Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک شرکت خدماتی در کشور آلمان حسگرهایی را به بازار عرضه کرده است که می‌تواند ضریب امنیت خودروها به ویژه اتوبوس‌ها را در هنگام بارش‌های زمستانی و یخ‌زدگی جاده‌ها افزایش دهد.

به گزارش گروه علم و آموزش ایران اکونومیست از پایگاه خبری آزوسِنسورز (AZO sensors)، شرکت خدمات فنی آفِنبِرگ (تی‌بی‌اُ)، در یک پروژه پایلوت (بررسی در مقیاس کوچک پیش از اجرای طرح اصلی) نشان داد که چگونه می‌توان در هنگام رانندگی با لافت مارویس (Lufft MARWIS) یا همان حسگر سیار هواشناسی در جاده، وضعیت آب و هوا را بررسی و داده را بی‌درنگ به خدمات پاکسازی جاده‌ها در زمستان مخابره کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خدمات زمستانی شرکت های خدماتی، زندگی افراد زیادی را نجات می‌دهد. در زمستان که روزها سردتر و کوتاه‌تر می‌شود، برای ارائه خدمات زمستانی از ماشین‌های برف‌روب و نمکپاش استفاده می‌شود؛ ضمن اینکه بر وضعیت جاده‌ها نظارت می‌شود تا با پایش دائمی، امنیت جاده‌ها تأمین شود.

اکنون این شرکت با نصب حسگرهایی روی اتوبوس ها این خدمات را به شهروندان ارایه دهد. به این ترتیب، یک اتوبوس با ظاهری معمولی، عبور و مرور را امن‌تر می‌کند بدون اینکه لازم باشد راننده‌اش کار خاصی انجام دهد. این حسگر حیاتی که شامل یک فناوری هوشمندانه است، در آینه عقب  اتوبوس تعبیه می شود و به اندازه یک ظرف نان است.

اتوبوس درون‌شهری دوگانه‌سوز که چند بار در روز از خیابان‌ها گذر می‌کند، با این روش می تواند وضعیت عبور و مرور در جاده ها و خیابان ها را به این شرکت خدماتی اطلاع دهد.

 

 

اهمیت داده‌ها برای برقراری امنیت

یکی از مشکلات بر سر راه نگهداشت جاده‌ها در زمستان، یخبندان است. کارگران برای پاکسازی برف جاده‌ها به جز پاشیدن نمک و شن، از وسایل نقلیه مخصوص نیز استفاده می‌کنند تا امکان رانندگی در جاده‌ها را فراهم کنند.

رافائل لِهمان (Raphael Lehmann)، رئیس خدمات فنی تی‌بی‌اُ، درباره دلیل استفاده از حسگرها در خدمات پاکسازی جاده‌ها در زمستان می‌گوید: داده‌ها در خصوص وضعیت جاده‌ها به ما کمک می‌کند تا به‌ سرعت، وضعیت آن‌ها را ارزیابی و اقدامات لازم را اولویت‌بندی کنیم.

از سال ۲۰۱۴، در آفنبرگ از حسگر سیار هواشناسی در جاده استفاده شد. از آن به بعد، دوازده حسگر روی وسایل نقلیه تی‌بی‌اُ نصب شده است تا بر وضعیت جاده‌ها نظارت کنند. جدیدترین وسیله نقلیه‌ای که در آن از این حسگر استفاده شده، اتوبوس شرکت حمل‌ونقل شهری سوئگ (SWEG) است.

لهمان معتقد است که این یک موقعیت برد- برد برای تی‌بی‌اُ و سوئگ است. او فکری را که در پس پروژه پایلوت قرار دارد، این‌گونه تعریف می‌کند: به هر حال، راننده‌ها رانندگی‌شان را می‌کنند. با نظارت بر وضعیت جاده‌ها بدون تلاش اضافه، آن‌ها پایگاه‌ اطلاعاتی ما را تقویت و ما را قادر می‌کنند که با سرعت بیشتر و مؤثرتری کار کنیم. این به نفع همه کسانی است که در جاده عبور و مرور می‌کنند از جمله اتوبوس‌های سوئگ.

