهی که عامل اصلی برای کاهش مواد نگهدارنده‌ شیمیایی که به‌عنوان یکی از ریز فاکتورهای سرطان‌زا شناخته می‌شود، انجام دهیم.
 
وی با اشاره به تنظیم «سند توسعه سامانه‌های پرتودهی کشاورزی در کشور» اعلام کرد: ما در این سند میزان تولید محصولات کشاورزی و همچنین تولید محصولات راهبردی را آمایش و ۱۲ نقطه‌ اولویت‌دار را استخراج کردیم که آذربایجان شرقی یکی از این ۱۲ نقطه است.

شیرمردی اظهار کرد: این استان با توجه به ظرفیت بالایی که در تولید محصولات کشاورزی، پروتئینی، باغی و زراعی و همسایگی با استان‌های غربی و همسایگی با کشورهای مجاور را دارد امتیاز بالایی در این سند به خود اختصاص داده‌است.
 
معاون سازمان انرژی اتمی در خاتمه خاطرنشان کرد: براساس آمارهای منتشرشده کشورهای آمریکا، چین، هندوستان و روسیه بزرگترین سامانه‌های پرتودهی مواد غذایی در جهان را در اختیار دارند و ما باید برای حمایت از افرادی که می‌خواهند در این عرصه سرمایه‌گذاری کنند، اقداماتی را انجام دهیم؛ چراکه طبیعی است فردی که در بحث پرتودهی سرمایه‌گذاری می‌کند باید محصولش را با قیمت متفاوت‌تر عرضه کند و به این‌جهت افرادی که در این موضوع سرمایه‌گذاری می‌کنند باید از سوی مجلس و دولت حمایت شوند.

 
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی نیز گفت: متأسفانه فعالیت‌های هسته‌ای در کشور ما به‌جهت شیطنت‌هایی که برخی کشورها انجام داده‌اند به‌خوبی برای مردم تبیین نشده‌است تا مردم با نقش انرژی هسته‌ای در کشاورزی، تولید انرژی، صنعت، بهداشت و درمان آشنا شوند.
 
محمد کلامی ادامه داد: جنگ روسیه و اوکراین اهمیت امنیت غذایی را به همه‌ دنیا ثابت کرد و شاید اقتصاددانان بدبین به این دلیل آینده اقتصاد را منفی می‌بینند که رشد جمعیت دارای تصاعد هندسی و رشد مواد غذایی دارای تصاعد حسابی است و نقطه‌ای فراخواهد رسید که جمعیت بر غذا غلبه خواهد کرد.
 
وی با بیان این‌که منابع موجود در زمین کفاف تأمین غذای بشریت را نخواهد داشت، افزود: پرتودهی می‌تواند در بهبود کیفیت، نگه‌داشت و دوام عمر محصولات غذایی و کشاورزی نقش ویژه‌ای داشته باشد.


 پرتودهی ماندگاری مواد غذایی را افزایش می دهد
 
رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی تبریز نیز با بیتن اینکه در کشور ما سالانه میلیون‌ها تن ضایعات مواد غذایی به وجود می‌آید، ادامه داد: ما با استفاده از سامانه‌ پرتودهی می‌توانیم میزان زیادی از ضایعات محصولات غذایی و کشاورزی را کاهش دهیم چراکه این سامانه هیچ اثرات منفی نداشته و ماندگاری مواد غذایی را نیز بیشتر می‌کند.
 
قاسم قویدل خاطرنشان کرد: متأسفانه ما تاکنون نتوانستیم آن‌طورکه باید مزایای استفاده‌ صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای را به مردم تبیین کنیم و سوالات زیادی در اذهان مردم به‌وجودآمده است که اگر ما قصد تولید بمب هسته‌ای نداریم چه لزومی دارد هزینه‌های زیادی بابت داشتن این انرژی متحمل شویم؛ درحالی‌که این دانش ذاتاً یک دانش انسانی و صلح‌آمیز است و متأسفانه برخی کشورها هستند که این دانش را به سمت مسائل نظامی سوق داده‌اند.
وی اضافه کرد: علت مانع‌تراشی دشمنان در این مسیر تنها اتهام استفاده و تولید بمب اتمی نیست بلکه آن‌ها نمی‌خواهند ما در دانش‌های مختلف این عرصه موفقیت‌هایی را کسب کنیم.
 
رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی اظهارکرد: ما از دولت انتظار داریم که برای حمایت از سرمایه‌گذاران این بخش یارانه لازم را بدهد؛ چراکه با دادن این یارانه بحث پرتودهی انجام‌شده و از دورریز و ضایعات میلیون‌ها تن میوه و محصولات کشاورزی جلوگیری می‌شود.
 

مانع تراشی دشمنان با هدف جلوگیری از پیشرفت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران است
 
نماینده مردم بستان‌آباد در مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه تولیدکنندگان می‌توانند برای نگه‌داشت محصولات خود از این تکنولوژی استفاده کرده و محصولاتی را با ماندگاری بیشتر تولید کنند، گفت: مانع تراشی دشمنان با هدف جلوگیری از پیشرفت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران است.

غلامرضا نوری با اشاره به اینکه ما در کشور خود با جمعیت بالای ۸۰ میلیونی و با ضریب امنیت غذایی ۷۰ درصدی مواجه هستیم، گفت: با توجه به برنامه‌ افزایش جمعیتی که در پیش گرفته‌ایم، رفته‌رفته نیاز ما به بحث امنیت غذایی بیشتر خواهد شد و ما باید از همه‌ روش‌های ممکن برای تامین امنیت غذایی استفاده کنیم.
 
وی خاطرنشان کرد: بحث پرتودهی موضوع عجیب و تازه‌ای نیست چراکه بسیاری از محصولاتی که ما به کشور وارد می‌کنیم، از این طریق تولید و بسته‌بندی شده‌اند و کسانی که در کشورهای دنیا با چاپ مقالات قصد ایجاد شبهه دارند، می‌خواهند مانع پیشرفت امنیت غذایی ما شوند.
 
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: رژیم غاصب صهیونیستی که صدها کلاهک هسته‌ای دارد، به رغم اعلام رهبر معظم انقلاب در خصوص حرام بودن استفاده‌ی نظامی از انرژی هسته‌ای، همچنان قصد ایجاد شبهه و مانع در راستای پیشرفت کشور ما را دارد و همه این کشورها با علم به این‌که هدف ما صرفا استفاده‌ صلح‌آمیز انرژی هسته‌ای در بحث دانش و فناوری است، قصد ایجاد مانع برای این فعالیت‌های علمی و صلح‌آمیز ما را دارند.
 
وی، با اشاره به حمایت‌های مجلس شورای اسلامی از بحث پرتودهی مواد غذایی نیز گفت: امسال در بودجه سال ۱۴۰۱ برای اولین‌بار در کنار موضوع دانش بنیان، بحث استفاده از پرتودهی نیز در بودجه گنجانده شد و این‌موضوع جزء فعالیت‌هایی است که مورد حمایت وزارت جهاد کشاورزی قرار خواهد گرفت.

 
ضرورت جبران عقب‌ماندگی ۷۰ ساله در بحث پرتودهی
 
نماینده مردم بناب در مجلس شورای اسلامی نیز خاطرنشان کرد: متأسفانه هر موقع بحث انرژی هسته‌ای مطرح می‌شود موضوع به سمت مسائل سیاسی و نظامی سوق داده می‌شود درحالی‌که مقصود اصلی ما استفاده صلح‌آمیز از انرژی است و ما ۷۰  سال در بحث پرتودهی عقب هستیم و باید این عقب‌ماندگی را جبران کنیم.
 
حجت الاسلام محمد باقری‌بنابی با بیان اینکه اگر این‌موضوع خطری برای امنیت مردم داشت، کشورهای روسیه، هندوستان، چین و آمریکا این سامانه را در کشور خود مستقر نمی‌کردند، گفت: بنابراین ما باید شبانه‌روزی کار کنیم تا این عقب‌ماندگی را جبران کنیم.
 
