Web Analytics Made Easy - Statcounter

مهرداد حقیقی، متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری، در خصوص «تاریخچه شناسایی بیماری تب کریمه کنگو»، عنوان کرد: تب کریمه کنگو نخستین بار در سال ۱۹۴۴ در منطقه کریمه اوکراین و سپس در سال ۱۹۵۶ در منطقه کنگو مشاهده شد و وقتی متوجه شدند که هر دو بیماری، یک منشا دارند و به وسیله کنه منتقل می‌شود، نام تب کریمه کنگو را برای آن در نظر گرفتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش فارس، عضو هیأت‌ علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: این بیماری برای اولین بار در سال ۱۳۷۸ به طور رسمی و قطعی در کشور ما تایید و شناسایی شد.

وی با اشاره به اینکه تب کریمه کنگو از دام آلوده به انسان منتقل و از انسانی به انسان دیگر قابل سرایت است، بیان کرد: این ویروس اگر در بدن دام باشد و آن دام ذبح شود، پس از ۲۴ ساعت بر اثر اسید داخل بدن دام از بین می‌رود. به همین علت است که در کشتارگاه‌های صنعتی، لاشه را پس از ذبح دستکم ۲۴ ساعت نگه می‌دارند.

بلافاصله پس از ذبح گوشت نخورید

به گفته عضو هیأت‌ علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، متاسفانه در برخی مناطق بلافاصله پس از این که دام ذبح می‌شود مورد استفاده قرار می‌گیرد که این روش احتمال انتقال بیماری را بالا می‌برد.

وی افزود: در کشتارگاه‌های صنعتی و مجاز، نظارت‌های بهداشتی وجود دارد و کارکنان برای قطعه قطعه کردن گوشت از دستکش، لباس مخصوص و عینک استفاده می‌کنند؛ بنابراین خطر آلودگی به ویروس تب کریمه کنگو زمانی افزایش می‌یابد که برخی افراد خارج از کشتارگاه اقدام به ذبح دام می‌کنند.

با دستکش گوشت خُرد کنید

حقیقی اظهار کرد: به افراد توصیه می‌کنم با توجه به آغاز فصل گرما و احتمال شیوع این بیماری، در زمان خرد کردن گوشت از دستکش استفاده کنند.

متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری افزود: مردم باید حتما گوشت خریداری شده را حداقل ۲۴ ساعت در دمای صفر تا چهار درجه سانتی‌گراد نگه دارند و سپس مصرف کنند. همچنین از خوردن جگر خام خودداری و پیش از مصرف نیز ۴۸ ساعت آن را در دمای صفر تا چهار درجه سانتیگراد نگهداری کنند.

عضو هیأت‌ علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، از احتمال شیوع این بیماری در فصل بهار و تابستان خبر داد و گفت: بیماری، چهار فاز دارد. فاز اول دوره کمون یا پنهان است؛ در این مرحله پس از گزش کنه آلوده یا تماس با بافت یا خون آلوده، ویروس وارد بدن فرد می‌شود. در این مرحله هنوز علایم اصلی آشکار نیست، امکان دارد فرد گلودرد یا بدن درد یا علایمی دیگر داشته باشد که به نظرش چندان مهم نباشد.

دمای بسیار بالا را در از بین بردن ویروس موثر است

به گفته حقیقی، از زمان ورود ویروس تا وقتی علایم اصلی ظاهر می‌شوند معمولا یک تا پنج روز طول می‌کشد و بیشترین دوره کمون ۱۳ روز است؛ضمن اینکه دمای بسیار بالا را در از بین بردن ویروس موثر دانست.

وی ادامه داد: مرحله بعدی، فاز پیش از خون ریزی است؛ در این مرحله احساس بی‌حالی، سردرد، درد عضلانی، تهوع، استفراغ و مشکلات گوارشی در فرد دیده می‌شود.

متخصص بیماری‌های عفونی فاز سوم بیماری را مرحله خون ریزی دهنده اعلام کرد و افزود: در این مرحله اعضای مختلف بدن دچار خون ریزی می شوند، فاکتورهای انعقادی خون از بین می‌روند و اختلالات قلبی و عروقی آشکار می‌شوند.

این متخصص بیماری‌های عفونی از فوت میانگین ۳ نفر از هر ۱۰ نفر مبتلا به این بیماری خبر داد که اغلب در فاز سوم ابتلا رخ می‌دهد و عنوان کرد: اگر بیماری وارد فاز چهارم یا دوره نقاهت شود، با ادامه مصرف داروها، ضعفش برطرف شده و در طول چند هفته بهبود می‌یابد.

عضو هیأت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تاکید بر لزوم مراقبت و پیشگیری از ابتلا به این بیماری، گفت: با توجه به آغاز فصل گرما و نحوه انتقال این بیماری، مردم باید در زمان تماس با حیوان آلوده، در هنگام ذبح حیوان و تماس با اعضای داخلی بدن نکات بهداشتی را رعایت کنند.

تماشاخانه ببینید| لحظه خاموش کردن دوربین‌های آژانس در ایران قطار مشهد-یزد پس از حادثه هم، حادثه ساز شد فیلم های دیگر

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: تب کریمه بیماری عفونی گوشت قرمز علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی متخصص بیماری های عفونی تب کریمه کنگو عضو هیأت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۹۴۳۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خوشمزه‌های مضر را با نوشابه نخورید!

ایسنا/همدان یک کارشناس تغذیه و رژیم‌درمانی از شادی و نشاط ایجاد شده بعد از خوردن فست‌فودها و در نهایت عوارض بی‌شمار استفاده از این خوشمزه‌های مضر سخن گفت.

