Web Analytics Made Easy - Statcounter

مردم استان کهگیلویه و بویراحمد خرداد ماه سال 73 میزبان فردی بودند که با سفرشان بخشی از محرومیت های استان برطرف شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از  صبح زاگرس، رهبر معظم انقلاب اسلامی 17 خرداد ماه سال 1373 به استان کهگیلویه و بویراحمد سفر کردند، سفری که برای مردم این استان برکات زیادی داشت و پس از گذشت 28 سال از این سفر اما هنوز مردم استان آن روزها را به زیبایی برای همدیگر بازگو می کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اکنون کودکانی که در آن روز بر دوش پدر و مادر خود بودند تا بتوانند رهبر را از پشت تریبون ببینند بزرگ شده اند، جوانان آن روز موهایشان جوگندمی شده است اما هنوز ان خاطرات و روزهای شیرین را فراموش نکرده اند.

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری در خصوص آن روز مطالب زیادی منتشر کرده است اما استقبال مردم را اینگونه به تحریر در آورده:

دیدار حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ از این‌ استان‌ که‌ در ادامه‌ سلسله‌ مسافرت‌های‌ مقام‌ معظم‌ رهبری‌ به‌ مناطق‌ محروم‌ کشور و آشنائی‌ با مسائل‌ و مشکلات‌ مردم‌ این‌ مناطق‌ صورت‌ می‌گیرد شور و هیجان‌ غیرقابل‌ توصیفی‌ را در میان‌ مردم‌ این‌ منطقه‌ ایجاد کرده‌ است‌.


نثار هزاران‌ شاخه‌ گل‌، قربانی‌ کردن‌ دهها رأس‌ گاو و گوسفند، پخش‌ نقل‌ و شیرینی‌ و دود کردن‌ اسپند از جمله‌ اقداماتی‌ بود که‌ مردم‌ یاسوج‌ و شهرهای‌ دور و نزدیک‌ استان‌ برای‌ گرامیداشت‌ مقدم‌ رهبر انقلاب‌ تدارک‌ دیده‌ بودند.


در طول‌ مسیر چهار کیلومتری‌ استقبال‌ از حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ پیوسته‌ این‌ شعار از زبان‌ مردم‌ شنیده‌ می‌شد که‌ «صل‌ علی‌ محمد بوی‌ خمینی‌ آمد» و «دسته‌ گل‌ محمدی‌ به‌ شهر ما خوش‌ آمدی‌» انبوه‌ جمعیت‌ که‌ در دو طرف‌ مسیر عبور اتومبیل‌ حامل‌ رهبر انقلاب‌ اجتماع‌ کرده‌ بودند در حالی‌ که‌ از دیدار رهبر خود شدیدا به‌ وجد آمده‌ بودند با لبخند شادی‌ و اشک‌ شوق‌ حضور معظم‌له‌ را در این‌ خطه‌ از میهن‌ اسلامی‌ گرامی‌ داشتند. شور و هیجان‌ مردم‌ زمانی‌ به‌ اوج‌ خود رسید که‌ مردم‌ اتومبیل‌ حامل‌ رهبر معظم‌ انقلاب‌ را چون‌ نگینی‌ گهربار در میان‌ خود گرفتند و بر آن‌ بوسه‌ عشق‌ نهادند.


کنترل‌ احساسات‌ پاک‌ مردم‌ عملا برای‌ نیروها و مأموران‌ انتظامات‌ غیرممکن‌ بود و دهها هزار تن‌ از مستقبلین‌ در حالی‌ که‌ هلهله‌ شادی‌ سر می‌دادند با شکوفه‌های‌ لبخند و ابراز پاک‌ترین‌ احساسات‌ همراه‌ با کاروان‌ اتومبیل‌ حامل‌ رهبر انقلاب‌ و همراهان‌ ایشان‌ به‌ حرکت‌ در آمدند و صحنه‌های‌ زیبا و شکوهمندی‌ از محبت‌ و عشق‌ به‌ ولایت‌ و رهبری‌ را به‌ نمایش‌ گذاشتند.


مردم‌ یاسوج‌ خیابانهای‌ اصلی‌ شهر خود را برای‌ ارج‌ نهادن‌ به‌ مقدم‌ حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ به‌ طرز زیبائی‌ آذین‌بندی‌ کرده‌اند و صدها پلاکارد نیز با مضامین‌ در بیان‌ پیوند عمیق‌ امت‌ و ولایت‌ بر روی‌ دیوارها و در میادین‌ و خیابانهای‌ شهر نصب‌ شده‌ است‌ که‌ این‌ امر به‌ شکوه‌ و عظمت‌ مراسم‌ استقبال‌ مردم‌ از رهبر و مراد خویش‌ جلوه‌ خاصی‌ داده‌ بود.


مردم‌ پرشور یاسوج‌ و دیگر مناطق‌ استان‌ کهکیلویه‌ و بویر احمد پس‌ از نمایش‌ حضور فعال‌ خود در مراسم‌ استقبال‌ از رهبر انقلاب‌، جهت‌ استماع‌ سخنان‌ معظم‌ له‌ در میدان‌ معلم‌ یاسوج‌ اجتماع‌ فشرده‌ و گسترده‌ای‌ را ترتیب‌ دادند.
حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ دقایقی‌ پس‌ از ورود به‌ شهر یاسوج‌ در اجتماع‌ عظیم‌ مردم‌ شرکت‌ کردند و به‌ ابراز احساسات‌ پرشور و بی‌وقفه‌ آنان‌ پاسخ‌ گفتند.


به‌ هنگام‌ ورود رهبر انقلاب‌ به‌ اجتماع‌ مردم‌، شعارهای‌ «صل‌ علی‌ محمد رهبر ما خوش‌ آمد» و «دست‌ خدا بر سر ماست‌ خامنه‌ای‌ رهبر ماست‌.» لحظه‌ای‌ از زبان‌ مردم‌ قطع‌ نمی‌شد و آنان‌ با ابراز پاک‌ترین‌ احساسات‌، مراتب‌ ارادت‌ خود را به‌ ولایت‌ و اطاعت‌ از رهبری‌ مورد تأکید قرار دادند.
حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ در این‌ مراسم‌ طی‌ سخنانی‌ از ایمان‌، اخلاص‌، شجاعت‌، مقاومت‌، فداکاری‌ در راه‌ خدا، ایستادگی‌ در مقابل‌ فرمانروایان‌ ظالم‌ و مشارکت‌ فعال‌ در مسائل‌ کشور به‌ عنوان‌ ویژگیهای‌ بارز مردم‌ استان‌ کهکیلویه‌ و بویر احمد نام‌ بردند و برقدرشناسی‌ و اعتماد دولت‌ نسبت‌ به‌ عشایر به‌ عنوان‌ یکی‌ از برجسته‌ترین‌ قشرهای‌ کشور تأکید کردند.