 

 

تحول نگهداشت جاده‌ها در زمستان: از کنترل جاده با کفِ کفش تا نقشه‌های دیجیتالی

لهمان با یک مثال توضیح می‌دهد که چگونه استفاده از فناوری مدرن حسگر جاده‌ای می‌تواند امنیت عبور و مرور را بهبود بخشد. قبلاً، نظارت بر جاده‌ها معمولاً بر اساس تجربیات کارکنان حفظ و نگهداشت جاده‌ها در زمستان و اغلب بسیار ساده بود. وی می‌گوید: کارکنان پایشان را بیرون ماشین می‌بردند و با کف کفششان میزان لیزبودن جاده را اندازه‌گیری می‌کردند. اکنون، آن‌ها از نقشه‌های دیجیتال شهری استفاده می‌کنند. این نقشه‌ها اطلاعات لحظه‌ای را دریافت می‌کنند که از حسگرهای نصب‌شده در وسایل نقلیه مخابره می‌شوند.

ویوموندو (View Mondo) نرم‌افزاری است که در این حسگرها استفاده می‌شود. رافائل لهمان کار با حسگرهای سیار هواشناسی جاده‌ها را این‌گونه خلاصه می‌کند: هم راننده و هم مدیر خدمات زمستانی می‌توانند هر لحظه وضعیت جاده‌ها را ببینند و طی چند دقیقه ارزیابی کنند که آیا اقدام دیگری لازم است یا نه یا فوری‌ترین اقدام در کجا باید انجام شود.

وی می افزاید: برای اینکه امکان استفاده از این حسگرها در ساعت چهار صبح کاملاً فراهم شود، یک سیستم چراغ راهنمایی در ویوموندو نصب کرده‌ایم. اگر چراغ راهنمایی در یک ناحیه، قرمز شود، کارکنان ما برای ارائه خدمات، عازم آن محل می‌شوند.

آغازی امیدوارکننده

پروژه پایلوت اتوبوس مارویس (MARWIS-Bus) در آفنبرگ با پروژه‌های جدیدی دنبال شده است؛ مثلاً مدیران دِل‌دُت (بخش حمل‌ونقل ایالت دِلاوِر آمریکا)، سال‌ها است که مشتری این حسگرها هستند و امیدوارند که این حسگرها در مینی‌بوس‌ها هم به‌کار گرفته شوند.

استیون مارکز، مدیر فروش راه‌حل‌های هواشناسی جاده‌ای شرکت لافت در کشورهای آلمانی‌زبان، می‌گوید: علاقه زیادی به این راه‌حل وجود دارد. هر وسیله نقلیه‌ای که در جاده‌های شهری است، می‌تواند بدون هیچ زحمت خاصی در تأمین امنیت جاده‌ها مشارکت کند.

 

 

رانندگان اتوبوس درباره شغل جدیدشان چه فکر می‌کنند؟

ادلتراد هیملباخ (Edeltraud Himmelsbach) یک راننده اتوبوس است و از حسگرهایی که در اتوبوسش قرار داده شده است، خشنود است. وی می‌گوید: خیلی خوب است. در شبکه جاده‌ای ما، دوسه محل وجود دارد که در زمستان به‌ سرعت لیز می‌شود. با این حسگر، من و همکارانم به خدمات زمستانی کمک می‌کنیم تا جاده‌ها امن‌تر شوند.

همکاری بین جوامع برای امنیت بیشتر در عبور و مرور

قرار است پروژه‌های پایلوت طی پاییز و زمستان ۲۰۲۱-۲۰۲۰ آغاز شوند. رافائل لهمان قصد دارد از حسگر مارویس در اتوبوس‌های بیشتر و همچنین سایر وسایل حمل‌ونقل عمومی استفاده کند.

علاوه بر این، لهمان به فکر همکاری با جوامع هم‌جوار است که به داده‌ها دسترسی دارند.

وی می‌گوید: دهکده‌های کوچکتر که خودشان حسگر هواشناسی جاده‌ای ندارند ولی بخشی از مناطقی هستند که در آن‌ها عبور و مرور صورت می‌گیرد، از اطلاعات جمع‌آوری‌شده بهره مند می شوند.