آرزو کاوه‌ئی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه فست‌فودها گروهی از غذاها هستند که مشخصات خاصی دارند که متأسفانه اکثراً دارای ویژگی‌هایی به ضرر انسان است، اظهار کرد: معمولاً به علت قند و چربی بسیار زیاد، فست‌فودها کالری زیادی دارند و این امر سبب چاقی و اضافه‌وزن خواهد شد.

وی با اشاره بیماری فشارخون که به علت زیاد بودن سدیم و نمک بالای فست‌فودها در فرد ایجاد می‌شود، مطرح کرد: متأسفانه فست‌فودها فیبر بسیار کمی دارند در حالی‌که فیبر برای دستگاه مفید بوده و از چاقی و اضافه‌وزن پیشگیری می‌کند.

رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه فست‌فودها به نسبت غذاهای سنتی و خانگی حجم بیشتری دارند و این امر سبب می‌شود انرژی بیشتری به نسبت نیاز شخص دریافت شود، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه معمولاً فست‌فودها به علت کالری زیادی که دارند و در کنار نوشابه و سس مورد استفاده قرار می‌گیرند، سبب چاقی و اضافه‌وزن می‌شوند.

وی تصریح کرد: چهار ماده غذایی نمک، شکر، کافئین و چربی که در فست‌فودها مورد استفاده قرار می‌گیرد، باعث ترشح دوپامین شده و همین امر سبب خوشحالی و رضایت در فرد می‌شود؛ در واقع شخص بعد از خوردن فست‌فود لذت و رضایتی کسب می‌کند که این امر سبب افزایش تمایل استفاده از این نوع موادغذایی می‌شود.

کاوه‌ئی با بیان اینکه استفاده بیش از اندازه از فست‌فودها سبب بیماری‌های گوارشی می‌شود، مطرح کرد: نوشابه‌ای که در کنار فست‌فود استفاده می‌شود به علت داشتن گاز، موجب تشدید بیماری گوارشی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه مصرف بیش از اندازه از فست‌فود موجب افزایش احتمال ابتلا به بیماری دیابت و کبد چرب به علت نبود فیبر و سبوس و زیاد بودن قند و کالری می‌شود، مشکلات قلبی- عروقی را از دیگر مضرات استفاده بیش از اندازه از فست‌فودها دانست و یادآور شد: به مرور کمبود مواد مغذی در بدن به علت افزایش بیش از اندازه فست‌فودها ایجاد می‌شود.

این کارشناس تغذیه و رژیم‌درمانی بیان کرد: مصرف بیش از اندازه فست‌فودها سبب می‌شود تا ذائقه افراد به شوری عادت کند و در دیگر وعده‌های غذایی خود نیز نمک بیشتری مصرف کنند و همین زیاده‌روی در مصرف نمک، فشارخون افراد را افزایش می‌دهد و در نتیجه زمینه ابتلا به امراض قلبی- عروقی را فراهم می‌آورد.

وی با بیان اینکه در غذاهای آماده و فست‌فودها اغلب کلسیم و املاح معدنی اندکی وجود دارد که احتمال ابتلا به پوکی استخوان را افزایش می‌دهد، اظهار کرد: کمبود املاح در کودکان، رشد آنها را مختل می‌کند، از طرفی نوشابه‌ای مصرفی در کنار فست‌فود، سبب کمبود کلسیم می‌شود.

کاوه‌ئی با اشاره به اینکه به علت آن‌که اغلب از مواد نگهدارنده در مواد اصلی فست‌فودها استفاده می‌شود، ویتامین C نمی‌تواند جذب بدن شود، گفت: برای جلوگیری از رشد کپک در سوسیس، کالباس و سایر مواد غذایی موجود در فست‌فودها، از مواد نگهدارنده و مواد افزودنی استفاده می‌شود که این امر موجب ایجاد حساسیت و ابتلا به انواع سرطان‌ها خواهد شد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا فست‌فودی که در منزل تهیه و طبخ می‌شود نیز به اندازه فست‌فودهای رستورانی مضر است؟ خاطرنشان کرد: این امر بستگی به نوع مواد مصرفی در تهیه فست‌فود خانگی دارد؛ به عنوان مثال اگر از مواد گیاهی، نان سبوس‌دار، گوشت سفید، گوشت کبابی و سیب‌زمینی تنوری استفاده شود، مضرات کمتری خواهد داشت.

این کارشناس تغذیه و رژیم‌درمانی در پایان توصیه کرد: افراد بهتر است در کنار فست‌فودها از آبمیوه طبیعی، سالاد کاهو  و کلم، سبزیجات و ... استفاده کنند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • گوشت قرمز از مراکز معتبر و موردتایید دامپزشکی تهیه شود
  • توصیه‌هایی درباره تب کریمه کنگو که باید جدی گرفته شود
  • داوید رایا یا جوردن پیکفورد؛ چه کسی برنده دستکش طلایی فصل 24-2023 لیگ برتر انگلیس می‌شود؟
  • دستکش طلا به دروازه‌بان ایران رسید
  • پیشگیری از بیماری‌های احتمالی بعد از سیل چابهار
  • خوشمزه‌های مضر را با نوشابه نخورید!
  • تاکید رئیس شبکه دامپزشکی طرقبه شاندیز بر ممنوعیت کشتار غیر مجاز دام در منازل و معابر
  • روسیه ۶۸ پهپاد اوکراینی را سرنگون کرد
  • مرکز جامع پیشگیری ، کنترل و بیماریهای غیر واگیر  در مرکز خدمات جامع سلامت گلها راه اندازی شد
  • خطر افزایش ابتلا به تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در فصل گرم سال