Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@06:40:43 GMT

توسعه بندر چابهار، فصل مشترک همکاری های هند و ایران

تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۱۹۲۰۸۰

توسعه بندر چابهار، فصل مشترک همکاری های هند و ایران

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا از بیزینس استاندارد، هند و ایران روز سه شنبه بر تعهد خود برای ادامه همکاری در توسعه بندر چابهار به عنوان یک قطب ترانزیتی برای منطقه به ویژه آسیای مرکزی تاکید کردند و گفتند که نمایندگان دو کشور به زودی برای رسیدگی به جنبه های عملیاتی این بندر کلیدی، دیدار خواهند کرد.

برای هند، بندر چابهار یک پروژه بسیار حیاتی برای دسترسی دریا به افغانستان و کشورهای محصور درخشکی است، این بندر همچنین به عنوان یک مرکز ترانزیت تجاری برای منطقه، ارزشمند شناخت شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چابهار برای کشورهای محصور در خشکی منطقه، راهی اقتصادی تر و پایدارتر برای رسیدن به هند و بازار جهانی است.

این تعهد برای ادامه همکاری در بندر چابهار، در سفر جاری حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران به هند صورت گرفت. این اولین سفر عبداللهیان از زمان انتصاب  به مقام وزارت امور خارجه است.

وزیر امور خارجه ایران در این سفر با نارندرا مودی نخست وزیر و مشاور امنیت ملی آجیت کومار دوال دیدار کرد و در گفت و گو با سوبرانیام جایشانکار همتای هندی خود، وضعیت کنونی مذاکرات هسته ای را بررسی کرد، دو وزیر همچنین درمورد مناقشه اوکراین و پیامدهای آن تبادل نظر کردند.

به گفته وزیر امور خارجه هند، هندوستان و ایران روابط تاریخی و تمدنی نزدیکی دارند و روابط دوجانبه دو کشور با پیوندهای قوی بین نهادها، فرهنگ و روابط مردمی، شناخته شده است.

براساس این گزارش، وزیران امور خارجه هند و ایران در مذاکرات مشترک خود درمورد تمامی موضوعات مورد علاقه دوجانبه از جمله روابط سیاسی، فرهنگی و روابط ملت ها گفتگو کردند. جایشانکار از نقش ایران در تسهیل کمک های پزشکی هند به افغانستان از جمله تامین واکسن کووید-۱۹ برای اتباع افغان مقیم ایران قدردانی کرد.

 دو طرف همچنین بر اهمیت همکاری های دوجانبه در زمینه اتصال منطقه ای و ادامه همکاری برای توسعه بندر چابهار تاکید کردند و پیشرفت های حاصل شده در پایانه شهید بهشتی بندر چابهار را مورد بررسی قرار دادند. براساس اعلام وزارت امور خارجه هند، تیم های هر دو کشور به زودی برای رسیدگی به جنبه های عملیاتی ملاقات خواهند کرد.

وزیران امور خارجه هند و ایران همچنین ضمن تبادل نظر درمورد مسائل بین‌المللی و منطقه‌ای از جمله افغانستان بر اهمیت ارائه کمک‌های فوری بشردوستانه به مردم این کشور تاکید کردند و لزوم وجود یک نظام سیاسی فراگیر در حمایت از افغانستان صلح‌آمیز، امن و باثبات را لازم دانستند.

به گزارش ایرنا، جایشنکار وزیر امور خارجه هند، دسامبر ۲۰۲۱ (آذر ماه سال گذشته) در مجلس نمایندگان هند،(لوک سابها) اعلام کرده بود تحریم های آمریکا علیه ایران بر پروژه همکاری هند در بندر چابهار تاثیری نداشته است.

برچسب‌ها هند بندر چابهار افغانستان حسین امیر عبد اللهیان وزارت امور خارجه

منبع: ایرنا

کلیدواژه: هند بندر چابهار افغانستان هند بندر چابهار افغانستان وزارت امور خارجه وزیر امور خارجه امور خارجه هند بندر چابهار هند و ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۹۲۰۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آتش‌سوزی ۲ فروند لنج در بندر شهدای هفت تیر چابهار/ یک نفر فوت کرد

جواد سپاهی   اظهار داشت: این حریق که در محل حوضچه بندر صیادی شهدای هفت تیر شهر چابهار رخ داد، با واکنش سریع تیم های عملیاتی یگان حفاظت از منابع اداره کل شیلات استان، شناورهای ناجی ۵ و SAR اداره کل بنادر و دریانوردی استان، ایستگاه های آتش نشانی شهرداری بندر چابهار و منطقه آزاد و همکاری سایر ارگانهای مرتبط پس از ساعاتی اطفا شد.

وی بیان کرد: با تلاش امدادگران از سرایت آتش به سایر شناورها جلوگیری و در کمترین فرصت، لنج ها جداسازی شدند.

وی گفت: انفجار گاز اکسیژن جوشکاری در لنج های صیادی سبب بروز این حادثه جانی و مالی شده است.

فرماندار چابهار بیان کرد: براساس بررسی اولیه علت اصلی حادثه بر اثر تعمیرات و جوشکاری لنج صیادی و انفجار گاز اکسیژن بوده است.

وی از حضور به موقع آتش نشانان شهرداری بندر چابهار و اداره کل بنادرو دریا نوردی در کمترین زمان ممکن که توانستند آتش مهار و تمامی حادثه دیدگان به بیمارستان چابهار انتقال دادند، تشکر و قدردانی کرد.

وی گفت: خبرهای تکمیلی متعاقبا اطلاع رسانی خواهد شد.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • تأکید امیرعبداللهیان بر توسعه مناسبات با قاره آفریقا
  • آتش سوزی ۲ فروند لنج در بندر شهدای هفت تیر چابهار
  • بندر چابهار در آینده نزدیک یک بندر ریل پایه خواهد شد
  • آتش‌سوزی ۲ فروند لنج در بندر شهدای هفت تیر چابهار/ یک نفر فوت کرد
  • آتش‌ سوزی ۲ فروند لنج در چابهار؛ یک نفر فوت کرد
  • ایران به توسعه اقتصادی مبتنی بر منافع کشورهای منطقه اهتمام دارد
  • امیرعبداللهیان بر استمرار همکاری های دو کشور در عرصه های بین المللی تاکید کرد
  • توسعه روابط با کشورهای آفریقایی راهبرد اساسی ایران است
  • آغاز همکاری حمل ونقل بین المللی ایران و تاجیکستان از بندر چابهار کلید خورد
  • آغاز همکاری‌ های حمل‌ ونقل بین‌ المللی و ترانزیتی ایران و تاجیکستان از بندر چابهار