Web Analytics Made Easy - Statcounter

‌به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام والمسلمین محمدتقی سبحانی در نشست علمی «امام رضا علیه‌السلام و گسترش ژرفای معارف اهل‌بیت علیهم‌السلام» که در سالن شهید امام موسی صدر دانشگاه ادیان و مذاهب برگزار شد، ضمن تبریک میلاد پر خیروبرکت امام علی بن موسی‌الرضا علیه‌السلام، اظهار داشت: «امیدواریم این ایام بستر و زمینه آشنایی و تعمیق فرهنگ و معارف اهل‌بیت علیهم‌السلام را برای همه ما به همراه داشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

»

رئیس انجمن کلام اسلامی حوزه، به نقش امام رضا علیه‌السلام در تبیین ژرفای معارف اهل‌بیت علیهم‌السلام اشاره کرد و اذعان داشت: «برای بررسی این موضوع نیازمند بررسی زمینه‌های مؤثر بر ژرفای معارف اهل‌بیت علیه‌السلام، در دوران ثامن‌الحجج علیه‌السلام هستیم.»

وی در ادامه با بیان این‌که دوران امام رضا علیه‌السلام به لحاظ بسترهای تاریخی و نتایج فکری و فرهنگی بسیار شبیه با دوران امام صادق علیه‌السلام است، اظهار داشت: «در دوران امام صادق و امام رضا علیهماالسلام جامعه اسلامی با گسست و آشفتگی سیاسی روبرو شد و زمینه اختلاف در بین جانشینان و طبقات اجتماعی تقویت شد. در این دوران التهاب جدی از شرق تا غرب جامعه اسلامی را فراگرفته بود و امام علیه‌السلام در این دوران فرصت یافتند تا فعالیت‌های گسترده‌تری را در نشر معارف الهی رقم بزنند.»

مدیر مرکز تخصصی امام شناسی، با اشاره به این‌که امامان پس از امام صادق علیه‌السلام در تبیین فقه و معارف امتداد کلمات حضرت را در پیش گرفتند، اظهار داشت: «از اهل‌بیت پس از امام صادق علیه‌السلام، تحقیقاً هیچ عنوان جدیدی از معارف مشاهده نمی‌شود که در بیانات امام صادق علیه‌السلام وجود نداشته باشد.»

حجت الاسلام والمسلمین سبحانی، افزود: «امام رضا علیه‌السلام در حوزه بسط معارف، رسالت‌های اختصاصی را به انجام رساند؛ به‌گونه‌ای که کار ویژه حضور امام رضا علیه‌السلام در تاریخ امامت، در خصوص معارف معنوی و اعتقادی از ویژگی‌های خاصی برخوردار است.»

وی در تبیین محورهای مهم بسط معارف از منظر امام رضا علیه‌السلام، بسط جغرافیای، انسانی و دامن‌گستری معارف را ازجمله محورهای مهم کار ویژه امام رضا علیه‌السلام در بسط معارف توصیف کرد و ابراز داشت: «اگر معارف امام صادق و امام موسی بن جعفر علیهماالسلام در دایره شیعیان بسط پیدا کرد؛ امام رضا علیه‌السلام این موضوع را به سایر فرقه‌ها، گروه‌ها و سایر ادیان و مذاهب بسط دادند.»

مدیر پژوهشکده امامت، بابیان این‌که پیامد دامن‌گستری معارف رضوی در دوره‌های بعدی به‌ویژه در پایان غیبت صغرا کاملاً خود را نشان داد و تشیع از اندیشه فرقه‌ای به گفتمان جهانی تبدیل شد، خاطرنشان کرد: «بر اساس روایتی در رابطه با عنوان رضا برای ثامن‌الائمه علیه‌السلام؛ مردم اعم از مخالفان و موافقان، به امامت و جایگاه و مقام حضرت رضا علیه‌السلام رضایت داشتند.»

