Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه اجتماعی خبرگزاری فارس، اوایل خرداد سال جاری ساختمان متروپل در آبادان فروریخت. تعدادی از نیروهای آتش نشانی شهرداری تهران که در عملیات پلاسکو حضور داشتند به آبادان رفته تا به  حادثه دیدگان کمک کنند.

تعدادی ساختمان ناایمن در شهر تهران وجود دارد. مدیریت  شهری برنامه هایی برای رفع ناایمنی این ساختمان ها دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس جدید سازمان آتش نشانی شهرداری تهران تاکید دارد که به دنبال مچ گیری نیستند و برنامه هیا برای رفع مشکلات موجود در شهر دارند.

همچنین چندی پیش آتش نشانان اعتراضاتی به وضعیت بیمه، معیشت و مسکن خود داشتند و حتی در این زمینه اعتراضاتی کردند البته مدیریت شهری وعده رفع مشکلات را داد و اقداماتی هم صورت گرفت.

قرار است تجهیزات جدیدی برای آتشنشانی خریداری شود. تعدادی پهپاد برای پایتختی خریداری می شود تا در مواقع بحران به کمک آتش‌نشانان بیاید.

در خصوص آخرین وضعیت ساختمان متروپل، برنامه های مدیریت شهری برای ساختمان های ناایمن، خرید تجهیزات آتش نشانی، رفع مشکلات معیشت مسکن و بیمه آتش نشانان با قدرت‌الله محمدی مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران به گفت‌وگو نشستیم.

* متروپل فروریخت 50 نیروی آتش‌نشانی شهرداری تهران که در عملیات پلاسکو حضور داشتند با تعدادی تجهیزات به آبادان اعزام شدند. در خصوص آخرین اقدامات انجام شده توسط آتش‌نشانان تهرانی در حادثه متروپل در آبادان توضیح دهید؟

فرمانده میدان با حکم وزیر کشور شدم/10 روز عملیات آوار برداری انجام داده و به  جست‌وجوی پیکرها پرداختیم/کار در متروپل تمام شد، یک نفر نیروی امدادی مصدوم نشد

در دومین روز حادثه متروپل به صورت زمینی به آبادان رفتیم. جلسه کمیته بحران تشکیل شد. با حکم وزیر کشور بنده فرمانده میدان شدم. با نیروهایی که از سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران برده بودیم به کمک حادثه‌دیدگان رفتیم. تعدادی از نیروهای آتش‌نشانی شهرداری تهران از فرماندهان حادثه پلاسکو و همچنین افرادی بودند که در حادثه پلاسکو فعالیت کرده و تجربیات لازم را داشتند. با تعدادی خودرو به آبادان رفتیم. 10 روز عملیات آواربرداری را انجام داده و به جست‌وجوی پیکرها پرداختیم. کار به اتمام رسید.

عملیات آوار برداری 24 ساعته بدون وقفه انجام شد/نیروها شیفت بندی شدند/تخریب دو سوم باقیمانده ساختمان متروپل آغازشد

در این مدت‌ زمان که در حال فعالیت بودیم یک نفر از نیروهای امدادی هم مصدوم نشد. با طراحی و برنامه‌ریزی صورت گرفته در سه شیفت هشت ساعته فعالیت کردیم و یک لحظه هم عملیات متوقف نشد و به صورت شبانه‌روزی کار کردیم و بعد از اتمام کار بازگشتیم. در ادامه فاز بعدی قرار است که دو سوم باقیمانده ساختمان متروپل تخریب شود. کار تخریب آغاز شده اما باید با احتیاط این امر انجام شود چرا که اطراف متروپل خانه‌های مسکونی وجود دارد حدود یک تا دو ماه کار تخریب طول می‌کشد.

