Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها - جدا از تورم و گرانی اقلامی که در جامعه باعث افزایش نرخ اجاره بها شده است، برخی سایت‌های اعلام قیمت مسکن دو چندان به این مهم دامن زده و باعث ایجاد حباب قیمتی در بحث اجاره مسکن شده اند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سنندج، تورم و گرانی این روزها به نحوی شده که تعداد زیادی از افراد جامعه ملزومات اولیه زندگی از جمله مسکن برایشان به سختی تامین می‌شود و یا حتی به رویا تبدیل شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مبحثی که می‌خواهیم به آن بپردازیم اجاره مسکن است که در استان کردستان و به تبع شهر سنندج به عنوان مرکز استان، دیگر امان مردم را بریده است. اجاره بهای مسکن و قیمت مسکن به قدری هم سو و یا بیشتر از تورم موجود در اقتصاد افسار گسیخته است که دیگر خرید خانه برای عده‌ی زیادی از مردم به رویا تبدیل شده است.

کاملًا مشخص است که با این هزینه اجاره بها و قیمت مسکن آمار ازدواج نیز به تبع پایین خواهد آمد و این افزایش قیمت اجاره بها خود عاملی برای افزایش سن ازدواج و پیری جمعیت خواهد بود.

در سال‌های گذشته چندین بار طرح‌هایی برای کنترل اجاره بها مطرح شد که همگی در همان مرحله نظریه ابقا شد و هیچ وقت آنچنان که باید به مرحله عملی نرسید. در تازه ترین طرح ارائه شده طرحی دو فوریتی به مجلس در راستای کنترل اجاره مسکن و اجاره حرفه‌ ارائه شده است که هنوز نتایج آن مشخص نیست.

در باره چگونگی اجاره بها مسکن به یکی از مشاوران املاک سطح شهر سنندج رفتیم تا از کم و کاست و چگونگی اجاره مسکن در سنندج بیشتر آشنا شویم.

جمشید علی‌نیا، به عنوان مشاور املاک در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در سنندج دلیل عمده افزایش اجاره بها مسکن را تورم موجود در بازار دانست و گفت: زمانی که همه اجناس اعم از خوراکی و پوشاک و خودرو و طلا و ... با این شیب افزایش قیمت داشته باشد، به تبع قیمت اجاره مسکن نیز افزایش خواهد یافت.

وی افزود: جدا از بحث تورم موجود در بازار عدم حضور قاطع دستگاه‌های نظارتی یکی دیگر از عمده عوامل افزایش سرسام‌آور قیمت مسکن در بازار است.

این مشاور املاک سنندجی خاطرنشان کرد: متأسفانه خود مردم نیز کمتر هوای همدیگر را دارند و هرکس با میل و اراده خود بدون وجود یک چارچوب و قانون و با هر قیمتی نسبت به اجاره دادن منزل خود اقدام می‌کند و شهروندی هم که نیازمند خانه اجاره‌ای است مجبور به قبول خواسته موجر است.

وی ادامه داد: جدا از این بحث‌ها به نظر بنده سایت های خرید و فروش عامل اصلی بی‌ ثباتی در بازار مسکن و اجاره بها شده است به نحوی که هرکسی در این سایت‌ها هرگونه که می‌خواهد نسبت به اجاره منزل خود قیمت‌گذاری کرده و هیچ دستگاهی قادر به کنترل قیمت ها در این سایت نیست.

در این میان یکی از شهروندان سنندجی که برای اجاره مسکن به این مشاور املاک مراجعه کرده بود، در  گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم از قیمت‌های سرسام‌آور اجاره بها در شهر سنندج گفت و اینگونه قیمت‌گذاری را فارغ از شرع و انصاف دانست.

وی بیان کرد: آنچه که مشخص و مسلم است این است که اقتصاد کشور و به تبع مردم شرایط مناسبی ندارد و متأسفانه هیچ‌کس هم به فکر مردم نیست ولو اینکه مردم خود باید انصاف را ملاک کار خود قرار دهند و نسبت به کاهش اجاره‌ها اقدام کنند.

این شهروند سنندجی نیز فضای مجازی را از عوامل اصلی و مخرب در ایجاد حباب در بازار اجاره مسکن دانست و تصریح کرد: واقعاً نیاز است تا ساز و کاری ایجاد شود که این سایت‌های خرید و فروش غیر فعال شود چراکه این سایت‌ها باعث ایجاد حباب در بازار شده و کسی نیز برای کنترل آن اقدامی انجام نمی‌دهد.

در پایان جمشید علی‌نیا به عنوان مشاور املاک در پاسخ به این اظهارات مطرح شده اظهار داشت: جالب این است که بازار خرید و فروش مسکن در حال حاضر در رکود قرار دارد اما بازار اجاره بها و خانه استیجاری به طرز عجیب و غریبی گرم و رو به افزایش است و مشخص نیست که این بازار از چه چیز تبعیت می‌کند که این گونه هر روز افزایش قیمت را تجربه می‌کند لذا لازم است تا مسئولان و نماینده‌های مردم برای این وضعیت بازار اجاره بها مسکن فکری اساسی بیاندیشند و مشخص کنند که هر خانه‌ای بسته به شرایط مکان و متراژ تا چه اندازه برای اجاره مناسب است.

وریا احسن، رئیس اتحادیه مشاورین املاک سنندج نیز در این‌باره در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: اگر امروز شاهد چند برابر شدن قیمت اجاره بها هستیم همگی تابعی از شرایط اقتصادی و افزایش قیمتی است که در جامعه اتفاق افتاده است و با افزایش قیمت همه اقلام طبیعتاً قیمت اجاره مسکن نیز افزایش خواهد داشت.