مقام‌ معظم‌ رهبری‌ استان‌ کهکیلویه‌ وبویراحمد را به‌ لحاظ مواهب‌ الهی‌ با برکت‌ و ثروتمند توصیف‌ کردند و با اشاره‌ به‌ اقدامات‌ سرکوبگرانه‌ رژیم‌ منحوس‌ پهلوی‌ علیه‌ عشایر فرمودند: محرومیت‌ این‌ استان‌ نتیجه‌ حکومت‌ ۵۰ ساله‌ خاندان‌ خائن‌ پهلوی‌ است‌ و جمهوری‌ اسلامی‌ ایران‌ طی‌ مدت‌ کوتاهی‌ بودجه‌ای‌ معادل‌ چهل‌ برابر آنچه‌ را که‌ رژیم‌ ستمشاهی‌ در چند سال‌ آخر حکومت‌ خود هزینه‌ کرده‌ بود برای‌ استان‌ کهکیلویه‌ و بویر احمد اختصاص‌ داد. دولت‌ اسلامی‌ برای‌ آباد کردن‌ این‌ استان‌ تلاش‌ زیادی‌ کرده‌ است‌ اما با کمال‌ تأسف‌ باید گفت‌ که‌ این‌ استان‌ هنوز در محرومیت‌ بسیار شدیدی‌ بسر می‌برد.
حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ ضمن‌ برشمردن‌ محرومیت‌های‌ استان‌ کهکیلویه‌ و بویر احمد فرمودند: اینجانب‌ از همه‌ دست‌اندرکاران‌ می‌خواهم‌ با افزودن‌ بر تلاش‌های‌ خود، برنامه‌های‌ استان‌ را به‌ بهترین‌ وجه‌ اجرا کنند و مردم‌ نیز در این‌ زمینه‌ باید مسئولان‌ کشور را با احیای‌ روحیه‌ کار و تلاش‌ در خود یاری‌ دهند تا در سایه‌ چند سال‌ کار مستمر و توأم‌ با جدیت‌ مشکلات‌ این‌ استان‌ ریشه‌ کن‌ شود.


رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌ در بخش‌ دیگری‌ از سخنانشان‌ تعصبات‌ و اختلافات‌ قبیله‌ای‌ را در بخش‌هائی‌ از استان‌ کهکیلویه‌ و بویر احمد مورد انتقاد قرار دادند و با تأکید بر نقش‌ سردمداران‌ رژیم‌ منحوس‌ پهلوی‌ در ریشه‌دار کردن‌ اختلافات‌ قبیله‌ای‌ فرمودند: خداوند از اختلافات‌ قبیله‌ای‌ در این‌ استان‌ راضی‌ نیست‌ و اینجانب‌ نیز که‌ برادر شما هستم‌ به‌ این‌ مسئله‌ راضی‌ نیستم‌ و اینگونه‌ عادات‌ ناپسند باید کنار گذاشته‌ شود.


حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ ظلم‌ به‌ زنان‌ و دختران‌ رادر بعضی‌ از مناطق‌ این‌ استان‌ مورد مذمت‌ و نکوهش‌ قرار دادند و فرمودند: اسلام‌ از مردی‌ که‌ به‌ زن‌ و یا دختر خود ظلم‌ کند متنفر و بیزار است‌ و پیامبر خدا چنین‌ مردی‌ را که‌ با تکیه‌ بر قدرت‌ جسمانی‌ خود به‌ زن‌ ظلم‌ کند زشت‌ می‌شمرد. همچنین‌ باید به‌ این‌ عادت‌ زشت‌ و غیراسلامی‌ که‌ در بعضی‌ از نقاط استان‌ ازدواجهای‌ تحمیلی‌ بدون‌ اجازه‌ دختران‌ علیرغم‌ میل‌ آنان‌ صورت‌ می‌گیرد پایان‌ داده‌ شود. زیرا نزول‌ برکات‌ خداوند منوط به‌ رعایت‌ اخلاق‌ اسلامی‌ و احکام‌ الهی‌ است‌. رهبر انقلاب‌ اسلامی‌ به‌ تلاش‌های‌ همه‌ جانبه‌ دشمنان‌ اسلام‌ در ابعاد تبلیغاتی‌، سیاسی‌ و تشدید محاصره‌ اقتصادی‌ اشاره‌ کردند و فرمودند: دشمن‌ در پی‌ آن‌ است‌ که‌ مردم‌ ایران‌ ناامید شوند، به‌ اسلام‌ پشت‌ کنند، میان‌ مردم‌ و مسئولین‌ شکاف‌ ایجاد شود و روحیه‌ کار و تلاش‌ در مردم‌ ضعیف‌ شود اما به‌ رغم‌ تمامی‌ تلاش‌های‌ خصمانه‌ علیه‌ حاکمیت‌ اسلام‌ امروز روحیه‌ ایمان‌ و شور و شوق‌ و ارادت‌ به‌ جمهوری‌ اسلامی‌ و امید به‌ آینده‌ و نیز عزم‌ و تصمیم‌ جدی‌ در ادامه‌ راه‌ انقلاب‌ و امام‌ سرتاسر کشور عظیم‌ و پهناور ایران‌ را فراگرفته‌ است‌ و مردم‌ ایران‌ امیدوار به‌ آینده‌ و متمسک‌ به‌ اسلام‌ هستند و علقه‌ و ارتباط معنوی‌ میان‌ مردم‌ و مسئولین‌ نیز روز به‌ روز افزون‌تر می‌شود.


مقام‌ معظم‌ رهبری‌ در بخش‌ دیگری‌ از سخنانشان‌ ادعای‌ آمریکا در رهبری‌ ملت‌های‌ دنیا را یک‌ خواب‌ بدون‌ تعبیر و خیال‌ باطل‌ توصیف‌ کردند و فرمودند: امروز برای‌ آمریکائی‌ها و هم‌ پیمانان‌ و نیز رقبای‌ آنها در اروپا و آسیا و حتی‌ دولت‌های‌ وابسته‌ و ضعیف‌ روشن‌ شده‌ است‌ که‌ نه‌ آمریکا و نه‌ هیچ‌ قدرت‌ دیگری‌ نمی‌تواند زمان‌ ریاست‌ ملت‌های‌ دیگر را بدست‌ بگیرد زیرا دیگر ملتها هرگز زیر بار ظلم‌ و قدرتهای‌ تحمیلی‌ نمی‌روند و حادثه‌ فلسطین‌ و حوادث‌ آفریقا و اروپا نشان‌ داد که‌ غربیها و بخصوص‌ آمریکاییها نمی‌توانند آقایی‌ دنیا را به‌ خود اختصاص‌ دهند.
حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ نقش‌ ملت‌ شجاع‌ ایران‌ را در پدید آمدن‌ وضعیت‌ جدید در جهان‌ بسیار بزرگ‌ و مؤثر دانستند و در پایان‌ سخنانشان‌ ضمن‌ یادآوری‌ خاطره‌ حماسه‌آفرینیهای‌ عشار سلحشور در دوران‌ جنگ‌ تحمیلی‌ خانواده‌های‌ معظم‌ شهدا و مفقودین‌ و نیز جانبازان‌، آزادگان‌ و رزمندگان‌ اسلام‌ در استان‌ کهکیلویه‌ و بویر احمد را مورد تکریم‌ قرار دادند.


