Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران اکونومیست»
2024-04-29@21:41:28 GMT

قطعنامه آژانس اتمی و راند جدید «بازی بزدل»

تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۱۹۵۸۰۳

قطعنامه آژانس اتمی و راند جدید «بازی بزدل»

«ریچارد نفیو» در کتاب مهم «هنر تحریم‌ها» مفاهیم مهمی را درباره استراتژی آمریکا علیه ایران در موضوع هسته‌ای درج کرده است. احتمالاً بازی بزدل (Game of Chicken) مهمترین آنهاست که چارچوب مناقشه امریکا و ایران را توضیح می‌دهد.

ایران اکونومیست -عبدالله عبداللهی : «ریچارد نفیو» در کتاب مهم «هنر تحریم‌ها» مفاهیم مهمی را درباره استراتژی آمریکا علیه ایران در موضوع هسته‌ای درج کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

احتمالاً بازی بزدل (Game of Chicken) مهمترین آنهاست که چارچوب مناقشه امریکا و ایران را توضیح می‌دهد. 

او تاکید می‌کند که تحریم فی‌نفسه و بخودی خود نمی‌تواند هدف باشد چرا که دیر یا زود تاثیرش کاهش می‌یابد، لذا تحریم «ابزار»ی است که بناست هدفی را محقق کند و آن امتیازگیری گزاف از طرف مقابل است. 

منتها نفیو خاطرنشان می‌کند که کانتکس و بستری که تحریم و به طور کلی فشار سیاسی و اقتصادی علیه ایران اعمال می‌شود اهمیت دارد و بازی بزدل را در این چارچوب مطرح می‌کند. او می‌گوید طرف تحریم‌کننده انواع و اقسام فشارها از جمله تهدید (غیرواقعی) نظامی و اقدامات و رتوریک شدیداللحن سیاسی را باید به گونه‌ای سازماندهی کند که طرف تحریم شونده احساس کند راننده‌ای که پشت فرمان تحریم و تهدید نشسته فرمان را کنده و به دور انداخته و تخته گاز به سوی تنبیه او می‌آید. در این صورت طرف تحریم شونده هم که اقدامات تدافعی و‌ مقابله به مثل را اتخاذ کرده لاجرم صحنه را ترک و امتیاز خواهد داد.

اقدامات اخیر شورای حکام آژانس انرژی اتمی در صدور قطعنامه علیه ایران (که البته حتی در چند سال اخیر هم مسبوق به سابقه است و آخرین نمونه‌اش سال 99 است)، جزیی از همین بازی بزدل امریکاست. 

پس از ایستادگی ایران در میز مذاکرات برای تامین بخشی از انتفاع اقتصادی لازم در بازگشت احتمالی امریکا برجام، طرف غربی آنگاه که دیده نمی‌تواند توافق مورد علاقه خود را تحمیل کند، سعی کرده راند دیگری از بازی بزدل را به راه بیندازد تا با تهدید شورای امنیت و ... ایران عقب‌نشینی کند. 

احتمالاً این ادبیات سیاسی و فرایندهای تهدیدآمیز سیاسی طی هفته‌های آتی توسط غربی‌ها حفظ شود و حتی تهدید به اسنپ بک کنند، با این حال توجه به یک نکته در تنظیم نحوه پاسخ ملی به طرف غربی حیاتی است و آن اینکه ابتکار عمل راهبردی در دست ایران است. 

ابتکار عمل بدین معنا که طرف غربی، به اذعان قریب به اتفاق مقامات و کارشناسانش، آلترناتیو واقع بینانه دیگری غیر از توافق ندارد، اما ایران که چند سالی است هزینه حضور در برجام و نظارت‌های فراپروتکلی آژانس را داده، انتخاب‌های بسیاری در دست دارد. 

