Web Analytics Made Easy - Statcounter

هفته آینده سفر زمینی به عتبات برقرار می‌شود، اما با توجه به تصمیم عراق، همه سفر‌های زمینی عتبات باید به صورت کاروانی صورت گیرد. بر همین اساس، مشتاقان زیارت عتبات باید منتظر اطلاعیه سازمان حج و زیارت به عنوان متولی اعزام باشند.

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، وزیر کشور عراق در سفر اخیر به ایران، از موافقت این کشور برای بازگشایی مرز‌های زمینی خبر داد و مقرر شد تا طی روز‌های آینده مرز زمینی بازگشایی و سفر‌های زیارتی به عتبات برقرار شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



البته با انتشار این خبر، برخی تصور کردند پس از بازگشایی مرز‌های زمینی و لغو ویزا برای این سفرها، مشتاقان زیارت امام حسین علیه‌السلام می‌توانند تنها با داشتن گذرنامه معتبر از مرز‌ها تردد کنند. اما همانطور که دولت عراق عنوان کرده است، افراد فقط در قالب کاروان امکان سفر زمینی به عتبات دارند و نمی‌توانند به صورت انفرادی از مرز‌های زمینی عازم عتبات شوند.

با وجود اعمال این محدودیت و موافقت طرف عراقی با اعزام روزانه ۲ هزار زائر به عراق از طریق مرز‌های زمینی، اما سازمان حج و زیارت که به عنوان متولی اعزام زائران به عتبات است، هنوز درباره ثبت‌نام یا حتی نحوه اعزام زائران اطلاعیه‌ای صادر نکرده و بسیاری از مشتاقان زیارت عتبات که بیش از ۳۰ ماه در انتظار تشرف به حرم ارباب بودند، همچنان در انتظار هستند.

این امر در حالی است که برخی از کاروان‌های غیرمجاز که در سال‌های اخیر با شیوه‌های مختلف سعی در جذب زائران دارند، در حال برنامه‌ریزی برای سفر زمینی به عتبات هستند؛ به طوری که مدیر یکی از این کاروان‌ها با بیان اینکه پس از بازگشایی مرز زمینی اعزام زائران آغاز می‌شود، هزینه این سفر را برای یک هفته، ۴ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان اعلام کرده است.

از طرفی هم سازمان حج و زیارت وعده داده بود که با اجرای شیوه جدید اعزام‌ها که از سوی دفاتر زیارتی انجام می‌شود، بسته‌های زیارتی متنوعی پیش‌بینی خواهد شد تا زائران با هر سلیقه و هزینه‌ای امکان زیارت سیدالشهدا علیه‌السلام را داشته باشند؛ اما با وجود گذشت نزدیک به سه ماه از سال جاری، فقط بسته زیارتی یک هفته‌ای که از سوی شرکت شمسا در نظر گرفته شده بود، اجرایی می‌شود و فعلا خبری از بسته‌های متنوع زیارتی با قیمت‌های مختلف نیست.

البته برخی از کاروان‌های غیرمجاز در این زمینه هم از سازمان حج و زیارت جلو افتاده‌اند و با اجرای بسته‌های زیارتی ارزان قیمت درصدد جذب زائران هستند؛ تا جایی که برخی از این کاروان‌ها، بسته زیارتی سه روزه هوایی رفت و برگشت زمینی را با ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان عرضه می‌کنند. حتی برخی دیگر از این کاروان‌ها سفر پنج و ۱۰ روزه هم دارند.

علاوه بر این، هزینه‌های سفر کاروان‌های غیرمجاز این روز‌ها از اعزام‌های رسمی از سوی سازمان حج و زیارت کمتر است؛ به طوری که در لیست برخی از این کاروان‌ها هزینه سفر عتبات برای رفت هوایی و بازگشت زمینی، ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است. در حالی که سفر عتبات با کاروان‌های زیر نظر سازمان حج و زیارت حدود هشت میلیون تومان است که به نظر می‌رسد این تفاوت قیمت به دلیل نظارت‌های دقیق‌تر و کیفیت مناسب اسکان، تغذیه و بهداشت است که از سوی سازمان حج و زیارت اعمال می‌شود.

