Web Analytics Made Easy - Statcounter

با اجرای طرح مردمی سازی و توزیع عادلانه یارانه­ها توسط دولت سیزدهم دو روش کالابرگ الکترونیک و یارانه نقدی مطرح است که هر کدام مزایا و معایبی دارد.

مهدی هاشم‌زاده؛ کارشناس مسائل هدفمندی یارانه‌ها در یادداشتی اقتصادی برای گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو نوشت: تعداد فزاینده­ ای از کشورها از انتقال پول نقد به عنوان ابزاری برای مقابله با فقر و آسیب­پذیری استفاده می­‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نقل و انتقال نقدی بدون قید و شرط در حال حاضر در بیش از 130 کشور از 157 کشور با درآمد کم و متوسط وجود دارد. طبق گزارش بانک جهانی (2015)، تعداد کشورهایی که از انتقال نقدی مشروط استفاده می­‌کنند از تنها 2 کشور در سال 1997 به 64 کشور در سال 2014 رسیده است (شکل را ببینید). رشد درآفریقا زیاد بوده است. تا سال 2014، 40 کشور از 48 کشور در جنوب صحرای آفریقا نقل و انتقال نقدی بدون قید و شرط داشتند که نسب به سال 2010 تقریبا 2 برابر شده است[1].

چالش‌های پیش روی کشورها، عمدتاً بر پوشش، کفایت و بهبود تمرکز دارد.

 

پرداخت نقدی

این نوع یارانه، به تدارک کمک در قالب پول نقد به فقرا و کسانی که در معرض خطر احتمالی بوده و در صورت فقدان پرداخت­‌ها دچار فقر و تنگدستی خواهند شد، گفته می­شود. در این روش که به مدت دو ماه ابتدای اجرای طرح مردمی‌­سازی و توزیع عادلانه یارانه­‌ها و تا زمان اجرای زیرساخت توزیع کالا برگ کالاهای اساسی اجرایی شده است. دارای مزایا و معایبی به شرح زیر است.

مزایا:

شفافیت در پرداخت و توزیع یارانه‌­ها کاهش فسادهای مالی و اجتماعی در توزیع یارانه­‌ها اختلال کمتر در نظام قیمت­ها در سطح بازار کالاهای اساسی افزایش دامنه اختیار مصرف­کننده هزینه پایین اجرای طرح به دلیل وجود زیرساخت‌­های و عدم نیاز به ایجاد زیرساخت­‌های جدید توسعه زیرساخت‌های پرداخت مستقیم به مردم که دولت را در پاسخ به رکود اقتصادی آینده کمک خواهد کرد انعطاف بالای اصلاح و تعدیل سیاست در زمان اجرای سیاست­های بازتوزیعی جدید افزایش اعتبار دولت به دلیل مشابهت این اقدام به اقدامات دولت­ها و کشورهای توسعه یافته چون انگلستان، ژاپن، آمریکا و ... تأمین مالی سهل‌­تر منابع اجرای طرح

معایب:

امکان انحراف در برنامه‌­های پرداخت نقدی یارانه‌­ها به دلیل اهداف سیاسی دشواری تداوم حمایت سیاسی از برنامه پرداخت نقدی یارانه­‌ها ضرورت دسترسی به اطلاعات دقیق و متقن در شناسایی خانوارهای مشمول دریافت ایجاد حق بلندمدت برای خانوارهای مشمول ایجاد بار مالی ثابت برای دولت در ادوار مختلف (رکود و رونق) سیستم‌­های نظارت ضعیف برای پیگیری میزان تحقق اهداف برنامه امکان تشدید تورم از مجرای تشدید تقاضا با وجود محدودیت عرضه

 

توزیع کالابرگ الکترونیکی

 در بیشتر موارد کالا برگ­‌ها از ارزش پولی مشخصی برخوردارند و با استفاده از آن می‌­توان کالاهای مشخصی خریداری کرد. امکان‌­پذیری اجرای یارانه‌­های کالابرگی به سه عامل نحوۀ انتخاب افراد واجد شرایط، نحوۀ توزیع کالابرگ‌­ها و نحوۀ استرداد آن­ها بستگی دارد. انتخاب افراد ممکن است از طریق بررسی دارایی­‌های خانوار صورت گیرد یا به شکل ساده­‌تر، کالابرگ به تمامی افرادی که کالاهای خاصی را مورد استفاده قرار می­دهند تعلق گیرد. نحوه توزیع کالا برگ­‌ها از اهخمیت زیادی برخوردار است و نباید امکانات پشتیبانی توزیع کالا برگ­‌ها به ده­‌ها یا صدها هزار فرد یارانه گیرند، ناچیز انگاشته شود. با توجه به آنچه که مسئولین دولتی در ارتباط با طرح مردمی سازی و توزیع عادلانه یارانه­‌ها بیان کرده‌­اند، انتظار می­رود بعد از تدارک زیرساخت­های لازم نسبت به توزیع کالابرگ الکترونیکی برای خرید کالاهای اساسی اقدام شود. اجرای این طرح به مانند توزیع نقدی یارانه‌­ها با مزایا و معایبی به شرح زیر همراه است.

