Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@10:54:39 GMT

پشت پرده هزار رنگ در کلاس‌های آرایشگری زنان!

تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۱۸۷۱۶۱

پشت پرده هزار رنگ در کلاس‌های آرایشگری زنان!

کلاس‌های خصوصی برای مهارت افزایی از قدیم یک تیپ و ظاهر متفاوت تری نسبت به کلاس‌های رسمی و اداری داشت، اما نه به اندازه‌ای که امروز در حوزه مراقبت و زیبایی دیده می‌شود!

حرفه آرایشگری زنان از جمله مشاغلی است که برای آن مهارت‌های فنی و حرفه‌ای وجود دارد؛ شخص متقاضی برای فعالیت در این صنف باید از زیرگروه مراقبت و زیبایی یکی از ۲۹ استانداردهای موجود را آموزش ببیند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

افزایش تعداد آموزشگاه‌های مراقبت و زیبایی به لحاظ درآمد بالا و همچنین تقاضای روزافزون باعث شده که در کنار آن، برخی از سالن‌های زیبایی و آرایشگاه‌ها نیز به برگزاری دوره‌های آرایشگری اقدام کرده و از این راه کسب درآمد داشته باشند، موضوعی که بدون نظارت دستگاه‌های متولی صورت می‌گیرد.

تصویری که این روزها در فضای مجازی با هدف تبلیغات و جذب مشتری در برگزاری کلاس‌های آرایشگری دیده می‌شود، نه تنها از مرزهای خط قرمز عبور کرده است، بلکه به دور از هرگونه چهارچوب اخلاقی و اجتماعی در مسیر نامشخصی قرار دارد؛ از آموزش زیر نظر اساتید مرد خارجی گرفته تا اساتید ناآشنای زن در داخل کشور، هیچکدام رنگ و بوی یک آموزش قانونی را ندارند!

از طرفی این روزها ما با دو نوع مدرک آرایشگری روبرو هستیم؛ یکی متعلق به فنی و حرفه‌ای بوده و کد استاندارد مهارت درون آن قید شده است و دیگری تحت عنوان مدارک شخصی یا شرکتی به نام CERTIFICATE برای هنرجوها و آرایشگران نوپا صادر می‌شود که این روزها درحال گسترش است.

فاطمه ۲۳ ساله ساکن قزوین یکی هنرجوهایی که وارد این کلاس‌ها شده بود، به خبرنگار ایرنا گفت: چون این کلاس‌ها در فضای بسته برگزار می‌شود، تقریبا همه چیز در آن آزاد است، از پخش موسیقی و ترانه‌های غیرمجاز گرفته تا نوع پوشش استاد و حتی هنرجوها که برخی از آن‌ها در فضای مجازی نیز منتشر شده و قابل رویت است.

وی اضافه کرد: هر آرایشگاهی برای این که دوره‌های آموزشی را خاص تر برگزار کند و مشتری جلب کند، به شیوه‌ های گوناگونی متوسل می‌شود، مثلا من خودم اهل سیگار نبودم، اما مشاهده کردم که هنرجویی با یکی از مدرسان معتبر ایران و مجرب در کار آرایش ابرو درحال استعمال سیگار است، موضوعی که اصلا در کلاس‌های رسمی و قانونی مشاهده نخواهید کرد.

برای اطلاع از جزییات بیشتر در این رابطه با یکی از برگزارکنندگان کلاس‌های آموزشی در استان قزوین تماس تلفنی برقرار کردیم و از او سوالاتی پرسیدیم:

سفر آرایشگران زن به کشورهای ترکیه، دوبی و روسیه برای آموزش/ ضعف آموزش‌های فنی و حرفه‌ای

سپیده جلالی یکی از آرایشگران قزوین که خود کلاس‌های مراقبت و زیبایی برگزار می‌کند، در تشریح آموزش‌های خارج از سازمان فنی و حرفه‌ای به خبرنگار ایرنا گفت: این آموزش‌ها زیر نظر فنی و حرفه‌ای نبوده و به صورت شخصی انجام می‌شود و مدارکی که در پایان دوره به افراد اعطا می‌شود کاملا فردمحور است.

