Web Analytics Made Easy - Statcounter

کریمی با بیان اینکه در ساختار اداری کشور مشکلاتی برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان داریم گفت: در حالی که عمده حمایت‌ها به سمت معاونت علمی ریاست جمهوری متمرکز است ولی صندوق نوآوری به لحاظ ساختاری زیرنظر ریاست جمهوری است لذا ساختار واحدی برای اعمال حمایت‌های موردنیاز در عرصه‌های مدیریتی، مالی و حقوقی در حوزه دانش‌بنیان‌ها نداریم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛  به نقل از دیار آفتاب؛ علی‌اکبر کریمی نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس امروز در "نشست با مدیران شرکت‌های شاخص دانش‌بنیان وفن آوران " در دانشگاه  اراک گفت: امسال رهبر معظم انقلاب بر تولید مبتنی بر اقتصاد دانش‌بنیان تأکید کردند و در نقش این نوع فعالیت‌ها در پیشرفت کشور تردیدی نیست و قطعاً پیشرفت‌های آینده ما در حوزه‌های علمی و اقتصادی قطعاً از این رهگذر خواهد بود.

کریمی با اشاره به اینکه باید یک ارتباط منطقی و کاربردی بین فعالیت‌های حوزه پژوهش و تحقیقات با نیازها و اولویت‌های کشور و استان داشته باشیم اظهار کرد: متأسفانه درگذشته روند تحقیقات و پژوهش به صورتی بود که نتیجه آن در پایان‌نامه و در کتابخانه‌ها بایگانی و حبس می‌شد و اساساً پژوهش برای پژوهش بود.

وی بابیان اینکه در حال حاضر در حوزه صنعت نیازمند راهکارهای علمی برای افزایش راندمان تولید هستیم ادامه داد: امروز کشور با کمبود شدید برق مواجه است ، صنعت آلومینیوم در اراک با مصرف روزانه حدود ۳۵۰ مگاوات برق به تنهایی به اندازه برخی استان‌های کشور برق مصرف می‌کند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس بیان کرد: راندمان مصرف برق برای تولید هر کیلوگرم آلومینیوم در کارخانه آلومینیوم اراک ۱۵ تا ۱۶ کیلووات بود و حالا در خط جدید آن به ۱۳ تا ۱۴ کیلووات رسیده است در حالیکه که امروز در دنیا تولید یک کیلوگرم آلومینیوم با ۵ تا ۶ کیلووات برق صورت می‌گیرد.

کریمی اضافه کرد: صنعت آلومینیوم بیش از ۵۰ سال است که در شهر اراک فعال است فلذا باید پژوهش‌های ما در این حوزه متمرکز شود تا راندمان تولید و صرفه‌جویی عظیمی را در اقتصاد کشور و استان ایجاد کنیم.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس با تأکید بر بهره‌گیری از روش‌های علمی در افزایش راندمان تولید در بخش کشاورزی گفت: امروز در حوزه کشاورزی محصولاتی را داریم که سهم عمده ای در بازار کشور و منطقه دارد، در شهرستان خنداب سالانه 130 هزار تن تولید انگور صورت می گیرد اما زنجیره ای برای صنایع تبدیلی و صادرات و افزایش کیفیت و تنوع این محصول نداریم.

وی با اشاره به اینکه اگر فعالیت شرکت های دانش‌بنیان در اولویت‌ها و نیازهای کشور و استان متمرکز شود می‌تواند بسیار راهگشا باشد افزود: تهیه یک نقشه راه برای فعالیت‌ها در استان می‌تواند برای ایجاد انسجام و هماهنگی کمک‌کننده باشد.

کریمی بابیان اینکه در ساختار اداری کشور مشکلاتی برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان داریم گفت: درحالی‌که عمده حمایت‌ها به سمت معاونت علمی ریاست جمهوری متمرکز است ولی صندوق نوآوری به لحاظ ساختاری زیرنظر ریاست جمهوری است لذا ساختار واحدی برای اعمال حمایت‌های موردنیاز در عرصه‌های مدیریتی، مالی و حقوقی در حوزه دانش‌بنیان‌ها نداریم.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس بیان کرد: یکی از اقدامات ارزنده مجلس یازدهم تصویب قانون جهش تولید دانش بنیان بود که کلیه دستگاه های اجرایی موظف شدند با رویکرد کاربردی و وسیله محوری در چند زمینه ای که در این قانون به عنوان محور اصلی مشخص‌شده حرکت کنند.

