Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-29@15:14:26 GMT

پرتره شاعر معاصر شکل گرفت/ هشتاد و یکمین سالمرگ «پروین» در تئاتر

تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۱۸۷۹۲۵

پرتره شاعر معاصر شکل گرفت/ هشتاد و یکمین سالمرگ «پروین» در تئاتر

‍‍‍‍‍‍

به گزارش خبرنگار مهر، این روزها نمایش «پروین» به نویسندگی و کارگردانی حسین کیانی اجرای عمومی خود را در سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر آغاز کرده است. این اثر نمایشی درامی تاریخی و چهره‌نگارانه (پرتره) از پروین اعتصامی است که برشی از زندگی این شاعر بلندآوازه و معاصر کشورمان را به تصویر می کشد.

کیانی پیش از این قرار بود بهار سال ۱۴۰۰ همزمان با هشتادمین سالمرگ پروین اعتصامی این نمایش را به صحنه ببرد که اتفاقاتی باعث دلخوری وی شد از همین رو او تصمیم گرفت در یادداشتی انصراف خود را از اجرای نمایش اعلام و کلا از صحنه تئاتر خداحافظی کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در این یادداشت یادآور شده بود که دیگر حاضر نیست به هر قیمتی نمایشش را به صحنه ببرد. البته به نظر می رسد چند ماه بعد شرایط برای اجرای نمایش مساعدتر شد و با فروکش کردن نسبی بیماری کرونا، کیانی از تصمیم خود صرف نظر کرد و تصمیم گرفت دوباره به تئاتر بازگردد از این رو تمرین های نمایش «پروین» مجددا از سر گرفته شد و در نهایت کار به تهیه کنندگی داود نامور از ۸ خرداد ماه اجرای خود را در سالن اصلی تئاتر شهر آغاز کرد.

نرگس محمدی (در نقش پروین اعتصامی)، امین زندگانی، مهران‌رنج‌بر، مجید رحمتی، سیدجواد یحیوی، جواد مولانیا، مریم ندایی، آتنا تندرو، سهیل ملکی، فربد غفاری، اکرم محمدی و هوشنگ قوانلو بازیگران این اثر نمایشی هستند که هر روز ساعت ۱۹ در سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر روی صحنه می رود.

پروین اعتصامی (متولد ۲۵ اسفند ۱۲۸۵ - متوفی ۱۵ فروردین ۱۳۲۰)، بیشتر به دلیل به کار بردن سبک شعریِ مناظره و سوال و جواب در شعرهایش معروف است و از جمله اشعار بسیار خوانده و شنیده شده‌ او که ۸۱ سالِ پیش، در ۳۵ سالگی در اثر ابتلا به بیماری حصبه درگذشت می‌توان به «اشک یتیم»، «در تعزیت پدر»، «زن در ایران»، «پند و نصیحت»، «ای مرغک»، «آرزوی پرواز» و «متاع جوانی» اشاره کرد. تنها اثر چاپ و منتشر شده از پروین اعتصامی دیوان اشعار او با ۶۰۶ شعر در قالب‌های مثنوی، قطعه و قصیده است.

حسین کیانی جزو نمایشنامه نویسان و کارگردانانی است که نیمه دوم دهه ۷۰ وارد عرصه تئاتر شد و در این سال‌ها با اجرای نمایش‌هایی مانند «رژیسورها نمی‌میرند»، «مضکه شبیه قتل»، «پنهانخانه پنج در»، «تکیه ملت»، «همسایه آقا»، «در شوره‌زار»، «بیداری خانه نسوان»، «چشم به راه میرغضب» و ... جزو کارگردانان مولف تئاتر ایران به حساب می آید.

تیزر نمایش را اینجا ببینید.

کد خبر 5509107 آروین موذن زاده

منبع: مهر

کلیدواژه: مهران رنجبر نرگس محمدی جواد مولانیا مجید رحمتی پروین اعتصامی داود نامور حسین کیانی تئاتر شهر تیزر تئاتر ایران فیلم کوتاه فیلم عنکبوت مقدس موسیقی ایرانی پیمان جبلی کارگردان تئاتر فیلم هناس سریال ایرانی خانه هنرمندان ایران شبکه سه سیما درگذشت چهره ها بازیگر سینما رادیو سلامت تئاتر شهر پروین اعتصامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۸۷۹۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پرهام خاکزاد با «بیرون پشت در» به تئاترشهر می‌آید

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، نمایش «بیرون پشت در» به نویسندگی محمد رحمانیان‌ثابت و کارگردانی پرهام خاکزاد با تهیه‌کنندگی سجاد افشاریان، روز‌های پایانی اردیبهشت ۱۴۰۳ در مجموعه تئاتر شهر روی صحنه خواهد رفت.

این نمایش در بخش دانشجویی چهل‌و‌دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر حضور داشت و جایزه ویژه هئیت داوران و تندیس بازیگری مرد را دریافت کرد.

«بیرون پشت در» در اولین جشنواره تئاتر «هم‌آغاز» به‌عنوان بهترین اثر از نگاه مردم و مخاطبان معرفی شد.

خاکزاد پیش از این در نمایش‌های «بک تو بلک»، «تن‌هایی و تنهایی وطن‌هایی»، «هرکسی یا روز میمیرد یا شب، من شبانه روز»، «خواب کشی»، «مختلفیم» و… نیز حضور داشته است.

اطلاعات بیشتر و بلیت‌فروشی نمایش «بیرون پشت در» به‌زودی اعلام می‌شود.

عکس: امیرحسین میرزائی

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تئاتر ۲ روز تعطیل می‌شود
  • حضور فرهاد ناظرزاده‌کرمانی در اجرای نمایش «نظامِ ابن عربی»
  • تقدیم اجرای «نظامِ ابن عربی» به فرهاد ناظرزاده‌کرمانی
  • سالن‌های تئاتر ۱۴ و ۱۵ اردیبهشت اجرا ندارند
  • موافق اجرای نمایش در سالن‌های خصوصی نیستم/ اقتصاد تئاتر رضایت‌بخش نیست
  • همکاری سازمان عقیدتی سیاسی ارتش و اداره کل هنرهای نمایشی برای تولید آثار نمایشی
  • اجرای آثار جشنواره تئاتر ایثار در شهر‌های استان گلستان
  • پرهام خاکزاد با «بیرون پشت در» به تئاترشهر می‌آید
  • «بیرون پشت در» را در تئاتر شهر ببینید!
  • اجرای آثار جشنواره تئاتر ایثار در شهرهای استان گلستان