Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-05-07@06:06:09 GMT

تذکره شاعران گویش مشهدی

تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۱۸۶۸۹۶

تذکره شاعران گویش مشهدی

مدتی است کتاب «مشهدیات» روی پیشخوان برخی کتاب‌فروشی‌ها قرار گرفته است. مشهدیات کتابی است درباره شعرهای گویشی خراسان که جواد کلیدری، نویسنده و شاعر نیشابوری، آن را نگارش و به‌ وسیله نشر شادیاخ نیشابور منتشر کرده است.

این کتاب ۳۴۰صفحه‌ای در دو بخش تهیه شده است؛ بخش اول، مقدمه‌ای است بر سیر تطور زبان فارسی، بررسی گویش شعر خراسان و گویش مشهدی، دلایل از رونق ‌افتادن لهجه مشهدی، راه‌های برون‌رفت از این مشکل و رونق گویش مشهدی.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
در بخش دوم اشعار شاعران گویشی خراسان و مشهد گردآوری شده و در پایان کتاب هم لغت‌نامه‌ای از لغات و اصطلاحات گویش مشهدی ثبت و ضبط شده است. کلیدری در این اثر اشعار را آوانگاری کرده تا این اثر برای غیرخراسانی‌ها قابل فهم و آسان‌خوان باشد. 

ادای دین به مردم مشهد
کلیدری با بیان اینکه «مشهدیات» تذکره شاعران گذشته و امروز شعر گویشی مشهد است، حفظ گویش مشهدی را مهم‌ترین انگیزه نوشتن و گردآوری اثرش عنوان می‌کند. او می‌گوید: فرهنگ، آداب، رسوم و داشته‌های فرهنگی هر شهر، منطقه و هر کشور سنت‌های رایج آن منطقه است که برای مردم جامعه آن منطقه ارزشمند است. همه رفتارها و حرکات ما در جامعه ریشه در فولکلور و ادبیات شفاهی دارد و بدون این گنجینه ما افرادی بی‌هویت، بدون ریشه و معلق خواهیم بود. 
او ادامه می‌دهد: نگه داشتن این ادبیات شفاهی ما را از لحاظ فرهنگ، هویت و شناخت فردی همه افراد جامعه قوی‌تر می‌کند. من به عنوان یک شاعر و پژوهشگر خراسانی به این نتیجه رسیدم که ما در خراسان شاعر و نویسندگان خوبی داریم اما در بخش فولکلور و در حوزه شعر اثر قابل توجهی نداریم به بیانی تاکنون کسی در خصوص تذکره شاعران مشهدی کار نکرده و این خلأ بسیار حس می‌شد، شاید اگر این مجموعه گردآوری نمی‌شد و این شعرها فراموش می‌شدند به گویش مشهدی هم آسیب وارد می‌شد. من هر زمان شعرهای این شاعران را می‌خواندم لذت می‌بردم و همیشه از خودم می‌پرسیدم چرا این شعرها در جایی منتشر نشده است. با اینکه مشهدی نبودم و اهل نیشابور و کلیدر هستم اما ۲۰سال زندگی در مشهد موجب شد نسبت به این خلأ بی‌تفاوت نباشم و با گردآوری این مجموعه به نوعی به این شهر ادای دین کنم.  

آثار ۴۴ شاعر مشهدی
کلیدری برای گردآوری این مجموعه هم تحقیقات کتابخانه‌ای کرده و هم به شاعران در قید حیات مراجعه کرده و در نهایت آثار ۴۴شاعر از جمله راقم مشهدی، ملک‌الشعرای بهار، شیخ احمد بهار، مهدی اخوان ثالث، عماد خراسانی، یوسف ازغدی، میرخدیوی، امیر برزگر، رضا افضلی و... در این مجموعه منتشر شده است. 
این شاعر به نبود حمایت مسئولان در زمینه انتشار چنین آثاری هم اشاره می‌کند و می‌گوید: در ابتدا قرار بود کتاب را با حمایت مدیران فرهنگی شهر چاپ کنم، اما با وجود دوندگی‌های بسیار این وعده عملی نشد و ناچار شدم کتاب را با هزینه شخصی و فقط در تیراژ ۲۰۰تایی چاپ کنم. در حالی که اگر این کتاب در تیراژهای بالاتر منتشر می‌شد، با کیفیت بهتر در اختیار مخاطبان قرار می‌گرفت. 

خبرنگار: خدیجه زمانیان

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: شاعران مشهدی گویش مشهدی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۸۶۸۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زندگی و زمانه آیت‌الله حاج آقا مجتبی تهرانی در «شمع محفل»

«شمع محفل» پنجمین دفتر از مجموعه «قله‌ها به آسمان نزدیکترند» به قلم محمدعلی عباسی اقدم است که به زندگی و زمانه آیت‌الله حاج آقا مجتبی تهرانی اختصاص یافته است. این کتاب همزمان با برگزاری سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، رونمایی می‌شود.

کتاب روایت سبک زندگی و تلاش‌های علمی و عملی عالم عامل و وارسته‌ای است که قریب چهل سال در عرصه سیاست حضور موثر و مفیدی داشت و در «بن بست» ها و بزنگاه‌های دشوار دوران مبارزه با رژیم پهلوی، نقش‌آفرینی و گره‌گشایی کرد و پس از پیروزی انقلاب اسلامی، تمام وقت و انرژی خود را در عرصه دشوار تعلیم و تربیت مصروف داشت که حیاتی‌ترین و مهمترین نیاز کشور را تربیت نیرو و در یک کلام «انسان سازی» می‌دانست.

«شمع محفل» روایت فرازهایی کوتاه از زندگی بلند عالم ناشناخته‌ای است که با برپایی جلسات تفسیر قرآن و اخلاق در مسجد جامع تهران در طول چهل سال متوالی، فصل نوینی در ترویج معارف الهی رقم زد. «شمع محفل» پنجمین دفتر از مجموعه «قله ها به آسمان نزدیکترند» از سوی دفتر نشر فرهنگ اسلامی در ۲۹۶ صفحه چاپ و منتشر می‌شود. «اقیانوس آرام»، «آن مرد بی نهایت»، «کرشمه ماه» و «بهشتی در این حوالی» از دیگر کتاب‌های این مجموعه است.

سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ در محل مصلی امام خمینی(ره) به شکل حضوری و در سامانه ketab.ir به صورت مجازی برگزار می‌شود.

منبع: خبرگزاری کتاب ایران

دیگر خبرها

  • دست پر «مکتب حاج قاسم» در نمایشگاه کتاب تهران
  • نمایشگاه کتاب؛ بهترین فرصت برای ارتباط‌ فرهنگ‌های بومی
  • اسوههای زندگی را با این کتاب بشناسیم
  • کتاب‌های تازه رهبر معظم انقلاب در نمایشگاه کتاب
  • به نشر با ۷۸۲ عنوان در نمایشگاه کتاب حاضر می‌شود
  • در سرزمین ما شاعران پس از مرگ زنده می‌شوند / یک شاعر شهرستانی همه‌کاره هیچ‌کاره است
  • در سرزمین ما شاعران بعد از مرگ زنده می‌شوند / یک شاعر شهرستانی همه کاره هیچ کاره است
  • زندگی و زمانه آیت‌الله حاج آقا مجتبی تهرانی در «شمع محفل»
  • تجدید چاپ مجموعه کتاب «کودکی نامداران»
  • جلوه‌ای از شکوه زندگی امام صادق(ع)