بر پایه‌ همین‌ گزارش‌ پیش‌ از سخنان‌ رهبر انقلاب‌ اسلامی‌، آیت‌الله‌ ملک‌حسینی‌ نماینده‌ ولی‌ فقیه‌ در استان‌ کهکیلویه‌ و بویر احمد و حجت‌الاسلام‌ و المسلمین‌ مجیدی‌ امام‌ جمعه‌ یاسوج‌ در سخنان‌ کوتاهی‌ مقدم‌ مقام‌ معظم‌ رهبری‌ را گرامی‌ داشتند و نقش‌ آحاد مردم‌ با ایمان‌ و شجاع‌ این‌ استان‌ به‌ ویژه‌ عشایر سلحشور را در دفاع‌ از انقلاب‌ و نظام‌ اسلامی‌ مورد تأکید قرار دادند.
استان‌ کهکیلویه‌ و بویر احمد ۱۶ هزار کیلومتر مربع‌ معادل‌ یکصدم‌ مساحت‌ کشور وسعت‌ و پانصد هزار نفر جمعیت‌ دارد که‌ هفتاد درصد آنها در روستاها و مناطق‌ عشایری‌ زندگی‌ می‌کنند. این‌ استان‌ شامل‌ سه‌ شهرستان‌، ۷ شهر، ۱۰ بخش‌ و ۳۷ دهستان‌ می‌باشد که‌ دولت‌ ۳۴ دهستان‌ آن‌ را به‌ عنوان‌ منطقه‌ محروم‌ شناخته‌ است‌.


براساس‌ ارزیابی‌های‌ کارشناسان‌ رسمی‌، کوهستانی‌ بودن‌ منطقه‌ همراه‌ با محدویت‌های‌ توسعه‌ فیزیکی‌ ناشی‌ از رشته‌ کوههای‌ زاگرس‌، پراکندگی‌ شدید روستاها، ضعف‌ شبکه‌ ارتباطی‌ و زیر بنائی‌ در استان‌، کمبود خدمات‌ رفاهی‌ و اجتماعی‌، عدم‌ توان‌ شبکه‌های‌ شهری‌ در جذب‌ نیروی‌ انسانی‌ مهاجر و روستائی‌، عدم‌ تناسب‌ آبها و موقعیت‌ اراضی‌ موجود کشاورزی‌، عدم‌ گرایش‌ بخش‌ خصوصی‌ به‌ سرمایه‌گذاری‌ در سطح‌ استان‌، فقدان‌ وجود جاذبه‌های‌ کافی‌ جهت‌ جذب‌ نیروی‌ متخصص‌، بالا بودن‌ ضریب‌ رشد جمعیت‌ و ناموزون‌ بودن‌ جغرافیای‌ استان‌ به‌ عنوان‌ تنگناها و مشکلات‌ این‌ منطقه‌ شناسائی‌ و براساس‌ آن‌ برنامه‌های‌ توسعه‌ استان‌ طی‌ پنجسال‌ آینده‌ پیش‌ بینی‌ شده‌ است‌.
حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ را در سفر به‌ استان‌ کهکیلویه‌ و بویر احمد، معاون‌ اجرائی‌ رئیس‌ جمهور، رئیس‌ دفتر مناطق‌ محروم‌ و وزرای‌ امور اقتصادی‌ و دارائی‌، جهاد سازندگی‌ و راه‌ و ترابری‌ همراهی‌ می‌کنند.

 

آیت‌الله غیوری در کتاب خاطرات خود با عنوان «آئینه‌دار مهر» که توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شده در رابطه با سفر رهبر انقلاب به کهگیلویه و بویراحمد می‌گوید: با لطف خدا این توفیق را نیز داشته‌ام که در اکثر سفرهای داخلی در خدمت مقام معظم رهبری باشم مخصوصاً در سفر به مناطق محروم، ملازم ایشان باشم. ضمناً این افتخار را نیز دارم که به عنوان نماینده معظم‌له به شهرها و مناطق دیگر می‌روم و از نزدیک مشکلات و وضعیت مردم را می‌بینم و اگر کاری را خودم بتوانم، در محل انجام می‌دهم و اگر در توان من نباشد، به ایشان منتقل می‌کنم. جاهایی که می‌بینم واقعاً ضرورت دارد که کاری سریع انجام شود، موضوع را به محضر ایشان اطلاع می‌دهم.

در سفری که به استان کهگیلویه و بویراحمد انجام شد همراه معظم‌له بودم، در هواپیما به من فرمودند: «اینجا جایی است که باید کار کنی». و به همه‌ مسئولان هم گفتند: «وظیفه‌ شماست هرچه که می‌توانید برای مردم کار کنید». در آنجا واقعاً محرومیت بیداد می‌کرد و در کل منطقه فقر بسیار زیادی حس می‌شد و معلوم بود اغلب‌ مردم، حداقل زندگی را هم نداشتند. سال بعد از آن، از طرف معظم له به کهگیلویه و بویراحمد رفتم تا برای ایشان گزارش تهیه کنم. خوشبختانه متوجه شدم که در این مدت یک سال، چند باب کارگاه و کارخانه در آنجا تأسیس شده و مردمی که بیکار بودند، اکثراً به کار گرفته شده‌اند. 

همچنین وضع آب آنجا هم که بسیار نامناسب بود، به دستور معظم له حل شده بود، ظاهراً از گچساران به آنجا آب کشیده و منطقه را از نظر آب تقریباً غنی کرده بودند. اصلاً باورکردنی نبود استانی که سراپا فقر بود، در عرض یک سال به کلی عوض شود. دستوراتی که آقا می‌دادند به سرعت انجام می‌شد: کمیته‌ امداد، بنیاد شهید، بنیاد مستضعفان، همه و همه به دستور معظم له بسیج می‌شدند و سعی می‌کردند مشکلات منطقه را در حد امکاناتشان و مقداری که به آن‌ها مربوط است حل کنند. من هم در هلال احمر اگر کاری از دستم ساخته بود، انجام می‌دادم.

در سفرهایی که با مقام معظم رهبری به استان‌های محروم داشتیم، به دستور ایشان گروه‌هایی تشکیل می‌شدند که به شهرها و روستاها می‌رفتند و به اوضاع آن مناطق رسیدگی می‌کردند. من از ایشان خواسته بودم که مرا به محروم‌ترین نقاط بفرستند و معمولاً مقام رهبری هم به من لطف نموده و مرا به محروم‌ترین نقاط می‌فرستند. مثلاً در کهگیلویه و بویراحمد، مرا به گچساران که بسیار محروم بود، فرستادند و ما هر قدر که می‌توانستیم از سوی رهبری و جمعیت هلال‌احمر و هر جا که صلاح بود به آنها کمک می‌کردیم.

 

رهبر معظم انقلاب اسلامی در بدو ورود با مردم شهر یاسوج دیدار کردند

بسم الله الرّحمن الرّحیم‌

 الحمد لله ربّ العالمین. و الصّلاة و السّلام علی سیّدنا و نبیّنا و حبیب قلوبنا، ابی القاسم المصطفی محمّد و علی آله الأطیبین الأطهرین المنتجبین. سیّما بقیة اللّه فی الارضین.
 خدای بزرگ را سپاسگزارم که توفیقِ دیدار شما را به بنده عطا فرمود. از دوران جنگ که سفری به این استان کردم و به میان شما آمدم، همواره خاطره‌های شیرینِ شما مردمِ مؤمن و بااخلاص و غیور، در ذهن من بود و هست. علاوه بر آن، هرکس که اندکی در گذشته‌ی تاریخی ایران مطالعه کرده باشد، وضعیت عشایرِ غیور و مردمِ مؤمن این سرزمین و این استانِ قهرمان‌پرور را خواهد شناخت.

