Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پول نیوز»
2024-04-30@16:35:13 GMT

تورم ۵۴ درصدی تولید کننده

تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۱۸۹۷۰۳

تورم ۵۴ درصدی تولید کننده

بررسی‌ها نشان می‌دهد تورم تولید کننده از ۶۴ درصد در تابستان ۱۴۰۰ به ۵۴ درصد در زمستان رسیده است. با این وجود همچنان تورم به ثبت رسیده در زمستان نسبت به سال‌های پیشین بسیار بالاتر است. بنا به آخرین آمار منتشر شده از مرکز آمار، تورم تولید کننده در زمستان ۱۴۰۰ به بالاتر از ۵۴ درصد به ثبت رسیده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد تورم دوازده ماهه در تمامی فصول سال گذشته نسبت به ۲۴ ماه گذشته بالاتر بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



به بیان ساده‌تر تورم تولید کننده در سال ۱۴۰۰ رکورددار تورم در چندین سال گذشته است. اما نکته مثبت اینجاست که این شاخص تورمی در زمستان و پاییز ۱۴۰۰ نسبت به تابستان کمی بهبود و کاهش یافته است.

با توجه به اینکه تورم تولید کننده شاخص پیشنگر و پیش بینی کننده تورم مصرف کننده محسوب می‌شود، بسیار حائز اهمیت است، از همین رو به تجزیه و تحلیل این شاخص در ۴ فصل گذشته از دو زاویه تورم سالانه و فصلی پرداخته شده است.

تورم شدید تولید کننده در سال ۱۴۰۰
تورم تولیدکننده در تابستان سال گذشته ۶۴.۴ درصد به ثبت رسیده است، به عبارت دیگر میانگین شاخص قیمت تولید کننده در چهار فصل منتهی به تابستان ۱۴۰۰ نسبت به میانگین شاخص قیمت تولید کننده در چهار فصل منتهی به تابستان ۹۹ بالغ بر ۶۴ درصد افزایش داشته است. تورم تولید کننده تابستان بالاترین تورم دوازده ماهه به ثبت رسیده است.

به طور کلی بررسی‌ها نشان می‌دهد تورم دوازده ماهه تولید کننده در هر چهار فصل سال گذشته، از تمامی نرخ‌های به ثبت رسیده در سال‌های گذشته بالاتر بوده است. بیشترین تورم دوازده ماهه یا همان سالانه تولید کننده را در میان بخش‌های اقتصادی در سال گذشته به بخش معدن تعلق دارد. کمترین تورم نیز بخش تولید و توزیع برق به رقم خورده است.

تورم تولید کننده در مدار نزول
علی رغم اینکه تورم تولید کننده در کل سال ۱۴۰۰ رکورد شش سال گذشته را شکسته است، بررسی‌ها نشان می‌دهد که تورم دوازده ماهه تولید کننده در سال گذشته به صورت فصل به فصل در حال کاهش بوده است. به بیان ساده‌تر هر چه به پایان سال ۱۴۰۰ نزدیک‌تر شده ایم آتش این شاخص تورمی کمی فروکش کرده است، به گونه‌ای که تورم از ۶۴ درصد در تابستان به ۶۰ درصد در پاییز و سپس به ۵۴ درصد در زمستان رسیده است. این نکته نیز قابل ذکر است که با وجود کاهش تورم تولید کننده در زمستان هنوز هم این نرخ نسبت به تمامی سال‌های گذشته بالاتر است.

تورم تولید کننده از زاویه تورم فصلی
تورم فصلی تولید کننده در زمستان ۱۴۰۰ نزدیک به ۵ درصد به ثبت رسیده است، به عبارت دیگر شاخص قیمت تولید در فصل زمستان سال گذشته نسبت به پاییز ۴.۹ درصد افزایش داشته است که در مقایسه با تورم تولید کننده پاییز ۱۴۰۰ بالغ بر ۵ درصد کاهش داشته است.

در شاخص تورم فصلی زمستان کمترین تورم با اختلاف مربوط به بخش کشاورزی بوده است، تورم تولید کننده این بخش در زمستان منفی ۱۱.۴ درصد برآورد شده است. درجایگاه بعدی کمترین تورم فصلی نیز بخش تولیدی برق با تورم ۲.۱ درصدی قرار دارد.

بیشترین نرخ تورم نیز به بخش تولید صنعت با ۷.۸ درصد تعلق دارد.

