Web Analytics Made Easy - Statcounter

از بین بردن مافیای قاچاق بنابر اظهار رئیس جمهور اولویت اصلی کشور بوده و دولت با اجرای شناسه کالا از هفته جاری به دنبال برخورد جدی با عرضه کنندگان کالای قاچاق در کشور است.

گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، آمار‌های رسمی از قاچاق ۱۲.۵ میلیارد دلار کالا به کشور حکایت دارد، همچنین ۴.۶ میلیارد دلار از ایران به کشور‌های دیگر قاچاق صورت می‌گیرد و تا به امروز عزم جدی برای مقابله و مبارزه با قاچاق در کشور مشاهده نشده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هر چند در خصوص میزان آمار قاچاق اختلاف نظر وجود دارد و شواهد حکایت از ارقام دیگری دارد، اما نکته اساسی عدم اجرای قانون در خصوص مبارزه با قاچاق کالا و ارز است؛ به عبارت دیگر اگر بخشی از قانون قاچاق کالا و ارز نیز اجرا می‌شد، شاهد از بین رفتن چنین حجم عظیمی از سرمایه کشور نبودیم.

لوازم یدک خودرو، کالای محبوب قاچاقچیان

براساس اظهار نظر مسئولین، میزان قاچاق لوازم یدک خودرو ۲.۵ میلیارد دلار، لوازم آرایشی و بهداشتی ۲ میلیارد دلار، لوازم خانگی ۱.۶ میلیارد دلار و اسباب بازی ۵۰۰ میلیون دلار بوده و عمده کالای قاچاق اجناس بی کیفیتی است که به مصرف کننده نیز ضرر بسیاری وارد می‌کند.

عجیب اینجاست که برای مهار قاچاق در این حوزه قانون شناسه کالا و شناسه رهگیری وجود دارد که از سال ۱۳۹۹ تا به امروز اجرایی نشده است. حمیدرضا دهقانی نیا سخنگوی ستاد قاچاق کالا و ارز در این خصوص گفته است: از مرداد ماه سال ۱۳۹۹ الزامات قانونی، زیر ساخت‌ها و سامانه‌های مورد نیاز برای رهگیری کالا‌ها تکمیل شده است با این وجود تا به امروز این موضوع اجرایی نشده است.

به بیان دیگر با عدم اجرای این قانون، فقط در خصوص ۴ گروه کالایی گفته شده در بالا، شاهد از دست رفتن ۷ میلیارد دلار از سرمایه کشور بوده‌ایم و از آنجایی که هر ۱۰ هزار دلار قاچاق برابر با از دست رفتن یک فرصت شغلی است، در نتیجه ۷۰۰ هزار فرصت شغل در این ۴ حوزه از دست رفته است.

از سوی دیگر براساس بند «ذ» ماده ۲ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، عرضه کالا‌های وارداتی فاقد شناسه کالا و شناسه رهگیری در سطح خرده فروشی غیر قانونی محسوب می‌شود، که متاسفانه در حال حاضر شاهد فروش گسترده این کالا‌ها در کشور هستیم. عجیب اینجاست که این کالا‌های قاچاق و فاقد شناسه از گارانتی نیز برخوردار بوده که همگی به عدم اجرای این ماده قانونی مرتبط است.

شلیک دولت به سمت قاچاقچیان با اجرای قانون شناسه کالا

خوشبختانه در روز‌های اخیر جلساتی با حضور معاون اول رئیس جمهور و مسئولین ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز برگزار شده است و دولت مصمم به اجرای قانون شناسه کالا است. براساس این قانون کلیه محصولات واردات و تولیدات داخلی باید دارای شناسه مخصوصی باشد تا مصرف کننده با مراجعه به سامانه اصالت کالا را مورد بررسی قرار دهد.

البته اخبار غیر رسمی حکایت از این دارد که قانون شناسه کالا در بخش محصولات مرتبط با لوازم یدکی خودرو و لوازم خانگی در اولین گام اجرایی خواهد شد و با عرضه کنندگان کالای فاقد شناسه به شدت برخورد می‌شود.

