Web Analytics Made Easy - Statcounter

حمیده رضایی روز جمعه به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: ایجاد مرکز پردازش و کارخانه کمپوست در نزدیکی های روستای نجف آباد، تاییدیه محیط زیست را دارد و سایر دستگاه های اجرایی هم ایجاد سایت پسماند در این مکان را تایید کرده اند اما مشکلات و مسائل اجتماعی مانع از اجرای این طرح شده است.

وی خاطرنشان کرد: این در حالی است که در جانمایی این کارخانه مطالعه و کارشناسی های لازم صورت گرفته است تا مشکلات پیشین در فعالیت کارخانه کمپوست تکرار نشود، در این باره فاصله مناسب این کارخانه با مناطق مسکونی روستایی رعایت شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی گفت: با ساخت این کارخانه و آغاز بهره برداری از این واحد تولیدی، مشکل انباشت زباله در کوه باباموسی مرتفع می شود.

به گزارش ایرنا کارخانه کمپوست بجنورد به عنوان بزرگترین کارخانه کمپوست شمال شرق کشور در ۱۵ کیلومتری شمال بجنورد کلنگ خورد. این واحد تولیدی، طرح کارخانه کمپوست بجنورد با هزینه کرد ۴۰ میلیارد ریال و به امید حل مشکل دفع زباله شهرهای بجنورد، شیروان، اسفراین، آشخانه و فاروج در مجاورت بجنورد ساخته شد اما تنها ۶ ماه پس از فعالیت در سال ۹۱ به علت مشکلات زیست محیطی و اعتراض اهالی روستاهای همجوار تعطیل شد.
عمر فعالیت این کارخانه تنها چند ماه بود. فعالیت این کارخانه که با انتشار بوی متعفن و نامناسب همراه بود با اعتراض ساکنان روستاهای اطراف روبه رو شد و بروز مشکلات اجتماعی ناشی از این اعتراض ها سبب تعطیلی این کارخانه شد.

رضایی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به مشکلات وضعیت نامناسب دفن زباله در کوه باباموسی در بجنورد گفت: با تعطیلی کارخانه کمپوست، کوه باباموسی بار دیگر عرصه دپوی زباله ها شد اما شرایط فیزیکی و حجم خاک این منطقه به گونه ای است که کفایت پوشاندن زباله ها را ندارد، زباله ها پس از دفن باید با خاک پوشانده شود اما کوه باباموسی، خاک به اندازه کافی وجود ندارد و به این لحاظ برای پوشاندن زباله ها با مشکل روبه رو هستیم.

وی با بیان اینکه وضعیت دفن زباله در کوه باباموسی در شهر بجنورد مناسب نیست گفت: هیچ‌ مجوزی توسط دستگاه‌های مرتبط برای بهره‌برداری از سایت دفن پسماند در منطقه باباموسی در شمال شرق بجنورد گرفته نشده و مطالعات ارزیابی اثرات آن نیز به انجام نرسیده است.

وی افزود: مرکز دفن پسماندهای شهری بجنورد، از سال ۷۲ در زمین های  باباموسی در ارتفاعات شمال شرق بجنورد مستقر و از آن زمان تاکنون، دفن در دره های طبیعی موجود در منطقه، انجام می شود که البته در حال حاضر و با توجه به حجم پسماند تلنبار شده در سال های گذشته، این دره های طبیعی نیز اشباع و مسطح شده است.  

کارشناس مسوول نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی با بیان اینکه این محل در حریم شهر بجنورد ایجاد شده که در مغایرت با ضوابط قانونی استقرار واحدهای نظیر آن است اظهار داشت: ایستگاه میانی پسماند در نزدیکی مجموعه مسکونی گلستان شهر بجنورد هم مجوزی ندارد. 

وی افزود: دفن زباله در زباله گاه باباموسی، به هیچ عنوان بهداشتی و اصولی نیست، ورود انواع مواد آلاینده و شیرابه های تولیدی از پسماندهای دفعی به خاک و تاثیر بر آب های زیرسطحی در طول سالیان، بهره برداری از این محل را به عاملی برای آلودگی آب و خاک منطقه تبدیل کرده است، علاوه بر آن امکان تاثیر بر جریانات آب های سطحی با توجه به دره های طبیعی موجود که انباشته از پسماند شده، احتمال آلودگی مسیل ها و آبراهه های مرتبط را فراهم آورده است.  

