Web Analytics Made Easy - Statcounter

هفته‌ای که گذشت، خبر‌هایی از جنس صنفی، فرهنگی و دانشجویی در دانشگاه‌ها منتشر شد. برخی از این اخبار دانشجویان زیادی را در برگرفت و حائز اهمیت بود.

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، هفته‌ای که گذشت، خبر‌هایی از جنس صنفی، فرهنگی و دانشجویی در سطح دانشگاه‌ها منتشر شد. برخی از این اخبار دانشجویان زیادی را دربر گرفت و برای آن‌ها حائز اهمیت بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گزیده‌‍ای از مهم‌ترین اخبار صنفی و فرهنگی دانشگاه‌ها در هفته گذشته را مرور می‌کنیم.

 

افزایش درخواست نقل و انتقال دانشجویان


سرپرست اداره کل امور دانشجویان داخل گفت: برای سال تحصیلی جدید ما با رشد بیش از صد درصدی مواجه هستیم یعنی درخواست نقل و انتقال دانشجویان بیش از صد درصد افزایش یافته است.

ابوالفضل دانشور با اشاره به آخرین آمار درخواست نقل و انتقالات دانشجویان برای سال تحصیلی جدید گفت: دانشجویان دوره‌های کاردانی، کارشناسی ناپیوسته، کارشناسی پیوسته و دکترای حرفه‌ای مجاز به ثبت‌نام در سامانه سجاد سازمان امور دانشجویان به منظور درخواست میهمانی و انتقال بوده‌اند که بر اساس آخرین آمار، ۱۲ هزار و ۵۷۹ نفر از این مقاطع در سامانه سجاد ثبت‌نام کرده‌اند.

وی ادامه داد: بر اساس آمار موجود ۶۴۳ دانشجو از مقطع کاردانی، ۱۱ هزار و ۵۰۱ دانشجو از مقطع کارشناسی پیوسته و ۱۲۵ نفر از مقطع کارشناسی ناپیوسته به منظور درخواست نقل و انتقال در سامانه سجاد ثبت‌نام کردند. امسال از مقطع دکتری حرفه‌ای دانشجویی درخواست میهمانی و انتقال نداده است.

 


«هنر واره مهرا» ویژه دانشجویان دختر سراسر کشور برگزار می‌شود


مرکز امور بانوان معاونت فرهنگی سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها به مناسبت دهه کرامت «هنر واره مهرا» ویژه دانشجویان دختر سراسر کشور را برگزار می‌کند.

 مرکز امور بانوان معاونت فرهنگی سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها به مناسبت دهه کرامت جهت جریان سازی و تولید محصولات گفتمان ساز با موضوعات هویت بخش ویژه دانشجویان دختر سراسر کشور «هنر واره مه را» را برگزار می‌کند. زمان شرکت و ارسال آثار در اولین هنر واره مه را از تاریخ ۱۰ خرداد الی ۱۰ مهر ماه ۱۴۰۱ است.

 

آغاز فرایند رسیدگی به درخواست انتقال و مهمانی دانشجویان


فرایند رسیدگی به درخواست انتقال و مهمانی دانشجویان علوم پزشکی کشور از سوی دانشگاه‌ها آغاز شد.

 سامانه "انتقال و مهمانی" دانشجویان علوم پزشکی از ۲۰ فروردین ماه فعال شد. دانشجویان متقاضی انتقال و مهمانی می‌توانستند از طریق وب گاه اینترنتی و تابلو‌های اعلانات دانشگاه به دانشجویان نسبت به ثبت درخواست رسیدگی و پاسخگویی به تقاضا‌های انتقال و مهمانی دانشجویان بر اساس داده‌های زمانی مشخص و با رعایت موضوعات مورد تاکید در بخشنامه ۲۶ آبان ۱۴۰۰ و شرایط مصوب، مطابق آیین نامه‌های آموزشی شورای عالی برنامه ریزی در رشته مقاطع مختلف اقدام کنند.

وزارت بهداشت تاکید کرد؛ در صورتی که این سامانه در برخی از دانشگاه‌ها فعال نباشد از پذیرش هر گونه مکاتبه و ارجاع دانشجویان به وزارت بهداشت در خصوص انجام انتقال یا مهمانی خارج از سامانه مذکور خودداری خواهد شد.

 


اختصاص ۲۰ درصد از درآمد و تملک دارایی‌های دانشگاه‌ها برای افزایش ظرفیت خوابگاه


وزیر علوم تحقیقات و فناوری گفت: ر اساس قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت ۱۰ درصد از درآمد اختصاصی و ۱۰ درصد از تملک دارایی دانشگاه‌ها باید صرف ساخت خوابگاه‌های متاهلی شود که این کارطبق قانون انجام خواهد شد.

