Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت‌الاسلام دکتر بی‌آزار شیرازی، دانشیار دانشگاه مذاهب اسلامی در ابتدای افتتاحیه پیش نشست‌های دومین همایش بین‌المللی امام رضا (ع) و گفتگوی ادیان که صبح پنجشنبه با حضور نمایندگان ادیان و مذاهب مختلف در محل تالار شیخ طبرسی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد، اظهار کرد: بزرگ‌ترین هدیه‌ای که امام رضا (ع) برای ما ایرانیان به ارمغان آوردند اخلاق عملی بود که یکی از مهم‌ترین ویژگی اخلاق عملی فتوت و جوانمردی و ادب اختلاف است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دانشیار دانشگاه مذاهب اسلامی افزود: ۸۲ آیه از سوره آل‌عمران در خصوص گفتگوی پیامبر اسلام (ص) با مسیحیان نجران است، که نشان‌دهنده توجه رسول اکرم (ص) به گفتگوی ادیان است و امام رضا (ع) در امتداد ایشان به مسئله گفتگوی ادیان توجه داشته و مهم‌ترین درسی که از سیره این بزرگان می‌توان گرفت ادب اختلاف است.

برگزاری ۱۴ پیش نشست در سطح جهانی

دکتر احد فرامرز قراملکی، رئیس بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی نیز در ادامه این نشست ضمن ابراز خرسندی از اینکه در این مراسم صاحبان ادیان و مذاهب از راه‌های دور و نزدیک دورهم جمع شدند تا به گفتگوی ادیان که برای حیات بشر راهبردی است، بپردازند، اظهار کرد: سه نشست علمی موازی با موضوعات «بازخوانی تجربه چهل‌ساله انقلاب اسلامی درزمینهٔ گفتگوی ادیان»؛ «گفتگوی ادیان در پرتو تحلیل اندیشه‌های امامین انقلاب»، «اخلاق و روش‌شناسی گفتگوی ادیان» و «گفتگوی ادیان در سیره رضوی» در این پیش نشست طراحی و برنامه‌ریزی‌شده است.

رئیس بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی گفت: این همایش مرهون همکاری خالصانه علمی و بی‌دریغ بسیاری از دانشمندان در سرتاسر جهان است و در نظر داریم ۱۴ پیش نشست در سطح جهانی با برگزاری نشست‌های تخصصی در موضوعات گفتگوی ادیان و هنر در کشورهای اروپایی و سایر کشورها برگزار کنیم.

وی بابیان اینکه برگزاری این‌گونه همایش‌ها به‌جز مجالی برای گفتگو برکات دیگری نیز به همراه دارد، گفت: مهم‌ترین تأثیر این همایش تقویت تعامل علمی بین دانشمندان ادیان و مذاهب گوناگون و همچنین مؤسسات مختلف است.

قراملکی خاطرنشان کرد: بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی با تمام ظرفیت خود آماده همکاری در انتشار پژوهش‌ها و آثار مشترک با محوریت ادیان و مذاهب و سایر موضوعات علمی و پژوهشی است.

آغازی برای برقراری گفتگوهای محبت‌آمیز و هم‌اندیشی بین ادیان

احمد قیس، عضو هیئت‌علمی دانشگاه الازهر مصر نیز از دیگر سخنرانان این مراسم بابیان اینکه امروز جوامع به سمت غرایز حیوانی درحرکت هستند، گفت: خروجی این‌گونه همایش‌ها باید مثمر ثمر بوده و فایده‌ای برای جوامع بشری داشته باشد.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه الازهر مصر تصریح کرد: درواقع این همایش آغازی برای برقراری گفتگوهای محبت‌آمیز و هم‌اندیشی است و خروجی آن باید حجتی برای مردم باشد و آنان را به‌سوی دوری از جنگ، درگیری و اختلافات بکشاند.

وی در ادامه با اشاره به این‌که باید بنیادی برای مشترکات دینی با حضور تمام ادیان آسمانی تأسیس شود، گفت: همه باید با نیت‌های خالص و دوری از اختلاف و نزاع دورهم جمع شوند و ریشه‌های اخلاقی بین ادیان را شناسایی و باهم به گفتگو بپردازند.

قیس تصریح کرد: خداوند متعال برای این موضوع راه‌حلی پیش روی ما نهاده است و در آیه ۴۹ سوره حجرات می‌فرماید: «ای مردم، ما همه شمارا نخست از مرد و زنی آفریدیم و آنگاه شعبه‌های بسیار و فرق مختلف گردانیدیم تا یکدیگر را بشناسید، همانا بزرگوار و باافتخارترین شما نزد خدا باتقواترین شمایند، همانا خدا کاملاً دانا و آگاه است»

عضو هیئت‌علمی دانشگاه الازهر مصر همچنین بیان کرد: پیروان ادیان مختلف باید به تأسی از آموزه‌های قرآنی به‌جای نزاع و اختلاف، بر روی مشترکات اخلاقی خود تکیه کنند زیرا کریم‌ترین انسان‌ها نزد خداوند باتقواترین آن‌هاست و نژاد و زبان و مذهب نباید موجب اختلاف بین ادیان شود.