بنده هم از خصوصیّات شما مردم مؤمن و بااخلاص- از شجاعتهایتان، از مقاومتهایتان، از ایمانتان، از فداکاریتان در راه خدا، از ایستادگیتان در مقابل فرمانروایانِ جائر و ظالم، از مشارکت زن و مرد در سراسر این استان و در همه‌ی مسائل زندگی- مطالب زیادی شنیده و خوانده‌ام.

 خدا را سپاسگزاریم که جمهوری اسلامی، قدر عشایر را در همه جای کشور و از جمله در این استانِ مردخیز و مردپرور دانسته است.

 نظام جمهوری اسلامی، برای عشایر ارزش قائل است و عشایر را به عنوان یکی از برجسته‌ترین قشرهای کشور میشناسند که هم در کار سازندگی و هم در کار دفاع از کشور، سهیمند.

نظام، قدرِ این جوانان غیور و این مردان و زنان بااخلاص و مؤمن را میداند. شما هم متقابلًا قدر جمهوری اسلامی را شناخته و دانسته‌اید. هر رفتاری را که حکومتها با قشرهای مردم داشته باشند، مردم هم همان رفتار را با حکومتها دارند.

هرگونه احساساتی که مسئولان کشور، در هر زمانی نسبت به قشرهای مختلف مردم- از جمله عشایر- داشته باشند، همان احساسات را قشرهای مردم هم نسبت به مسئولان کشور دارند. شما به مسئولان محبت و اعتماد دارید؛ مسئولان هم به شما عشق میورزند و روی احساسات و ایمانتان حساب میکنند. این احساس، طرفینی است.

 رژیم منحوس پهلوی، درست عکس این رابطه را با شما مردم این استان و عشایر غیور این سرزمین داشت. در ابتدای تشکیل حکومتِ ناسالم و خائن پهلوی، از اوّلین کارهای رضا خان این بود که در هرجا توانست به سرکوب عشایر پرداخت.

در تمامِ دوران حکومت رضا خان- که پیرمردان لا بد به یاد دارند- و بعد از آن، در بخشی از دورانِ حکومتِ فرزندِ فاسد و خائنش، بارها و بارها بین مردم مظلوم اما شجاع و ساکت و غیوری که در این استان بودند با نیروهای حکومتی تصادم شد و هزاران نفر از عشایر این مناطق، به دست مزدوران خاندان پهلوی به قتل رسیدند. رفتار حکومت دست‌نشانده‌ی پهلوی با عشایر این استان، چنین بود.

اما متقابلًا، مردم مؤمن و عشایرِ مخلص و شجاع و غیور این منطقه و این سرزمین، حتی یک روز هم با نظام پهلوی از درِ آشتی وارد نشدند. البته عدّه‌ای از کدخدایان و اربابهایی که دستشان در دست مسئولان دولتی بود، با پهلویها آشتی بودند. اما توده‌ی مردم، ابداً! تشکیلات حکومت طاغوت، مردم را رها میکرد؛ اما بعضی از اربابهای ظالم و کدخداهای متعدّی را دودستی میگرفت!

مردم برای پهلویها اهمیتی نداشتند. نتیجه این شد که در تمام طول حکومت پنجاه‌ساله‌ی خاندان منحوسِ پهلوی، در این استان- در مناطق بویراحمد، در مناطق کهکیلویه و نیز در مناطق عشایر و خاندانهای مختلف از فارس تا خوزستان- حتّی یک قدمِ اصلاحىِ آبادکننده‌ی قابل ذکر برداشته نشد.

ادامه صحبت های ایشان را در دیدار با مردم شهر یاسوج در سال 73 اینجا بخوانید.

 

دیدار مردم گچساران با رهبر انقلاب

حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌ در آخرین‌ روز از سفر خود به‌ استان‌ محروم‌ کهکیلویه‌ و بویر‌احمد صبح‌ امروز در میان‌ استقبال‌ پرشور مردم‌ شهرستان‌ گچساران‌ وارد دوگنبدان‌ مرکز این‌ شهرستان‌ شدند.

مردم‌ این‌ منطقه‌ در اولین‌ ساعات‌ بامداد امروز با اجتماع‌ در دو طرف‌ مسیر عبور اتومبیل‌ حامل‌ رهبر انقلاب‌ شور و احساسات‌ بی‌شائبه‌ خود را با سردادن‌ شعارهای‌ «دسته‌ گل‌ محمدی‌ به‌ شهر ما خوش‌ آمدی‌» و «صل‌ علی‌ محمد بوی‌ خمینی‌ آمد» ابراز کردند.

مردم‌ و عشایر سلحشور شهرستان‌ گچساران‌ با قربانی‌‌کردن‌ دهها رأس‌ گاو و گوسفند و پرتاب‌ صدها شاخه‌ گل‌ و پخش‌ شیرینی‌ حضور مقام‌ معظم‌ رهبری‌ را در این‌ منطقه‌ محروم‌ گرامی‌ داشتند.

هنگامی‌‌که‌ انبوه‌ جمعیت‌ استقبال‌‌کننده‌ حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ را در میان‌ خود یافتند غریو شادی‌ و هلهله‌ مردم‌ به‌ اوج‌ خود رسید و عاشقان‌ ولایت‌ و امامت‌ اعم‌ از شهری‌ و روستائی‌ و عشایر با چهرهای‌ شکفته‌ و پرنشاط، محبت‌ و عطوفت‌ عمیق‌ خود را به‌ رهبر انقلاب‌ ابراز کردند.

در صدها پلاکاردی‌ که‌ در خیابانها و میادین‌ مسیر استقبال‌ از مقام‌ معظم‌ رهبری‌ نصب‌ شده‌ بود اهالی‌ این‌ منطقه‌ مقدم‌ معظم‌له‌ را با عنوان‌ «فرزند صالح‌ امام‌» «پرچمدار رسالت‌ پیامبران‌»، «خورشید سعادت‌»،«شخصیت‌ ممتاز عالم‌ اسلام‌»،«سرمه‌ احسان‌ بر دیده‌ عاشقان‌» ـ رسول‌ نور و ستاره‌ سحر گرامی‌ داشتند.

حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ پس‌ از ورود به‌ شهر دو گنبدان‌ بلافاصله‌ در محل‌ اجتماع‌ صدها تن‌ از خانواده‌های‌ معظم‌ شهدا و مفقودین‌، جانبازان‌ و ایثاگران‌ حضور یافتند و طی‌ سخنانی‌ از مقام‌ و منزلت‌ آنان‌ در دفاع‌ از حریم‌ اسلام‌ و پایمردی‌ در راه‌ خدا تجلیل‌ کردند.

مقام‌‌معظم‌‌رهبری‌ از همسران‌ جانبازان‌ به‌ سبب‌ ابراز محبت‌ و عطوفت‌ خویش‌ به‌ جانبازان‌ فداکار قدردانی‌ کردند و در پایان‌ از خانواده‌های‌ معظم‌ شهدا و مفقودین‌ و نیز ایثارگران‌ و جانبازان‌ خواستند تا با صبر و بردباری‌ در برابر مشکلات‌، شایستگی‌ استمرار لطف‌ و تفضل‌ الهی‌ را برای‌ خود حفظ کنند.