* کل اجساد از زیر آوار خارج شده بود؟

جسدی زیر آوار نیست/بر اساس لیست مفقودی ها همه اجساد خارج شد

بله، دیگر جسدی زیر آوار نمانده بود. طبق لیست مفقودی ها که داشتیم و اینکه شهروندان اعلام کرده بودند چه افرادی داخل هستند ما تمام کسانی که براساس لیست  می دانستیم در داخل ساختمان هستند و زیر آوار مانده بودند را خارج کردیم.

در خصوص اتصال هوشمند سیستم هشدار حریق ساختمان به سامانه آتش‌نشانی شهرداری تهران توضیح دهید. چه زمان رونمایی از این سامانه انجام و کار وارد مرحله اجرایی می شود؟

رونمایی از اتصال هوشمند ساختمان ها به سامانه آتش نشانی/قبل از تماس با 125، آتش نشانی از وقوع حادثه خبردار می شود

به زودی از سامانه جدیدی در سازمان آتش‌نشانی‌ شهرداری تهران به نام سامانه اتصال  هوشمند سیستم هشدار حریق ساختمان به سامانه آتش‌نشانی رونمایی خواهیم کرد که این سامانه برای شهروندان بسیار خوب و مفید است . این سامانه به منظور کیفیت ارتقای ایمنی که همان سامانه هوشمند اعلام حریق است به زودی راه اندازی می‌شود. شهروندان از منازل خود به این سامانه وصل شده و در صورتی که اتفاقی در ساختمان رخ دهد قبل از اینکه تماسی با 125 گرفته شود به صورت هوشمند این اتصال برقرار می‌شود.

* تجهیزات سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران در سال جاری به‌روز رسانی می‌شود. در این زمینه توضیح دهید؟ خرید پهبادها به کجا رسید؟

خرید پهباد برای آتش نشانی/پهبادها قبل از رسیدن آتش نشانان تصاویر لازم را گرفته و ارسال می کنند

بله، باید سال به سال این اتفاق رخ دهد و ما به دنبال این هستیم تجهیزات به‌روزرسانی شود و از آخرین تکنولوژی‌های روز دنیا استفاده کنیم البته این تکنولوژی‌های براساس نیاز شهر تأمین می‌شود ما به دنبال خرید تعداد پهباد هستیم که در برنامه داریم. 

در خصوص بحث پهبادها باید بگوییم زمانی که حادثه‌ای رخ می‌دهد این پهبادها حرکت کرده و تصاویر لازم را از محل حادثه گرفته و به خودروهای اعزامی ارسال می‌کند ؛تا زمانی که آتش‌نشانان به محل حادثه برسند می دانند که وضعیت محیط اطراف محل حادثه چگونه است.

چند پهباد قرار است برای کلانشهر تهران خریداری شود؟

134 ایستگاه آتش نشانی داریم و برای هر چند ایستگاه یک پهباد خریداری می شود

در حال بررسی هستیم و باید حوزه‌بندی‌های لازم صورت گیرد. 134 ایستگاه آتش‌نشانی در شهر تهران داریم هر چند ایستگاه نیازمند یک پهباد است ما باید پهنه‌بندی کنیم و بعد پهبادهای لازم را خریداری کنیم.

یکی از معضلات اساسی آتش‌نشانان برای رسیدن به محل حادثه وجود ترافیک به خصوص در معابر مرکزی شهر است. برای رفع این مشکل چه اقدامی قرار است صورت گیرد؟ اگر مشکل ترافیک حل شود آتش‌نشانان در مدت زمان کمتری به محل حادثه می‌رسند.

 وقتی ترافیک باشد هرچقدر هم که آژیر بکشیم نمی‌توانیم به سرعت به محل حادثه برسیم/ایجاد جایگاه‌هایی تک‌منظوره‌ برای آتش نشانان در نقاط پرترافیک شهر

ترافیک یکی از معضلات اساسی ما است. ترافیک باعث می‌شود که آتش‌نشانان دیرتر به مقصد برسند و تهدیدی برای آتش‌نشانی است. وقتی ترافیک باشد هرچقدر هم که آژیر بکشیم نمی‌توانیم به سرعت به محل حادثه برسیم.