وی اضافه کرد: برخی از اساتید خارجی که از کشورهای دیگر به ایران وارد می‌شوند دوره‌های آموزشی برگزار می‌کنند و آرایشگران ما زیر نظر این افراد دوره‌های استادی را آموزش می‌بینند که شامل مو، ناخن و کراتین، رنگ و غیره است؛ این اساتید خارجی به این افراد مدارک مدرسی اعطا می‌کنند و آرایشگر با گرفتن این مدرک مجددا برای هنرجوها و متقاضیان یک دوره آموزشی برگزار کرده و از طرف خودش مدرک صادر می‌کند.

جلالی بیان داشت: مسئله اینجاست که فنی و حرفه ای در کشور از استادهای حرفه‌ای استفاده نمی‌کند، درحالی که می‌تواند از طریق یک قرار داد با این افراد حتی خارج از آموزشگاه بهره ببرد، به عنوان مثال من هفت فقره مدرک فنی و حرفه‌ای گرفتم، اما هیچ کدام از آموزش‌های فنی و حرفه ای به درد من نخورد و این باعث شد تا مجددا تک تک مهارت‌ها را پیش اساتید خارج از کشور و حتی داخل ایران آموزش ببینم.

سپیده جلالی آرایشگر: بهترین اساتید حوزه آرایشگری و زیبایی در دنیا را مردان به خود اختصاص داده‌اند، تدریس آن‌ها در داخل کشور ممنوع است و هرکسی بخواهد تحت نظر این افراد آموزش ببیند باید سه روز در کشورهای همسایه اقامت کند.این آرایشگر در خصوص اعتبار مدارک شخصی و اساتید خارجی برای کسب و کار گفت:  با این مدارک نمی‌توان جواز کسب دریافت کرد یا وارد عرصه کسب و کار شد، بلکه برای این قبیل کارها مدرک معتبر فنی و حرفه‌ای نیاز است؛ ضمن اینکه فنی و حرفه‌ای مهارت‌های آرایشگری را تحت عنوان مراقبت و زیبایی جداگانه تفکیک نموده و برای دریافت یک جواز کسب باید هفت دوره آموزشی را سپری کرد.

جلالی بیان داشت: هم اکنون صفحات مختلفی در شبکه پیام رسان اینستاگرام موجود است که برگزاری کلاس‌های آرایشگری را اطلاع رسانی می‌کنند؛  ضمن اینکه اگر آرایشگری بخواهد به خارج از کشور رفته و تحت نظر اساتید خارجی آموزش ببیند، باید به شکل شخصی هزینه کند که معمولا دوره‌های "مستر کلاس" به اقامت ۲ تا سه روز منجر می‌شود.

وی در خصوص کشورهای مقصد آرایشگران برای آموزش‌های زیبایی اظهار داشت: از آنجایی که بهترین اساتید حوزه آرایشگری و زیبایی در دنیا را مردان به خود اختصاص داده‌اند، تدریس آن‌ها در داخل کشور ممنوع است و هرکسی بخواهد تحت نظر این افراد آموزش ببیند باید برای دوره مسترکلاس مو، کراتین و اکستنشن به استانبول ترکیه و دوبی و برای ناخن و مژه به روسیه رفت که البته این به تمکن مالی فرد بستگی دارد.

جلالی سپس در پاسخ به برخی هنجارشکنی‌های شرعی و قانونی در صفحات مجازی آرایشگران گفت: هر آرایشگری به خوبی می‌داند که هنگام دریافت جواز کسب از سوی پلیس اداره نظارت بر اماکن عمومی یکسری مقررات به آن‌ها تفهیم می‌شود، به عنوان مثال اگر کسی بخواهد با انتشار عکس یا فیلم تبلیغی در فضای مجازی انجام دهد باید فقط همان مکان کار شده را نشان دهد و صورت و گردن و سایر نقاط بدن باید پوشیده باشد، اما مشکل اینجاست که خیلی  از این آرایشگران جواز کسب ندارند چه برسد به اینکه این بخواهند تابع مقررات باشند.