در این‌ دیدار گروه‌ سرود فرزندان‌ شاهد گچساران‌ سرود زیبائی‌ را در بیان‌ عشق‌ و محبت‌ میان‌ فرزندان‌ شاهد و رهبر انقلاب‌ اجرا کردند.

حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ پش‌ از این‌ دیدار در اجتماع‌ دهها هزار تن‌ از مردم‌ شهرستان‌ گچساران‌ که‌ در ورزشگاه‌ تختی‌ دوگنبدان‌ ترتیب‌ یافته‌ بود شرکت‌ کردند و به‌ ابراز احساسات‌ پرشور مردم‌ پاسخ‌ گفتند.

مقام‌ معظم‌ رهبری‌ در این‌ مراسم‌ از مردم‌ با ایمان‌ گچساران‌ به‌ سبب‌ اجتماع‌ در گرمای‌ شدید هوا و در زیر آفتاب‌ سوزان‌ تشکر کردند و طی‌ سخنان‌ کوتاهی‌ ایمان‌ اسلامی‌ و شور و احساسات‌ انقلابی‌ مردم‌ این‌ منطقه‌ را با وجود تلاش‌ بیگانگان‌ در گذشته‌، برای‌ ترویج‌ اخلاق‌ و فرهنگ‌ فاسد و مضر در منطقه‌ نفت‌خیز گچساران‌ چشمگیر و یک‌ پدیده‌ با ارزشی‌ دانستند.

رهبر انقلاب‌ اسلامی‌ از تلاش‌ دولت‌ در جهت‌ گسترش‌ راههای‌ درآمد و اشتغال‌ و سازندگی‌ در بخش‌های‌ غیر نفتی‌ در منطقه‌ گچساران‌ خبر دادند و فرمودند: در تمدن‌ صنعتی‌ امروز جهان‌ سرعت‌، سهولت‌ و پیشرفت‌ در وسایل‌ زندگی‌ بشر بر پایه‌ حرکت‌، گرما و روشنائی‌ استوار است‌ و اروپا و آمریکای‌ متفرعن‌ و متکبر این‌ سه‌ عامل‌ را از نفت‌ که‌ متعلق‌ به‌ ملت‌های‌ خاورمیانه‌، خلیج‌‌فارس‌ و مناطق‌ مسلمان‌نشین‌ جهان‌ است‌ بدست‌ می‌آورد و اگر این‌ سه‌ عامل‌ از تمدن‌ صنعتی‌ جهان‌ امروز گرفته‌ شود جز پوسته‌ای‌ بی‌جان‌ چیز دیگری‌ از آن‌ باقی‌ نمی‌ماند و غرب‌ مستکبر از پای‌ در خواهد آمد.

مقام‌‌معظم‌‌رهبری‌ به‌ زیان‌ هنگفت‌ ملت‌های‌ صاحب‌‌نفت‌ بر اثر خیانت‌ بعضی‌ از دولتهای‌ هم‌پیمان‌ اروپا و آمریکا که‌ در تولید انبوه‌ نفت‌ و فروش‌ ارزان‌ آن‌ دست‌ دارند اشاره‌ کردند و فرمودند: امروز براثر خیانت‌ بعضی‌ از شرکای‌ اروپا و آمریکا، نفت‌ که‌ حیات‌ تمدن‌ صنعتی‌ به‌ آن‌ بستگی‌ دارد به‌ قیمتی‌ ناچیز فروخته‌ می‌شود و غربی‌ها به‌ مراتب‌ بیش‌ از صاحبان‌ نفت‌ از آن‌ بهره‌ می‌بردند به گونه‌ای‌ که‌ سود دولتهای‌ اروپای‌ غربی‌ از محل‌ واردات‌ نفت‌ و مالیاتی‌ که‌ از آن‌ دریافت‌ می‌کنند بیشتر از سودی‌ است‌ که‌ کشورهای‌ تولید کننده‌ نفت‌ از محل‌ صدور آن‌ بدست‌ می‌آورند.

 

حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ آن‌ دسته‌ از دولتهای‌ تولید‌کننده‌ نفت‌ را که‌ بجای‌ دفاع‌ از حقوق‌ کشور و ملت‌ خود از دولت‌های‌ زورگو و زیاده‌طلب‌ حمایت‌ می‌کنند در کاهش‌ شدید قیمت‌ نفت‌ مقصر دانستند و افزودند: در اوپک‌ دولتی‌ که‌ به‌ طور جدی‌ ایستاده‌ است‌ و صریحا موضع‌ خود را اعلام‌ و بر آن‌ پافشاری‌ می‌کند دولت‌ جمهوری‌ اسلامی‌ ایران‌ است‌.

رهبر انقلاب‌ اسلامی‌ از بیداری‌ ملت‌های‌ مسلمان‌ به‌ عنوان‌ راه‌ درمان‌ دردهای‌ جهان‌ اسلام‌ یاد کردند و در پایان‌ سخنانشان‌ فرمودند: ملت‌ها برای‌ اصلاح‌ امور خود باید همانند ملت‌ ایران‌ بیداری‌ سیاسی‌ اسلامی‌ و قرآنی‌ را بدست‌ آورند و امروز در سایه‌ استقامت‌ و ایستادگی‌ ملت‌ شجاع‌ ایران‌ دامنه‌ این‌ بیداری‌ در حال‌ گسترش‌ است‌.

حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ رهبر انقلاب‌ اسلامی‌ در پایان‌ این‌ مراسم‌ به‌ دیدار چهار روزه‌ خود از استان‌ کهکیلویه‌ و بویر‌احمد پایان‌ دادند و به‌ اتفاق‌ همراهانشان‌ به‌ تهران‌ بازگشتند.

 

اعزام هیأت نمایندگی رهبر انقلاب به بخش‌های مختلف کهگیلویه و بویر‌احمد

همزمان‌ با سفر حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌ به‌ استان‌ کهکیلویه‌ و بویر‌احمد، هیأتی‌ به‌ سرپرستی‌ حجت‌الاسلام‌‌و‌المسلمین‌ غیوری‌ به‌ نمایندگی‌ از سوی‌ معظم‌له‌ عازم‌ بخش‌های‌ مختلفی‌ از این‌ استان‌ شد.

این‌ هیأت‌ طی‌ دو روز گذشته‌ از بخش‌های‌ سی‌سخت‌، باشت‌، بهمئی‌، کنده‌، چاروسا، چرام‌ و منطقه‌ عشایری‌ دشت‌ سقاوه‌ بازدید کرد و از نزدیک‌ به‌ بررسی‌ مسائل‌ و مشکلات‌ مردم‌ این‌ مناطق‌ پرداخت‌.

اهالی‌ با ایمان‌ این‌ مناطق‌ با قربانی‌‌کردن‌ گاو و گوسفند و اجتماع‌ در خیابانهای‌ اصلی‌ این‌ شهرها از حجت‌الاسلام‌ و‌المسلمین‌ غیوری‌ استقبال‌ پرشوری‌ را بعمل‌ آوردند.

