Web Analytics Made Easy - Statcounter

نخستین نمایشگاه تخصصی بین المللی محصولات فرهنگی و سرگرمی کودک و نوجوان در محل نمایشگاه بین المللی بغداد از روز دوشنبه ۱۶ خردادماه با حضور چشمگیر شرکت های متعدد ایرانی، افتتاح شده و شاهد رویدادهای متعدد و رونمایی از چند محصول فرهنگی است.

به گزارش ایران اکونومیست، اینجا در بغداد، عراقی های خونگرم میزبان ابرقهرمانان ایران و مقاومت هستند؛ کودکانی را می بینید که مثل ترنم باران شادی آفرین هستند اما زیر لب، ترانه های حماسی می خوانند؛ نسل مقاومی که نسخه های به روز شده آموزه های اصیل پایداری و آزادگی را از هم اکنون در روح و جانشان نصب می کنند برای فرداهای روشن آماده می شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اینجا می توانید عینکی به چشمتان بزنید و وارد صحرای کربلا شوید یا در کتاب های کمیک با ابرقهرمانان همراه شوید و آزادسازی آمرلی ها را در رکاب فرماندهانی ماندگار مانند حاج قاسم سلیمانی و حاج ابو مهدی المهندس، تجربه کنید.

در این نمایشگاه که تا روز دوشنبه آینده ( ۲۳ خرداد ماه ) برقرار است، انتشاراتی ها و تولید کنندگان ایرانی محصولات فرهنگی حضور چشمگیری از خود نشان داده اند و آن گونه که برگزار کنندگان نمایشگاه می گویند قرار است در روزهای آینده چند موسسه فرهنگی ایرانی دیگر نیز خود را به این رویداد جذاب فرهنگی در بغداد برسانند.

علاوه بر حضور فعال رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در عراق، نشر «جمال»، شرکت فرش و تابلو فرش«حافظ»، استودیو هنری «کمیکا»، «شهر کتاب» و موسسه «منادیان بصیرت» نیز با حمایت رایزنی فرهنگی ایران در بغداد در این نمایشگاه شرکت کرده اند.

چند شرکت و موسسه ایرانی دیگر نیز یا خود در این نمایشگاه حضور دارند و یا محصولات شان را با واسطه عرضه کرده اند.

انتشارات جمال با تجربه ای بیست ساله در انتشار کتاب های کودکان اخیرا ترجمه صدها کتاب را به زبان عربی آغاز کرده است تا به گفته مسئولان آن، «کودکان مسلمان جهان عرب از انبوه معارف توحیدی بهره ببرند و از سبک زندگی نبوی و قرآن کریم بیاموزند.»

این انتشاراتی بیش از ۶۰ عنوان کتاب را با مضمون های معرفتی و دینی به زبانی سلیس و کودکانه در اولین جشنواره بین المللی کودک عراق به نمایش گذاشته است.

                                  Playback Rates   0.5x1x1.25x1.5x2x             Rewind 10 Seconds Next Up           Live 00:00 00:00 00:00   Chromecast Closed Captions Settings Fullscreen  

ابر قهرمانان در جشنواره کودکان بغداد

استودیو کمیکا در تلاش است تا به عنوان مجموعه‌ای تخصصی در حوزه فانتزی در نزد مخاطبان خود شناخته شود.

«تولد یک قهرمان» در دسته کتاب های کمیک قرار می‌گیرد. این کمیک دنباله‌دار درباره نوجوان قهرمانی است که انتخاب شده تا با کمک دوستانش کارهای بزرگی انجام بدهد و برای محافظت از مردمش به یک نبرد سخت و طولانی برود؛ نبردی که آینده تمام بشریت به نتیجه آن بستگی دارد.

روایتگر داستان، نوجوانی به اسم «امیرعلی» است که به همراه خواهر و مادرش، یک خانواده به نسبت عادی ایرانی را تشکیل داده‌اند. امیرعلی، علاوه بر خانواده‌اش، رابطه‌ای نزدیک با چند نفر از دوستان هم‌ مدرسه‌ ای با نام‌های «مرتضی»، «آرش» و «کامران» دارد؛ دوستانی که تقریباً تمام وقت خود را با آن‌ها می‌گذراند.

داستان «ایلیا» روایتگر ماجرای نوجوانی است که به واسطه فداکاری برای نجات مردم، قدرتی ماورایی به دست می‌آورد و با کمک دوستانش در جریان نبرد تاریخی حق و باطل وارد می‌شود. هرکدام از نوجوانان دارای ویژگی‌های مختلف و استعدادهای متمایزی هستند که نتیجه آن ماجراهای متفاوتی در طول داستان است. در طی داستان با توجه به استعدادها و تلاش‌هایشان از منبع ماوراءالطبیعه قدرت‌هایی دریافت می‌کنند تا در مقابل نیروهای تاریکی که برای نابودی بشر باهم متحد شده‌اند، بایستند. نیروهای پلیدی که تحت سرپرستی «قائن» و در تشکیلات عظیمی که از ابتدای تاریخ وجود داشته، در سراسر کره زمین، ظلم و تاریکی را گسترش می‌دهند. راهنمای آنان در این نبرد پیری است که از هزاران سال قبل وظیفه هدایت مبارزان را بر عهده دارد. اکنون این ایلیاست که با فداکاری خود برای مبارزه در مقابل ظلم برگزیده‌شده است.