این آرایشگر خاطرنشان کرد: ما اعتقاد داریم مسائل و موانعی که در گرفتن جواز کسب از سوی اتحادیه، نیروی انتظامی و حتی بهداشت برای آرایشگر گذاشته می‌شود، شخص را از ادامه پیگیری منصرف کرده و باعث می‌شود تا افراد زیادی به صورت ناشناس فعالیت کنند.

۲۰ مرکز غیرمجاز آموزش مراقبت و زیبایی در قزوین به کمیته تخلفات ارسال شده است

از آنجایی که شان صدور مدارک حوزه مراقبت و زیبایی در حیطه اختیارات و وظایف قانونی فنی و حرفه‌ای قرار دارد، به سراغ رییس اداره امور موسسات کارآموزی آزاد و مشارکت‌های مردمی فنی و حرفه‌ای قزوین رفتیم؛ عباداله اسدی غنچه در این رابطه می‌گوید: دوره‌های آموزشی که از سوی شرکت‌ها برگزار می‌شود تحت نظارت و ساماندهی فنی و حرفه‌ای قرار ندارد و غیرقانونی تلقی می‌شود.

وی اضافه کرد: هیچ آرایشگاه یا سالن زیبایی حق ندارد کلاس آموزشی برگزار کند و تمامی دوره‌های مراقبت و زیبایی در آموزشگاه‌های مراقبت و زیبایی برگزار می‌شود؛ هم اکنون حدود ۱۰۰ آموزشگاه مراقبت و زیبایی در استان قزوین موجود است که روز به روز تقاضا برای تاسیس به علت درآمدزایی بالای آن افزایش یافته است.

اسدی غنچه رییس اداره امور موسسات کارآموزی آزاد و مشارکت‌های مردمی فنی و حرفه‌ای: هم اکنون حدود ۱۰۰ آموزشگاه مراقبت و زیبایی در استان قزوین موجود است که روز به روز تقاضا برای تاسیس به علت درآمدزایی بالای آن افزایش یافته است.

اسدی غنچه تصریح کرد: تمامی آموزشگاه‌های مراقب و زیبایی باید تابلوی فنی و حرفه‌ای را بیرون از درب آموزشگاه نصب کنند تا برای مردم و هنرجویان قابل تشخیص باشد؛ آرایشگاه از نظر فنی و حرفه‌ای محل ارایه خدمات مراقبت و زیبایی است و ارتباطی به حوزه آموزش ندارد، ضمن اینکه با برگزاری کلاس‌های غیرمجاز در این رابطه نیز برخورد می‌شود، اما تعداد آن‌ها بسیار بالاست.

این مسؤول بیان داشت: در فنی و حرفه‌ای زیر ساخت قانونی برای برخورد با این نوع ناهنجاری‌هایی فرهنگی و اجتماعی در حوزه کلاس‌های غیرمجاز وجود ندارد؛ اما سازمان یک کمیته تخلفات استانی با مشارکت دادستانی، پلیس‌های اداره نظارت بر اماکن عمومی و فتا تشکیل داده و تاکنون به حدود ۲۰ مرکز غیرمجاز آموزشی رسیدگی کرده است.

رییس اداره امور موسسات کارآموزی آزاد و مشارکت‌های مردمی فنی و حرفه‌ای قزوین بیان داشت: مسئله‌ای که سبب شده تا تخلفات در حوزه مراقبت و زیبایی افزایش یابد، نبود ضمانت اجرایی در برخورد با این دست موارد است؛ وقتی برخوردها سبک و از نوع تعهد باشد، قطعا امکان ارتکاب مجدد این تخلفات وجود دارد؛ از طرف دیگر فنی و حرفه‌ای با کمبود نیروی نظارتی روبرو است که این دو باید لحاظ شود.

اسدی غنچه در خصوص انتشار تصاویر ناهنجار اجتماعی و اخلاقی در صفحه اینستاگرام فعالان حوزه آرایشگری گفت: این تصاویر معمولا در صنوف آرایشگاه‌ها اتفاق می‌افتد و کمتر مشاهده شده که آموزشگاه‌های مراقبت و زیبایی دست به چنین اعمالی بزنند، زیرا این آموزشگاه‌ها می‌دانند که هرگونه تخلف با برخوردهای نظارتی فنی و حرفه‌ای روبرو است.

