Web Analytics Made Easy - Statcounter

منابع لبنانی گزارش دادند که مسئولان این کشور پاسخ پیشنهاد قبلی میانجی آمریکا در خصوص پرونده ترسیم مرز دریایی با فلسطین اشغالی را در سفر هفته آینده وی به بیروت خواهند داد.

به گزارش ایران اکونومیست، در حالی که  بعد از تهدیدات حزب الله و سید حسن نصرالله، صهیونیست‌ها تلاش دارند در پرونده مناقشه مرزی با لبنان از موضع آرامش وارد عمل شوند منابع آگاه لبنانی گزارش می‌دهند که برای مشخص شدن تکلیف پرونده ترسیم مرزهای دریایی لبنان و فلسطین اشغالی همه منتظر بازگشت «آموس هوکستاین» میانجی آمریکایی در این پرونده هستند که گفته می‌شود روز یکشنبه یا دوشنبه هفته آینده به بیروت خواهد آمد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  البته موضع رسمی آمریکا در این زمینه هنوز مشخص نیست. اما ارتباط میان «میشل عون» رئیس جمهوری و «نجیب میقاتی» نخست وزیر دولت پیشبرد امور و «نبیه بری» رئیس پارلمان لبنان در خصوص پرونده ترسیم مرزها و بازگشت میانجی آمریکایی در جریان است.

در این چارچوب منابع به روزنامه الاخبار گزارش دادند که میانجی آمریکایی در سفر جدید خود به بیروت پاسخ واحد لبنانی‌ها به پیشنهادی که در ماه فوریه گذشته مطرح کرده بود را  خواهد شنید؛ پیشنهادی که به موجب آن لبنان باید خط 23 را خط مرزهای خود را قرار داده و از قسمتی از میدان قانا نیز عقب نشینی کند تا به این ترتیب رژیم صهیونیستی بتواند در بلوک شماره 8 اقدام به حفاری و اکتشاف انرژی کند.

بر اساس این گزارش مسئولان لبنانی به توافق رسیدند که پیشنهاد مذکور میانجی آمریکایی را به طور کامل نپذیرند و خواستار ازسرگیری مذاکرات غیر مستقیم در مورد تعیین مرز دریایی با فلسطین اشغالی شوند.  این در حالی است که هنوز خبری از اصلاح دستور شماره 6433  نیست؛ در حالی که اگر این دستور اصلاح شود مرز دریایی لبنان در خط 29 تعیین شده و لبنان می‌تواند به بخش بزرگی از ثروت‌های دریایی خود دست پیدا کند.

منابع آگاه همچنین گزارش می‌دهند که به نظر می‌رسد برخی مسئولان لبنانی تحت فشارهای آمریکا قرار دارند به ویژه اینکه آموس هوکستاین پیش از این صراحتا به مسئولان لبنانی ابلاغ کرده اصرار این کشور برخط 29 به معنی بسته شدن باب مذاکرات است.  این در حالی است که رژیم صهیونیستی به اکتشاف و حفاری در منطقه مورد مناقشه ادامه می‌دهد.  به طور کلی میانجی آمریکایی صراحتاً از لبنانی‌ها خواسته تا از بخش بزرگی از حقوق خود در آب‌های سرزمینی عقب نشینی کرده و پایبند به همان خط 23 باشند.

منابع مذکور توضیح دادند که اگر دستور شماره 6433 اصلاح گردد این بدان معناست که لبنان خط 29 را به عنوان مرزهای دریایی خود تعیین کرده و پس از آن نمی‌تواند حتی یک وجب از این خط عقب نشینی کند. درواقع لبنان باید خط 29 را خط مذاکره قرار دهد و زمانی که می‌گوییم این خط، خط تعیین مرزی است حتی یک سانتی متر عقب نشینی از آن نیز بی‌اعتنایی به حاکمیت لبنان محسوب می‌شود.

در پی افزایش اعتراضات و مواضع مقامات لبنان درباره تجاوز رژیم صهیونیستی به منابع گازی لبنان در بستر دریا و آغاز عملیات استخراج گار در منطقه مورد مناقشه، وزارت‌خانه‌های انرژی، خارجه و امنیت داخلی رژیم صهیونیستی در بیانیه‌ای، به منزله فرار رو به جلو، از دولت لبنان خواستند تا به مذاکرات در این باره سرعت بدهد. صهیونیست‌ها همچنین مدعی شدند که میدان گازی «کاریش» جزء مناطق مورد مناقشه با لبنان نیست.