رئیس انجمن کلام اسلامی حوزه‌های علمیه، افزود: «امام رضا علیه‌السلام تلاش کردند تا از شرایط پیش‌آمده چون؛ موقعیت سیاسی، جایگاه والای امامت و از طرفی گسترش دانش و علوم میان مخاطبان، بیشترین استفاده را در نشر معارف داشته باشند.»

حجت الاسلام والمسلمین سبحانی، به نقش هارون و تعاملات سیاسی بنی‌عباس با امپراتوری بیزانس و قدرت‌های شرقی را در پایگاه بخشی به مذاهب اسلامی بسیار مؤثر دانست و یادآور شد: «نمایندگان پیروان مناظرات علمی رسمی داشته، در این فرایند امام رضا علیه‌السلام در تخاطب شکل‌گرفته، لایه جدیدی را در عرصه نشر معارف الهی گشودند.»

ابهام‌زدایی از معارف جعفری و معارف اهل‌بیت (ع) در دوران امام رضا (ع)

وی ضمن تأکید بر این‌که تبیین توصیفی دوران امام صادق علیه‌السلام، در دوره امام رضا علیه‌السلام بسط معنوی و معرفتی پیدا کرد، به محورهای شش‌گانه رفتار و فرمایشات امام رضا علیه‌السلام اشاره کرد و اذعان داشت: «ابهام‌زدایی از معارف جعفری و معارف اهل‌بیت علیهم‌السلام و نیز اصلاح مطالب بیانی از ائمه اطهار علیهم السلام ازجمله رفتارهای امام رضا علیه‌السلام بود که در دوران حضور در مدینه جلوه والایی داشت.»

مدیر پژوهشکده امامت، خاطرنشان کرد: «بسیاری از بزرگان در طول حیات ایشان به حضرت مراجعه می‌کردند تا ابهامات و مفاهیم متشابه و برداشت‌های مخلوط از درست و غلط را از امام علیه‌السلام جویا شوند. در این دوران قاموس کلمات و مفاهیم روایات از امام رضا علیه‌السلام اصطیاد می‌شود.»

وی سازمان‌دهی ابهام‌زدایی از میراث قرآنی، سنت نبوی و معارف جعفری در دوران امام رضا علیه‌السلام را مورد توجه قرارداد و اظهار داشت: «میراث نادرست، همراه با تفاسیر غلط در داخل روایات اهل‌بیت علیهم‌السلام ورود کرده، برداشت‌های صحابه به‌شدت در میان اهل سنت توسعه پیداکرده بود، این موضوع مجموعه‌ای از میراث درست و نادرست را در میان روایات اهل سنت و شیعه شکل می‌داد که امام رضا علیه‌السلام تصفیه روایات را در پیش گرفتند و شیعه و سنی برای اخذ دیدگاه، روایات پیشین را به امام علیه‌السلام عرضه می‌کردند.»

حجت الاسلام والمسلمین سبحانی، محور سوم در ژرف سازی معارف اهل‌بیت علیهم‌السلام را شرح و بسط‌های روایات امام رضا علیه‌السلام توصیف کرد و اذعان داشت: «در دوران امام رضا علیه‌السلام بیان روایات از سطح ایجاز گویی به خط شرح و بسط معارف تبدیل می‌گردد.»

وی در ادامه به فرازهایی از خطبه امیرالمومنین علی علیه‌السلام اشاره کرد و اذعان داشت: «امام رضا علیه‌السلام در خطبه توحیدی و قبل از اعلان ولایت‌عهدی در روایت پنجاه و یکم، می‌فرمایند؛ «لِشَهَادَةِ الْعُقُولِ أَنَّ کُلَّ صِفَةٍ وَ مَوْصُوفٍ مَخْلُوقٌ وَ شَهَادَةِ کُلِّ مَخْلُوقٍ أَنَّ لَهُ خَالِقاً لَیْسَ بِصِفَةٍ وَ لَا مَوْصُوفٍ وَ شَهَادَةِ کُلِّ صِفَةٍ وَ مَوْصُوفٍ بِالاقْتِرَانِ وَ شَهَادَةِ الِاقْتِرَانِ بِالْحَدَثِ وَ شَهَادَةِ الْحَدَثِ بِالامْتِنَاعِ مِنَ الْأَزَلِ الْمُمْتَنِعِ مِنَ الْحَدَثِ» که به‌نوعی این بیان تفسیر تعابیر ایجازی امیر المومنین علی علیه‌السلام در خطبه اول نهج البلاغه است.»