محمد علی زلفی گل، وزیر علوم تحقیقات و فناوری ، در خصوص برنامه‌های وزارت علوم برای افزایش ظرفیت خوابگاه‌های دانشجویی به وِیژه خوابگاه‌های متاهلی گفت: بر اساس قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت ۱۰ درصد از درآمد اختصاصی و ۱۰ درصد از تملک دارایی دانشگاه‌ها باید صرف ساخت خوابگاه‌های متاهلی شود که این کارطبق قانون انجام خواهد شد.

وی افزود: همچنین ما از ظرفیت سفر‌های استانی ریاست جمهوری به استان‌های مختلف استفاده می‌کنیم و در پی این هستیم که خوابگاه‌های نیمه تمام را دراولویت تکمیل بگذاریم و همچنین برای احداث خوابگاه‌های متاهلی نیز بسیار جدی هستیم.

 

 

جزئیات برگزاری انتخابات شورای صنفی دانشگاه تهران


انتخابات شورای صنفی دانشجویان دانشگاه تهران برای ۶ واحد دانشگاهی از روزیکشنبه ۲۲ خرداد آغاز می‌شود و داوطلبان از امروز می‌توانند تبلیغات خود را آغاز کنند.

انتخابات شورای صنفی دانشجویان برای ۶ واحد دانشگاهی دانشگاه تهران در تاریخ ۲۲ خرداد ۱۴۰۱ از ساعت ۱۱ تا ۱۹ به صورت الکترونیکی و با مراجعه به آدرس الکترونیکی vote.ut.ac.ir برگزار می‌شود.

داوطلبان شورای صنفی دانشگاه تهران از امروز سه شنبه ۱۷ خرداد ماه تا ۱۲ ساعت قبل از زمان برگزاری انتخابات می‌توانند تبلیغات خود را انجام دهند.

دانشگاه تهران اعلام کرد؛ دانشجویانی که به هر دلیلی قادر به رأی دادن در انتخابات شورای صنفی نیستند می‌توانند مشخصات خود (نام و نام خانوادگی- شماره دانشجویی و ایمیل دانشگاه) را به نشانی senfi.stu@ut.ac.ir ارسال کنند. مشاهده "تأیید دریافت" به منزله دریافت ایمیل دانشجویان است.



سه نکته اساسی تحول کنکور/ تعیین زمان برای ترمیم معدل داوطلبان کنکور


معاون خط مشی گذاری ستاد علم و فناوری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: آموزش و پرورش مکلف شده است هر ساله زمان‌هایی را تعیین کند هر کسی بتواند ترمیم معدل انجام دهد.

 رجبعلی برزویی معاون خط مشی گذاری ستاد علم و فناوری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: مصوبه امشب شورای عالی انقلاب فرهنگی در واقع یک بازنگری در ساختار سنجش آموزش عالی کشور است. این مصوبه دو شاه کلید اصلی دارد. یک اینکه داوطلب می‌تواند در سال دو بار در کنکور شرکت کنیم و هر بار کنکور دو سال اعتبار خواهد داشت.

وی گفت: نکته دیگر اینکه معدل کتبی و معدل سوابق تحصیلی در سال‌های متمادی از پایه دوازدهم شروع خواهد شد و تا پایه دهم ادامه خواهد داشت. این سوابق تحصیلی بخشی از نمره پذیرش را بر عهده خواهد گرفت. در واقع ۴۰ درصد از نمره پذیرش به نمره آزمون و ۶۰ درصد به سوابق تحصیلی اختصاص دارد.


تجمع اعتراضی کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی در مقابل سازمان مرکزی این دانشگاه


کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی در اعتراض به عدم همسان‌سازی حقوق در مقابل سازمان مرکزی این دانشگاه تجمع کردند.

 



کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی امروز در اعتراض به عدم همسان سازی حقوق در مقابل سازمان مرکزی این دانشگاه تجمع کردند. تجمع کنندگان در این تجمع اعتراضی خواستار اجرای همسان سازی حقوق کارکنان دانشگاه آزاد با سایر دانشگاه‌های وزارت علوم شدند که تاکنون با وجود اعتراضات و درخواست‌های مکرر اجرایی نشده است.

 

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: خوابگاه متاهلی وزیر علوم نقل و انتقال دانشجویان سامانه سجاد کارکنان دانشگاه آزاد درخواست نقل و انتقال انتخابات شورای صنفی خوابگاه های متاهلی همسان سازی حقوق انتقال و مهمانی دانشگاه تهران شورای عالی دانشگاه ها ۱۰ درصد خواهد شد هنر واره بر اساس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۸۷۴۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درخواست رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها برای تدوین بسته عملیاتی ساماندهی دانشگاه هنر

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها خواستار تدوین بسته عملیاتی ساماندهی دانشگاه هنر در قالب‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت شد.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، سیصد و نود و پنجمین جلسه شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی با حضور حجت الاسلام عبدالحسین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و به ریاست حجت الاسلام رستمی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه در پیش از دستور این جلسه با تاکید بر تدوین بسته عملیاتی ساماندهی دانشگاه هنر اظهار کرد: در تدوین این بسته باید هماهنگی دستگاه‌ها و نهاد‌های مرتبط مدنظر باشد.

