Web Analytics Made Easy - Statcounter

روز جهانی اقیانوس‌ها از سال ۱۹۹۲ هرساله در ۸ ژوئن مصادف با ۱۸ خردادماه پاسداشت می‌شود. گرامیداشت این روز برای افزایش آگاهی در مورد اهمیت نحوه ارتباط ما با دریا‌ها و اقیانوس‌ها و حمایت آن‌ها از انسان و سایر موجودات انجام می‌گیرد و شعار امسال این روز، «تجدید حیات، حرکت جمعی برای اقیانوس‌ها» تعیین‌شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دریا‌ها و اقیانوس بیش از ۷۰ درصد از کره زمین را پوشانده و حداقل ۵۰ درصد از اکسیژن سیاره را تولید می‌کند. این اکوسیستم‌های ارزشمند بیشترین تنوع زیستی زمین را در خود جای‌داده‌اند و منبع اصلی پروتئین برای بیش از یک میلیارد نفر در سراسر جهان می‌باشند. اقیانوس‌ها برای اقتصاد جهانی، بسیار کلیدی می‌باشند و تخمین زده می‌شود که تا سال ۲۰۳۰ حدود ۴۰ میلیون نفر در صنایع مبتنی بر اقیانوس مشغول به فعالیت شوند. باوجود تمام مزایای آن، اقیانوس‌ها اکنون نیاز به حمایت دارند. با تهی شدن ۹۰ درصد از جمعیت ماهی‌های بزرگ و نابودی ۵۰ درصد از صخره‌های مرجانی، ما بیش از ظرفیت برد از دریا‌ها و اقیانوس‌ها برداشت کرده‌ایم؛ لذا ضروری است تا بین فعالیت‌ها و این اکوسیستم‌ها، تعادل جدیدی برقرار گردد.

خلیج‌فارس و دریای عمان، از ارزشمندترین پهنه‌های آبی جهان هستند که با دارا بودن زیستگاه‌های متنوع و منحصربه‌فرد آبزیان، ارائه‌دهنده خدمات بشمار اکوسیستمی به جوامع منطقه و جامعه جهانی می‌باشند. از سوی دیگر کاربری‌های متعددی در این پهنه‌های آبی تحت عناوین مختلفی همچون کریدور ارتباطی حمل‌ونقل دریایی با سایر کشور‌ها در جریان است. کاربری‌هایی که دربرگیرنده فعالیت‌های مرتبط با صنایع مختلف همچون صنعت نفت بوده و لذا موقعیت استقرار آن‌ها در مناطق ساحلی و فراساحل، این پهنه‌های آبی ارزشمند را متحمل فشار مضاعف بار آلودگی ناشی از اثرات پی آیند نموده است. در این راستا رسالت وجودی سازمان حفاظت محیط‌زیست ایجاب می‌نماید تا این سازمان با پیاده‌سازی خط‌مشی بنیادی در قالب دیدگاهی جامع‌نگر و در مفهوم توسعه پایدار و درخور، نسبت به همگام نمودن تعامل انسان و طبیعت همت گمارد؛ لذا این سازمان ضمن رصد اثرات پی آیند فعالیت صنایع و بهره‌برداری از منابع طبیعی، اقدام به مدیریت در قالب بررسی درخواست بهره‌برداران و همچنین نظارت بر نحوه عملکرد محیط زیستی آن‌ها پس از استقرار و فعالیت صنعت می‌نماید.

چالش‌های کلیدی محیط زیستی و مسائل کانونی منطقه عبارتند از: محدودیت آب و کیفیت آن، زوال محیط‌زیست دریایی و ساحلی، مدیریت محیط‌زیست شهری، بهره‌کشی از منابع طبیعی، اثرات نامطلوب فعالیت‌های اکتشاف، استخراج، پالایش و حمل‌ونقل نفت و گاز و صنایع وابسته، اثرات منفی تنازعات نظامی گاه‌به‌گاه و فشار بر محیط‌زیست.

در سال‌های اخیر، فعالیت‌های توسعه‌ای در سواحل به‌طور قابل‌ملاحظه‌ای افزایش‌یافته است، در نواحی صنعتی ماهشهر، پارس جنوبی، مکران، سواحل استان هرمزگان و جزایر کیش و قشم تحولات عظیم ساحلی در منطقه، تا حد زیادی نسبت به موارد مشابه در سایر نقاط کشور بزرگ‌تر است.