فناوری هنوز هم باید پیشرفت زیادی کند تا بتواند به تأمین امنیت جاده‌ها در زمستان کمک کند.

مارتین مالی از اُتی‌تی هیدرومِت (OTT HydroMet) مواد این حسگر را ساخت. لافت یکی از برندهای قدرتمند اُتی‌تی هیدرومِت برای نظارت حرفه‌ای بر محیط است.

  منبع: خبرگزاری ایرنا برچسب ها: اتوبوس ، تردد جاده ای ، حسگر

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: اتوبوس تردد جاده ای حسگر جاده ها در زمستان خدمات زمستانی وضعیت جاده ها امنیت جاده ها عبور و مرور اتوبوس ها جاده ای تی بی ا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۹۶۷۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امنیت و زیبایی بصری ماحصل روشنایی معابر قشم

مدیر برق شهرستان قشم با تأکید بر ارایه خدمات ویژه به شهروندان و رفع مشکلات آنها در حوزه برق گفت: امنیت و زیبایی بصری ماحصل روشنایی معابر در این جزیره است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قشم، اسماعیل سالفی امروز، شنبه، در نشست با شهرداری و مدیر آب و برق سازمان منطقه آزاد قشم، اظهار داشت: یکی از زمینه‌های صرفه‌جویی انرژی در شبکه‌های برق، اصلاح روشنایی معابر درون و بین شهری است که خوشبختانه در این حوزه اقدامات خوبی در قشم انجام شده است.

مدیر برق شهرستان قشم با تشکر از اهتمام شهرداری قشم و آب و برق منطقه آزاد برای رفع مشکلات شهری، به‌ویژه خاموشی‌های معابر سطح شهر، افزود: وظیفه همه ما خدمت‌رسانی مطلوب به مردم در شهرستان است و کارکنان اداره برق با تمام امکانات و توان در حال ارائه خدمات به مردم نجیب این شهرستان هستند.

تعامل و هماهنگی ارگانها تنها راهکار ارایه خدمات مطلوب به شهروندان

شهردار قشم نیز در این نشست بر اهمیت هماهنگی و همکاری میان ادارات مختلف شهری و ارگان‌های ذی‌ربط جهت ارایه خدمات مطلوب به شهروندان تأکید کرد.

میرداد میردادی بیان داشت: تنها با تعامل و هماهنگی می‌توانیم بهبودی مطلوب در خدمات شهری را برای اهالی قشم فراهم کنیم.

وی تأکید کرد: هماهنگی در ارائه خدمات دستگاه‌های دولتی و مدیریت شهری، سیاستگذاری برای انجام خدمات بهینه و ایجاد نگاه مشترک برای توسعه شهری توسط تمامی ارگان‌ها و دستگاه‌های متولی از جمله رویکردهای مهم مدیریت شهری است که همه ما باید به آن نگاه ویژه داشته باشیم.

مدیرعامل شرکت آب و برق منطقه آزاد نیز در این نشست به اهمیت بهره‌وری و استفاده بهینه از منابع موجود در ارائه خدمات به مردم اشاره کرد و اظهار داشت: با بهره‌گیری از فناوری‌های نوین و بهبود فرآیندها، به دستیابی به خدمات بهتر و مؤثرتر برای جامعه محلی کمک خواهیم کرد.

انتهای پیام/7558/+

دیگر خبرها

  • ساخت تراشه‌ای با قابلیت اندازه‌گیری ویتامین C و D
  • افزایش چند درجه‌ای دمای هوا در اردبیل پیش‌بینی می‌شود
  • افزایش دمای هوا در همدان
  • افزایش دمای هوا در همدان 
  • امنیت و زیبایی بصری ماحصل روشنایی معابر قشم
  • جایگزینی بیش از ۲ کیلومتر نیوجرسی جای گاردریل در جاده‌های مازندران
  • تشکیل هیئتی مشورتی در حوزه امنیت هوش مصنوعی
  • جوی پایدار برای آسمان استان قزوین
  • پیش بینی هواشناسی
  • تشخیص زودهنگام سرطان سینه این بار با طراحی یک حسگر