کد خبر 5510210

منبع: مهر

کلیدواژه: خراسان رضوی مشهد دانشگاه الازهر مصر آستان قدس رضوی دانشگاه مذاهب اسلامی سیره رضوی انقلاب اسلامی ایران بوشهر کرمانشاه قیام 15 خرداد خروج قطار از ریل دهه کرامت آمار کرونا سالروز ارتحال امام خمینی ویروس کرونا امام خمینی ره اردبیل تغییر ساعت کاری خراسان رضوی اجتماع سلام فرمانده سنندج بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی ادیان و مذاهب گفتگوی ادیان امام رضا پیش نشست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۸۹۳۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دیدار عضو شورای حزب الله لبنان با دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام حمید شهریاری، دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی صبح امروز یکشنبه در دیدار با شیخ حسن البغدادی، عضو شورای مرکزی حزب‌الله لبنان در خصوص برگزاری سالانه کنفرانس وحدت اسلامی در تهران و پروژه‌های مختلف مجمع تقریب در ایجاد وحدت میان مسلمانان سخن گفت.

وی با اشاره به حضور هیأت‌های اهل سنت در ایران اسلامی و بازدید آنها از شهرها و مناطق سنی‌نشین در کشورمان و برگزاری نشست با علمای اهل‌سنت در این شهرها، از حضور ۴۰ عالم مسلمان از کشورهای مختلف در شورای عالی و حضور ۱۴۰ نفر در مجمع عمومی تقریب خبرداد.

دبیرکل مجمع تقریب در بخش دیگری از سخنان خود بر لزوم تشکیل اتحادیه کشورهای اسلامی اشاره کرد و افزود: ما باید یک قله و چشم‌انداز برای خود داشته باشیم و برای رسیدن به آن تلاش کنیم.

حجت‌الاسلام شهریاری همچنین به خیزش دانشجویی در دانشگاه‌های آمریکا و اروپا اشاره کرد و افزود: بسیاری از آنها حتی مسلمان نیستند اما مفهوم ظلم را می‌فهمند. آنها از اسلام یا مسلمانان دفاع نمی‌کنند بلکه از مظلومان دفاع می‌کنند.

وی ادامه داد که ما باید با تأکید بر از مفاهیم عامه مانند حقوق بشر، عدالت و ظلم با کسانی که قصد ایجاد تفرقه دارند، مقابله کنیم. در ادامه این نشست شیخ حسن البغدادی نیز با تاکید بر لزوم وجود ارتباط میان اعضای تقریب گفت: تقریب برای شهید اول و شهید ثانی و دیگر علما یک تعارف نبود و آنها در عمل به این امر اعتقاد داشتند.

وی با بیان اینکه امام خمینی (ره) فرمودند که باید دست بیگانگان از کشورهای اسلامی کوتاه شود، تصریح کرد: امروز اسرائیل، همان دست بیگانه است و ما معتقدیم که اگر اسرائیل را نابود کنیم حضور بیگانگان در کشورهای اسلامی پاک می‌شود.

شیخ البغدادی در ادامه با اشاره به تأثیر طوفان‌الاقصی در ایجاد تقریب میان مذاهب اسلامی، اظهار داشت: طوفان‌الاقصی به معنای ایستادن شیعه در کنار اهل سنت در فلسطین بود و اگر ما در این نبرد پیروز شویم، دشمن بیکار نخواهد نشست و تلاش می‌کند با ایادی خود در میان شیعیان نادان و اهل سنت تندرو، وحدت حاصل شده از این پیروزی را از بین ببرد.

وی ادامه داد: زمانی که طوفان‌الاقصی پایان یابد، دشمنان جنگ دیگری را آغاز می‌کنند که آن جنگ عقایدی است تا این پیروزی بر اهل سنت تأثیر نگذارد و ما باید برای آن روز برنامه داشته باشیم.

کد خبر 6091145 سمانه نوری زاده قصری

دیگر خبرها

  • دیدار عضو شورای حزب الله لبنان با دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی
  • همایش بین المللی اندیشه‌های قرآنی حضرت آیت الله خامنه‌ای در قم برگزار می شود
  • هم اندیشی علمی مساله حجاب؛ حکمرانی نرم و سخت برگزار می شود
  • همایش بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی رهبر معظم انقلاب چهارشنبه در قم 
  • جزئیات دیدار و گفتگوی مقام بلندپایه نظامی ایران با وزیر دفاع بلاروس
  • برگزاری همایش بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی امام خامنه‌ای
  • همایش بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی امام خامنه‌ای درقم برگزارمی شود
  • تصاویری از نشست خبری همایش بین المللی اندیشه های قرآنی آیت الله العظمی خامنه ای
  • همایش بین‌المللی نهج‌البلاغه و حمایت از فلسطین
  • وزیر علوم وارد یاسوج شد