جایگاه‌هایی تک‌منظوره‌ای قرار است ایجاد کنیم. در این جایگاه‌های تک منظوره آتش‌نشانان با یک خودرو مستقر می‌شوند و از ساعت 7 صبح تا 10 شب که ترافیک وجود دارد در هر جایگاه آتش‌نشانان مستقر و در حالت آماده‌باش هستند. به محض اینکه در آن محدوده زنگ خطر زده شود تا قبل از اینکه ایستگاه مورد نظر به محل حادثه برسد این آتش‌نشانان که در جایگاه‌ها مستقر هستند به محل حادثه رسیده و کارهای اولیه را انجام می‌دهند تا نیروهای ایستگاه به محل برسند.

* چه تعداد جایگاه قرار است برای این منظور در شهرکلان تهران راه‌اندازی شود؟

راه اندازی جایگاه برای آتش نشانان در نقاط پرترافیک تا 2 ماه آینده

تا هرجا که بتوانیم جایگاه ایجاد می‌کنیم و محدودیتی در این زمینه نداریم. در جاهایی که ترافیک وجود دارد این جایگاه‌ها احداث می‌شود اما در جاهایی که ترافیک نداریم مانند منطقه 22 این جایگاه‌ها نیاز نیست. بیشتر این جایگاه‌ها در مرکزیت شهر قرار دارد. 

*کار از چه زمان آغاز می‌شود؟

فاز عملیاتی از دو ماه دیگر آغاز می‌شود و به محض اینکه جایگاه‌ها ساخته شود آماده بهره‌برداری است.

* چندی پیش پرسنل سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران در خصوص حقوق و مزایای خود اعتراضاتی داشته و شهرداری وعده داد که مشکلات آنها را برطرف می‌کند البته در بودجه سال جاری رقمی در این زمینه افزایش یافت. توضیح دهید چه اقداماتی در خصوص رفع مشکلات معیشتی آتش‌نشانان انجام داده‌اید؟

پول غذای آتش‌نشانان افزایش یافت/راه اندازی اردوی تفریحی و زیارتی برای  آتش‌نشانان

حقوق پرسنل سازمان آتش نشانی شهرداری تهران پارامترهایی دارد تا جایی که در توان ما است پیگیری کردة‌ایم تا مشکلات برطرف شود. پول غذای آتش‌نشانان افزایش یافته است همچنین بحث اردوی تفریحی و زیارتی آتش‌نشانان که دو سال به دلیل کرونا لغو شده بود پیگیری می‌کنیم تا دوباره راه‌اندازی شود.

* یکی از مشکلات اساسی آتش‌نشانان بحث تأمین مسکن است چه اقداماتی در سال جاری برای تأمین مسکن آتش‌نشانان انجام داده‌اید؟

برنامه های مدیریت شهری برای خانه دار شدن 3 هزار آتش نشانان/چند نقطه را در نظر گرفته ایم و استارت کار در سال جاری زده می شود

برای تأمین مسکن آتش‌نشانان در سال جاری برنامه داریم و قطعاً اولین پروژه‌ای است که استارت می‌زنیم. چند نقطه را جانمایی کرده‌ایم و جلساتی هم در زمینه تأمین مسکن آتش‌نشانان برگزار شده هر کدام از پروژه‌ها که زودتر عملیاتی شود و پاسخ دهد را در اولویت قرار می‌دهیم و از همه ظرفیت‌ها برای تأمین مسکن آتش‌نشانان استفاده می‌کنیم. البته خود آتش‌نشانی هم زمین‌هایی دارد که می‌توانیم با گرفتن مجوز از شهرداری و شورای شهر در آنها ساخت و ساز کنیم که البته این کار راحت‌تر است.