نماینده‌ مقام‌ معظم‌ رهبری‌ در جریان‌ این‌ سفر دوره‌ای‌ همچنین‌ در اجتماعات‌ مختلف‌ مردم‌ حضور یافت‌ و ضمن‌ ابلاغ‌ سلام‌ گرم‌ حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ به‌ آنان‌، تاکید کرد که‌ از میان‌‌بردن‌ محرومیت‌ها در کشور یک‌ تصمیم‌ قطعی‌ نظام‌ اسلامی‌ است‌ و مردم‌ نیز باید با تقویت‌ روحیه‌ کار و تلاش‌، مسئولان‌ کشور را یاری‌ دهند.

حجت‌الاسلام‌‌و‌المسلمین‌ غیوری‌ همچنین‌ در جلساتی‌ که‌ با حضور مسئولان‌ دستگاههای‌ اداری‌ و اجرایی‌ در هر منطقه‌ ترتیب‌ یافته‌ بود شرکت‌ کرد و ضمن‌ آشنایی‌ با فعالیت‌ها و خدمات‌ انجام‌ شده‌ در این‌ مناطق‌ تأکید کرد که‌ دولت‌ بخش‌ مهمی‌ از امکانات‌ خود را در جهت‌ مبارزه‌ با محرومیت‌ها در مناطق‌ مختلف‌ کشور بسیج‌ کرده‌ است‌.

 

دیدار مسئولان‌ اداری‌ استان کهگیلویه‌ و بویر‌احمد با رهبر انقلاب

حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌ در سومین‌ روز از سفرشان‌ به‌ استان‌ محروم‌ کهکیلویه‌ و بویر‌احمد در دیدار مسئولان‌ اداری‌ این‌ استان‌ با ایشان‌ طی‌ سخنانی‌ آغاز یک‌ حرکت‌ ضربتی‌ و سریع‌ را برای‌ اجرای‌ برنامه‌های‌ اساسی‌، مهم‌ و مؤثر در محرومیت‌زدائی‌ از این‌ منطقه‌ نوید دادند.

مقام‌‌معظم‌‌رهبری‌ خدمت‌ به‌ مردم‌ مستضعف‌ و مستمند اما در عین‌ حال‌ با ایمان‌ و شجاع‌ در مناطق‌ محروم‌ کهکیلویه‌ و بویر‌احمد را حسنه‌ای‌ بزرگ‌ توصیف‌ کردند و فرمودند: اینجانب‌ از نزدیک‌ مسائل‌ استان‌ کهکیلویه‌ و بویر‌احمد و برخی‌ از دیگر استانهای‌ کشور را با تمام‌ وجود لمس‌ کرده‌ام‌ و می‌دانم‌ که‌ با چه‌ مشکلاتی‌ مواجه‌ هستند و مایلم‌ مسئولان‌ کشور نیز سفر به‌ مناطق‌ محروم‌ را بیش‌ از گذشته‌ مورد توجه‌ قرار دهند و از نزدیک‌ ضمن‌ بررسی‌ مسائل‌ و مشکلات‌ این‌ مناطق‌ در جهت‌ حل‌ آنها نیز تلاش‌ کنند.

حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ به‌ تلاش‌های‌ همه‌ جانبه‌ دولت‌ در جهت‌ سازندگی‌ کشور اشاره‌ کردند و فرمودند: دولت‌ با جد و جهد و صدق‌ کامل‌ در صدد است‌ تا تمامی‌ کشور را اصلاح‌ و آباد کند و امروز به‌ همت‌ مجلس‌، دولت‌ و مسئولین‌ گوناگون‌، یک‌ حرکت‌ هموار، حساب‌‌شده‌، همه‌ جانبه‌ و فراگیر نسبت‌ به‌ همه‌ جای‌ کشور با سرعت‌ متناسبی‌ پیش‌ می‌رود.

رهبر انقلاب‌ اسلامی‌ دستیابی‌ به‌ یک‌ نتیجه‌ مطلوب‌ در رفع‌ محرومیت‌ها از مناطقی‌ نظیر استان‌ کهکیلویه‌ و بویر‌احمد را نیازمند انجام‌ یک‌ حرکت‌ شتابنده‌ و سریع‌ دانستند و از مسئولین‌ این‌ استان‌ خواستند که‌ با دلسوزی‌، علاقمندی‌، جدیت‌ و موقعیت‌شناسی‌ به‌ وظایف‌ خود در اجرای‌ برنامه‌های‌ پیش‌‌بینی‌‌شده‌ عمل‌ کنند.

رهبر انقلاب‌ اسلامی،‌ رشد و شکوفایی‌ استان‌ کهکیلویه‌‌و بویر‌احمد را موجب‌ سرازیر شدن‌ برکات‌ آن‌ در سراسر کشور دانستند و در پایان‌ سخنانشان‌ خطاب‌ به‌ مسئولان‌ این‌ استان‌ گفتند: شما باید حسن‌ عمل‌ خود را نشان‌ دهید و با مردم‌ هر چه‌ می‌توانید خوشرفتاری‌ کنید زیرا اصل‌ کار نظام‌ بر خدمت‌ و خوشروئی‌ با مردم‌ استوار است‌. خزانه‌ کشور متعلق‌ به‌ مردم‌ است‌ و مسئولان‌ کشور به‌ عنوان‌ خادم‌ مردم‌ باید گره‌گشای‌ کار آنان‌ باشند.

براساس‌ همین‌ گزارش‌ پیش‌ از سخنان‌ مقام‌‌معظم‌‌رهبری‌، آقای‌ صمد رجاء استاندار کهکیلویه‌ و بویر‌احمد گزارشی‌ را در مورد خدمات‌ عظیم‌ نظام‌ اسلامی‌ به‌ استان‌ کهکیلویه‌ و بویر‌احمد ارائه‌ کرد و طی‌ آن‌ با استناد به‌ آمار و ارقام‌، فعالیت‌های‌ انجام‌ شده‌ در دوران‌ پانزده‌ ساله‌ پس‌ از پیروزی‌ انقلاب‌ اسلامی‌ را در این‌ منطقه‌ با وجود شرایط جنگ‌ تحمیلی‌ و محاصره‌ اقتصادی‌ در مقایسه‌ با دوران‌ رژیم‌ ستم‌شاهی‌ بسیار چشمگیر و در مواردی‌ غیرقابل‌ مقایسه‌ توصیف‌ کرد.

 

رهبر معظم انقلاب در سال ۷۳ در جمع روحانیون گفتند:

بسم اللَّه الرّحمن الرّحیم‌

الحمدللَّه ربّ‌العالمین. والصّلاة والسّلام علی سیّدنا محمّد وآله‌الطّاهرین.

از حسن حظّ، امسال دیدار با آقایان علما و مبلّغین که رسم هرساله در قبل از ماه محرّم بود، در این شهر و این استان واقع شد. ما از فرصت استفاده میکنیم و عرایضی را در زمینه مسائل مربوط به حضور ماه عظیم‌الشّأن محرّم و خاطره فراموش نشدنی عاشورا، به عرض برادرانِ عزیزِ روحانی میرسانیم. لکن قبل از پرداختن به آن مطلب، لازم است از آقایانِ علمای محترم و بخصوص برجستگانِ از علما و فضلای این استان که بحمداللَّه بارِ سنگینِ درس و بحث وعلم و تفسیر و بیانِ حقایق و اقامه نمازهای جمعه و امثال آن را بر دوش دارند، صمیمانه تشکّر کنم.

