Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-04-30@01:48:36 GMT

جزییات اولین روز از سفر وزیر خارجه به هند

تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۱۸۷۵۰۶

جزییات اولین روز از سفر وزیر خارجه به هند

‍‍‍‍‍‍

وزیر امور خارجه کشورمان در راستای توسعه مناسبات دو کشور و انجام رایزنی های راهبردی در خصوص همکاری های دوجانبه موضوعات منطقه‌ای و تحولات بین المللی روز سه شنبه به هند سفر کرد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا، عصر روز سه شنبه هفدهم خرداد ماه، وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به دعوت همتای هندی خود و به منظور دیدار و گفتگو با مقامات عالیرتبه این کشور، عازم دهلی نو شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 سفری که در راستای توسعه مناسبات دو کشور و انجام رایزنی های راهبردی در خصوص همکاری های دوجانبه موضوعات منطقه‌ای و تحولات بین المللی صورت گرفت.

طبق آخرین اخباری که به دست خبرنگار سیاست خارجی برنا رسیده بود، در این سفر دو روزه وزیر خارجه کشورمان، طی دیدارهای جداگانه با مشاور عالی امنیت‌ملی، وزیر خارجه و نخست وزیر هند  دیدارهایی خواهد داشت. وزیر امور خارجه کشورمان علاوه بر مذاکرات سطح عالی با مقامات هند در دهلی نو، از شهرهای بمبئی و حیدرآباد نیز بازدید به عمل خواهد آورد.همچنین امیرعبداللهیان در طول اقامت در هند در کنار گفتگو با مقامات رسمی، نشست ها و دیدارهایی را نیز با علمای مذهبی، مقامات و شخصیت‌های محلی و همچنین تجار و ایرانیان مقیم هند برگزار خواهد کرد.

ساعت حوالی یک بامداد هجدهم خرداد ماه بود که وزیر خارجه کشورمان به دهلی نو رسید، و  در فرودگاه بااستقبال مقامات هندی مواجه شد. 

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به منظور دیدار و رایزنی های راهبردی با مقامات بلند پایه هند، بامداد امروز، چهارشنبه، با استقبال  مسئولین وزارت امور خارجه این کشور وارد دهلی نو شد.

با توجه به آنکه سفر وزیر خارجه ایران به هند همزمان شد با اهانت یکی از افراد حزبی هند به پیامبر اسلام (ص)، امیرعبداللهیان در همان بدو ورود پس از اشاره به روابط تهران و دهلی نو و رشد و توسعه مناسبات همه جانبه به توهین اخیر یکی از شخصیت های هندی به پیامبر اسلام(ص) اشاره کرد و اهانت به پیامبر اسلام را قویا محکوم کرد، وزیر امور خارجه  در این گفت و گو بیان کرد: این سفر در شرایطی به هند انجام می شود که اقدامی خودسرانه در این کشور توسط یکی از افراد حزبی صورت گرفته و به پیامبر اسلام(ص) اسائه ادب شده و ما از بدو ورود به هند از زبان مقامات هند شاهد این گفتار هستیم که این اقدام خودسرانه از سوی دولت هند قویا مردود اعلام می شود.

وزیر امور خارجه کشورمان در این گفت و گو تاکید کرد: هند همواره در مسیر همزیستی مسالمت آمیز حرکت کرده و همه ایام در صلح و آرمش زندگی کرده و مسلمانان به هیچ وجه اسائه ادب به ساحت پیامبر اسلام را نمی توانند تحمل کنند و در عین حال انتظار ما از رهبران هند شنیدن همین جمله بود که همزیستی مسالمت آمیز همه ادیان و فرق همانگونه که در طول تاریخ شاهدش بودیم در هند در همه مقاطع مورد توجه مسئولین این کشور است که امیدواریم در گفت و گوهای فردا هم تکرار این جملات را از زبان مقامات هندی شاهد باشیم.

اولین دیدار امیرعبداللهیان با مشار امنیت ملی هند بود که در صبح روز چهارشنبه برگزار شد، دیداری که اتفاقات مهمی را به همراه داشت و منجر به ابراز تاسف مقامات عالی هند نسبت به توهین به ساحت مقدس پیامبر اسلام شد. طبق وزیر امور خارجه کشورمان آجیت دووال مشاور امنیت ملی هند در این دیدار به شفافیت بیان کرده است که مقامات عالی هند و شخص دبیر شورای امنیت ملی نسبت به توهین به ساحت پیامبر عظیم الشان اسلام کاملا متاسف هستند و با فرد خاطی در دستگاه امنیتی برخورد جدی شده و وی برکنار شده است‌.