وی تاکید کرد: ما بعد از ۷۰ سال عقب‌ماندگی برای اولین‌بار بحث حمایت از موضع پرتودهی را در بودجه سال ۱۴۰۱ گنجاندیم و هرگونه آمادگی خود را برای حمایت از استقرار شرکت‌های پرتودهی در شهرستان بناب اعلام می‌کنیم و از فعالان بخش خصوصی نیز می‌خواهیم که وارد این عرصه شوند چراکه اگر ما بحث پرتودهی راه‌اندازی می‌کردیم مقدار زیادی از دورریزهای محصولات کشاورزی و مواد غذایی ما کاهش پیدا می‌کرد.
 

امنیت غذایی با سایر سطوح امنیت ملی ارتباط تنگاتنگ دارد
 
دبیر انجمن صنایع غذایی استان نیز خاطرنشان کرد: امنیت غذایی که عبارت است از دسترسی همه آحاد مردم به غذای کافی و سالم جهت بهره‌مندی از جسم سالم با سایر سطوح امنیت ملی ارتباط تنگاتنگی دارد.
 
رضا جعفری افزود: بحث پرتودهی در موضوع تامین و کیفیت مواد غذایی بسیار تاثیرگذار است و اهمیت این‌موضوع در استانی مانند آذربایجان شرقی که بیش‌از ۵۴ درصد صادرات حوزه‌ شیرینی و شکلات در اختیار دارد و ۵۵۰ کارخانه دارای پروانه بهره‌برداری در تولید مواد غذایی فعالیت می‌کنند، دوچندان می‌شود.

در این سمینار پانل تخصصی برای پاسخ دهی به ابهامات و سوالات واحدهای تولیدی و صنایع استان پیرامون موضوع کاربرد پرتودهی در صنایع غذایی و کشاورزی برگزار شد.

برچسب‌ها اتاق بازرگانی ایران تبریز کشاورزی برنامه هسته ای ایران

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اتاق بازرگانی ایران تبریز کشاورزی اتاق بازرگانی ایران تبریز کشاورزی برنامه هسته ای ایران مجلس شورای اسلامی محصولات کشاورزی غذایی و کشاورزی انرژی هسته ای امنیت غذایی عقب ماندگی مواد غذایی صلح آمیز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۸۶۱۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت«گوجه فرنگی» از هفته آینده و «پیاز» از ماه آینده کاهش می‌یابد

به گزارش خبرنگار مهر، مصطفی دارایی نژاد، رییس پیشین اتحادیه بار فروشان درباره گرانی صیفی‌جات به مهر گفت: اسفند ماه سال گذشته هشدار دادم و اعلام کردم برای چند ماه آینده نسبت به قیمت پیاز و گوجه فرنگی نگران هستم. پاکستان و هند کشورهایی هستند که خود تولیدکننده پیاز هستند اما به دلیل کمبود، صادرات خود را به کشورهای حاشیه خلیج فارس ممنوع کردند در حالی که ما به راحتی اجازه صادرات دادیم و هنوز هم ادامه دارد. این شد که در اواخر فروردین شاهد افزایش برخی محصولات از جمله پیاز و گوجه فرنگی بودیم.

وی افزود: در برخی مناطق نرخ هر کیلو گرم پیاز به حدود ۴۰ هزار تومان هم رسید که در این راستا باید وزارت جهاد کشاورزی مدیریت لازم را از ماه‌های قبل انجام می‌داد.

بر اساس اعلام وزارت جهاد کشاورزی، میزان صادرات تا دی ماه ۱۴۰۲ بعد از اعمال عوارض، ۹ هزار تن بود و این عدد برای سال ۱۴۰۱، ۸ هزار تن به ثبت رسیده بود.

پیش بود بازار مرکبات

بازار میوه نسبتاً بازار آرامی است و قیمت‌ها در این بازار تثبیت شده است. دارایی نژاد در این خصوص گفت: فقط استان مازندران ۳.۸ میلیون تن تولید مرکبات داشت که اگر این آمار با یک میلیون تن مرکبات تولیدی کرمان جمع شود حاکی از بیش بود تولید در حوزه مرکبات است. سیب درختی هم بین ۴.۵ تا ۵ میلیون تن در شهرهای ارومیه، نقده، دماوند، سلماس و… تولید شد در نتیجه ذخیره این اقلام بیش از نیاز بازار انجام شده است.

