Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@18:40:21 GMT

روسیه: قطعنامه شورای حکام احمقانه بود

تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۱۹۳۲۲۷

روسیه: قطعنامه شورای حکام احمقانه بود

به گزارش بامداد جمعه ایرنا، «میخائیل اولیانوف» در توئیتی نوشت: حالا متوجه شدید که چرا روسیه به قطعنامه احمقانه غرب در شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره ایران رای منفی داد؟ متأسفانه همتایان غربی ما نشان دادند که درک مناسبی از موقعیتی که در آن قرار داریم، ندارند.

سه کشور اروپایی عضو برجام و ایالات متحده آمریکا روز چهارشنبه بر اساس ادعاهای ساختگی رژیم صهیونیستی درباره فعالیت‌های اتمی ایران، پیش‌نویس قطعنامه‌ای را به شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارائه دادند که با ۳۰ رای موافق، دو رای مخالف روسیه و چین و سه رای ممتنع پاکستان، هند و لیبی تصویب شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جمهوری اسلامی ایران در واکنش به تصویب این قطعنامه، همکاری‌ها با این سازمان را که فراتر از پادمان بود و تنها بر مبنای حسن نیت صورت می‌گرفت، متوقف کرد.

سازمان انرژی اتمی کشورمان دیروز با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: جمهوری اسلامی ایران تاکنون همکاری‌های گسترده‌ای با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی داشته است که متأسفانه آژانس بدون اینکه در نظر داشته باشد که این همکاری‌ها ناشی از حُسن نیت ایران است نه تنها قدردان این همکاری‌ها نبوده بلکه به نوعی آن را وظیفه ایران نیز تلقی کرده است؛ به همین دلیل تصمیم گرفته شد از امروز فعالیت‌ دوربین‌های فراپادمانی دستگاه اندازه گیری بر خط سطح غنا OLEM‌ و فلومتر آژانس قطع شود که دستور آن به مسئولین مربوطه داده شده است.

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که به دلیل رویکرد غیرسازنده آژانس و تصویب قطعنامه ضد ایرانی گام‌های عملی متقابلی را اتخاذ کرده که نصب سانتریفیوژهای پیشرفته و غیرفعال سازی دوربین‌های فرا پادمانی از جمله آنها است.

سه کشور اروپایی عضو برجام ساعتی پیش با صدور بیانیه ای مشترک، بدون اشاره به بدعهدی خود در اجرای تعهدات برجامی، نسبت به اقدامات جبرانی ایران در پی تصویب قطعنامه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعتراض کرده و مدعی شدند که گام‌های ایران تلاش‌ها برای از سرگیری اجرای کامل برجام را دشوار می‌کند.

آن ها از ایران خواسته‌اند که اعمال پروتکل الحاقی و همه اقدامات نظارتی و راستی‌آزمایی مرتبط با برجام را از سر بگیرد، پیشرفت برنامه هسته‌ای خود را متوقف کند و فوراً توافق از سرگیری اجرای برجام را که به تعبیر آن‌ها روی میز است، اما در اصل فاقد تضامین مورد نظر ایران است، منعقد کند.

این درحالیست که جمهوری اسلامی ایران پیشتر هشدار داده بود که صدور قطعنامه در شورای حکام ادامه مذاکرات وین را سخت و پیچیده می‌کند. اولیانوف هم پیش از تصویب قطعنامه گفته بود: «متأسفانه برخی از اعضای شورای حکام حساسیت شرایط موجود را درک نمی‌کنند و برای ارائه قطعنامه نابهنگام ضد ایرانی فشار می‌آورند.» وی بر همین اساس تصریح کرد: مذاکرات وین به آنها یاد نداد که فشار بر تهران منجر به تشدید تنش می‌شود.

برچسب‌ها شورای حکام روسیه آژانس بین المللی انرژی اتمی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: شورای حکام روسیه آژانس بین المللی انرژی اتمی شورای حکام روسیه آژانس بین المللی انرژی اتمی آژانس بین المللی انرژی اتمی جمهوری اسلامی ایران شورای حکام همکاری ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۹۳۲۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روسیه در آستانه ساخت اولین نیروگاه هسته‌ای ازبکستان

به گزارش قدس آنلاین، رسانه‌های محلی ازبکستان نوشتند: شرکت دولتی «روس‌اتم» روسیه به عنوان پیمانکار ساخت اولین نیروگاه هسته ای در ازبکستان انتخاب شده است.

این پروژه نیروگاه هسته‌ای شامل ساخت دو واحد نیروگاهی مجهز به راکتورهای نوع VVER-۱۲۰۰ است. این نوع راکتور متعلق به نسل «۳+» بوده و بالاترین استانداردهای بین المللی ایمنی و کارایی را داراست.

انتظار می رود راه اندازی اولین واحد برق در سال ۲۰۳۰ انجام شود و راه اندازی واحد دوم برای سال ۲۰۳۳ برنامه ریزی شده است. هزینه اولیه این پروژه ۱۱ میلیارد دلار برآورد شده است.

نشریه استرانا روس اتم (Strana Rosatom) خاطرنشان می کند که ساخت نیروگاه هسته ای گام مهمی در توسعه زیرساخت های انرژی ازبکستان خواهد بود و منبع انرژی قابل اعتماد و سازگار با محیط زیست را برای این کشور فراهم می کند.

قرارداد همکاری بین ازبکستان و روسیه برای ساخت این ایستگاه در دسامبر ۲۰۱۷ امضا شد. پس از آن، شرکت توسعه انرژی هسته ای اوزاتم (Uzatom) در ازبکستان ایجاد شد.

شرکت دولتی انرژی اتمی روسیه «روس‌اتم» طی سال‌های اخیر به کشورهای آسیای مرکزی پیشنهاد ساخت نیروگاه‌های هسته ای با شرایط مطلوب را داده است؛ قزاقستان، ازبکستان و قرقیزستان چنین پیشنهادهایی را در مقاطع مختلف دریافت کرده اند و گام‌هایی را برای احداث این نیروگاه‌ها برداشته‌اند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سفر «گروسی» به ایران را تأیید کرد
  • «گروسی» به ایران می‌آید
  • «رافائل گروسی» به ایران سفر می کند
  • کمالوندی: گروسی هفته آینده به ایران سفر می‌کند
  • ارتقای توانمندی ایران در مدیریت رودخانه‌ها و سیلاب‌ها
  • وزیر نیرو:ارتقای توانمندی ایران در مدیریت رودخانه‌ها و سیلاب‌ها
  • روسیه در آستانه ساخت اولین نیروگاه هسته‌ای ازبکستان
  • وزارتخانه‌های نیرو، ارتباطات و سازمان انرژی اتمی پیشتاز صدور به موقع مجوز‌ها
  • ربات‌های تلگرامی آژانس جاسوسی اوکراین مسدود شد
  • گسترش همکاری‌های سازمان ثبت و سازمان انرژی هسته‌ای