در این میان سیاستمداران و مقامات لبنانی با اعتراض به تحرکات متجاوزانه رژیم صهیونیستی در منطقه مورد مناقشه تاکید دارند که مذاکرات غیرمستقیم باید از سرگرفته شود تا با تعیین دقیق مرزها لبنان بتواند از منابع طبیعی خود بهره‌برداری کند. بسیاری نیز در لبنان مقاومت را کارت برنده این کشور مقابل اسرائیل در پرونده مناقشه مرزی می‌دانند و این مسئله‌ای است که رئیس هیئت مذاکره کننده فنی نظامی لبنان نیز به آن اشاره کرد.

 

منبع: خبرگزاری تسنیم

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: میانجی آمریکایی میانجی آمریکا عقب نشینی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۹۱۳۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز تحصن دانشجویان لبنانی در حمایت از غزه

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از المیادین، دانشجویان چند دانشگاه در بیروت پایتخت لبنان حمایت خود را از ملت مظلوم فلسطین و به ویژه ساکنان نوار غزه اعلام کردند.

خبرنگار شبکه المیادین در لبنان گزارش داد که از برگزاری راهپیمایی دانشجویان در اطراف دانشگاه آمریکایی بیروت در حمایت از ملت فلسطین ممانعت شده است.

دانشجویان مستقر در اطراف دانشگاه آمریکایی بیروت با سر دادن شعارهایی نظیر «ما نیروهای محمد ضیف هستیم و به سمت قدس حرکت می کنیم» حمایت خود را از فلسطین اعلام کردند.

پایگاه خبری النشره نیز گزارش داد: تحصن های دانشجویان دانشگاه های لبنان در حمایت از ساکنان نوار غزه در برابر جنایات رژیم صهیونیستی آغاز شده است.

این تحصن ها بنا به دعوت نهادهای دانشجویی در دانشگاه آمریکایی بیروت، دانشگاه لبنانی آمریکایی شاخه بیروت، تمام شاخه های دانشگاه بیروت العربیه، دانشگاه بین المللی لبنان شاخه های بیروت و البقاع، دانشگاه الحدت، دانشگاه القدیس یوسف در بیروت، دانشگاه هایکازیان و دانشگاه روح قدیس برگزار می شود.

لازم به ذکر است که در حال حاضر کشورهای مختلف جهان به ویژه آمریکا شاهد خیزش دانشجویان در حمایت از مردم مظلوم غزه و محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی است که با واکنش وحشیانه نیروهای پلیس آمریکایی و بازداشت گسترده معترضان همراه بوده است.

کد خبر 6093033

دیگر خبرها

  • رژیم صهیونیستی پاسخ پیشنهاد حماس را با اصلاحات به مصر داد
  • بلینکن: مصر پیشنهاد قوی برای آتش‌بس در غزه ارائه کرد
  • آغاز تحصن دانشجویان لبنانی در حمایت از غزه
  • رزمندگان لبنانی و فلسطینی، نظامیان صهیونیست را هدف قرار دادند
  • عملیات «فتح موعود» و تحقیر نیروی دریایی آمریکا
  • شرط مهم حماس برای توافق آتش بس با اسرائیل/حملات موشکی سنگین از خاک لبنان به سرزمین‌های اشغالی/تعداد شهدای نوار غزه به ۳۴ هزار و ۴۸۸ تن رسید
  • شرط مهم حماس برای توافق آتش بس با اسرائیل/حملات موشکی سنگین از خاک لبنان به سرزمین‌های اشغالی/تعداد شهدای نوار غزه به ۳۴ هزار و ۴۸۸ نفر رسید
  • شرط مهم حماس برای توافق آتش بس با اسرائیل/حملات موشکی سنگین از خاک لبنان به سرزمین‌های اشغالی
  • حماس در حال بررسی طرح اسرائیل برای تبادل اسرا
  • نبیه بری: منتظر دریافت پیشنهاد فرانسه درخصوص کاهش تنش هستیم