Web Analytics Made Easy - Statcounter

همشهری آنلاین _ مریم باقرپور: سابقه اولین ساخت‌ و سازها در محدوده محله کوی نصر منطقه۲ که قدیمی‌ها هنوز آن را «گیشا» و حتی «کیشا» می‌نامند، به حوالی دهه ۳۰ می‌رسد. «عبدالله توکلی خلخالی» کارمند قدیمی‌ترین املاکی گیشا که از سال ۱۳۴۷ ساکن اینجاست، دراین‌باره می‌گوید: «محله گیشا سال ۱۳۳۵ توسط ۲ نفر ساخته شد که هر دو با ویژگی‌های خاصی که داشتند، معماری متفاوتی در اولین خانه‌های ساخته شده ایجاد کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

«شاپوریان» تحصیل‌کرده هندوستان بود، «کی‌نژاد» هم توانست با صاحب املاک محله ارتباط خوبی برقرار کند. آنها که کارمند راه‌آهن بودند با هم شرکت ساختمانی - عمرانی راه‌اندازی کردند و خانه‌های گیشا را ساختند.»

توکلی که بازنشسته بانک ایران-انگلیس قدیم گیشاست، ادامه می‌دهد: «شاپوریان و کی‌نژاد زمین‌های گیشا را به اندازه ۱۰ در ۳۰ تقسیم کردند و بعد از ساخت خانه به کارکنان راه‌آهن فروختند و بقیه را هم به مردمی که علاقه‌مند بودند در گیشا سکونت داشته باشند.»

قصه‌های خواندنی تهران را اینجا ببینید.

طراح برای تبدیل شدن به بهترین‌ها

چلیپا از قدیمی‌ترین اشکال نمادین، با کاربرد گسترده در هنر و معماری به ویژه دوره اسلامی به شکل دو خط عمود بر هم با نماد زندگی، خوشبختی و ارزش‌های دینی و عاطفی است که در معماری محله گیشا هم رعایت شده است. «علی زمانی» یکی از اولین ساکنان گیشا دراین‌باره می‌گوید: «گیشا محله‌ای است که در هر ۱۰۰ متر آن یک چهارراه ساخته شده است و دقیقا خیابان‌های آن مثل شطرنج کنار هم قرار دارند. این محله تابع نظم با محوریت دو خیابان اصلی کوی نصر به صورت چلیپای تمام بافت طراحی شده است.»

او ادامه می‌دهد: «مهندس سپهرآیین، یکی از معماران عالی‌رتبه و از کارمندان شرکت ساختمانی-عمرانی شاپوریان و کی‌نژاد، نقشه گیشا را طراحی و کاری کرد که به جرئت می‌گویم امروز محله ما بهترین محله تهران است که به واسطه نقشه‌اش کوچه‌هایمان مانند همه معابر شهر تهران ترافیک ندارد.»

افزایش مساحت در چند سال 

این شهروند ۷۸ ساله که هنوز روی سر در مغازه‌اش تابلوی قدیمی «کیشا» دیده می‌شود، می‌افزاید: «من جزو کسانی بودم که به صورت آزاد در گیشا زمین خریدم. سال ۱۳۴۷ با ۱۸ هزار تومان زمین متری ۶۰ تومان خریدم و با ۲۰ هزار تومان در آن خانه ساختم. آن زمان خانه‌هایی که ساخته شده بود آب نداشتند و در حیاط‌شان آب‌انبار تعبیه شده بود، آب شرب محل از ونک تأمین می‌ِشد.»

همچنین «محمد عبادی» ۶۶ ساله یکی دیگر از ساکنان محله درباره شکل‌گیری محله گیشا اینطور می‌گوید: «طبق نقشه در ابتدا گیشا حدود یک میلیون و ۳۵ هزار مترمربع مساحت داشت که بعد از چند سال ۴۳۵ هزار مترمربع دیگر به آن اضافه شد. شاپوریان هم سهم شرکت را از کی‌نژاد خرید و شروع به خیابان‌کشی و جدول‌کشی در محله کرد که شکل مدرن‌تری به خود بگیرد.»

۲ خانه با معماری قدیم

توکلی درباره نامگذاری خیابان‌های گیشا هم که حاکی از الگوی شطرنجی آن است، اطلاعات خوبی دارد و دراین‌باره بیشتر توضیح می‌دهد: «نقشه اولیه گیشا یا براساس دانش آقای شاپوریان است که در هند تحصیل کرده یا همفکری او و مهندسان شرکتش. گیشا حول یک خیابان اصلی که امروز نامش کوی‌نصر است، ساخته شده که همه خیابان‌های فرعی شرق آن با اعداد زوج و همه خیابان‌های فرعی غرب آن با اعداد فرد نامگذاری شده است. در واقع از ابتدا تا انتهای خیابان کوی نصر ۴۱ خیابان شماره‌گذاری شده که خیابان‌های سمت زوج ۳ چهارراه به نام‌های پیوند، پیمان و دوستی و معابر سمت راست به نام پیام، پیشگام و پیشاهنگ دارند. گرچه این روزها برخی از معابر نامشان تغییر کرده است. مثلا خیابان سی و دوم شهید علیالی شده و... اما هنوز قدیمی‌ها آن نام‌های گذشته را هم به یاد دارند.»