حضور ایلیا، ابرقهرمانی از دل کوچه های شهر در جشنواره کودک و نوجوان بغداد

چالش ایلیا از جایی شروع می‌شود که امیرعلی برای پیدا کردن داروهای مادر بیمار خود به همراه دوستان همیشگی‌اش قدم به یک گلخانه می‌گذارد؛ گلخانه‌ای که فقط پوشش یک گلخانه را دارد ولی در واقع یک آزمایشگاه غیرقانونی و پیشرفته محسوب می‌شود؛ مکانی که آغازگر تغییر مسیر زندگی امیرعلی و تبدیل او به قهرمانی خواهد بود که مردم شهر را از چنگ شرارتی نجات می‌دهد که مدت ها زیر خاکستر مدفون مانده است.

داستان، روندی منطقی دارد و بدون این که عجله‌ای برای روایتش شود، به خوبی شخصیت‌ها و اتفاق‌ها را معرفی می کند و پیش می‌برد. اضافه شدن ویژگی‌هایِ فرهنگِ ایرانیِ زمان حال به این کمیک، باعث خلق تجربه‌ای جدید برای طرفداران و دوستداران این سبک روایت خواهد بود.

امروزه کتاب‌های کمیک در دنیا طرفداران زیادی دارند و از محبوب‌ترین کتاب‌ها هستند.در این دسته از کتاب‌ها، خواننده، تصاویر و نوشته‌ها را از سمت راست به چپ و از بالا به پایین دنبال می‌کند.

جشنواره بغداد میزبان نخستین استودیو تخصصی کمیک و سرگرمی‌های شخصیت محور منطقه،کمیکا ست. استودیو کمیکا خالق شخصیت‌های ابر قهرمان در مدیوم های مختلف از جمله کمیک، انیمیشن، گیم و... است. 
مسئولان موسسه می گویند تفاوت اصلی استودیو کمیکا با سایر استودیوهای تخصصی گیم، انیمیشن و...، تمرکز بر روی حلقه وصل زنجیره محصولات فرهنگی یعنی شخصیت و داستان است؛ نقطه ثقل مهمی که بدون آن، تولید هر بسته ای از محصولات فرهنگی با کاهش استقبال مخاطبان و فراموش شدن در گذر زمان مواجه خواهد شد.
نخستین ابرقهرمان کمیکا به نام ایلیا در قالب مجموعه کتاب های کمیک ایلیا تولد یک قهرمان به زبان عربی در این جشنواره حضور پیدا کرده است. کتاب‌های سریالی کمیک ایلیا اصلی‌ترین محصول کمیکاست که به‌صورت ماهانه منتشر می شود.

این داستان دنباله‌دار بر پایه قصه‌های قدیم ، باورها و فرهنگ غرب آسیا بناشده است و البته با الگو گیری از زندگی و شخصیت اسطوره‌ها و قهرمانان معاصر و همچنین اسلوبی نو مبتنی بر نظام تربیتی کودکان و نوجوان امروز.
 

مؤسسه فرهنگی، هنری و رسانه‌ای منادیان بصیرت که در دومین سالگرد شهادت سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی از بازی «فرمانده مقاومت؛ نبرد آمرلی» رونمایی کرد، این بار نسخه عربی این بازی را به نمایشگاه بغداد آورده است تا آن را به مخاطبان عراقی علاقمند عرضه کند.

این بازی برای رایانه‌ها و در سبک اکشن طراحی شده است. داستان بازی به شکست محاصره چند ماهه شهر آمرلی عراق می‌پردازد؛ شهری که آزادی آن با نقش آفرینی موثر و کلیدی شهید حاج قاسم سلیمانی میسر شد. شهید سلیمانی در این بازی نیز با کودکان ایرانی و عراقی همراه می شود و نقش دارد؛ با این حال، بازی از دید شخصیت‌هایی با نام «بصیر» و «رامین»، گیمر (بازیگر) را به نبرد آمرلی می‌برد تا در نقش رزمندگان جبهه مقاومت با تروریست‌های داعش مبارزه کنند.