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین گفت: طبق گفته مشاور شورای عالی امنیت ملی هند؛ هند اجازه نخواهد داد چنین اقداماتی در کشوری که مهد زندگی مسالمت آمیز همه ادیان است، اتفاق بیفتد و ایشان عمیقا ابراز تاسف کردند از اینکه همزمان با سفر اینجانب به هند با چنین موضوعی مواجه هستیم. البته ما در همین جا تاکید میکنیم تمام‌مسلمانان در سراسر جهان از جمله مسلمانان موجود در جامعه هند از حمایت مقامات این کشور در حفظ شان وجایگاه پیامبر عظیم الشان اسلام قویا برخوردارند.

همچنین در این دیدار مشاور امنیت ملی هند ضمن استقبال از پیشرفت‌های حاصله در روابط به کشور پیشنهاد تشکیل یک کمیته راهبردی برای گسترش روابط در همه زمینه ها را مورد تاکید قرار داد و آمادگی دولت هند را برای توسعه مناسبات در همه سطوح در ابعاد دو جانبه، چند جانبه، منطقه ای و بین المللی اعلام کرده است. 

دومین دیدار امیر عبداللهیان با همتای هندی خود بود، دیداری  که در دور برگزار و منجر به امضای موافقت نامه هایی بین طرفین در حوزه  معاضدت قضایی در امور مدنی و تجاری میان جمهوری اسلامی ایران و جمهوری هند شد. 

 در دیدار وزرای خارجه دو کشور، مجموعه گسترده ای از موضوعات مورد علاقه ایران و هند در عرصه‌های مختلف راهبردی سیاسی اقتصادی و فرهنگی مورد بحث و رایزنی قرار گرفت. دکتر امیرعبداللهیان در این دیدار با اشاره به مکمل بودن اقتصادی دو کشور و وجود ظرفیت‌های فراوان برای گسترش همکاری های تجاری و اقتصادی ایران و هند، بر ضرورت تهیه نقشه راهی برای پیشبرد روابط راهبردی جامع و گسترده میان جمهوری اسلامی ایران و جمهوری هند تاکید کرده است.

پس از تنفسی چند دقیقه ای، دور دوم مذاکرات وزرای خارجه ایران و هند برگزار شد، در این دور  توسعه همکاری‌های منطقه‌ای و توجه دو کشور به صلح و ثبات در افغانستان از جمله موضوعات مورد توجه دو وزیر امور خارجه بود. آنها ضمن تأکید بر ضرورت کمک به افغانستان جهت عبور از شرایط سخت اقتصادی کنونی، تشکیل دولت فراگیر در افغانستان را مهم‌ترین راهکار برای جلب مشارکت تمامی اقوام و گروه های افغانستان در تعیین سرنوشت کشور خود دانستند. توجه به تحریک بخشیدن به همکاری ها در توسعه بندر چابهار و دیگر خطوط مواصلاتی و‌ کریدورهای منطقه ای مشترک بخش دیگر از مباحث مطروحه توسط وزیر امور خارجه هند بود.

سومین دیدار امیرعبداللهیان با نارندرا مودی، نخست وزیر هند بود. وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در ادامه ملاقات های خود با مقامات عالی رتبه هند عصر روز، چهارشنبه، با نارندرا مودی نخست وزیر این کشور دیدار و گفتگو نمود.

نخست وزیر هند ازفرصت دیدار با وزیر خارجه جمهوری اسلامی استفاده کرد و از امیر عبداللهیان درخواست کرد تا سلام گرم او را به رهبر معظم انقلاب ابلاغ کند‌. او در این دیدار خاطرات خوب خود در سفر به جمهوری اسلامی ایران را تعریف کرد .

امیرعبداللهیان  در این دیدار دعوت رئیس جمهور کشورمان از نخست وزیر هند را ابلاغ کرد ونخست وزیر هند در پاسخ به دعوت رئیس جمهور کشورمان از وی جهت سفر به جمهوری اسلامی ایران، ضمن استقبال از این سفر، متقابلا از رئیس جمهوری اسلامی ایران جهت بازدید از هند دعوت کرد.