وی ادامه داد: در تدوین این بسته به هنرستان‌های هنر توجه شود چراکه باید موضوع به صورت پایه‌ای مدنظر باشد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: بسته عملیاتی ساماندهی دانشگاه هنر پس تدوین، به اطلاع فعالان حوزه هنر برسد، همچنین در تدوین این بسته از ظرفیت فرهنگستان هنر نیز استفاده شود.

در ادامه حجت الاسلام مصطفی رستمی خواستار تدوین بسته عملیاتی ساماندهی دانشگاه هنر در قالب‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت شد.

از این رو مقرر شد ساعی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و رئیس دانشگاه سوره، بسته عملیاتی ساماندهی دانشگاه‌های هنر با قابلیت اجرا در سه سطح (کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت) را تدوین و جهت طرح در جلسه شورا به دبیرخانه شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی ارسال کند.

در ادامه جلسه شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی با موضوع ارائه گزارش سامانه فرنما براساس درخواست دبیر شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی در راستای اجرایی سازی راهبرد ۳، ۱۱ و ۲۱ نظام فرهنگی تربیتی سند دانشگاه اسلامی ادامه پیدا کرد.

در این جلسه معاون فرهنگی وزیر علوم گزارشی از وضعیت سامانه «فرنما» که مربوط به فعالیت فرهنگی دانشجویان کشور است، ارائه کرد.

عبدالحسین کلانتری در این گزارش بر سیاستگذاری شاهدمحور، ظهور فناوری‌های نوین و توسعه رویکرد دیجیتال در عرصه فرهنگی، افزایش رویکرد‌های داده محور، هوشمندسازی، حکمرانی باز و پلتفرمی، مشارکتی شدن حکمرانی تأکید کرد.

معاون فرهنگی اجتماعی وزارت علوم، مزایای سامانه فرنما را یکپارچگی داده‌ها از فعالیت‌های دانشجویی، تحلیل فعالیت‌های فرهنگی، زمینه سازی برای کشف ضعف‌ها، افزایش تولیدات بومی و شبکه سازی میان کنشگران فرهنگی اعلام کرد.

محمدابراهیم سقزچی دبیر شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی با تشکر از معاون فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری خواستار بازبینی و ارتقای سامانه شد تا با فراهم شدن امکان مشارکت کنشگران، رتبه‌بندی فرهنگی دانشگاه‌ها، ارتباط با شبکه‌های اجتماعی جهت بازنشر تولید محتوا‌ها و تحلیل کارشناسی و استخراج شاخص‌ها، سامانه یکپارچه‌ای در دسترس باشد.

در ادامه حجت الاسلام خسروپناه با استقبال از ارائه گزارش سامانه فرنما، خواستار رسانه‌ای شدن اقدامات این معاونت شد و بر ارائه گزارش‌های فعالیت‌های فرهنگی دانشجویان از سوی معاونت دانشجویی و فرهنگی وزارت بهداشت و معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی تأکید کرد.

حجت الاسلام والمسلمین رستمی ضمن تقدیر از گزارش معاونت فرهنگی وزارت علوم، با ضروری دانستن همافزایی نظام آموزش عالی کشور، افزودند طرحی صورت گیرد تا از نظر فنی امکان تجمیع داده‌های آموزش عالی و گزارش گیری از سامانه فرنما برای سایر مدیران جهت مجموعه سیاست‌گذاری‌های بعدی فراهم شود.

دیگر خبرها

  • حمایت دانشجویان دانشگاه‌های استان از جنبش دانشگاهیان اروپا و آمریکا
  • بیانیه شورای عالی انقلاب فرهنگی درحمایت از دانشجویان آمریکایی
  • حمایت دانشجویان دانشگاه خلیج‌فارس از دانشجویان آزادی‌خواه آمریکایی
  • اعتراض دانشجویان اروندی در دفاع از آزادی خواهان فلسطین
  • درخواست رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها برای تدوین بسته عملیاتی ساماندهی دانشگاه هنر
  • نامه رئیس دانشگاه فردوسی به روسای دانشگاه‌های آمریکا در حمایت از تجمعات ضداسرائیلی دانشجویان
  • جزئیات افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی / همسان‌سازی یا افزایش حقوق کدامیک مهم‌ترند؟
  • خیزش دانشجویی در کشورهای مختلف جهان برای حمایت از فلسطین
  • دانشگاه‌های آمریکا باید از سرکوب اعتراضات دانشجویان حامی فلسطین دست بردارند
  • عفو بین‌الملل: دانشگاه‌های آمریکا باید از سرکوب اعتراضات دانشجویان حامی فلسطین دست بردارند