Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرکل منابع طبیعی استان اصفهان با اشاره به اجرای عملیات بادشکن غیرزنده در ۳۵ هکتار از اراضی روستای حسین‌آباد آران‌وبیدگل، گفت: استفاده از بادشکن غیرزنده به صرفه‌تر از عملیات مالچ‌پاشی است، اکنون هر هکتار مالچ‌پاشی حدود ۲۰۰ میلیون تومان و بادشکن غیرزنده حدود ۳۰ میلیون تومان هزینه دارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمدعلی کاظمی امروز پنجشنبه_ نوزدهم خردادماه_ در حاشیه بازدید از بادشکن غیرزنده کویر حسین‌آباد آران‌وبیدگل، اظهار کرد: بادشکن غیرزنده اثربخشی بیشتری نسبت به مالچ‌پاشی دارد و با توجه به اینکه خرید مالچ اکنون هزینه زیادی دارد، استفاده از بادشکن غیرزنده چندین برابر کمتر از مالچ‌پاشی هزینه دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: عملیات بادشکن غیرزنده روستای حسین‌آباد با استفاده از پوشش گیاهی همین عرصه بیابانی انجام شده است. در سال ۱۳۹۹ عمدتاً از نی استفاده شد و در سال ۱۴۰۰، با استفاده از گیاهان خرزهره که شهرداری حرص کرده بود، عملیات بادشکن انجام شد که نتیجه خوبی نیز داشته است.

مدیرکل منابع طبیعی استان اصفهان با بیان اینکه استفاده از بادشکن غیرزنده به صرفه‌تر از عملیات مالچ‌پاشی است، گفت: اکنون هر هکتار مالچ‌پاشی حدود ۲۰۰ میلیون تومان و بادشکن غیرزنده حدود ۳۰ میلیون تومان هزینه دارد.

مالچ‌پاشی در کمتر از پنج درصد بیابان‌های کشور

کاظمی اضافه کرد: از مجموع پنج میلیون هکتار تپه‌های ماسه‌ای موجود در کشور، عملیات مالچ‌پاشی تنها در حدود ۳۰۰ هزار هکتار انجام شده که کمتر از پنج درصد بیابان‌های کشور است. در استان اصفهان نیز فقط ۳۰ هزار هکتار از تپه‌های ماسه‌ای مالچ‌پاشی شده است.

وی تصریح کرد: اولویت بیابان‌زدایی با عملیات بیولوژیکی است، البته در بخشی از مکان‌ها، شرایط طبیعی اجازه انجام این کار را نداده است و ناچار به مالچ‌پاشی هستیم تا ابتدا شرایط منطقه تثبیت شود. اولویت انجام عملیات بیابان‌زدایی در هر منطقه با توجه به مطالعات مخصوص آن منطقه است.

بادشکن‌های غیرزنده و جلوگیری از ریزش ریزگردها

در ادامه رشید قاسمی، مسئول شورای اسلامی روستای حسین‌آباد و رئیس هیئت مدیره شرکت تعاونی مرتع‌داران شهرستان آران‌وبیدگل در این خصوص، اظهار کرد: طرح بادشکن غیرزنده در جنوب روستای حسین‌آباد سال ۹۹ اجرایی شد و حدود ۲۰ هکتار قلمه‌کاری در این منطقه انجام و شش مرتبه آبیاری شد. این عملیات با مشارکت مردم روستای حسین‌آباد و بهره‌برداران انجام شده و نتایج خوبی درپی داشته است.

با اقدامات انجام شده، به رغم خشکسالی‌های چندسال اخیر، پوشش گیاهی خوبی در این منطقه وجود دارد. این بادشکن‌ها نیز منجر به جلوگیری از ریزش ریزگردها شده است به نحوی که با وجود بادهای شدید، میزان ماسه‌های روان در روستای حسین‌آباد کاهش قابل توجهی داشته است.

طرح بادشکن غیرزنده در سال ۹۹ در مساحت ۲۰ هکتار و در سال ۱۴۰۰ در مساحت ۱۵ هکتار اجرا شد که در این روستا اجرایی شد و بیش از مالچ‌پاشی نتیجه داده است به نحوی که مردم درخواست دارند این طرح در همه بخش کویرات آران‌وبیدگل انجام شود تا از ورود ریزگردها به روستاها جلوگیری شود.