در صورتی که وضعیت اقتصادی بهبود و فضای سیاسی و اجتماعی و رسانه‌ای در کشور به خوبی مدیریت شود، با پایان این راند مهم از تلاش طرف غربی در بازی بزدل میتوان برخی حقوق را از طرف غربی در میز مذاکره استیفا کرد. اما اگر فضای کلان حاکم بر منازغه درک نشود و برخی از سیاسیون در داخل به بخشی از کمپین فشارهوشمند بایدن و رفقایش تبدیل شوند، قاعدتاً هزینه این نابلدی از جیب ملت خواهد رفت.

منبع: خبرگزاری تسنیم

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: علیه ایران بازی بزدل طرف غربی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۹۵۸۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گاریباشویلی قطعنامه پارلمان اروپا علیه گرجستان را رد کرد

رئیس حزب حاکم «رویای گرجستان» در واکنش به قطعنامه مصوب پارلمان اروپا علیه گرجستان بیان کرد: قطعنامه پارلمان اروپا غیرقابل‌قبول، ناعادلانه و توهین‌آمیز است و همچنین حاوی ترفندی است که اشاره به امکان تجدیدنظر در رژیم بدون ویزا دارد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، «ایراکلی گاریباشویلی» رئیس حزب حاکم «رویای گرجستان» در واکنش به قطعنامه مصوب پارلمان اروپا در خصوص پیش‌نویس قانون «شفافیت نفوذ خارجی» بیان کرد: قطعنامه پارلمان اروپا غیرقابل‌قبول، ناعادلانه و توهین‌آمیز است و همچنین حاوی ترفندی است که اشاره به امکان تجدیدنظر در رژیم بدون ویزا دارد.

وی با بیان اینکه مردم گرجستان به خوبی هدف از تصویب این قطعنامه را درک می‌کنند، گفت: می‌خواهم به مردم بگویم که «حزب خلق اروپا» دقیقاً با لابی‌گری «جنبش ملی» متحد اصلی خود در اروپا این قطعنامه شرم‌آور و ناعادلانه را اجرا کرد.

گفتنی است، حزب حاکم رویای گرجستان روز 3 آوریل پیش‌نویس قانونی را به مجلس این کشور ارائه کرده که قانون «شفافیت نفوذ خارجی» نام دارد.

طبق این قانون، سازمان‌های غیردولتی و رسانه‌های گرجستان که بیش از 20 درصد بودجه خود را از منابع خارجی تأمین می‌کنند، باید خود را به‌ عنوان نماینده خارجی یا «عامل تحت نفوذ خارجی» ثبت و معرفی کنند.

اتحادیه اروپا خواستار عدم تصویب این لایحه شده و اعلام کرد که لایحه نفوذ خارجی با اصلاحات دموکراتیکی که به منظور پیوستن گرجستان به اتحادیه اروپا لازم است، تضاد دارد.

شارل میشل رئیس شورای اروپا در شبکه اجتماعی ایکس هشدار داد که این لایحه گرجستان را از اتحادیه اروپا دورتر می‌کند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • گسترش همکاری‌های سازمان ثبت و سازمان انرژی هسته‌ای
  • گاریباشویلی قطعنامه پارلمان اروپا علیه گرجستان را رد کرد
  • پیام زلنسکی در سالگرد فاجعه اتمی چرنوبیل
  • عربستان پیش‌نویس قطعنامه آتش‌بس در غزه را به سازمان ملل می‌برد
  • واکنش ایران به اعمال تحریم برخی از کشورهای غربی علیه نیروهای مسلح
  • کره شمالی: آمریکا از حقوق بشر به‌عنوان ابزار سیاسی علیه پیونگ یانگ استفاده می‌کند
  • کره شمالی : آمریکا از حقوق بشر بعنوان ابزار سیاسی خصمانه علیه پیونگ یانگ استفاده می کند
  • واکنش وزارت خارجه به اعمال تحریم برخی از کشورهای غربی علیه نیروهای مسلح ایران
  • شکست‌خوردگان،پشت نقاب تحریم
  • کره شمالی: آمریکا از حقوق بشر بعنوان ابزار سیاسی خصمانه علیه پیونگ یانگ استفاده می‌کند