امیرعبداللهیان  پس از دیدار با مقامات هند با جمعی از علمای شیعه و سنی در سفارت جمهوری اسلامی ایران در دهلی دیدار کرد. دیداری که در آن صحبت های مهمی مطرح شد. علمای اهل تسنن در سخنرانی خود در این دیدار به جایگاه ایران در جهان و قدرت انقلاب اسلامی پرداختند. 

مفتی مکرم امام جمعه اهل تسنن دهلی در دیدار با وزیر امور خارجه ایران گفت: یادم است که در اوایل انقلاب مطرح می‌شد این انقلاب چند روز و نهایتا یک سالی بیشتر دوام نخواهد آورد اما امروز شاهدیم که ۴۳ سال از پیروزی این انقلاب گذشته است و این انقلاب روز به روز بهتر و قوی تر و قدرتمند تر مواضع خود را در برابر اسرائیل و آمریکا اتخاذ میکند، این ایران است که در دنیا قدرت گرفته است .

وی با اشاره به اهانت اخیر به پیامبر اسلام (ص) تصریح کرد: در اهانت اخیر به ساحت مقدس پیامبر اعظم اسلام و اهانت به مقدسات، ایران همواره در برخورد قاطعانه جلودار بوده است و همیشه مواضع خوبی را اتخاذ کرده است.

در این دیدار سید امین الحسن دبیر کل جماعت اسلامی هند در حضور وزیر امور خارجه ایران در محل سفارت جمهوری اسلامی ایران در هند هم به سخنرانی پرداخت. دبیر کل جماعت اسلامی هند در ادامه با اشاره به پتانسیل و ظرفیت جمهوری اسلامی ایران گفت: این پتانسیل قوی که امروز از ایران شاهد هستیم از قدیم وجود داشته است.یک نویسنده امریکایی در کتاب خود نوشته است که اگر آمریکا بخواهد جهان را تحت کنترل خود قرار بدهد در ابتدا باید ایران را کنترل کند. ایران از قدیم ابر قدرت است و این ظرفیت را دارد که دنیا را متحول کند. 

وی در پایان افزود: ایران کشوری نیست که به راحتی بتوان بر آن حکومت کرد. ایران از گذشته تا کنون یک قدرت در همه عرصه های دینی و علمی و فناوری بوده است.

پس‌از سخنرانی علما و روحانیون هندی، وزیر خارجه کشورمان به ایراد سخنرانی پرداخت. او پس‌از بیان روابط گسترده دو کشور به زیاده خواهی های غربی ها اشاره کرد و گفت: جمهوری اسلامی علیرغم فشار های دشمنان، دست از اصول و موازین اسلامی خود برنداشته و نخواهد داشت. غربی ها و آمریکایی ها به خوبی می دانند که در اعتقادات اسلامی مردم ایران جایی ندارند همچنین به خوبی می‌دانند که ایران به دنبال بمب هسته ای نیست. به ما فشار می آورند ولی در مذاکرات خصوصی می‌گویند دست از حمایت از فلسطین بردارید تا ما در موضوعات هسته ای شما اقدام کنیم.

وزیر خارجه کشورمان با اشاره به درخواست غربی ها مبنی بر به رسمیت شناختن اسرائیل از سوی ایران عنوان کرد: در مقطعی در مذاکرات در سالها قبل، غربی ها گفته بودند که شما رژیم اسرائیل را به رسمیت بشناسید تا مااعلام کنیم هیچ مشکلی میان ایران و آمریکا نیست. ایران حمایت از مظلومان و فلسطین و قبله اول مسلمین را وظیفه همگانی و انسانی و دینی خود می‌داند. 

آخرین دیدار وزیر امور خارجه کشورمان در  اولین روز سفر خود به هند با خانواده‌های ایرانی مقیم هند صورت گرفت.

وزیر امور خارجه کشورمان در دیدار صمیمی با خانواده های ایرانی مقیم هند با اشاره به صدور قطعنامه علیه کشورمان توسط سه کشور اروپایی و امریکا گفت: آمریکا و سه کشور اروپایی در یک اقدام کاملاً غیر منطقی درحالیکه تبادل پیام‌ بین آمریکا و ایران از طریق اتحادیه اروپا در حال انجام است قطعنامه ای را صادر کردند‌. این قطعنامه را به عنوان یک عامل فشار جدید بر روی ایران مطرح کردند . 