وی افزود: دولت و دستگاه‌های نظارتی واقعاً باید به طور جد به بحث افزیش نرخ اجاره بها باید ورود کنند و سازوکاری را برای قیمت‌گذاری ملک مشخص با مکان معلوم راه‌اندازی کنند تا دیگر صاحبان املاک نتوانند  نرخ‌های غیر واقعی را به وجود بیاورند.

احسن در ادامه خاطرنشان کرد: در حال حاضر متاسفانه قیمت اجاره بها در شهر سنندج به حدی غیر واقعی و بالا است که قیمت اجاره در حاشیه شهر دیگر به مکانی برای قشر متوسط جامعه تبدیل شده و خانواده‌هایی که قبلاً در حاشیه شهر سنندج زندگی می‌کردند مجبور به مهاجرت به روستاهای اطراف شده‌اند.

وی بیان کرد: از سویی دیگر هزینه ساخت و نگهداری مسکن به قدری بالا رفته است که صاحبان املاک ناچاراً مجبور به افزایش قیمت اجاره بها هستند اما این دلیلی بر افزایش قیمت تا به این حد نیست!

رئیس اتحادیه مشاوران املاک سنندج در ادامه با اشاره به اینکه مشاوران املاک سطح شهر دیگر کارکرد گذشته خود را از دست داده‌اند و کمتر کسی به آنها مراجعه می‌کند عنوان کرد: با به وجود آمدن سایت دیوار و عدم نظارت بر آن دیگر کسی برای معاملات خود و اجاره مسکن به بنگاه‌ها مراجعه نمی‌کند و با آگهی کردن ملک خود با قیمت دلخواهی که می‌خواهد نسبت به اجاره خانه اقدام کرده و باعث به وجود آمدن چنین قیمت‌های نامتعارف می‌شود لذا به نظر بنده بهترین کار حذف کامل برنامه دیوار است.

گزارش|قیمت مسکن و اجاره‌بها در کردستان سر به فلک کشید / کام دلالان در ‌سنندج شیرین ‌شده استپای حرف مردم کردستان|«هیچ» نظارتی بر قیمت‌های بی‌ضابطه مسکن وجود ندارد/ اجاره‌های دل‌بخواهی در مناطق مختلف سنندجمستأجران کردستانی در تنگنای چارچوب اجاره بهاء/نرخ‌ها میلیونی شدگزارش| روزگار سخت مستأجران در کردستان / مردم برای تأمین اجاره‌بها ‌در تنگنا قرار گرفته‌اندگزارش| قیمت رهن و اجاره مسکن در کردستان بال درآورد/ بی‌نظارتی دولت دادِ زوج‌های جوان را درآورد

به گزارش تسنیم؛ بررسی‌های میدانی و گفت‌وگوهای خبرنگار تسنیم با چند نفر دیگر از مستأجران حاکی از آن است که صاحب‌خانه‌ها به طور سرسام آوری کرایه‌ها را افزایش داده و هیچ نظارتی بر این حوزه نیست و آنان خواستار جلوگیری از افزایش اجاره بها بودند.

انتهیا پیام/487/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: قیمت اجاره بها خبرنگار تسنیم مشاور املاک افزایش قیمت اجاره مسکن شهر سنندج قیمت مسکن قیمت ها سایت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۹۳۸۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حفاران غیرمجاز در شهرستان سنندج دستگیر شدند

به گزارش خبرنگار مهر، سرهنگ محمدرضا زارعی پیش از ظهر چهارشنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: برابر گزارش واصله به اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان سنندج مبنی بر حفاری غیرمجاز در زمین‌های زراعی یکی از روستاهای اطراف شهرستان، بررسی‌ها و تحقیقات در دستور کار قرار گرفت.

فرمانده یگان‌حفاظت اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان اظهار کرد: با همراهی یگان حفاظت شهرستان و کارشناس باستان‌شناسی و همکاری پاسگاه انتظامی بخش سیروان دو نفر در محدوده حفاری غیرمجاز با هویت بومی شناسایی و به مراجع قضائی معرفی شدند.

وی با بیان اینکه از متهمان یک دستگاه موتور برق و سه عدد میله فلزی کشف و ضبط شد، افزود: متهمان اقدام به حفر یک چاله به عرض ۱.۵ متر و عمق ۵ متر به قصد کشف اشیای تاریخی کرده بودند.

سرهنگ زارعی عنوان کرد: پرونده قضائی عوامل دستگیر شده تشکیل و این موضوع از طریق مراجع قانونی در حال پیگیری است.

فرمانده یگان‌حفاظت اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان یادآور شد: شهروندان در صورت اطلاع از فعالیت‌های غیرمجاز افراد سودجو و سوداگران آثار تاریخی، مراتب را در اسرع وقت به اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان فرماندهی یگان حفاظت شماره تلفن ۰۸۷۳۳۱۷۸۸۵۵ گزارش و ما را در حفاظت از این سرمایه ملی یاری نمایند.

کد خبر 6087468

دیگر خبرها

  • مصوبات ساماندهی اجاره‌بها/ تعیین محدوده افزایش
  • جزئیات مصوبه ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بهای مسکونی
  • نگاهی به طرح کنترل اجاره بهای املاک مسکونی
  • همایش روز «آزادسازی سنندج» برگزار می‌شود
  • صدور اخطار برای املاکی های بدون پروانه
  • تکمیل سامانه ملی اسکان و تعیین سقف افزایش اجاره‌بها براساس مصوبه مجلس
  • مستاجران ؛بازنده بازی قیمت‌سازی
  • رهاشدگی قیمت ها در بازار اجاره بها و رهن مسکن
  • حفاران غیرمجاز در شهرستان سنندج دستگیر شدند
  • واکنش بازار به تغییر مقررات انتشار آگهی مسکن