تورم فصلی ۹۹؛ علت تشدید تورم سالانه در ۱۴۰۰
بررسی تورم تولید کننده از منظر شاخص فصلی اطلاعات جدیدی به ما ارائه می‌دهد. بالاترین تورم فصلی به ثبت رسیده برای شاخص تولید کننده در ۴ فصل گذشته در تابستان ۹۹ با نرخ ۲۱.۶ درصد رقم خورده است. تورم فصلی تولید کننده در سال ۹۹ در مقایسه با سال ۱۴۰۰ به طور چشمگیری بالاتر بوده است، حال چگونه با وجود تورم فصلی بالا در ۹۹ تورم سالانه در سال ۱۴۰۰ رکورد زنی کرده است؟

تورم دوازده ماهه یا همان سالانه بازه زمانی زیادی برای محاسبه تورم مورد استفاده قرار می‌دهد، به همین علت افزایش قیمت‌ها بلافاصله در این شاخص به طور عمده دیده نمی‌شود و هرچه زمان بگذرد اثر افزایش قیمت‌ها بیشتر از قبل دیده می‌شود. با توجه به همین نکته می‌توان گفت که سهم قابل توجهی از تورم سالانه شدید تولید کننده در سال ۱۴۰۰ به علت تورم فصلی بالا در سال ۹۹ بوده است. البته این نکته به معنی عدم تورم در سال ۱۴۰۰ نیست، چراکه در سال گذشته هم شاهد تورم‌های فصلی قابل توجهی بوده ایم.

منبع: پول نیوز

کلیدواژه: تورم نرخ تورم کاهش تورم مرکز آمار رکورددار تورم بررسی ها نشان می دهد تورم تولید کننده تولید کننده در سال تورم دوازده ماهه ثبت رسیده تورم سالانه سال ۱۴۰۰ سال گذشته تورم فصلی ۵۴ درصد ۴ درصد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.poolnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پول نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۸۹۷۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بارش‌ها در ایران ۹ درصد افزایش یافت / کاهش ۸ درصدی ورودی آب به سدهای کشور

بر اساس آخرین آمار اعلام‌شده از سوی دفتر مطالعات پایه منابع آب، در بازه زمانی ابتدای سال آبی تا هشتم اردیبهشت، ورودی آب به سدهای کشور نسبت به مدت زمان مشابه هشت درصد کاهش یافته است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، بر اساس آخرین آمار اعلام‌شده از سوی دفتر مطالعات پایه منابع آب، از ابتدای سال آبی تا هفتم اردیبهشت، ارتفاع کل ریزش‌های جوی کشور معادل ۲۰۰.۱ میلی‌متر است، این مقدار بارندگی نسبت به میانگین دوره‌های مشابه درازمدت (۲۱۵.۲ میلیمتر) ۷ درصد کاهش و نسبت به دوره مشابه سال آبی گذشته (۱۸۳.۱) ۹ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

همچنین کمترین میزان بارش مربوط به استان بوشهر بوده که در این بازه زمانی ۱۵۲.۸ میلی‌متر بارندگی داشته است، این میزان نسبت به متوسط بلندمدت کاهش ۳۸ درصدی داشته است، استان اصفهان در این بازه زمانی ۱۴۳.۲ میلی‌متر بارش داشته است که نسبت به سال گذشته تغییری نداشته است.

میزان بارش‌ها در استان تهران ۱۷۲.۸ میلی‌متر بوده است که نسبت به میانگین بلندمدت ۲۶ درصد کاهش یافته است.

کاهش ۸ درصدی ورودی آب به سدهای کشور

میزان کل خروجی سدهای کشور در بازه زمانی ابتدای سال آبی تا هشتم اردیبهشت، ۱۶ میلیارد و ۶۹ میلیون متر مکعب ثبت شده و نسبت به سال گذشته یک درصد افزایش داشته است. در مدت زمان مشابه سال گذشته، میزان کل خروجی سدهای کشور ۱۶ میلیارد و ۵۲ میلیون متر مکعب بوده است.

میزان کل ورودی آب به سدهای کشور هشت درصد کاهش یافته و در این بازه زمانی ۲۶ میلیارد و ۵۷ میلیون مترمکعب است، همچنین حجم کنونی آب موجود در مخازن ۳۱.۵۶ میلیارد متر مکعب بوده که نسبت به حجم ۳۱.۶۰ میلیارد متر مکعبی سال گذشته، تغییر چندانی نداشته است. با توجه به اینکه ظرفیت کل مخازن سدها ۶۰ میلیارد متر مکعب است، اکنون پُرشدگی سدها به ۶۴ درصد رسیده است.

کد خبر 748992

دیگر خبرها

  • رشد ۸ درصدی تعداد کارگاه‌های فعال استان مرکزی
  • رشد ۱۹ درصدی میزان بارش‌ها در خراسان شمالی طی امسال
  • کاهش ۸ درصدی نرخ بیکاری در استان مرکزی طی سال گذشته
  • ۹۰ درصد از جرایم فضای مجازی در لرستان کشف شد
  • بارش‌ها در ایران ۹ درصد افزایش یافت / کاهش ۸ درصدی ورودی آب به سدهای کشور
  • تورم تولید گوشت از مرز ۱۰۰ درصد عبور کرد
  • نرخ بیکاری در قزوین به ۴.۷ درصد کاهش یافت
  • تورم نقطه به نقطه تولید در فروردین ۲۳.۸ و سالانه ۳۱.۲ درصد شد
  • رشد ۴۲ درصدی بارش‌ها در خراسان شمالی نسبت به سال گذشته
  • تداوم کاهش تورم شاخص بهای تولیدکننده در فروردین‌ماه ۱۴۰۳