وی ادامه داد: برای ما منافع مردم ایران حائر اهمیت است ، نه از میز مذاکره فرار میکنیم و نه خطوط قرمز را زیر پا می‌گذاریم. خطوط قرمز را کاملا رعایت خواهیم کرد و در راستای تامین حداکثری منافع مردم حرکت می‌کنیم. 

وزیر خارجه کشورمان با بیان این‌جمله که ایران هم اقدام متقابل را انجام خواهد داد تصریح کرد: ما از دو روز پیش به طرف مقابل پیام دادیم که اگر طرف مقابل به دنبال مسیر تهدید و قطع نامه باشد جمهوری اسلامی ایران هم دست بسته نخواهد ماند، پکیجی را که در چارچوب قانون مصوب مجلس عملیاتی نکردیم، ظرف چند ساعت سازمان انرژی اتمی عمل خواهد کرد اما اگر مسیر دیپلماسی و مسیر سیاسی را بخواهیم دنبال کنیم تا کنون ابتکارات فراوانی در میان گذاشته شده است.

 امیرعبداللهیان در پایان صحبت های خود  عنوان کرد: ما برای رسیدن به یک توافق خوب و قوی و پایدار مصمم هستیم در این مسیر گام هایی برای تداوم مذاکرات در یک جدول زمانبندی شده مشخص می توانیم برداریم و کار را به نتیجه برسانیم اما موضوعی است که به طرف مقابل هم بستگی دارد و متناسب با رویکرد واقع‌بینانه طرف مقابل می‌تواند به نتیجه برسد.

فردا پنج شنبه وزیر امور خارجه کشورمان در دومین روز از سفر خود به هند به بمبئی و حیدرآباد سفر خواهد کرد و گزارشات و جزئیات آن متعاقبا در خبرگزاری برنا منتشر خواهد شد. 

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: ایران رشد و توسعه شیعه و سنی مسلمانان وزیر امور خارجه وزیر امور خارجه کشورمان جمهوری اسلامی ایران وزیر خارجه کشورمان پیامبر اسلام توسعه مناسبات نخست وزیر هند امنیت ملی هند مقامات عالی خارجه ایران مقامات هند منطقه ای همکاری ها طرف مقابل غربی ها دو کشور دهلی نو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۸۷۵۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۸ یادداشت تفاهم همکاری بین ایران و بورکینافاسو امضا شد

به گزارش خبرگزاری مهر، «کیلم دو تامبلا» نخست وزیر بورکینافاسو که به منظور شرکت در دومین همایش بین‌المللی ایران و آفریقا به تهران سفر کرده است، با «سیدصولت مرتضوی» وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی دیدار کرد.

مرتضوی در این دیدار به تشریح مهمترین ظرفیت‌های صادرات محور جمهوری اسلامی ایران برای توسعه همکاری‌های دو کشور پرداخت.

وزیر کار با اشاره به امضای ۸ یادداشت تفاهم همکاری میان جمهوری اسلامی ایران و بورکینافاسو در حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی و آموزشی بر تسریع در اجرای این برنامه‌ها تاکید کرد.

مرتضوی از طرف دولت جمهوری اسلامی ایران ریاست کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی با بورکینافاسو را عهده دار است.

کد خبر 6089617

دیگر خبرها

  • امنیت خلیج فارس با مشارکت کشورهای ساحلی تامین می‌شود
  • وزیر امور خارجه: امنیت خلیج فارس فقط با مشارکت کشورهای ساحلی تأمین می‌شود
  • پیام امیرعبداللهیان به همایش روز ملی خلیج فارس
  • امیرعبداللهیان: امنیت خلیج فارس با مشارکت تمامی کشورهای ساحلی تامین می‌شود
  • دیدار سفیر ایران با وزیر کشاورزی اندونزی
  • دیدار و گفت‌وگوی وزرای خارجه آمریکا و عربستان درباره غزه
  • جزییات برگزاری اولین حراج اوراق مالی اسلامی دولتی در سال ۱۴۰۳
  • ریاض اولین مقصد «بلینکن» در دور جدید سفر منطقه‌ای خاورمیانه
  • دیدار وزیر دفاع ایران با وزیر دفاع بلاروس
  • ۸ یادداشت تفاهم همکاری بین ایران و بورکینافاسو امضا شد