البته در حوزه لوازم خانگی بخش گسترده‌ای از فروش به واسطه فضای مجازی رخ می‌دهد و در نتیجه باید تیم ویژه در جهت رصد و شناسایی فروشندگان فضای مجازی تشکیل شود. نکته دیگر به همکاری دستگاه‌ها در این زمینه مربوط می‌شود و اخبار ضد و نقیضی از عدم همکاری برخی از دستگاه‌ها به گوش می‌رسد که در این زمینه ورود مجلس شورای اسلامی و قوه قضائیه راهگشا خواهد بود.

البته نقش نیروی انتظامی در این زمینه بسیار پررنگ بوده و نیاز است سردار اشتری، فرمانده کل انتظامی جمهوری اسلامی ایران، تیم ویژه‌ای را مامور رسیدگی به این امر نماید، علاوه بر این وزارت اطلاعات و سایر نهاد‌های نظارتی نیز باید با رصد دقیق تحرکات بازار، قاچاقچیان سازمان یافته یا همان سرشاخه‌ها قاچاق کالا به کشور را شناسایی نمایند.

بی تردید اجرای قانون بدون هماهنگی دقیق دستگاه‌ها محقق نخواهد شد و باید تمامی نهاد‌های ذکر شده در قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز وظایف خود را به درستی انجام دهند. البته دولت باید به مسئله ورود کالای ته‌لنچی و مسافری نیز ورود کند و از واردات قطعات یدک و قطعات لوازم خانگی جلوگیری کند، در واقع اگر اجازه ورود قطعات با شیوه ته‌لنجی و مسافری داده شود در عمل راهکاری برای دور زدن قانون فراهم شده است.

 

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: قاچاق شناسه کالا قاچاق لوازم خانگی قاچاق لوازم یدکی مقابله با عرضه کالای قاچاق مبارزه با قاچاق کالا و ارز قانون شناسه کالا میلیارد دلار لوازم خانگی اجرای قانون کالا ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۸۹۶۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توقیف خودرو‌های قاچاقچیان با کار اطلاعاتی مشترک

سردار عباسعلی بهدانی فرد فرمانده انتظامی استان یزد گفت: در پی اقدامات فنی و اطلاعاتی پلیس مبارزه با موادمخدر خراسان رضوی مبنی بر تردد قاچاقچیان در محور‌های مواصلاتی استان یزد بررسی موضوع در دستور کار قرار گرفت. 

وی تصریح کرد: ماموران پلیس مبارزه با موادمخدر با کنترل جاده ورودی یزد، ۲ دستگاه سواری پژوی حامل موادمخدر را شناسایی و خودرو‌ها را متوقف کردند. 

فرمانده انتظامی استان یزد خاطرنشان کرد: در این عملیات ۱۱۴ کیلو و ۷۰۰ گرم تریاک کشف و سه قاچاقچی که قصد انتقال این محموله به شمال کشور را داشتند دستگیر و تحویل مقامات قضائی شدند.

باشگاه خبرنگاران جوان یزد یزد

دیگر خبرها

  • اعطای تسهیلات و کمک بلاعوض به سیل زدگان سیستان و بلوچستان ظرف چند روز آینده آغاز می‌شود
  • قاچاقچیان، پنهان در نقاب کسب و کار‌های اینترنتی/کالای قاچاق چگونه در سایت‌ها فروخته می‌شوند؟
  • توقیف خودرو‌های قاچاقچیان با کار اطلاعاتی مشترک
  • طرح شناسه کالا در سازمان اموال تملیکی استان تهران اجرایی شد
  • قاچاقچیان با بار تریاک در یزد به دام افتادند
  • محکومیت قاچاقچیان کالا در اردبیل
  • ۵۰ میلیارد ریال لوازم خانگی در شمال تهران توقیف شد
  • راه‌های تشخیص کالای تقلبی از اصلی در بازار لوازم یدکی خودرو | علامت استاندارد تقلبی یا اصل؟
  • کشف ۲۰ هزار لیتر سوخت قاچاق در همدان
  • جریمه ۱۵ میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریالی قاچاقچیان کالا در شیراز