انصافاً این استان، از لحاظ نیروی ایمان،یکی از استانهای برجسته است. اگرچه مردم ما در سرتاسر کشور، بحمداللَّه به دین و معنویّات اقبال دارند، لکن به‌هرحال، همه چیز کم و زیاد دارد. این استان جزو مراکزی است که مردمش نشان داده و ثابت کرده‌اند که مردم مؤمن و بااخلاص و صفایی هستند. هرجا چنین مردمی باشند، روحانیون برای وظیفه الهیشان، زمینه مساعد و مناسبی دارند.

بنده، ضمن تشکّر از آقایان، به‌خاطر زحماتی که میکشند، بخصوص بعضی از اجلّه علما که بحمداللَّه در این‌جا خدمات ارزشمندی انجام داده‌اند و میدهند، این درخواست را هم مطرح کنم که، تلاش و جدیّت برای به پایان رساندن عقب‌ماندگیهای فرهنگی در استان محروم کهگیلویه و بویراحمد، باید مضاعف شود.

 

این سفر سه روز به طول انجامید، رهبر انقلاب اسلامی در این سه روز از برخی از مناطق محروم استان بازدید هایی داشتند، رهبر معظم انقلاب در سال 73 از منطقه باغچه جلیل شهرستان بویراحمد که در سال 42 مورد حمله موشکی و بمباران رژیم پهلوی قرار گرفته بود بازدید کردندحمله ای که به جنگ گجستان معروف است و یادآور دلاوری ها و از خود گذشتگی مردم این خطه از ایران است.

رهبر معظم انقلاب در سفر به روستای باغچه جلیل از مسئولان خواستند که در جهت رفع مشکلات و محرومیت های این منطقه تلاش کنند و امروز که بیش از 28 سال از سفر پر و خیر و برکت مقام معظم رهبری به استان می گذرد، شاهد توسعه منطقه باغچه جلیل شهرستان بویراحمد هستیم.

جاده ملی پاتاوه دهدشت از جمله مصوبات سفر 28 سال قبل رهبر انقلاب به استان است که هر ساله از سوی رهبر انقلاب مبالغی به این پروزه اختصاص داده می شود و با تلاش های صورت گرفته این جاده به زودی افتتاح خواهد شد.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: کهگیلویه و بویراحمد رهبر معظم انقلاب کهگیلویه و بویر کردند و فرمودند مقام معظم رهبری استان کهگیلویه انقلاب اسلامی بویر احمد حجت الاسلام رهبر انقلاب محرومیت ها قرار دادند آیت الله خامنه ای معظم له ملت ها آن روز ی مردم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۸۷۸۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عملیات وعده صادق نقطه عطفی در تاریخ انقلاب اسلامی است

به گزارش خبرنگار مهر، آیت‌الله مصطفی محامی در خطبه‌های نمازجمعه این هفته زاهدان ضمن تسلیت فرا رسیدن سالروز شهادت امام جعفر صادق علیه السلام، افزود: امام صادق (ع) یک الگو برای وحدت و تعامل با مذاهب اسلامی بودند و محافل درس ایشان محل حضور علما، بزرگان و حتی ائمه مذاهب مخالف بود و خیلی‌ها به شاگردی ایشان افتخار می‌کردند و امام در اواخر دوره بنی امیه و اوایل دوره بنی عباس توانستند در ادامه نهضت امام باقر (ع) یک نهضت علمی و فرهنگی راه بیندازند و معارف اسلام ناب را ارائه کردند و بر این اساس، اکنون بیش از صد هزار حدیث از ایشان به دست ما رسیده و البته خیلی از منابع از دست ما رفته و این نشان دهنده عظمت حرکت بزرگ امام صادق (ع) و فرصت شناسی ایشان است.

وی گفت: ما باید از امام صادق (ع) درس بگیریم و در راستای تقویت وحدت، اتحاد و انسجام امت اسلامی و نیز تقویت مکتب اهل بیت (ع) و ترویج معارف مکتب اهل بیت (ع) با فرستادن فرزندان مستعد خود به حوزه‌های علمیه تلاش کنیم تا با معارف اسلام آشنا و در برابر هجوم دشمنان از اسلام ناب دفاع کنند و مبلغ شایسته‌ای باشند.

نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان ضمن گرامیداشت سالروز شهادت شهید آیت‌الله مرتضی مطهری و تبریک روز معلم با اشاره به عملیات وعده صادق، تصریح کرد: عملیات وعده صادق نقطه عطفی در تاریخ انقلاب اسلامی و جبهه مقاومت بود و ایران اسلامی توان نظامی، دفاعی، علمی و اطلاعاتی خود را به رخ دشمنان جهان اسلام کشید و با اقتدار کامل این عملیات را انجام داد و دل مسلمانان و آزادی خواهان جهان را شاد کرد.

وی اضافه کرد: نکته اینجاست که اگر فکر جوان ایرانی به کار بیفتد و به میدان بیاید می‌تواند، افتخار بیافریند و در صنعت نظامی، دفاعی، هوا و فضا و انرژی هسته‌ای این توان را مشاهده کردیم و حالا همین فکر در عرصه اقتصادی هم می‌تواند حضور یابد و وضعیت اقتصادی کشور را بهبود ببخشد و چرا از این توان به درستی استفاده نمی‌شود.

وی گفت: علیرغم تاکید مقام معظم بر حضور مردم و جوانان در فعالیت‌های اقتصادی، اما کمتر به این توصیه توجه می‌شود و امسال تحت عنوان جهش تولید با مشارکت مردم نامگذاری شده و مهم هست تا مسؤولان برای حضور مردم در عرصه اقتصاد برنامه ریزی کنند.

امام جمعه زاهدان افزود: فعالیت‌هایی انجام شده اما نیاز به مراتب بیشتر هست و البته توان مردم و جوانان هم بیش از این‌هاست و باید از این توان استفاده شود و فارغ از آمارهای خوبی که مسؤولان و دولت‌های مختلف ارائه می‌کنند مردم منتظر دیدن نتیجه این آمارها در سر سفره زندگی و معیشت خود هستند.

نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان بیان کرد: در عرصه بین‌المللی همان گونه که مقام معظم رهبری فرمودند جریان فلسطین و غزه در صدر اخبار است خصوصاً در این روزها که دانشجویان و دانشگاهیان آمریکا و اروپا هم به طرفداری از مردم غزه به میدان آمده‌اند و علیه رژیم غاصب صهیونیستی شعار می‌دهند و می‌بینیم که چه برخوردهایی با آن‌ها می‌شود.

وی گفت: در سال‌های گذشته و زمانی که بلوک شرق و اتحاد جماهیر شوروی هنوز وجود داشت امام خمینی (ره) به رهبر آن‌ها گورباچف نامه نوشته و او را به اسلام دعوت کردند و فرمودند جمعی از دانشمندان خود را بفرستید تا درس بخوانند و با اسلام آشنا شوند و با بینش دقیق و نگاه نافذ که از آن برخوردار بودند عنوان کردند که زین پس باید کمونیست را در موزه‌های تاریخ پیدا کنید و آن‌ها توجهی نکردند و پس از مدتی اتحاد جماهیر شوروی فرو ریخت.