کارشناس مسوول نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی خاطرنشان کرد: نزولات جوی و تاثیرات آب و هوایی، قادرند تاثیرات سوء ناشی از رهاسازی و تلنبار هزاران تن پسماند در طول زمانی ۳۰ سال دفع در این محل را شدت بخشند.

رضایی خاطرنشان کرد: آتش زدن عمدی یا احتراق خودبه خودی پسماندهایی که در این محل در اختلاط با هم تلنبار شده اند، بویژه انواع پلاستیک و لاستیک، انواع باتری ها، لامپ های روشنایی و تجهیزات مستعمل برقی و الکترونیکی، باقیمانده محلول ها و مواد شیمیایی شوینده و ضدعفونی کننده ها سبب تهدید بهداشت می شود.  

کارشناس مسوول نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: سوزاندن زباله ها، آلاینده های خطرناکی همچون فلزات سنگین، ترکیبات کلره، اسیدی و قلیایی موجب انتشار انواع گازها و بخارات سمی و خطرناک نظیر ذرات معلق، دی اکسید گوگرد، هیدروکربن ها، دی اکسین و فوران ناشی از سوختن آنها در محیط و گسترش آن به وسیله جریانات جوی و بادهای محلی در مناطق مسکونی پیرامون می شود.  

شهر بجنورد ۲۱۰ هزار نفر جمعیت دارد. مردم شهر بجنورد روزانه بیش از ۱۳۰ تن زباله تولید می کنند و این رقم در ماه به ۴۰ هزار تن می رسد، این طلای کثیف در کوه باباموسی به صورت غیراصولی دفن می شود. 

برچسب‌ها بجنورد سازمان حفاظت محیط زیست اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی دفع زباله خراسان شمالی شهرداری بجنورد

منبع: ایرنا

کلیدواژه: بجنورد سازمان حفاظت محیط زیست اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی بجنورد سازمان حفاظت محیط زیست اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی دفع زباله خراسان شمالی شهرداری بجنورد اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی کوه باباموسی کارخانه کمپوست شهر بجنورد زباله ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۹۵۰۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افتتاح تصفیه‌خانه فاضلاب کارخانه فرآوری کشمش در ملایر

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان همدان؛ در این مراسم سیده مریم محمدی، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان گفت: پارسال بیش از ۳۰ تصفیه‌خانه در واحد‌های صنعتی و تولیدی استان ساخته شد و یا عملیات اجرایی آنها آغاز شد که از این شمار ۲۱ تصفیه‌خانه تکمیل شد و به بهره‌برداری رسید.
دیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان هم با اشاره به اینکه این تصفیه‌خانه با ۲۰ میلیارد تومان اعتبار ساخته شده است، گفت: ملایر قطب تولید انگور و کشمش و دارای واحد‌های فرآوری کشمش متعددی است که برای پیشگیری از آسیب به محیط زیست از سوی این واحد‌ها نیازمند ایجاد تصفیه خانه در آنها هستیم.

دیگر خبرها

  • ضرورت ساماندهی پسماندهای پلاستیکی اطراف مجتمع‌های بین‌راهی
  • افتتاح تصفیه‌خانه فاضلاب کارخانه فرآوری کشمش در ملایر
  • زباله سوز؛ نقطه پایانی رفع ابَرچالش سراوان
  • برگزاری مسابقه نقاشی و جمع آوری زباله در شهر همدان
  • رایزنی با محیط زیست برای فعالیت کارخانه آسفالت در شرق تهران
  • پیاده‌روی بزرگ خانوادگی در بجنورد به مقصد «بش‌قارداش» برگزار شد
  • پاکسازی حاشیه و تالاب پیرسلمان
  • حل مشکلات انتقال آب به دریاچه ارومیه
  • معضل جدی مدیریت پسماند در گناباد
  • پاکسازی طبیعت نقده به مناسبت هفته زمین پاک