Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-04-29@07:46:24 GMT

کاهش نرخ بهره در ترکیه ادامه دارد

تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۱۹۲۲۹۲

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه در صریح‌ترین اظهارات خود همزمان با افزایش تورم قول داد که به جای افزایش نرخ بهره، به کاهش نرخ بهره ادامه دهد.

به گزارش ایسنا، اردوغان اعلام کرد که این دولت نرخ بهره را افزایش نخواهد داد و هیچ‌کس نباید این انتظار را از ما داشته باشد برعکس، به کاهش نرخ‌ها ادامه خواهیم داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اردوغان بار دیگر مخالفت خود را با افزایش هزینه‌های استقراضی تکرار کرد که به گفته وی تنها ثروتمندان را ثروتمندتر و فقرا را فقیرتر می‌کند.

رئیس‌جمهور ترکیه تعهد خود را برای تقویت تولید، صادرات و اشتغال با سیاست نرخ پایین دوچندان کرد. وی دوباره وعده مازاد حساب جاری را داد که در نهایت لیر ترکیه را ثابت می‌کند و تورم را کاهش می‌دهد.

نرخ تورم سالانه ترکیه با افزایش قیمت مواد غذایی و انرژی با سرعتی کمتر از حد انتظار در ماه مه افزایش یافت اما همچنان به بالاترین میزان در ۲۴ سال گذشته یعنی ۷۳.۵ درصد رسید.

اردوغان گفت: بخشی از مشکل تورم این است که برخی از شهروندان اصرار دارند پس‌انداز خود را به ارز خارجی نگه دارند و بخشی دیگر افزایش تولید به دلیل نهاده‌های وارداتی است.

وی از خانوارها خواست از وام‌های کم نرخ بهره‌مند شده و سرمایه‌گذاری کنند.

اردوغان خاطرنشان کرد: کسانی که از مثلث نرخ ارز، سود و تورم سود می‌برند، استراتژی رشد این کشور را از طریق سرمایه‌گذاری، اشتغال، تولید و مازاد حساب جاری درک نمی‌کنند. از لحاظ فنی مشکل واقعی هزینه زندگی، نه تورم است.

ترکیش نیوز گزارش کرد، رئیس‌جمهور ترکیه اغلب نرخ‌های بهره را «مادر همه زیان‌ها» می‌نامد. نرخ‌های بهره بالاتر، وام گرفتن برای خانوارها و مشاغل را سخت‌تر می‌کند.

شاخص قیمت مصرف‌کننده ترکیه از پاییز گذشته افزایش یافته است زیرا لیر پس از آغاز چرخه تسهیل ۵۰۰ واحدی  توسط بانک مرکزی در سپتامبر تضعیف شد.

با وجود کاهش مالیات بر کالاهای اساسی و یارانه‌های دولتی برای قبوض آب و برق برای کاهش بار بودجه خانوار، قیمت‌ها افزایش یافته است.

بانک مرکزی نرخ بهره معیار خود را در پنج جلسه در سال جاری در ۱۴ درصد ثابت نگه داشته و گفته است که کاهش تورم به دلیل سایر اقدامات، به اصطلاح اثر پایه و پایان مورد انتظار درگیری اوکراین آغاز خواهد شد.

منبع: تابناک

کلیدواژه: آبله میمونی متروپل آبادان مهدی صباغی محمود دعایی طبس صندوق امانات بانک کاهش نرخ بهره ترکیه آبله میمونی متروپل آبادان مهدی صباغی محمود دعایی طبس صندوق امانات بانک نرخ بهره

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۹۲۲۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ریزش ۱۰۰ دلاری طلای جهانی

قیمت جهانی طلا در روز جمعه (۲۶ آوریل) کاهش یافت و با توجه به تمرکز سرمایه‌گذاران به داده‌های کلیدی تورم ایالات‌متحده برای نشانه‌هایی در مسیر نرخ بهره فدرال رزرو، برای کاهش هفتگی تعیین شد.

به گزارش ایسنا، هر اونس طلا با ۰.۱ درصد کاهش به ۲۳۳۱ دلار و ۱۵ سنت رسید. قیمت‌ها تقریباً ۱۰۰ دلار آمریکا نسبت به بالاترین رکورد تاریخ ۲۴۳۱ دلار و ۲۹ سنت در ۱۲ آوریل کاهش یافته است که ناشی از آشفتگی ژئوپلیتیکی است. هر اونس طلای آمریکا بدون تغییر به ۲۳۴۳ دلار و ۵۰ سنت رسید. قیمت شمش در هفته ۲.۵ درصد کاهش یافته است.

اقتصاد ایالات‌متحده در سه ماهه اول با کمترین سرعت خود در نزدیک به دو سال اخیر رشد کرد اما افزایش تورم انتظارات فدرال رزرو را برای کاهش نرخ بهره قبل از سپتامبر تقویت کرد. اظهارات اخیر مقامات فدرال رزرو حاکی از آن است که بانک مرکزی عجله‌ای برای کاهش نرخ بهره ندارد. نرخ‌های بالاتر جذابیت نگهداری طلای بدون بازده را کاهش می‌دهد.

داده‌ها نشان داد که واردات خالص طلای چین از طریق هنگ‌کنگ در ماه مارس ۴۰ درصد نسبت به ماه قبل افزایش یافت. جی پی مورگان اظهار کرد که هدف اوج طلا ۲۶۰۰ دلار آمریکاست. شرکت نیومونت از برآوردهای وال‌استریت برای سود سه ماهه اول پیشی گرفت زیرا بزرگترین معدن طلای جهان از تولید قوی، قیمت‌های بالاتر و هزینه های عملیاتی پایین‌تر بهره‌مند شد.

طبق گزارش رویترز، بانک مرکزی ژاپن قرار است پیش‌بینی کند که تورم در سال‌های آینده نزدیک به هدف دو درصدی خود باقی خواهد ماند و آمادگی خود را برای افزایش نرخ‌ها از نزدیک به صفر نشان می‌دهد.

در بازار سایر فلزات ارزشمند، نقره با ۰.۱ درصد کاهش به ۲۷.۴۰ دلار در هر اونس رسید، پلاتین ۰.۶ درصد افزایش یافت و به ۹۱۹ دلار و ۹۰ سنت رسید، در حالی که پالادیوم با ۱.۱ درصد افزایش به ۹۸۴ دلار و ۷۳ سنت رسید.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • بانک مرکزی آرژانتین، نرخ بهره را کاهش داد
  • کاهش رشد نقدینگی به تنهایی موجب مهار تورم نخواهد شد
  • نزول رشد اقتصادی دور از انتظار اولین اقتصاد جهان
  • سفر اردوغان به آمریکا به تعویق افتاد
  • بانک مرکزی آرژانتین نرخ بهره را به ۶۰ درصد کاهش داد
  • سیاست بانک ترکیه تغییر نکرد
  • ریزش ۱۰۰ دلاری طلای جهانی
  • نرخ تورم در آمریکا همچنان بازهم افزایشی شد
  • اردوغان: حماس را نه گروه تروریستی بلکه گروه مقاومت می‌دانیم
  • کاهش غیر منتظره نرخ تورم در حوزه پولی یورو /انتظارات بازار و بانک مرکزی اروپا