Web Analytics Made Easy - Statcounter

گیلان علاوه تولید انواع محصولات کشاورزی و دامی، در حوزه کشت گیاهان دارویی حرف برای گفتن دارد؛ گل گاوزبان یکی از گیاهان دارویی تولیدی در گیلان است.

طبق گزارش‌های دریافتی از جهاد کشاورزی، گیلان رتبه نخست تولید گل گاوزبان را در کشور به خود اختصاص داده است.

مصرف گل گاوزبان برای تصفیه خون، آرامش اعصاب، درمان سرماخوردگی و بیماری‌های کلیه مفید است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این گزارش گفتگویی ویژه‌ای با ۲ تولید کننده نمونه گل گاوزبان گیلان و همچنین مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی گیلان صورت گرفته است.

تولیدکنندگان گل گاو زبان اینگونه دغدغه‌های کشت گل گاو زبان را بیان کردند.

برداشت گیاهان دارویی مکانیزه شود

علی علیزاده یکی از تولیدکنندگان نمونه گیلان که ساکن روستای نیلو از توابع بخش رحیم آباد رودسر است، گفت: حمایت از تولید کننده با توجه به تحریم‌های وارده بسیاری از مشکلات اقتصادی را مرتفع خواهد کرد.

مدیرعامل شرکت تعاونی تولیدکنندگان فندق و گل گاوزبان رودسر با بیان اینکه فعالیت تولید گل گاوزبان را از سال ۶۰ آغاز کردم، گفت: گل گاوزبان و فندق از تولیدات آبا و اجدایی این منطقه است، ۴۰ سالی است که به تولید این گیاه دارویی مشغول هستم.

او می گوید یک تولیدکننده گل گاوزبان بین یک هزار تا ۳ هزار مترمربع می‌تواند به فعالیت بپردازد و فعالیت بیش از این مساحت امکان ندارد.

این تولیدکننده نمونه گل گاوزبان می گوید اشکورات رودسر مرکز تولید گل گاوزبان شمرده می‌شود که ۹۰ درصد گل گاوزبان کشور در این منطقه تولید می‌شود.

به گفته مدیرعامل شرکت تعاونی تولید کنندگان فندق و گل گاوزبان رودسر صادرات این محصول ارزآوری بسیاری برای استان و کشور دارد چون تنها صادرکننده این گیاه دارویی در شهرستان رودسر است، تولیدات گل گاوزبان این منطقه علاوه بر گیلان در سراسر کشور نیز عرضه شده، همچنین با همکاری جهاد کشاورزی این گیاه دارویی به کشور‌های آسیایی شرقی نیز صادر می‌شود.

به گفته این تولیدکننده نمونه برداشت و خشک کردن این گیاه دارویی به خاطر شرایط آب و هوایی گیلان بسیار سخت و طاقت فرسا است، امسال به دلیل شرایط جوی در زمان برداشت ۳ خشک کن خریداری شد و محصولات این منطقه در مکانی مناسب و کاملا بهداشتی خشک و به بازار مصرف ارائه شد.

علیزاده می گوید: امیدواریم این موضوع مورد توجه مسئولان و محققان قرار بگیرد و به مانند دیگر محصولات کشاورزی برداشت گیاهان دارویی به صورت مکانیزه انجام شود.

به گفته مدیرعامل شرکت تعاونی تولیدکنندگان فندق و گل گاوزبان رودسر قرار دادن وام‌های کم بهره به تولیدکنندگان از جمله حمایت‌هایی است که مسئولان ذیربط می‌توانند داشته باشند، درخواست دیگر تولیدکنندگان این منطقه تعیین جایگاه تعاونی این شهرستان است که متأسفانه با پیگیری‌های صورت گرفته تاکنون موفق به دریافت مجوز نشدم. این شرکت تعاونی دارای ۴ هزار عضو و ۸ هزار بهره بردار فندق و گل گاوزبان است.

نداشتن دستگاه خشک کن از دغدغه‌های تولیدکنندگان

الیاس آقاجانزاده گفت:  از سال ۸۵ به تولید گل گاوزبان مشغول هستم، سالانه حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ کیلو از مزارع گل گاوزبان برداشت می‌کنم.

این تولیدکننده نمونه می گوید هر پیاز این گیاه دارویی ۳ تا ۴ سال عمر دارد و بهترین زمان کاشت پیاز گل گاوزبان مرداد و شهریور است و برداشت این گیاه دارویی از اواخر فروردین آغاز می‌شود.

وی می گوید نداشتن مکان مناسب و دستگاه خشک کن برای خشک کردن محصول، عدم مراجعه مسئولان مربوطه جهت بازدید، نداشتن تجهیزات مناسب در زمان برداشت و نبود امکانات مناسب بسته بندی از دیگر مشکلات تولیدکنندگان این گیاه دارویی است.

برداشت بیش از ۵ هزار تن گل گاوزبان در گیلان

منوچهر پارسافر با می گوید تولید گل گاوزبان یکی از محصولاتی است که کشاورزان گیلانی در کنار دیگر فعالیت‌های کشاورزی به کشت آن مشغول هستند که در گیلان ۹۲۳ هکتار مزرعه گل گاوزبان وجود دارد که در آن ۶ هزار و ۳۴۰ بهره بردار فعالیت می‌کنند.

