Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، اکبر محمدی، مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی امروز در نشست خبری اظهارداشت: یکی از حوزه‌هایی که مورد حمایت سازمان جهاد کشاورزی قرار دارد موضوع اجرای سیستم‌های آبیاری نوین است.

وی تصریح کرد: از ابتدای امسال در ۶۱۱ هکتار از اراضی کشاورزی استان سیستم آبیاری نوین اجرا شده که از این حیث خراسان‌جنوبی مقام دوم کشور را دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی ادامه داد: همچنین اجرای این سیستم‌های در حال حاضر در ۱۱ هزار و ۸۹۵ هکتار از اراضی کشاورزی استان در دست اقدام بوده که استان از این نظر رتبه نخست کشور را دارد.

محمدی یادآور شد: هر روستایی که تقاضای اجرای سیستم آبیاری تحت فشار و کم فشار را برای اراضی کشاورزی روستا از طریق منبع آبی آن داشته باشد سازمان جهاد کشاورزی آماده همکاری با این روستائیان بوده به طوری که ۸۵ درصد هزینه‌های مربوط به اجرای این سیستم را سازمان متقبل و ۱۵ درصد را خود مردم روستا هزینه کنند.

وی خاطرنشان کرد: سالانه به ازای اجرای هر هکتار آبیاری تحت فشار ۴ هزار و ۴۰۰ مترمکعب آب و آبیاری کم فشار یک‌هزار و ۵۰۰ مترمعکب آب صرفه‌جویی می‌شود.

جذب ۱۰۰۰ تن برنج تنظیم بازار در استان

احمد بی‌کس، مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی نیز در ادامه این جلسه اظهارداشت: در حال حاضر ۵۰۰ تن برنج تایلندی، ۴۸۱ تن برنج هندی و ۳۵ تن برنج پاکستانی تنظیم بازار و در مجموع حدود یک‌هزار تن برنج در حال جذب برای استان است.

وی با اشاره به اینکه در مورد عرضه روغن در سطح استان مشکلی نداریم، افزود: همچنین شکر تنظیم بازار برای خانوار به میزان  ۹۸۶ تن و برای صنوف و صنعت به میزان ۴۰۰ تن برای استان جذب شده و عاملان فروش آن در حال خرید آن هستند.

مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی خاطرنشان کرد: همچنین در بحث گوشت گوساله منجمد نیز ۴۴ تن در حال جذب برای استان است.

کمبود منابع آبی مهم‌ترین چالش پیش‌روی گلخانه‌داران استان

مهدی سورگی، مدیر شرکت شهرک‌های کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی نیز در ادامه اظهارداشت: در حال حاضر ۸۰  هکتار گلخانه در استان فعال بوده که میزان تولید آنها ۱۴ هزار و ۳۶۵ تن انواع محصولات کشاورزی گلخانه‌ای است.

وی افزود: در سال گذشته ۶.۵ هکتار به مجموع اراضی گلخانه‌ای استان اضافه شده و ۵.۵ هکتار از گلخانه‌ها تجهیز شده است.

مدیر شرکت شهرک‌های کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه منابع آبی موجود کفایت لازم را برای راه‌اندازی گلخانه‌های بیشتر در استان را نمی‌کند، یادآور شد: متقاضیان راه اندازی گلخانه در استان به میزان ۲۳ هکتار سال گذشته برای دریافت تسهیلات به مبلغ بالغ بر ۲۵۰ میلیارد تومان به بانک عامل معرفی شده‌اند که در سال‌های آینده شاهد افزایش تعداد گلخانه‌ها در استان خواهیم بود.

سورگی با اشاره به اینکه بیشترین حمایت در حوزه گلخانه‌ها در بخش تولید گیاهان دارویی می‌شود، خاطرنشان کرد: از سه منبع اعتباری این بخش مورد حمایت قرار می‌گیرد.

انتهای پیام/۶۹۰۲۷

منبع: فارس

کلیدواژه: خراسان جنوبی آبیاری نوین جهاد کشاورزی رتبه نخست در دست اقدام سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی تن برنج

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۹۴۱۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای آبیاری ۲۲۰۰ هکتاراز اراضی پایاب سد سهند

فرید قشلاقی در بازدید ازاجرای عملیات لوله گذاری در روستای قوبوز در مورد جزئیات این طرح،گفت: بر اساس این طرح مشارکتی، اراضی، محل انتقال آب، ایستگاه پمپاژ و خط انتقال آب به داخل مزرعه همگی مشخص بوده و در قالب یک بسته از سوی سرمایه گذار عملیاتی خواهد شد.

وی افزود: برداشت آب از سد سهند از پایین دست سد خواهد بود و این ۲۲۰۰ هکتار جزء فاز پنج سد سهند است.

وی همچنین نصب کنتور حجمی آب در اراضی را یادآوری و بر تشکیل تعاونی آب‌بران را مورد تاکید قرار داد و گفت: کشاورزان باید الگوی کشت را رعایت کنند در غیر این صورت با مشاهده محصول غیر الکوی کشت در مزارع برخورد خواهد شد

فرماندار هشترود به اهمیت اجرای پایاب سد سهند اشاره کرد و افزود: بهره برداری از فاز‌های این طرح به افزایش محصولات کشاورزی و رونق کشاورزی و اقتصادی منطقه منجر می‌شود

سد سهند دارای پنج فاز و در مجموع هفت هزار و ۵۰۰ هکتار اراضی است که فقط در فاز یک آن به میزان ۲ هزار و ۳۰۰ هکتار کار شده است

باشگاه خبرنگاران جوان آذربایجان شرقی تبریز

دیگر خبرها

  • رزهای تولیدی خراسان جنوبی ۳۷.۵ میلیارد تومان ارزآوری داشت
  • برداشت سه تن زعفران از مزارع لرستان
  • آبیاری نوین ؛ گامی به سوی جهش تولید
  • تولید یک میلیون و ۵۰۰ هزار شاخه گل رز در خراسان جنوبی
  • از برداشت موز گلخانه‌ای تا گرده افشانی نخیلات در فارس
  • اجرای آبیاری ۲۲۰۰ هکتاراز اراضی پایاب سد سهند
  • ۵۰ طرح آبیاری در اراضی کشاورزی قزوین اجرایی شد
  • پیش بینی برداشت بیش از ۷۰۰ تن گل محمدی در خراسان جنوبی
  • تجهیز یک هزار و ۲۴۴ هکتار از اراضی قزوین به سامانه نوین آبیاری
  • جهاد کشاورزی نیشابور رتبه نخست ارزیابی عملکرد در خراسان رضوی