کد خبر 580731

منبع: ایمنا

کلیدواژه: مالچ پاشي بادشکن غیرزنده روز مقابله با بیابان زایی بیابان زدایی روز جهانی بیابان زدایی طرح های بیابان زدایی رئیس کارگروه ملی بیابان زدایی بیابان زدایی در ایران شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق بادشکن غیرزنده بادشکن غیرزنده روستای حسین آباد میلیون تومان آران وبیدگل انجام شده مالچ پاشی انجام شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۸۹۷۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رفع تصرف بیش از ۲ هزار هکتار اراضی ملی و منابع طبیعی در آذربایجان‌غربی

ناصر عتباتی رئیس کل دادگستری آذربایجان‌غربی گفت: پارسال با ورود دستگاه قضایی بیش از ۳ هزار و ۱۰۰ هکتار از اراضی ملی و منابع طبیعی استان که مورد تعرض و تصرف عده‌ای افراد سودجو قرار گرفته بود با اقدامات قانونی رفع تصرف شده است.

وی اضافه کرد: اقدامات قانونی که در این خصوص صورت گرفت شامل رفع تصرف بیش از ۳۴۹ هکتار در اجرای تبصره ماده ۵۵ و بدون ارجاع به محاکم، قلع و قم ۱۸۲ فقره در مساحتی بیش از ۱۵۹ هکتار، اجرای احکام خلع ید در هزار و ۱۳۷ فقره به مساحت بیش از هزار و ۲۴۷ هکتار بود.

عتباتی همچنین به اقدامات صیانتی در مقابله با تغییر کاربری غیرمجاز اراضی زراعی و باغی طی پارسال نیز پرداخت و افزود: دستگاه قضایی استان پارسال به منظور مقابله با تغییر کاربری غیرمجاز اراضی زراعی و باغ‌ها با تشکیل قرارگاه پیشگیری از تغییر کاربری غیرمجاز اراضی در استان و شهرستان‌ها با محوریت سازمان جهادکشاورزی استان، ۲ هزار و ۶۸۶ مورد تغییرکاربری غیرمجاز در سطح استان به مساحت بیش از ۸۲ هکتار را شناسایی کرد.

رئیس دادگستری آذربایجان‌غربی ادامه داد: همچنین در اجرای تبصره ۲ ماده ۱۰ قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ‌ها به تعداد ۸۰۲ مورد به مساحت بیش از ۱۵ هکتار و اجرای احکام قطعی محاکم کیفری به تعداد ۲۱۳ مورد به مساحت بیش از ۶ هکتار به تعداد هزار و ۱۵ مورد قلع و قمع مستحدثات از تغییر کاربری در این اراضی جلوگیری کرد.

عتباتی همچنین با اشاره به رفع تصرفات غیر مجاز اراضی ساحلی، بستر و حریم رودخانه‌ها و انهار طبیعی گفت: پارسال بیش از ۶۵ هکتار از تصرفات غیر مجاز اراضی ساحلی، بستر و حریم رودخانه‌ها و انهار طبیعی استان رفع تصرف شد.

باشگاه خبرنگاران جوان مهاباد مهاباد

دیگر خبرها

  • ۲۹ هکتار از اراضی کشاورزی بخش قلعه‌نو آزادسازی شد
  • برگزاری مارتن اوتیسم در شهر اصفهان / «اوتیسم کمتر بودن نیست، تفاوت است»
  • عملیات اجرایی پروژه کمربندی قلعه‌نو آغاز شد
  • نهال‌کاری در ۵۰ هکتار از اراضی تفرجگاه عینالی تبریز
  • توسعه ۳۰۰ هزار هکتار اراضی؛ افزایش سه میلیون تنی محصولات کشاورزی
  • رفع تصرف بیش از ۲ هزار هکتار اراضی ملی و منابع طبیعی در آذربایجان‌غربی
  • شکوفایی صنعت همدان با ایجاد بندر خشک
  • رفع تصرف بیش از ۲۱۰۰ هکتار اراضی در استان آذربایجان غربی
  • معرفی برترین های مسابقه فوتسال مهاجران آران وبیدگل
  • ۶۵ هزار هکتار از شالیزارهای شمال یکپارچه سازی می شود