رئیس انجمن کلام اسلامی حوزه‌های علمیه، در بخش دیگری از سخنان خود به نمونه‌هایی از روایات اسلامی و خط شرح و بسط امام رضا علیه‌السلام نسبت به این روایات اشاره کرد و یادآور شد: «اگر بیان امام رضا علیه‌السلام نبود، روایات اهل‌بیت علیهم‌السلام را نمی‌توانستیم به‌درستی فهم نماییم.»

وی محور چهارم در ژرف سازی معارف را مدلل سازی عقاید و معارف امامیه دانست و ضمن اشاره به نمونه‌های از سیره روایی ثامن‌الائمه علیه‌السلام در این رابطه، اذعان داشت: «امام رضا علیه‌السلام در بیان روایت، ادله مطالب ارائه‌شده توسط ائمه پیشین را مطرح می‌سازند.»

حجت الاسلام والمسلمین سبحانی، تصریح کرد: «در دوران امام رضا علیه‌السلام ادبیات معارفی اهل‌بیت علیهم‌السلام به ادبیات استدلالی سوق پیداکرده، مبناسازی‌های عقلی و بنیاد سازی قرآنی با توجه به سنت مشترک، امتداد معارف وحیانی قرار می‌گیرد.»

وی قاعده سازی را از دیگر محورهای ژرف سازی معارف در دوران ثامن‌الائمه علیه‌السلام برشمرد و یادآور شد: «در روایات امام رضا علیه‌السلام ادبیات معرفتی ائمه پیشین به‌صورت عامدانه و با تصریح، به مجموعه قوانین تبدیل می‌شود که می‌توان به نمونه‌های متعددی اشاره کرد.»

مدیر پژوهشکده امامت، با تأکید بر این‌که امام رضا علیه‌السلام به معارف بلند اهل‌بیت علیهم‌السلام ژرف و عمق و دقت می‌بخشند، اظهار داشت: «در مناظرات امام رضا علیه‌السلام صورت‌بندی‌های علمی شکل‌گرفته، تعابیر والایی از بیانات روایات ذکر می‌گردد.»

حجت الاسلام والمسلمین سبحانی، در بخش پایانی سخنان خود به مصادیقی از روایاتی امام رضا علیه‌السلام در رابطه با عمق‌بخشی به روایات پیشین اشاره کرد و اذعان داشت: «در دوران امام رضا علیه‌السلام لایه عمیق‌تری از معارف تبیین می‌گردد و سطح بیان امام علیه‌السلام به دلیل شرایط مخاطب و زمینه‌های تکاملی جامعه، ژرف و دقت بیشتری می‌یابد.»

کد خبر 5510583 فاطمه علی آبادی

منبع: مهر

کلیدواژه: الحدث بیزانس نهج البلاغه شیعه امام رضا ع نشست علمی امام رضا ع قرآن کریم قرآن فعالیت های قرآنی دهه کرامت سازمان تبلیغات اسلامی فراکسیون مهدویت معرفی کتاب مقام معظم رهبری فیلم عنکبوت مقدس انقلاب زنان آیت الله خامنه ای حجت الاسلام والمسلمین سبحانی دوران امام رضا علیه السلام معارف اهل بیت علیهم السلام امام رضا علیه السلام امام صادق علیه السلام دوران امام رضا ع معارف اهل بیت علیه امام علیه السلام معارف اهل بیت ع بسط معارف امام علی ش ه اد ة

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۹۳۶۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راهکار اصلاح رابطه با خدا چیست؟