این شهروند درباره تغییر شکل محله و ساخت خانه‌های جدید در محدوده هم می‌گوید: «در حال حاضر در خیابان پیروزی شرقی یک یا ۲ خانه قدیمی باقی‌مانده است تقریبا از یک نقشه تبعیت می‌کنند. در خیابان بیستم هم خانه آقای وزیری است که بسیار زیباست اما بقیه خانه‌ها نوسازی شده‌اند و ظرافت گذشته را ندارند. تقریبا۳۰ خانه بین خیابان سی‌وهشتم تا چهلم گیشا نقشه مشابه دارند که بعد از نوسازی فقط ۲ خانه به همان شکل باقی مانده است.»

کد خبر 681055 برچسب‌ها ساخت و ساز تهران قدیم ریل و راه آهن - قطار هویت شهری همشهری محله کارمندان شهرداری شطرنج تهران منطقه ۲ معماری

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: منطقه۲ ساخت و ساز تهران قدیم ریل و راه آهن قطار هویت شهری همشهری محله کارمندان شهرداری شطرنج تهران منطقه ۲ معماری ساخته شده ساخته شد خانه ها راه آهن کوی نصر کی نژاد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۸۸۷۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کارمندان ادارات کل اجرایی وزارت کار اجازه دریافت حق مشاوره ندارند

به گزارش خبرگزاری مهر، احمد غریوی، مدیر کل روابط کار، جبران خدمت و بیمه بیکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ضمن صدور و ابلاغ بخشنامه‌ای با موضوع تعارض منافع، از ممنوعیت ارائه مشاوره روابط کار توسط کارمندان ادارات کل اجرایی این وزارتخانه خبر داد.

وی اظهار کرد: با عنایت به ماده (۹۰) قانون مدیریت خدمات کشوری و اصول مقرر در این ماده از جمله صداقت، امانت و انصاف در انجام وظایف و همچنین با استناد به ماده (۹۱) قانون مذکور مبنی بر ممنوعیت سو استفاده از مقام اداری و دریافت حق مشاوره در مقابل انجام وظایف مرتبط با شغل توسط کارمندان دستگاه‌های اجرایی و نیز با توجه به مسئولیت مقرر در ماده (۹۲) قانون موصوف در نظارت و کنترل کارمندان توسط مدیران و سرپرستان بلافصل برای حفظ روابط سالم کارمندان خود در انجام وظایف محوله و نظر به وجود تعارض منافع شدید در ارائه مشاوره‌های روابط کار به شرکت‌ها و سازمان‌ها و بنگاه‌ها و به طور کلی عموم متقاضیان توسط کارمندان ادارات کل اجرایی، ارائه هر گونه مشاوره روابط کار تحت هر عنوان و دریافت حق مشاوره و یا عناوین مشابه و تشکیل گروه‌ها و تیم‌های مشاوره روابط کار به منظور ارائه مشاوره روابط کار برای کسب سود و منفعت توسط کارشناسان و کارمندان روابط کار در ادارات کل اجرایی ممنوع است.

وی تاکید کرد: در صورت مشاهده موارد ذکر شده، فرد متخلف برابر با قوانین و مقررات مربوطه به هیأت تخلفات اداری معرفی و در ضمن برابر با ماده (۹۲) قانون مدیریت خدمات کشوری، مدیران و سرپرستان بلافصل مسؤول نظارت و کنترل و حفظ روابط سالم کارمندان خود در انجام وظایف محوله بوده و در مورد عملکرد آنان باید پاسخگو باشند.

مدیر کل روابط کار، جبران خدمت و بیمه بیکاری وزارت کار تصریح کرد: به منظور ارائه مشاوره‌های قانونی و رایگان به کارگران و کارفرمایان واحدهای مشاوره روابط کار در سطح ادارات کل اجرایی با بهره‌گیری از توان فنی و کارشناسی کارشناسان روابط کار ایجاد گردیده و کارگران و کارفرمایان می‌توانند خدمات مشاوره روابط کار را به صورت رایگان از کارشناسان این واحدها دریافت کنند.

غریوی خاطرنشان کرد: ادارات کل اجرایی وزارت کار مکلف‌اند در ابتدای هر فصل گزارش نظارتی خود را در این خصوص به این اداره کل ارسال کنند.

کد خبر 6089632

دیگر خبرها

  • اغلب تخلفات در بین کارمندان ناشی از جهل به قوانین است
  • لزوم ایجاد خانه‌های صنایع‌دستی در فارس
  • آرزو‌های شیرین برای محله‌ای در دروازه تاریخ /دروازه ری در انتظار لباس نو
  • قتل شاگرد قهوه خانه به دست کارگر اخراجی
  • از کوچه‌باغ تا باغ‌کاجی | طرشت هنوز به باغ‌هایش معروف است
  • مرگ ۲ تن در ۲ تصادف رانندگی به فاصله ۱۰ دقیقه در پایتخت
  • با ۵۰۰ میلیون تومان در کجای تهران می‌توان خانه رهن کرد؟
  • کارمندان ادارات کل اجرایی وزارت کار اجازه دریافت حق مشاوره ندارند
  • قیمت خانه در جنت آباد تهران امروز ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • با ۳۰۰ میلیون تومان در کدام محله خانه اجاره کنیم؟