رییس پیشین اتحادیه بار فروشان با اشاره به صادرات حدود ۱.۵ تا ۲ میلیون تن، گفت: صادرات باید ادامه پیدا کند زیرا محصولات زیادی باقی مانده اگر چه گذشت زمان از کیفیت آنها کاسته و اگر پیش تر می‌توانستیم به امارات، افغانستان، کویت، هندوستان و… صادرات داشته باشیم امروز به دلیل افت کیفیت با گذشت زمان، تمایلی به خرید مرکبات ایرانی در این بازارها وجود ندارد.

دارایی نژاد با بیان اینکه همچنان حدود ۱.۵ میلیون تن سیب و پرتقال در انبارها دپو شده است، گفت: هنگامی که در بازار داخل کمبود وجود دارد باید صادرات ممنوع شود و در زمان فراوانی صادرات باید با قوت انجام شود در حالی که این مدیریت از سوی نهاد متولی دیده نمی‌شود.

الگوی کشت در حرف مانده است

نهم اسفند ۱۴۰۱ در نخستین کنگره ملی مراکز جهاد کشاورزی سیدجواد ساداتی نژاد، وزیر اسبق وزارت جهاد کشاورزی عنوان کرد، در حال حاضر وزارت جهاد کشاورزی نابیناست، چون آمار دقیقی از تولید محصولات و سایر فعالیت‌های کشاورزی ندارد. با نبود اطلاعات درست، چگونه می‌توان برنامه‌ریزی مناسب داشت.

وی اعلام کرد: با ورود پیازهای نو دزفول به بازار از ماه بعد قیمت‌ها شکسته می‌شود. در حال حاضر توزیع قطره چکانی پیازهای انبار شده توسط سوداگران منجر به افزایش قیمت‌ها شده اما از ماه آینده حداقل ۱۰ هزار تومان قیمت‌ها کاهش خواهد یافت.

وی گفت: پیش از این ورودی بار پیاز به میدان بارفروشان بین ۱.۵ تا ۲ هزار تن بود که در حال حاضر به ۳۰۰ تا ۵۰۰ تن رسیده است.

رییس پیشین اتحادیه بار فروشان با اشاره به وضعیت بازار گوجه فرنگی هم اظهار کرد: توزیع مناسب گوجه فرنگی حتی قیمت آن را در میادین عمده فروشی به ۸ هزار تومان هم رساند. در ادامه کاهش عرضه قیمت‌ها را صعودی کرد؛ البته نرخ گوجه فرنگی هم از هفته آینده کاهش خواهد یافت.

دارایی نژاد با بیان اینکه تا هنگامی که الگوی کشت در کشور اجرا نشود شاهد این نوسان قیمتی در بازار خواهیم بود، گفت: پیش تر اعلام کردیم با توجه به اینکه ایران جز نادر کشورهایی با اقلیم متفاوت است، می‌توانیم برخی میوه‌های وارداتی را در داخل کشت کرد. در حال حاضر سالانه ۸۰۰ میلیون دلار برای واردات موز هزینه می‌شود در حالی که می‌توان در داخل کشت کرد. میوه‌هایی مانند آواکادو و آناناس از جمله میوه‌هایی است که امکان کشت در داخل وجود دارد؛ اما نیاز به مدیریت دارد.

کد خبر 6092077 فاطمه امیر احمدی

دیگر خبرها

  • کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات با مصرف این مواد غذایی
  • ترجیح ترانزیت کالا بر صادرات محصولات کشاورزی توسط راه آهن ملی قزاقستان
  • ابتلا به سرطان پروستات با مصرف این مواد غذایی
  • افزایش نرخ تورم و قیمت مواد غذایی در اسپانیا
  • حضور ۱۰ شرکت تولیدی کشاورزی مازندران در نمایشگاه اکسپو
  • قیمت«گوجه فرنگی» از هفته آینده و «پیاز» از ماه آینده کاهش می‌یابد
  • تعیین عوارض ۶۰درصدی برای صادرات سیب‌زمینی
  • صادرات بیش از ۱۰۵ هزار تن کالا از گمرکات گیلان
  • قند پنهان در کدام یک از مواد غذایی وجود دارد؟
  • منیزیم را چه زمانی از روز مصرف کنیم؟