                                  Playback Rates   0.5x1x1.25x1.5x2x             Rewind 10 Seconds Next Up           Live 00:00 00:00 00:00   Chromecast Closed Captions Settings Fullscreen  

«مهدی جعفری جوزانی» مسئول غرفه موسسه منادیان بصیرت در بغداد با اشاره به ارائه محصولات متعدد این موسسه در زمینه انیمیشن و بازی رایانه ای به خبرنگار ایران اکونومیست می گوید: شاخص ترین کارهایی که برای مخاطب کودک و نوجوان عراقی آوردیم سه بازی شاخص «سفیر عشق» درباره حضرت مسلم بن عقیل (ع) و ماجراهای ماموریت او در شهر کوفه، «مختار؛ فصل قیام» درباره قیام مختار ثقفی به خونخواهی شهدای کربلا و نیز بازی بزرگ فرمانده مقاومت؛ نبرد آمرلی است که به نقش فرمانده شهید حاج قاسم سلیمانی در آزادسازی این شهر عراق از اشغال تروریست های داعش می پردازد.

جعفری جوزانی می افزاید: نسخه عربی بازی نبرد آمرلی برای نخستین بار در کشور عراق عرضه می شود.

مدیر غرفه منادیان بصیرت به رویدادی کم سابقه در این قبیل نمایشگاه ها اشاره می کند و می گوید: «تجربه بازی»، امکانی است که مسئولان موسسه به تازگی فراهم کرده اند و سه بازی سفیر عشق، مختار و نبرد آمرلی را در قالب یک گیم نت جمع و جور ایجاد کردیم به این معنا که کودکان و نوجوانان بازدید کننده در همین نمایشگاه بازی را انجام می دهند و تجربه می کنند.

تجربه وقایع عاشورا از پشت عینک واقعیت مجازی نیز یک تجربه جذاب دیگر است که در این غرفه فراهم شده است یعنی کودکان می توانند انیمیشن هایی تولید شده با موضوع بازسازی وقایع عاشورای سال ۶۱ هجری را به وسیله عینک های واقعیت مجازی تماشا کنند.

جعفری جوزانی می گوید مردم عراق با این تعامل های انیمیشنی و عینک واقعیت مجازی صحنه های احساسی دیدنی را خلق کردند.

این صحنه ها از نگاه برخی شاهدان در جای خود می تواند مبنای ساخت مستندی در این باره باشد؛ فضایی تراژیک، غمناک و همدلانه و غبطه آور که مخاطب خود را در درون آن احساس می کند؛ جایی وسط صحرای کربلا.

در این نمایشگاه، نهادها و شرکت های مختلف فرهنگی – اجتماعی عراقی مانند وزارتخانه های فرهنگ و کشور در کنار موسساتی مانند الحشد الشعبی و عتبه مقدسه حسینی (ع) و نیز چند موسسه فرهنگی و نمایندگان نهادهای آموزشی برخی کشورهای غربی و منطقه ای نیز حضور دارند.

  منبع: خبرگزاری ایرنا برچسب ها: جمهوری اسلامی ایران ، گروه تروریستی داعش ، عراق

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: جمهوری اسلامی ایران گروه تروریستی داعش عراق حاج قاسم سلیمانی محصولات فرهنگی منادیان بصیرت کتاب های کمیک کودک و نوجوان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۸۸۷۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یمن جایگزین مهمان ویژه نمایشگاه کتاب شد

سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت (۱۴۰۳) در محل مصلای امام خمینی (ره) به شکل حضوری و در سامانه به صورت مجازی برگزار می‌شود.

پیش از این براساس مذاکراتی که مسئولان فرهنگی ایران با مسئولان فرهنگی کشور هندوستان داشتند، این کشور به عنوان مهمان ویژه سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران اعلام شده بود. این در حالی است که در نتیجه صدور بیانیه‌ای در کشور هند، شهروندان این کشور امکان فعالیت و سفر به ایران ندارند.

در نتیجه این تغییرات علی رمضانی سخنگو و قائم مقام سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران امروز هشتم اردیبهشت متنی در سپهر رایانه (فضای مجازی) منتشر و اعلام کرد: «علیرغم تلاش جامعه فرهنگی هند، نظر به ادامه محدودیت حضور اتباع این کشور در ایران پس از عملیات وعده صادق و اتمام فرصت رفع محدودیت بعد از دیدار اخیر سفیر هند، حضور این کشور منتفی و یمن مهمان ویژه سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران خواهد بود.»

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری ادبیات

دیگر خبرها

  • به‌نشر با دست پر به نمایشگاه کتاب تهران می‌ رود / ارائه ۶۰۰ اثر پر فروش و جدید در نمایشگاه کتاب
  • برای تقویت میدان کتاب کودک و نوجوان چه باید کرد؟
  • یمن جایگزین مهمان ویژه نمایشگاه کتاب شد
  • مهلت ثبت ششمین دوره جام باشگاههای کتابخوانی تمدید شد
  • یمن میهمان ویژه سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران شد
  • هندی‌ها به نمایشگاه کتاب تهران نمی‌آیند؟
  • عرضه سه نمایشنامه جدید سوره مهر در نمایشگاه کتاب
  • سه نمایشنامه جدید سوره مهر در نمایشگاه کتاب تهران عرضه می‌شود
  • کمرنگ‌شدن نشریات تخصصی نوجوانان از عوامل افت شعر نوجوانان است
  • چرا شعر نوجوان مورد توجه نیست؟