حجم نگران‌کننده‌ای از تغییرات فیزیکی در خط ساحلی جنوب کشور، واجد اثرات متعدد زیست‌محیطی عمده و نامطلوب بر اکوسیستم‌های ساحلی و دریایی است، ازجمله خسارت به تخم‌گذاری گونه‌های مختلف دریایی، بستر علف‌های دریایی، و جوامع اعماق دریا، این امر با افزایش رسوب‌گذاری به علت آزاد شدن مواد ریز در جریان عملیات لایروبی تشدید می‌شود و درنتیجه سبب افزایش قابل‌توجهی در کدورت آب می‌گردد که به‌نوبه خود، موجب تحریک آبشش ماهیان و تداخل با تغذیه بصری شده و از فتوسنتز نیز جلوگیری می‌کند. درنهایت، استحصال زمین از دریا و لایروبی ازنظر فیزیکی سبب تغییر در بخش‌های بزرگی از خط ساحلی در سرتاسر نوار ساحلی جنوب کشور شده است. ازجمله چند پارگی زیستگاه‌های مناسب بسیاری از موجودات، کاهش تنوع زیستی در منطقه و اخلال در کل زنجیره غذایی همراه با اثرات آبشاری که منجر به کاهش ذخایر آبزیان می‌شود.

طالبی متین گفت: در راستای پایش، کاهش و احیای بخشی از این تعارضات و تخریب‌های اکوسیستمی، دفتر حفاظت از زیست‌بوم‌ها و سواحل دریایی اقداماتی را از سالیان گذشته به انجام رسانده و برنامه‌هایی نیز در دست اجرا دارد، مانند، همکاری در تدوین برنامه اقدام ملی حفاظت از محیط‌زیست دریایی، تدوین اطلس زیست‌بوم‌های حساس خلیج‌فارس و دریای عمان، انجام گشت پایش ساحلی و فراساحلی خلیج‌فارس و دریای عمان با همکاری پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی و علوم جوی و صندوق ملی محیط‌زیست، تدوین شناسنامه جزایر کشور، انجام مطالعات پهنه‌بندی سواحل کشور به‌منظور استقرار آب‌شیرین‌کن‌ها، پایش زیستگاه‌های لانه گزینی لاک‌پشتان دریایی، پایش جمعیت‌های پستانداران دریایی، انجام مطالعات مربوط به ترسیب کربن در اکوسیستم‌های ساحلی دریایی اشاره کرد

مدیرکل دفتر حفاظت از زیست‌بوم‌ها و سواحل دریایی گفت: همچنین میتوان به برنامه‌های دیگری مانند انجام طرح جامع مدیریت زیست‌محیطی سواحل استان هرمزگان، جلوگیری از هرگونه استحصال غیرقانونی از دریا، اظهارنظر کارشناسی در خصوص استقرار صنایع در سواحل، تدوین دستورالعمل ملاحظات زیست‌محیطی آب‌شیرین‌کن‌ها، شناسایی گونه‌های غیربومی مهاجم، تعیین پهنه‌های مساعد جهت انجام فعالیت پرورش ماهی در قفس در دریا، توسعه زیستگاه‌های حرا، شناسایی، پایش و تهیه نقشه زیستگاه‌های مرجانی، پیگیری انجام مطالعات پهنه‌بندی منطقه مکران، ارزش‌گذاری اقتصادی زیستگاه‌های حرا، به‌روزآوری قوانین و مقررات و بسیاری موارد دیگر اشاره نمود.

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی محیط زیست

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: روز جهانی اقیانوس ها اقیانوس ها دریا ها و اقیانوس اکوسیستم ها اقیانوس ها فعالیت ها محیط زیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۸۷۱۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارائه راهکارهای محیط زیستی برای توسعه صنایع در سواحل «مکران»

معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست گفت: ارائه راهکارهای خردمندانه محیط زیستی در توسعه صنایع و رشد اقتصادی کشور به خصوص در سواحل مکران در دست اقدام است که با مشارکت مردم و جوامع محلی راه‌اندازی و فعال خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از سازمان حفاظت محیط زیست، مجتبی ذوالجودی با تبریک «روز ملی خلیج فارس» در تشریح اهمیت توجه به زیستگاه‌های دریایی به‌ویژه خلیج فارس اظهار کرد: خلیج فارس سومین خلیج بزرگ جهان است و مساحتی به بزرگی ۲۳۷ هزار کیلومتر مربع دارد و به عنوان بزرگ‌ترین و مهم‌ترین منطقه تأمین انرژی جهان با برخورداری از ۴۰ درصد ذخایر نفتی جهان و از طریق تردد سالانه بیش از ۴۰ هزار کشتی، بیش از ۲۳ درصد نفت تولیدی جهان را تأمین می‌کند.