امام جمعه زاهدان تصریح کرد: مقام معظم رهبری نیز در بهمن‌ماه سال ۱۳۹۳ به دانشجویان اروپایی و آمریکایی نامه‌ای نوشته و از آن‌ها خواستند که از بزرگان خود دلیل اسلام ستیزی را سوال کنند و آن‌ها را به تحقیق در خصوص اسلام و آشنایی با معارف و ارزش‌های اسلامی توصیه کردند و بعد از عملیات‌های تروریستی که در کشورهای اروپایی رخ داد و آن را به نام مسلمانان افراطی گذاشتند و در آذرماه ۱۳۹۴ مجدداً مقام معظم رهبری به دانشجویان اروپا و آمریکا نامه نوشتند و مطرح کردند که تروریست با هیچ تعالیم دینی به خصوص اسلام سازگاری ندارد و تروریست درد مشترک ماست و به ناامنی‌های کشورهای منطقه و حمایت و پشتیبانی آمریکا و کشورهای غربی از گروه‌های تروریستی اشاره کردند و مجدداً آن‌ها را به آشنایی مستقیم و بیشتر با اسلام دعوت کردند.

محامی اظهار کرد: بازتاب این بیانات و سایر فعالیت‌های فرهنگی انقلاب اسلامی را امروز مشاهده می‌کنیم از جمله رواج حجاب اسلامی در بین مسلمان کشورهای مختلف چه کشورهایی که حکومت اسلامی دارند و چه کشورهایی که حکومت اسلامی ندارند و حجاب به عنوان پوشش زن مسلمان رواج یافته و این دشمنان اسلام را نگران کرده و دومی هم حرکت دانشجویان برای دفاع از مردم مظلوم فلسطین و غزه است آن هم دانشجویانی که مسلمان نیستند و چه بسا این حرکت بازتاب همان نامه‌ها باشد و نشان دهنده این است که حرف حق جای خود را باز خواهد کرد و راه خود را پیش خواهد برد.

نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان گفت: حرف حق و سخن با منطق در دل‌ها اثر می‌کند و اگر سخن مقام معظم رهبری در عمق جان دانشجویان مسلمان و غیر مسلمان آمریکا و اروپا تأثیر می‌گذارد نمی‌تواند در دل دانشجویان خود ما در ایران تأثیرگذار باشد.

وی ادامه داد: مقام معظم رهبری به طور مکرر به ارتباط گیری با دانشجویان توصیه کردند و سوال این است که ما جامعه روحانیت و مسئولان فرهنگی چه مقدار به دستور و تاکید ایشان عمل کرده‌ایم و چه مقدار با قشر دانشجو و دانش‌آموز ارتباط ایجاد کرده‌ایم و نتیجه آن را باید در دانشگاه ببنیم.

وی بیان کرد: آیا هیجانی که در دفاع از فلسطین در دانشگاه‌های آمریکا و اروپا وجود دارد در میان دانشجویان داخل کشور هم مشاهده می‌کنیم؟ و اینکه در یک دانشگاه اروپایی و آمریکایی یک زن پای حجاب خود ایستاده و مقاومت می‌کند آیا چنین پوششی را ما در دانشگاهای خود مشاهده می‌کنیم؟ و اگر این طور نیست باید جوابی برای آن پیدا کنیم.

امام جمعه زاهدان افزود: این نشان دهنده کم کاری ماست و یک بخش کار این است که ما نسبت به کشورهای دیگر دستمان نمی‌رسد جز تمرکز روی منطق و بیان حرف حق اما در کشور خودمان می‌گوئیم زور دست خود ماست و توجه نمی‌کنیم که کار فرهنگی با زور، قدرت و بخشنامه اجرا نمی‌شود.

وی ادامه داد: مقام معظم رهبری در جلسه با معلمان فرمودند باید تلاش کنید تا دانش آموزان عقلانیتی که پشت تصمیم‌های نظام جمهوری اسلامی هست را درک کنند اما ما در این خصوص کمتر کار کرده‌ایم در حالی که اگر دانش‌آموز و دانشجوی ما این منطق را درک کنند قشر زیادی آن را خواهند پذیرفت و افراد محدودی هستند که برای دشمن مزدوری می‌کنند و عموم فرزندان خود ما هستند و ما باید به دل این‌ها حرف بزنیم که کمتر صورت گرفته است.

امام جمعه زاهدان تصریح کرد: برای مثال حجاب حکم شرعی، قانون و الزام قانونی دارد و باید پیگیری شود اما قبل، هنگام و پس از پیگیری برای اجرای قانون باید کار فرهنگی و اقناع عمومی صورت گیرد و با عقلانیت همراه باشد و در غیر این صورت همان گونه که رضا شاه با زور نتوانست حجاب سر مردم کند با زور هم نمی‌توان حجاب سر مردم کرد مگر اینکه خود او آن را بپذیرد و قبول کند.

نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: در اجرای الزام قانونی باید تدبیر به خرج داد و بنده در سال‌های گذشته و در اجلاس ائمه جمعه خدمت رئیس جمهور محترم گفتم که اجرای قانون باید از دستگاه‌های اداری که مأمور شما هستند شروع شود و عُرف هر جامعه‌ای است که برای نیروهای خود یک لباس فرم تعیین و آن را الزام قانونی می‌کنند و بعد سراغ شرکت‌های وابسته از جمله، بیمارستان‌ها، شهرداری‌ها و غیره، بروید و در گام بعد نیز مجوز مجموعه‌هایی که برای کار نیاز به تأیید شما دارند را مشروط به رعایت همین نکات ارائه کنید که در چنین شرایطی فضای جامعه تغییر پیدا می‌کند و بعد با موارد محدودی که دهن کجی می‌کنند برخورد صورت می‌گیرد اما متأسفانه این کار را نکردند و در خیابان و پارک شروع به برخورد با بی حجاب کردند و اتفاقاتی هم در پی داشت‌.

وی افزود: الزام قانونی باید پیگیری شود اما نیازمند تدبیر است و باید به تدریج با منطق و بدون ایجاد درگیری و بدون ایجاد دوقطبی سازی صورت گیرد و قبل، هنگام و پس از آن نیز کار فرهنگی لازم است.

کد خبر 6095761

دیگر خبرها

  • عملیات وعده صادق نقطه عطفی در تاریخ انقلاب اسلامی است
  • برخورد وحشیانه آمریکا با دانشجویان حامی غزه چهره واقعی آنها را نشان داد
  • برگزاری سومین جشنواره ملی پرچمداران انقلاب اسلامی در استان
  • میزان بارش‌ها در کهگیلویه و بویراحمد اعلام شد
  • برنامه‌های بزرگداشت سالروز سفر مقام‌ معظم رهبری به کردستان
  • شاهکار رهبر انقلاب در تفسیر قرآن
  • دیدار ۴۰ معلم از خراسان جنوبی با رهبر معظم انقلاب اسلامی
  • اینفوگرافیک/محور بیانات رهبر انقلاب در دیدار معلمان
  • اندیشه‌های قرآنی رهبر معظم انقلاب تبیین و نشر داده شود
  • فیلم| رهبر معظم انقلاب: الگوهای جامعه معلمین باید به‌ عنوان قهرمان معرفی شوند