* در چه بازه زمانی مسکن مورد نیاز آتش‌نشانان تأمین می‌شود و همچنین قرار است چه تعداد مسکن ساخته شود؟

2 تا 3 هزار آتش‌نشان فاقد مسکن ا ست که ما آنها را اولویت‌بندی کرده و مسکن آنها را تأمین می‌کنیم در خصوص قیمت تمام شده مسکن هم باید بگویم بستگی دارد زمینی که می‌خریم و یا تهیه می‌کنیم به چه شکل است و بعد از آن پارامترها را در نظر گرفته و رقم درمی‌آید. پروژه 36 ماه طول می‌کشد و در این مدت آتش‌نشانان می‌توانند با گرفتن وام و ... پول خود را واریز کنند. ببینید وقتی افراد وارد پروژه شوند قطعاً خانه‌دار می‌شوند.

یکی از مشکلات اساسی آتش‌نشانان موضوع بیمه است. آتش‌نشانانی که تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی هستند از 10 سال سنوات ارفاقی برای بازنشستگی استفاده کرده اما آتش‌نشانی که تحت پوشش بیمه شهرداری هستند از 5 سال سنوات ارفاقی استفاده می‌کنند. نامه‌نگاری‌هایی هم با  مراجع ذی صلاح در این زمینه انجام شده و حتی طرحی هم به مجلس رفته با توجه به اینکه شما جدیداً وارد سازمان آتش‌نشانی شده‌اید چه برنامه‌ای برای رفع این مشکل دارید؟

رفع مشکلات زمان بر است/برخی مشکلات 20 ساله است و دو ماهه نمی‌توان حل کرد

مشکل یکی دو تا نیست رفع مشکلات زمانبر است و یک شبه قابل حل نیست. برخی مشکلات 20 ساله است و دو ماهه نمی‌توان حل کرد اما تأکید دارم مشکلات قابل حل است و زمان می‌خواهد و ما هم به دنبال رفع مشکلات آتش‌نشانان هستیم.

33 هزار ساختمان ناایمن در شهر تهران شناسایی شده و گفته می‌شود 129 ساختمان پرخطر است. سازمان آتش‌نشانی وظیفه اخطار به ساختمان‌های ناایمن را دارد و نمی‌تواند اقدام دیگری را انجام دهد چه برنامه‌ای برای رفع خلاهای قانونی در این زمینه انجام می‌دهید؟

اعلام لیست ساختمان‌های پرخطر چاره کار نیست/علاقه ای به شعار دادن ندارم بلکه باید مشکل را حل کنیم/برای ساختمان های ناایمن برنامه داریم

از روزی که وارد سازمان آتش‌نشانی شدم گفتم که اعلام لیست ساختمان‌های پرخطر چاره کار نیست خیلی علاقه نداریم شعار بدهیم بلکه باید مشکل را حل کنیم از همان روزی که وارد آتش‌نشانی شدیم جلسات لازم را با دادستانی و مالکین ساختمان‌های ناایمن برگزار کردیم. برای ساختماهای ناایمن برنامه داریم درست است مأموران آتش‌نشانی در این خصوص نظر می‌دهند اما در خصوص اعلام و حریق نظر می‌دهیم که مشکل حل شود.

دادستانی وارد شده است/به مالکان ساختمان های ناایمن زمان می دهیم تا ایمن سازی انجام دهند/برای نوسازی ساختمان های ناایمن به مالکان کمک می کنیم/ آهنگ تغییرات در ساختمان‌های ناایمن ایجاد شده و مالکان به دنبال نوسازی هستند/بازدید دوباره از ساختمان های ناایمن شهر

در حال حاضر هم دادستانی همکاری‌های لازم را داشته و اخطارها را داده‌ایم زمان می‌دهیم تا مالکان رفع خطر لازم را انجام دهد. بالاخره یکسری از ساختمان‌ها شاید اعلام حریق داشته باشد اما شاید باز هم ناایمن  و نیازمند نوسازی باشند. ما به مالکان ساختمان‌های پرخطر گفته‌ایم که در تغییر کاربری و عوارض کمک می‌کنیم تا آنها بتوانند نوسازی لازم را انجام دهند. هر ساختمان عمر مفیدی دارد و بعد از آن ناایمن شود و قطعاً باید نوسازی لازم صورت گیرد. آهنگ تغییرات در ساختمان‌های ناایمن ایجاد شده است و مالکین به دنبال نوسازی هستند تا ساختمان‌های ناایمن ایمن شوند. 