وی با بیان اینکه مرجان‌های خلیج فارس تا تغییرات روزانه ۹ درجه و تغییرات سالانه ۲۰ درجه را تحمل می‌کنند، بنابراین به عنوان منابع بالقوه ژنتیکی برای افزایش تاب‌آوری در برابر تغییر اقلیم مورد توجه هستند، افزود: کیفیت نفت‌های خام در جهان مشابه هم نیست و ذخایر نفتی خلیج فارس دارای ویژگی‌هایی چون سهولت استخراج، هزینه پایین تولید، امکان تولید مازاد بر ظرفیت و کیفیت‌تر بالا است.

معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: خلیج فارس با تنوع و غنای زیستی و تولید بالا و برخورداری از جزایر بی‌نظیر و ارزشمندترین زیستگاه‌های حساس ساحلی مانند جنگل‌های حرا، آبسنگ‌های مرجانی، بسترهای علفی، مناطق تخم گذاری لاکپشت‌ها، پهنه‌های جزر و مدی، خوریات و مصب‌های متنوع و ذخایر عظیم آبزی، یکی از اکوسیستم‌های دریایی منحصربه‌فرد آب‌های گرمسیری جهان محسوب می‌شود و نقش بسیار مهمی در اقتصاد کشور و معیشت مردم بومی منطقه دارد.

ذوالجودی اضافه کرد: محیط زیست دریایی خلیج فارس و دریای عمان مشترک بین ایران و هفت کشور عربی همسایه با برخی از چالش‌های زیست محیطی مواجه هستند که صید بی‌رویه و غیر مسئولانه از منابع آبزی، تخریب و ایجاد تغییرات فیزیکی مناطق ساحلی، ریزش نفت ناشی از اجرای عملیات اکتشاف و استخراج و حمل‌ونقل نفت از جمله آن‌ها است.

وی ادامه داد: آلودگی‌های با منشأ خشکی در خلیج فارس شامل فاضلاب‌های شهری و روستایی، پساب‌های صنعتی و کشاورزی، آلودگی‌های صنایع مستقر در مناطق ساحلی، عملیات عمرانی و توسعه غیراصولی در سواحل مانند استحصال و خشک کردن دریا، انباشت پسماندها از جمله زباله‌ها و پلاستیک و میکروپلاستیک در نواحی سواحلی می‌شوند که نیازمند مدیریت اصولی است.

معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اهمیت توجه به زیست بوم خلیج فارس گفت: این منطقه به لحاظ غنا و تنوع زیستی بالا و ارتباط با دریای عمان و آب‌های باز اقیانوسی (اقیانوس هند) از ظرفیت‌های بسیار بالای اکولوژیک در تولید آبزیان، گردشگری و طبیعت گردی، پرنده‌نگری، تولید انرژی پاک و حمل‌ونقل دریایی و بسیاری از زمینه‌های دیگر اقتصادی برخوردار است که با برنامه‌ریزی اصولی می‌توان برای بهره‌برداری و توسعه متوازن و خردمندانه از این ثروت بی‌نظیر و نعمت خدادادی در راستای توسعه و ایجاد شغل و درآمد پایدار جوامع محلی اقدام کرد که معاونت محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست در جهت سیاست‌های ابلاغی توسعه دریامحور مقام معظم رهبری و دستور اکید رئیس جمهوری در سال جاری برنامه‌های ویژه‌ای جهت دستیابی به اهداف این سیاست‌ها از طریق فعال‌سازی ظرفیت‌های اکولوژیک و زیست‌محیطی محیط‌های دریایی و تالاب‌ها و ارائه راهکارهای خردمندانه محیط زیستی در توسعه صنایع و رشد اقتصادی کشور به خصوص در سواحل مکران را در دست اقدام دارد که با مشارکت مردم و جوامع محلی راه‌اندازی و فعال خواهد شد.

کد خبر 749041

دیگر خبرها

  • نوجوانان بوشهری حفظ محیط زیست دریایی را تمرین کردند
  • (تصاویر) شگفت‌انگیزترین اکتشافات در دل دریاها؛ از خوک باربی تا مارماهی کور ژلاتینی
  • فرمانده نیروی دریایی ارتش : کشتی‌ های ایرانی را در خلیج عدن و اقیانوس اطلس اسکورت می‌کنیم
  • کشتی‌های ایرانی را در خلیج عدن و اقیانوس اطلس اسکورت می‌کنیم
  • توانایی ایران در وصل شدن گذر جنوب شرق به اروپای شرقی
  • هشدار دانشمندان در مورد «سندرم غرق شدگی» شهر‌های ساحلی جهان 
  • ارائه راهکارهای محیط زیستی برای توسعه صنایع در سواحل «مکران»
  • کشف موجوداتی که 540 میلیون‌ سال قبل اقیانوس‌های زمین را نورانی می‌کردند (+عکس)
  • برگزاری جشنواره زمین پاک در آستارا
  • حفاظت از لاک‌پشت‌های دریایی در بوشهر/برداشت بارناکل غیرقانونی است