وی خاطرنشان کرد: گزارش‌هایی که این روزها به خاطر فیلم و تصاویر غیرشرعی، غیرقانونی و ناهنجار به پلیس اداره نظارت بر اماکن عمومی فرستاده می‌شود معمولا از سوی خود رقبای این صنوف صورت می‌گیرد و این درحالی است که تعداد این موارد بسیار بالا بوده و با تعداد کمی از آن‌ها برخورد می‌شود.

صنف آرایشگاه‌های زنانه این روزها دچار بی قانونی و ضعف نظارتی شده است

با توجه به حجم گسترده‌ای از فیلم‌ها و تصاویر که این روزها با موضوع آرایشگاه‌های زنانه در فضای مجازی منتشر می‌شود، در خصوص تبیین اثرات این پدیده‌های ضدفرهنگی به سراغ مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین رفتیم، محمدحسین فائزی به خبرنگار ایرنا گفت: صنف آرایشگری مانند خیلی از صنوف دیگر نیاز به داشتن تاییدیه و گواهی معتبر از اتحادیه و فنی و حرفه است، اما این روزها صنف آرایشگران زن دچار بی قانونی شده و تخلفات بسیاری را در حوزه شرع و قانون مرتکب می‌شوند.

فائزی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی: ناظران مستقیمی که این روزها وظیفه دارند بر کلاس‌های مراقبت و زیبایی و حتی آرایشگاه‌ها نظارت ‌کنند یا دچار ترک فعل شده‌اند و یا شاید هم گرفتار زدوبندی در پشت پرده شده‌اند که هیچ نوع واکنش جدی را از آن‌ها شاهد نیستیم.وی اضافه کرد: فنی و حرفه‌ای باید در خصوص تعارضات موجود و تخلفاتی که در حوزه کلاس‌های آموزشی برگزار می‌شود برخورد جدی داشته باشد، چراکه وظیفه نظارت بر عهده این نهاد بوده و نباید مدعی انکار وجود تخلف در این حوزه باشد.

فائزی تاکید کرد: ناظران مستقیمی که این روزها وظیفه دارند بر صنف آرایشگاه‌های زنانه نظارت ‌کنند، دچار ترک فعل شده‌اند، یا شاید هم گرفتار زدوبندی در پشت پرده شده‌اند که هیچ نوع واکنش جدی را از آن‌ها شاهد نیستیم؛ تا جایی که تصور می‌شود اصلا ناظری وجود ندارد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین موضوع تخلفات و بی قانونی در حوزه آرایشگاه‌های زنانه را بسیار مهم برشمرد و گفت: این دسته از تخلفات به این دلیل مهم است که عوارض فرهنگی نیز به دنبال دارد، وقتی این بی قانونی در حوزه مراقبت و زیبایی زنان افزایش پیدا کند و سد و مانعی برای آن ایجاد نشود، درنهایت دستگاه‌های فرهنگی و اجتماعی نیز درگیر خواهند شد.

فائزی خاطرنشان کرد: حلقه مفقوده در این حوزه نظارت است که به نظرم اگر دستگاه‌های قضایی بخواهند با این موارد برخورد کنند، اولین اشخاص باید همین ناظران باشند که به وظایف خودشان به درستی عمل نمی‌کنند.

نیم نگاه: از آنجایی که صفحات مجازی در حوزه مراقبت و زیبایی روز به روز درحال افزایش است و برخوردهای موردی نمی‌تواند راهگشا باشد، پیشنهاد می‌شود با تعیین یک سازوکاری مشخص و دستور قضایی تمامی فعالان این حوزه در یک فراخوان به نهادهای مربوطه مراجعه کرده و تمامی موارد خطوط قرمز به شکل کتبی به آن‌ها تفهیم شود و در پایان نیز تاکید شود که تخطی از این قوانین مجازات‌های سفت و سخت تا ابطال پروانه فعالیت به دنبال خواهد داشت؛ همچنین انتظار می‌رود دستگاه قضایی با لیدرهای این موضوع که بلاگرهای فعالی هستند و بر طبل بی اخلاقی و بی قانونی می‌کویند، برخورد کند؛ یکی از راهکاری موجود برای گسترش نظارت بر فعالیت آرایشگران زن، استفاده از نیروهای بسیج اصناف است که می‌توانند با سپرس کردن یک دوره آموزشی و گرفتن کارت ضابطه قضایی در این حوزه فعالیت کنند.