امیرالمؤمنین علیه‌السلام در روایتی فرمود «مَنْ أَصْلَحَ مَا بَیْنَهُ وَ بَیْنَ اللَّهِ، أَصْلَحَ اللَّهُ مَا بَیْنَهُ وَ بَیْنَ النَّاسِ؛ وَ مَنْ أَصْلَحَ أَمْرَ آخِرَتِهِ، أَصْلَحَ اللَّهُ لَهُ أَمْرَ دُنْیَاهُ؛ وَ مَنْ کَانَ لَهُ مِنْ نَفْسِهِ وَاعِظٌ، کَانَ عَلَیْهِ مِنَ اللَّهِ حَافِظٌ.»؛ یعنی «هرکه آنچه را میان او و خداست اصلاح کند، خداوند آنچه را بین او و مردم است اصلاح کند و هر کس کار آخرتش را به اصلاح آورد، خداوند کار دنیایش را اصلاح کند و آن را که از خود بر خود واعظ است، از خدا بر او نگهبان است.»

ارتباط اصلاح ارتباط با خدا با اصلاح رابطه با مردم از آن جهت است که اصلاح رابطه با خدا مسلتزم صدق و امانت و راستى است. کسى که صدق و امانت و راستى پیشه کند، به یقین مردم به او علاقه‌مند مى‌شوند و امین مردم خواهد بود و به او اعتماد مى‌کنند و مشکلى با او نخواهند داشت. اصلاح امر آخرت وابسته به تقوا و پرهیزگارى است و به یقین انسان‌هاى با تقوا در زندگى مادى خود نیز موفق خواهند بود، زیرا راه خلاف در پیش نمى‌گیرند؛ به کسى ظلم و ستم نمى‌کنند، همه با او مهربان هستند و او نیز با همه مهربان.

این سخن را با حدیثى از امام باقر (علیه السلام) که مرحوم کلینى در اصول کافى آورده پایان مى دهیم. مطابق این حدیث امام باقرعلیه‌السلام فرمود: خداوند عزّوجلّ چنین فرموده است: «وَ عِزَّتِی وَ جَلاَلِی وَ عَظَمَتِی وَ عُلُوِّی وَارْتِفَاعِ مَکَانِی لاَ یُؤْثِرُ عَبْدٌ هَوَایَ عَلَى هَوَى نَفْسِهِ إِلاَّ کَفَفْتُ عَلَیْهِ ضَیْعَتَهُ وَ ضَمَّنْتُ السَّمَاوَاتِ وَ الاَْرْضَ رِزْقَهُ وَکُنْتُ لَهُ مِنْ وَرَاءِ تِجَارَةِ کُلِّ تَاجِر؛ به عزت و جلال و عظمت و نورانیت و علو مقامم سوگند یاد مى‌کنم که هیچ بنده مؤمنى خواسته مرا بر خواسته خود در چیزى از امور دنیا مقدم نمى‌شمرد مگر این که من بى‌نیازى او را در دل او و همّت او را در آخرتش و آسمان‌ها و زمین را ضامن روزى او قرار مى‌دهم و براى او از تجارت هر تاجرى بهتر خواهم بود» (کافى، ج ۲، ص ۱۳۷، ح ۱)

منبع: تسنیم

باشگاه خبرنگاران جوان وب‌گردی وبگردی

دیگر خبرها

  • جشن بزرگ «خدا قوت کارگر» در ورزشگاه امام رضا علیه السلام برگزار می‌شود
  • برگزاری همایش بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی امام خامنه‌ای
  • سلامتی و طولانی عمر در حکومت امام زمان(عج)
  • حضرت نجمه خاتون علیهاالسلام، مصداقی برای آیه شریفه تطهیر است
  • اجتماع بزرگ صادقیون با میزبانی از شهید گمنام برگزار می‌شود
  • راهکار اصلاح رابطه با خدا چیست؟
  • چرا زیارت حضرت عبدالعظیم حسنی برابر با زیارت امام حسین (ع) است؟
  • حضرت فاطمه زهرا (س) و مادران شهدا الگوی دختران جامعه است
  • ترمیم حرم‌ مطهر ائمه تعظیم شعائر اسلامی است
  • دلیل عظمت شاه عبدالعظیم حسنی (ع) چه بود؟