بنای ما مچ‌گیری نیست بلکه به دنبال رفع مشکل هستیم 

تأکید کردم که دوباره مأمورین آتش‌نشانی از ساختمان‌های ناایمن بازدید کنند شاید برخی از ساختمان‌های ناایمن نوسازی لازم را انجام داده و از لیست ساختمان‌های ناایمن خارج شده‌‌ باشند ما جلسات لازم را می‌گذاریم و کمک‌های مورد نیاز را انجام می‌دهیم بنای ما مچ‌گیری نیست بلکه به دنبال رفع مشکل هستیم تا بتوانیم ایمنی لازم را ایجاد کنیم.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: ساختمان های ناایمن متروپل تخریب آتش نشانی شهرداری تهران ساختمان های ناایمن ساختمان متروپل ساختمان ها آتش نشانان جایگاه ها برنامه داریم محل حادثه مدیریت شهری سال جاری رفع مشکلات تأمین مسکن انجام داده توضیح دهید راه اندازی شهر تهران برای رفع زیر آوار برای آتش رفع مشکل دو ماه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۹۷۶۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جزییات آتش سوزی انباری در خیابان لاله‌زار

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران از وقوع حریق در یک انباری ۲۰ متری واقع در خبابان لاله‌زار خبر داد.

به گزارش ایسنا، وی ادامه داد: با حضور آتش‌نشانان در محل مشاهده شد که حریق در یک انباری کوچک به مساحت حدود ۲۰ مترمربع که در طبقه دوم یک واحد صنفی قرار داشت رخ داده است. داخل این انبار لوازم و قطعات فلزی مربوط به لوستر و ... نگهداری می‌شد که آتش‌نشانان بلافاصله برای اطفاء حریق وارد عمل شده و موفق شدند تا شعله‌های آتش را در عرض چند دقیقه مهار و به طورکامل اطفاء کنند.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران با بیان اینکه درپی این حریق دود زیادی به آسمان بلند شده بود، اظهارکرد: همچنین با توجه به عرض کم خیابان لاله‌زار ترافیکی نیز در این مسیر ایجاد شده بود که همین موضوع موجب حساسیت کسبه و برخی از شهروندان شده بود، اما خوشبختانه این حریق بسیار جزئی بود و هیچگونه خسارت جانی به دنبال نداشت.

به گفته ملکی، آتش‌نشانان پس از ایمن‌سازی محل به ماموریت خود خاتمه داده و به ایستگاه بازگشتند. کارشناسان آتش‌نشانی هم علت این حادثه را بررسی و اعلام خواهند کرد.

دیگر خبرها

  • ساختمان بستنی پاک، انبار خانه کارگر و بیمارستان بوعلی؛ پلاسکوهای آتی شهر تهران
  • ارائه گزارش عملکرد مدیریت شهری شیراز در سال ۱۴۰۲
  • جزییات آتش سوزی انباری در خیابان لاله‌زار
  • چرا ژاپن سیاست تخریب و ساخت مجدد دارد؟
  • جمع‌آوری نمای کامپوزیت برخی از بیمارستان‌های تهران به دلیل ناایمن‌بودن
  • نجات جوان ٣٣ ساله پس از سقوط از کوه توسط آتش‌نشانان
  • روز یادبود آتش‌نشانان ۱۴۰۳ +تاریخچه و پوستر Firefighters’ Memorial Day
  • از ساخت و ساز ساختمان ناایمن در کرمانشاه جلوگیری شد
  • کاهش تعداد ساختمان‌های فرسوده پایتخت
  • ساختمان‌های بحرانی منطقه ۱۲ تهران به‌زودی تعیین تکلیف می‌شود