برچسب‌ها نظام صنفی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان قزوین اینستاگرام بانوان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: نظام صنفی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین نظام صنفی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان قزوین اینستاگرام بانوان فرهنگ و ارشاد اسلامی مراقبت و زیبایی آرایشگاه های زنانه مراقبت و زیبایی مراقبت و زیبایی آموزشی برگزار فضای مجازی برگزار می شود فنی و حرفه ای اساتید خارجی آموزش ببیند آموزشگاه ها استان قزوین آرایشگاه ها اساتید خارج بی قانونی جواز کسب آموزش ها شده اند کلاس ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۸۷۱۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۲۰ هزار جوان قمی عضو جمعیت هلال‌احمر هستند

محمد مصباحی ، با اشاره به اقدام‌های انجام شده در موضوع آموزش‌های مهارتی، گفت: سال گذشته ۳۱ هزار و ۲۳۰ جوان در کارگاه و دوره‌های مهارتی در استان قم شرکت کردند.

 معاون امور جوانان هلال‌احمر قم با بیان اینکه آموزش‌های مهارتی این نهاد از سنین قبل از دبستان آغاز می‌شود، گفت: در سالی که گذشت افزون بر پنج‌هزار نفر از دانش‌آموزان قم با شرکت در دوره‌ها و کلاس‌های مختلف، آموزش‌های مهارتی و کمک‌های اولیه را گذراندند.

مصباحی موحد، نقش‌آفرینی در پرکردن اوقات فراغت تابستان را از طرح‌های جاری هلال‌احمر قم یاد کرد و افزود: در همین خصوص در تابستان امسال ۳۴ عنوان کلاس جهت حضور نوجوانان و جوانان قمی پیش‌بینی‌شده است.

 معاون امور جوانان هلال‌احمر قم گفت: این کلاس‌های ۳۴ گانه در رشته‌های مختلف هنری، مهارتی، آموزش زبان، مشاوره ازدواج و پیشگیری از اعتیاد، دوره‌های علمی و هنری و کمک‌های اولیه جهت غنی‌سازی اوقات فراغت از ابتدای تابستان سالجاری برگزار خواهد شد.

 معاون امور جوانان هلال‌احمر قم با بیان اینکه جوانان قمی جهت بهره‌مندی از این دوره‌ها می‌توانند به هلال‌احمر استان مراجعه کرده و یا به‌صورت غیرحضوری ثبت‌نام خود را نهایی کنند، تصریح کرد: تمامی دوره‌های علمی، هنری و مهارتی جمعیت هلال‌احمر با کمترین هزینه ممکن برگزار می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان قم قم

دیگر خبرها

  • خراسان رضوی ۲۰ هزار بازمانده از تحصیل دارد
  • ثبت‌نام کلاس اولی‌ها از ۱۹ اردیبهشت آغاز می‌شود
  • آغاز ثبت‌نام کلاس اولی‌ها از ۱۹ اردیبهشت
  • اجرای طرح «هر کلاس یک قفسه کتاب» در خوزستان
  • کلاس آموزش بازیگری کودک بارانا
  • اقدامات قابل توجه دولت سیزدهم در حوزه مدرسه‌سازی جای قدردانی دارد
  • ۲۰ هزار جوان قمی عضو جمعیت هلال‌احمر هستند
  • عمده شکایات مردمی از پزشکان در حوزه زیبایی است
  • یکی از بهترین آموزشگاه‌های آرایشگری مردانه در تهران با مدرک بین المللی
  • یک‌میلیون و ۷۱۹ هزار و ۵۶۵ نفر ساعت آموزش فنی و حرفه‌ای در قم ارائه شد