به گفته مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی گیلان  پیش بینی می‌شود امسال ۵ هزار و ۳۰۰ تن گل گاوزبان به ارزش اقتصادی ۳ هزار و ۲۸۶ میلیارد ریال از مزارع گیلان برداشت شود.

پارسافر  می گوید این گیاه دارویی به استان‌ها و کشور‌های دیگر نیز صادر می‌شو که  برای نخستین بار از رودسر مستقیما به کشور‌های دیگر نیز صادر شد.

در سال ۹۸ و ۹۹ بالغ بر ۱۱ هزار کیلوگرم گل گاوزبان گیلان به ارزش اقتصادی ۲۳ میلیارد ریال به کشور‌های هدف از جمله ویتنام، چین و هند صادر شد.

به گفته مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی گیلان این استان رتبه نخست کشت گل گاوزبان را دارد و رودسر، تالش، املش، آستارا، رضوانشهر و رودبار از جمله شهرستان‌هایی هستند که در گیلان به کشت گل گاوزبان مشغولند.

شهرستان رودسر با ۴۸۴ هکتار بیشترین سهم تولید این گیاه دارویی را به خود اختصاص داده است.

باشگاه خبرنگاران جوان گیلان رشت

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: گل گاوزبان گیاهان دارویی اشکورات رودسر فندق و گل گاوزبان تولید گل گاوزبان گیاه دارویی گیاهان دارویی جهاد کشاورزی شرکت تعاونی کشت گل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۹۳۳۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازار داغ گیاهان دارویی در کرمانشاه+ تصویر

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی شهرداری کرمانشاه با اشاره به وجود بیش از ۲۰ نوع خوراک دارویی و بیش از ۸۰ نوع خوراک بومی در استان گفت: با در نظر گرفتن مشوق‌هایی برای رستوران‌هایی که از غذاهای بومی استفاده می‌کنند، درصدد تقویت ظرفیت‌های خوراک استان هستیم. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرمانشاه، ایمان درخشی در حاشیه تور گردشگری خبرنگاران برای آشنایی با شهر خلاق خوراک و گیاهان دارویی منطقه دالاهو کرمانشاه، با بیان اینکه منطقه دالاهو به عنوان یکی از مناطق هدف برای معرفی گیاهان دارویی معرفی می‌شود، گفت: در مجموع ظرفیت‌های ویژه استان کرمانشاه، چهار فصل بودن و تنوع‌های قومیتی و خلاقیت مردم در طبخ غذا سبب معرفی آن به عنوان شهر خلاق خوراک شده است.

وی با بیان اینکه ظرفیت خوراک کرمانشاه به انزوا رفته و مغفول مانده است، افزود: رویدادهایی به منظور معرفی ظرفیت‌های خوراک و غذا در کرمانشاه برنامه‌ریزی شده  و برنامه‌هایی نیز از جمله جشنواره آش زمستانی تاکنون برگزار شده است.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری کرمانشاه گفت: این ظرفیت‌‌ها در زمینه خوراک و غذا باید تقویت و به رستوران‌ها و چرخه اقتصادی منتقل شود و در این راستا مشوق‌هایی برای رستوران‌ها در نظر گرفته شده که از غذاهای بومی استفاده کنند.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از مردم دلیل و مفهوم شهر خلاق خوراک را نمی‌دانند، عنوان کرد: خبرنگاران به عنوان یک ظرفیتی در جامعه می‌توانند مبلغ شهر خلاق خوراک باشند و از طرفی همه ما باید سفیرانی در این راستا باشیم.

درخشی با بیان اینکه در استان کرمانشاه بیش از 20 نوع خوراک دارویی وجود دارد گفت: همچنین بیش از 80 نوع خوراک بومی در کرمانشاه وجود دارد که این 80 نوع در وعده‌های صبحانه، میان وعده و غذای اصلی قرار دارند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • میمند ۲ هزار هکتار گل محمدی زیرکشت دارد/وجود ۳۶۰ گونه گیاه دارویی
  • توسعه صادرات گیاهان دارویی با تکمیل زنجیره ارزش
  • بوی خوش گیاهان بهاری درسفره گروسی‌ها/۱۳۵ نوع گیاه خوراکی در بیجار
  • فارس رتبه اول کشور در کشت گیاهان دارویی
  • گیاهان خوراکی خودرو؛ گنجینه‌ای ارزشمند در چهارمحال و بخیاری
  • عملکرد فرمانداران و روسای اداره های جهاد کشاورزی فارس
  • بازار داغ گیاهان دارویی در کرمانشاه+ تصویر
  • تنوع کشت گیاهان دارویی رونق‌بخش اقتصاد در کردستان
  • یک سفر خبری خوشمزه!
  • به صدا درآمدن زنگ خطر انقراض ۵۰ گونه گیاه دارویی وخوراکی درآذربایجان غربی