مزایا

تثبیت پرداختی از جیب خانوارها برای تأمین کالاهای اساسی در تمامی شرایط (رونق یا رکود) امکان تأمین حداقل معیشت تمامی خانوارها با قیمت­‌های مناسب با وسع مالی خانوارها امکان تأمین و توزیع کالاهای اساسی متناسب با منابع ارزی در اختیار کشور امکان پیگیری برنامه رفع فقر مطلق از طریق تضمین تأمین حداقل کالری مورد نیاز خانوارها امکان مداخله راحت‌­تر دولت در بازار کالاهای اساسی از طریق تأمین و توزیع کالا

 

معایب

احتمال ایجاد بازار سیاه و فساد در انتهای زنجیره توزیع کالاهای اساسی هزینه‌­بر و زمان­‌بر بودن ایجاد و تکمیل زیرساخت­‌های اجرای طرح پیچیدگی در اجرا به دلیل تنوع نیاز به کالاهای اساسی در میان مردم و در صنف و صنعت انعطاف­پذیری پایین اجرای طرح در زمان تغییر رویکرد دولت در حمایت از خانوارها القای حس قحطی در میان عامه مردم و تشدید نگرانی در ارتباط با شرایط اقتصاد کلان کشور کاهش اعتماد و اعتبار دولت در نتیجه اجرای این طرح در بین مردم وابستگی بیتشر ذی‌نفعان به کمک‌­های دولتی ضرورت در نظر گرفتن شرایط اقتصاد کلان: تورم، تولید، تجارت خارجی، منابع ارزی و ...

 

پیشنهاد

با توجه به مزایا و معایب بیان شده برای هر یک از روش‌­های اجرای طرح مردمی سازی و توزیع عادلانه طرح و همچنین شرایط اقتصاد کلان کشور (تورم بالا، محدودیت شدید منابع ارزی، افزایش فاصله طبقاتی و ...) و همچنین چشم‌انداز آتی اقتصاد ملی (تداوم تحریم­‌های اقتصادی به عنوان یک متغیر بلندمدت) پیشنهاد می‌­شود تا زمان اجرای زیرساخت‌­های لازم نسبت به پرداخت ریالی مابه التفاوت یارانه پرداختی به کالاهای اساسی با شناسایی دقیق گروه­‌های درآمدی اقدام شود. در ادامه پس از ایجاد زیرساخت لازم نسبت به توزیع سبد کالاهای اساسی بر اساس کالابرگ در میان خانوارهای سه دهک پایین که اکثراً مشمول نهادهای حمایتی (کمیته امداد و بهزیستی) هستند اقدام نموده و به شش دهک دیگر نسب به پرداخت نقدی اقدام شود. با این اقدام ضمن تضمین حداقل معیشت خانوارهای دهک­‌های پایین با دسترسی به کالاهای اساسی نسبت به توزیع منابع آزادشده در میان سایر اقشار جامعه اقدام خواهد شد.

 

 

[1] https://www.unicef.org/lac/sites/unicef.org.lac/files/2019-11/Making%20cash%20transfers%20work%20for%20children%20and%20families.pdf

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: مهدی هاشم زاده یارانه نقدی عادلانه سازی یارانه ها کالابرگ طرح مردمی سازی و توزیع عادلانه سازی و توزیع عادلانه یارانه کالاهای اساسی مزایا و معایب پرداخت نقدی توزیع کالا اجرای طرح کالا برگ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۹۴۵۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طرح فجرانه کالابرگ الکترونیکی کردستان در حال انجام است

فرزاد پیشکاری در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه خانوارهای دهک یک تا هفت یارانه بگیر می‌توانند به ازای خرید از این بستر ۲۲۰ هزار تومان یارانه مضاعف به صورت اعتبار دریافت کنند، اظهار کرد: دراین طرح یازده قلم کالای اساسی شامل گوشت مرغ، گوشت قرمز، برنج، روغن، ماکارونی، شیر، پنیر، ماست، قند و شکر، تخم‌مرغ و حبوبات عرضه می‌شود.

وی یادآور شد: در طرح جدید شرط ۲۰۰ هزار تومان خرید از یارانه حذف شده و اعتبار تشویقی (۲۲۰ هزار تومانی) علاوه بر یارانه ۳۰۰ و ۴۰۰ هزارتومانی فعلی بوده و خانوار یارانه‌بگیر به‌صورت مجزا یارانه نقدی خود را ماهانه دریافت خواهند کرد.

مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی کردستان افزود: متقاضیان استفاده از کالابرگ الکترونیکی می‌توانند با مراجعه به فروشگاه‌های طرف قرارداد و فروشگاه‌های زنجیره‌ای نسبت به خرید اقلام اساسی اقدام کنند.

به گفته پیشکاری در حال حاضر ۴۷۵ هزارخانوارکردستانی یارانه خود را به خرید کالا از طریق کالابرگ الکترونیکی اختصاص دادند.

گفتنی است؛ مرحله سوم طرح کالابرگ الکترونیکی تا ۱۸ اردیبهشت ادامه دارد.

کد خبر 6092634

دیگر خبرها

  • بررسی پرونده متهمان فروش سوخت یارانه‌ای در تعزیرات حکومتی زنجان
  • ۲ قاچاقچی سوخت یارانه‌ای در زنجان جریمه شدند
  • 3 پیشنهاد برای بهینه‌سازی عملیات توزیع در حوزه لجستیک و تجارت الکترونیک
  • سرعت پیشرفت صنعت با حوزه سرمایه‌گذاری متناسب نیست
  • بررسی پرونده دو متهم قاچاق سوخت یارانه ای
  • ۴۱۳ هزار تن کالاهای اساسی به مازندران وارد شد
  • توزیع عادلانه امکانات در مدارس کرمانشاه با رویکرد محرومیت‌زدایی
  • طرح فجرانه کالابرگ الکترونیکی کردستان در حال انجام است
  • وزیر کار : طرح فجرانه کالابرگ الکترونیک همچنان اجرا خواهد شد
  • نقدی شدن کالابرگ الکترونیکی باعث ایجاد تورم میشود