هم‌اکنون سفر عتبات فقط به صورت هوایی با قیمت حدود ۹ تا ۱۱ میلیون تومان به مدت یک هفته انجام می‌شود. البته پیش از وعده عراق برای بازگشایی مرز زمینی، مسؤولان سازمان حج و زیارت از کاهش هزینه‌های سفر عتبات با بازگشایی مرز زمینی خبر داده بودند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: سفر زمینی به عتبات انفرادی کاروان سفر زمینی به عتبات سازمان حج و زیارت کاروان ها مرز های زمینی بازگشایی مرز مرز زمینی سفر عتبات مرز ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۸۹۰۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سهمیه ارز مسافران حج مشخص شد

شورای برنامه‌ریزی بعثه و سازمان حج و زیارت، سهمیه ارز سفر حج ۱۴۰۳ را برای هر زائر ۵۰۰ یورو اعلام کرد.

به گزارش ایسنا، ایمان شمسایی ـ سرپرست معاونت توسعه مدیریت و منابع سازمان حج ـ در نشست شورای برنامه‌ریزی بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت گفت: با موافقت بانک مرکزی هر یک از زائران حج ۱۴۰۳ می‌توانند مبلغ ۵۰۰ یورو به نرخی که این بانک اعلام خواهد کرد، از شعب بانک عاملی که در سراسر کشور معرفی می‌شود دریافت کنند.

به گفته سرپرست معاونت توسعه مدیریت و منابع سازمان حج، این مبلغ در سهمیه ارز سالانه افرادی که به خارج از کشور سفر می‌کنند، محاسبه نخواهد شد.

سیدعباس حسینی ـ رئیس سازمان حج و زیارت ـ نیز در این نشست، درباره آخرین روند ثبت‌نام کاروان‌های حج تمتع گفت: عملیات ثبت‌نام حج در استان‌ها نزدیک به پایان است و فرآیند امور اجرایی دریافت روادید زائران حج ۱۴۰۳ تاکنون مطلوب بوده است؛ «رقم طلب» برای ۷۴ هزار زائر حج دریافت شده و دریافت «رقم طلب» بیش از ۱۰ هزار نفر دیگر هم درحال انجام است و پس از آن، دریافت روادید انجام خواهد شد.

نصرالله فرهمند ـ مدیرعامل موسسه فرهنگی عمره سعادت، که اجرای عملیات عمره را برعهده دارد، درباره برنامه‌ریزی اعزام عمره‌گزاران ایرانی به عربستان قبل و بعد از عملیات حج گزارش داد و گفت: هماهنگی با هواپیمایی در این خصوص انجام شده است و انتظار می‌رود پس از عملیات حج ۱۴۰۳ با توجه به زیرساخت‌های پیش‌بینی شده از ۲۰ ایستگاه پروازی، زائران به دو فرودگاه مدینه و جده (برای عمره پس از حج تمتع) منتقل شوند.

اعزام زائران ایرانی به عمره پس از ۹ سال وقفه از سوم اردیبهشت‌ماه آغاز شده و بازگشت آن‌ها به کشور تا ۲۳ اردیبهشت‌ماه ادامه دارد. در این بازه قرار است حدود پنج هزار نفر به عمره اعزام شوند. بنابر اعلام سازمان حج و زیارت کم‌تر از ۶ میلیون نفر در نوبت عمره هستند.

عملیات حج تمتع ۱۴۰۳ نیز قرار است از ۲۴ اردیبهشت‌ماه آغاز شود و پروازهای رفت زائران تا ۱۸ خردادماه ادامه خواهد داشت. سهمیه حج ایران حدود ۸۷ هزار و ۵۰۰ نفر است. سازمان حج و زیارت اعلام کرده است حدود ۹۰۰ هزار نفر در نوبت حج تمتع هستند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • سهمیه ارز مسافران حج اعلام شد
  • چند نفر به حج عمره اعزام می‌شوند؟
  • بعد از ۹ سال وقفه؛ چند نفر به حج عمره اعزام می‌شوند؟
  • آخرین اخبار حج تمتع ۱۴۰۳ / سهمیه ارز زائران اعلام شد + جزئیات
  • اختصاص ۵۰۰ یورو ارز مسافرتی به زائران حج
  • سهمیه ارز مسافران حج مشخص شد
  • ۳۹ کاروان از گلستان برای مناسک حج تمتع اعزام می شوند
  • اعزام زائران کرمانی به سرزمین وحی پس از ۹سال + تصاویر
  • اعزام ریلی زائران به عتبات عالیات از استان مرکزی
  • نخستین گروه عمره‌گزاران ایرانی وارد مکه شدند