Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-27@20:03:03 GMT

سفالگری گل بازی نیست

تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۱۸۷۲۹۶

سفالگری گل بازی نیست

مدیر عامل انجمن سفال و سرامیک شهرستان شهرضا گفت: در سال‌های اخیر برخی دستگاه‌های متولی به دنبال سد راه برای ادامه فعالیت هنرمندان سفالگر کشور بویژه شهرستان شهرضا بوده‌اند.

محمدحسین بهاری، در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: با توجه به اینکه هنر سفالگری دارای قدمت تاریخی بالایی است و همین‌طور در ساخت آن از مواد اولیه با قیمت کمتری استفاده می‌شود، بین هنرمندان و نسل جوان از جایگاه ویژه ای برخوردار است و همین امر باعث شده بسیاری از هنرمندان بویژه بانوان به سمت تولید آثار سفالی و سرامیکی سوق پیدا کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: علاقه مردم نسبت به سال‌های گذشته برای تهیه و خرید محصولات سفالی افزایش پیدا کرده است و نکته‌ای که باید مد نظر داشت مردم هم به محصولات تزئینی و هم به محصولات کاربردی علاقه دارند و نمی‌توان گفت مردم فقط به استفاده یکی از این دسته بندی محصولات علاقه دارند. البته طبیعی است که هر فردی علاقه داشته باشد که یک محصول هر دو جنبه کاربردی و تزئینی را باهم داشته باشد.
مدیر عامل انجمن سفال و سرامیک شهرضا با اشاره به وضعیت هنر سفالگری و هنرمندان این رشته هنری در این شهرستان، تصریح کرد: هنرمندان شهرضا نسبت به حمایت برخی از نهادهای متولی از هنر آنان به این ضرب المثل اعتقاد دارند که «ما را به خیر تو امیدی نیست، شر مرسان».در سال‌های اخیر برخی دستگاه‌های متولی به دنبال سد راه برای ادامه فعالیت هنرمندان سفالگر کشور بویژه شهرستان شهرضا بوده‌اند.


قصه پر درد هنرمندان سفال‌گر شهرضا


وی ادامه داد: هنرمندان سفالگر در سال‌های اخیر با مشکلات معددی در این رشته روبه‌رو شده‌اند و هر سال دریغ از سال گذشته که این مشکلات رفع شود. به عنوان نمونه نرخ گازبهای سفال‌گرها هفت تا هشت برابر افزایش پیدا کرده است که این افزایش قیمت برای سفال‌گرها بسیار زیاد است و همین امر باعث می‌شود که بسیاری از کارگاه‌های تولید سفال تعطیل شوند و یا مانند وضع کنونی بسیاری از کارگاه‌ها با نصف ظرفیت اقدام به تولید سفال کنند.
بهاری با اشاره به اینکه در چند سال گذشته تعرفه بیمه کارگران شاغل در بخش سفال از ۱۰ درصد به ۳۰ درصد افزایش پیدا کرده است، گفت: معافیت سهم کارفرما که طبق قانون هئیت وزیران که سال ۶۱ تصویب شد که متأسفانه این قانون را تأمین اجتماعی نقض کرده و تعرفه را به ۳۰ درصد افزایش داده است. هر چقدر سفال‌گرها و انجمن سرامیک و سفال شهرضا پیگیر رفع این نقض قانونی بودند ولی به نتیجه نرسیدند، حتی نسبت به این نقض به دیوان عدالت اداری کشور شکایت شد ولی قاضی‌ها با این موضوع سلیقه‌ای برخورد کردند.


تبعات منفی افزایش تعرفه بیمه کارگران شاغل در بخش سفال


وی ادامه داد: همین افزایش تعرفه بیمه کارگران شاغل در بخش سفال باعث شد بسیاری از کارگاه‌های سفال نتوانند نیروی جدید جذب کنند و یا بسیاری از کارگاه‌های سفال اقدام به تعدیل نیروهای خود کنند.
مدیر عامل انجمن سفال و سرامیک شهرستان شهرضا با اشاره به اهمیت تغییر دیدگاه برخی متولیان امر نسبت به صنایع دستی بویژه هنر سفالگری، گفت: متأسفانه دیدگاه متولیان امر به هنر سفال، گل‌بازی و فعالیتی با رویکرد اوقات فراغت است در صورتی‌که صنعت سفال می‌تواند برای هر کشوری ارزش افزوده بالایی داشته باشد.
وی اظهار کرد: هیچ حمایتی از هنر سفالگری در کشور بویژه شهرستان شهرضا نمی‌شود و برخی دستگاه‌های متولی نه تنها کمک به توسعه این هنر نمی‌کنند، بلکه مشکل به مشکلات این رشته هنری اضافه می‌کنند.
بهاری گفت: متأسفانه صنایع دستی و توسعه آن در اولویت نیست، سال‌هاست که نمایشگاه بین المللی صنایع دستی حتی در هفته صنایع دستی برگزار نمی‌شود، حتی یک مقام ارشد در نمایشگاه صنایع دستی حضور پیدا نمی‌کند ولی در مقابل شاهد هستیم در برخی نمایشگاه‌ها همچون نمایشگاه بین‌المللی کتاب علاوه بر حضور مسئولان ارشد کشور، تمام رسانه‌های کشور بطور ویژه به پوشش اخبار این نمایشگاه اقدام می‌کنند.

به گفته وی، تا زمانی که اینگونه اقدامات در حوزه صنایع دستی کشور اتفاق نیافتد، نباید انتظار داشت که مردم به صنایع دستی اهمیت دهند.

کد خبر 580638

منبع: ایمنا

کلیدواژه: شهرضا سفالگری سفال صنایع دستی سفال و سرامیک شهر خلاق صنایع دستی شهر ملی سفال شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق بسیاری از کارگاه شهرستان شهرضا هنرمندان سفال هنر سفالگری صنایع دستی هنر سفال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۸۷۲۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شهید ملک مکان، شهید شاخص بسیج هنرمندان فارس

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مرکز فارس، قصه زندگی شهید غلامعباس ملک مکان قطره‌ای از دریای بیکران معرفت شهدای دوران هشت سال دفاع مقدس است.

مدافع وطنی که با همکاری شهید آوینی با تولید مستندی به ظلمِ و روزگویی‌های خان‌های به جا مانده از دوران پهلوی پایان داد.
شهید غلامعباس ملک مکان یکی از ۲۰۵ شهید سرافراز شهرستان بوانات است که در سال ۱۳۲۸ به دنیا آمد و در سال ۱۳۶۱ در آبادان به شهادت رسید.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • حضور ۲ هزار بازرگان خارجی و ۸۰ کشور در «ایران اکسپو ۲۰۲۴»
  • یوونتوس 0-0 میلان: روسونری دو دستی به نایب قهرمانی چسبید
  • پشیمانم!
  • جشنواره صنایع دستی از دستاوردهای هنرمندان کشور
  • شهید ملک مکان، شهید شاخص بسیج هنرمندان فارس
  • افزایش ۲ برابری صادرات محصولات صنایع دستی به خارج از کشور
  • انتقاد تند علم الهدی از تلاش برای بازگرداندن خواننده ها و هنرمندان خارج نشین به ایران /بخاطر جذب حداکثری باید عناصر ناپاک و ضدانقلاب به کشور برگردند؟
  • افزایش دو برابری صادرات محصولات صنایع دستی به خارج از کشور
  • رونمایی از لوح ثبتی مهارت سنتی فراوری چای دستی در لاهیجان
  • نواخته شدن زنگ سلامت در شهرضا