وی خاطرنشان کرد: تمرکز در حوزه محصولاتی که ارزبری بیش از یک میلیون دلار دارند، تعیین موارد آسیب زای تأمین این محصولات از خارج کشور و تناسب بین واردات این محصولات با پیشرفت کشور در حوزه فناوری و تناسب بازار داخلی و صادراتی از جمله محورهایی است که در قانون جهش تولید دانش‌بنیان مورد توجه قرار گرفته است.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: شرکت های دانش بنیان راندمان تولید ریاست جمهوری حمایت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۸۷۸۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تحقق مشارکت مردم در رشد تولید با توسعه اقتصاد دانش بنیان

به گزارش تابناک اقتصادی؛ سال ۱۴۰۲ در زیست بوم نوآوری و فناوری ایران،‌ سرشار از رویش ها و شکفتن ها بود. در این سال تحولات فراوانی در زمینه ی علم و فناوری در کشور رخ داد، این تحولات مسیر مشارکت شرکت های دانش بنیان و مردم را در عرصه ی تولید و رونق اقتصاد دانش‌بنیان هموار کرد. از این تحولات می توان به راه اندازی ستادهای جدید اقتصاد دانش‌بنیان تا اجرای آیین نامه جدید ارزیابی شرکت های دانش بنیان و....... اشاره کرد؛ این تغییر و تحولات درواقع نویدبخش دستاورد ها و توفیقاتی عظیم در آینده ای بسیار نزدیک است.

رشد چشمگیر و پرشتاب تعداد شرکت های دانش بنیان و افزایش حدود ۲۰۰ درصدی صادرات دانش بنیان کشور در یک سال اخیر، نشان دهنده بسترسازی مناسب، پویایی و رشد جهشی در زیست بوم نوآوری و فناوری کشور و فضای مساعدی است که در راستای تحقق شعار امسال مبنی بر «جهش تولید با مشارکت مردم» در عرصه اقتصاد دانش‌بنیان کشور فراهم شده است.

نماینده مردم اسدآباد در مجلس شورای اسلامی در خصوص شعار سال و رشد اقتصاد دانش بنیان بیان کرد: باید به موضوعات جوان، علم و دانش توجه ویژه ای کرد. گیرایی و  انگیزه برای کسب اطلاعات علمی در یک جوان می تواند موثر در پیشرفت دانش بنیان باشد. با توجه به شعار سال، مشارکت مردم در جهش تولید و جذب نخبگان و استعدادها در شرکت های دانش بنیان مهم است. بنابراین باید در جهت رشد و توسعه ی  این شرکت ها حمایت لازم از آن ها صورت گیرد.

کیومرث سرمدی در ادامه تصریح کرد: عمده دغدغه ی مردم و مسئولین به خصوص مقام معظم رهبری موضوع معیشت و اقتصاد مردم است در واقع شعار امسال هم که مقام معظم رهبری آن را مشارکت مردم در تولید خواندند، حمایت از شرکت های دانش بنیان با هدف آوردن مردم پای کار و استفاده از علم و توان بالای آن هاست. در این شرایط جوانان با انگیزه و با استعداد، نخبگان و افرادی که توانایی بالایی دارند می توانند بیایند و رشد تولید را افزایش دهند. مردمی سازی اقتصاد کشور و جهش تولید و توسعه صنعتی کشور با مشارکت مردم، مبتنی بر توسعه ی اقتصاد دانش بنیان با دانش بنیان شدن صنایع بزرگ به کمک شرکت های تواتمند دانش بنیان است.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در پایان تاکید کرد: باید توجه به بومی گزینی، داشته ها و توانمندی های داخلی و ایجاد ارزش افزوده در زنجیره ی تولید به گونه ی حمایتی باشد یعنی تولید کننده به توسعه ی تولید داخلی تشویق شود، درواقع باید هم شرکت های دانش بنیان تولید کننده تشویق شوند و هم از طرفی وزارت خانه ها و ارگان های دولتی، بخش های خصوصی را مجاب کنند تا تولیدات شرکت های دانش بنیان را خریداری و استفاده نمایند. در این شرایط قطعا تولید کنندگان در رشد تولید و همچنین افزایش کیفیت تشویق می شوند.

 

دیگر خبرها

  • تحقق مشارکت مردم در رشد تولید با توسعه اقتصاد دانش بنیان
  • ایران اکسپو سکوی صادرات دانش‌بنیان‌ها
  • دست‌یابی به مرجعیت علمی و توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در فضای دانشگاهی کشور
  • استقبال وزارت صنعت امارات از توسعه همکاری‌ فناوری با ایران
  • جذب و تربیت سالانه دو هزار نیروی متخصص در حوزه فناوری کوانتوم
  • سود مشارکت خودروسازان و دانش‌بنیان‌ها در تولید قطعات خودرویی
  • سازمان اوقاف از جهش اقتصادی و مؤسسات دانش‌بنیان حمایت می‌کند
  • بومی سازی کاتالیست‌هایی که در تولید بنزین استفاده می‌شود
  • شرکت‌های دانش‌بنیان صنایع معدنی گرد هم می‌آیند
  • در حوزه مالکیت فکری بسیار عقب هستیم