Web Analytics Made Easy - Statcounter

در سینمای ایران بسیاری از تماشاگران و حتی منتقدان درک درستی از کار یک فیلمبردار ندارند و او را یک تکنیسین فنی می‌بینند که باید تصاویر زیبایی بگیرد تا خوشایند چشمان تماشاگران باشد. خوشبختانه در سال‌های اخیر با ظهور کارگردانانی که درک متفاوتی از تصویر دارند و ظهور فیلمبرداران جسوری که هم‌پای این کارگردانان مشغول تصویربرداری از فیلم‌ها هستند، آن تصور قدیمی از کار فیلمبردار که فقط باید تصاویر زیبا و شکیل بگیرد دچار دگرگونی شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نسل جدید فیلمبرداران سینمای ایران به لحاظ شکل و اسلوب کاری بسیار به همکاران خود در سینمای جهان نزدیک شده‌اند.

به گزارش گروه فرهنگ وهنر برنا سامان لطفیان با سریال کارنامه اش را در عرصه مدیریت فیلمبرداری غنی تر می کند.

  در سینمای ایران بسیاری از تماشاگران و حتی منتقدان درک درستی از کار یکی فیلمبردار ندارند و او را یک تکنیسین فنی می‌بینند که باید تصاویر زیبایی بگیرد تا خوشایند چشمان تماشاگران باشد. خوشبختانه در سال‌های اخیر با ظهور کارگردانانی که درک متفاوتی از تصویر دارند و ظهور فیلمبرداران جسوری که هم‌پای این کارگردانان مشغول تصویربرداری از فیلم‌ها هستند، آن تصور قدیمی از کار فیلمبردار که فقط باید تصاویر زیبا و شکیل بگیرد دچار دگرگونی شده است. نسل جدید فیلمبرداران سینمای ایران به لحاظ شکل و اسلوب کاری بسیار به همکاران خود در سینمای جهان نزدیک شده‌اند.

اگر فیلمبرداران قدیمی‌تر سینمای ایران بیشتر به کادرهای ثابت و دوربین روی سه پایه تمایل داشتند. دوربین نسل جدید فیلمبرداران ایرانی دوربینی سیال است که نقش تالیفی بیشتری در مواجه با سوژه درون قاب ایفا می‌کند. سینمای امروز جهان مدت‌ها است که از قاب‌های کلاسیک فیلمبرداران قدیمی مانند ویلموش زیگموند و نستور آلمندروس عبور کرده و به قاب‌های شاعرانه فیلمبردارانی مثل امانوئل لوبزکی روی آورده که دوربین سیال‌شان درکی متفاوت از مضمون یک فیلم را به تصویر می‌کشد.

حتی فیلمبرداران بزرگی مانند راجر دیکینز که اُستاد فیلمبرداری کلاسیک هستند با عبور از قالب و اُسلوب گذشته فیلمبرداری به تصاویر سیالی رسیده‌اند که تماشاگر را به دل حادثه برده و او را در کنار شخصیت‌های اصلی درگیر ماجراهایی می‌کند که برای آن‌ها اتفاق می‌اُفتد. 1917 نقطه اوج چنین رویکردی است که تصویربرداری‌اش به معجزه می‌ماند و دومین اُسکار را هم برای دیکینز به ارمغان آورد. در سینمای ایران هم با نسل جدیدی از فیلمبرداران مواجه هستیم که جسارت انجام چنین کارهای متفاوتی را دارند. فیلمبردارانی که در راس آن‌ها یک نام به چشم می‌خورد؛ سامان لطفیان.

در میان نسل جدید فیلمبرداران ایرانی هم شاهد دو رویکرد متفاوت به فیلمبرداری هستیم. دسته اول فیلمبرداران اصلاح‌طلبی هستند که تلاش می‌کنند ضمن حفظ اسلوب‌های کلاسیک فیلمبرداری در جنس تصاویر و نحوه نمایش آن‌ها تفاوت ایجاد کنند. این تصویربردان هم‌چنان به آن تئوری که یک تصویر خوب باید زیبا و شکیل باشد و تمام جزئیات را نمایش دهد وفادار هستند.

چنین رویکردی ختم به تصاویر ماکسیمال و باشکوهی می‌شود که تلاش می‌کند تمام ذهن تماشاگر را با قاب‌های عظیم و جزئیات فراوان پُر کند. سینمای ایران در این سبک فیلمبرداری آثار درخشان فراوانی دارد. اما گروه دیگری از فیلمبرداران ایرانی مانند سامان لطفیان هستند که جنس دیگری از فیلمبرداری را انجام می‌دهند. رویکرد آن‌ها آوانگاردتر از دسته اول است.

تصاویری که آن‌ها ثبت می‌کنند بسیار انتزاعی‌تر و ذهنی‌تر از تصاویری است که فیلمبرداران گروه اول روی نگاتیو یا به صورت دیجیتال ضبط می‌کنند. تصاویر فیلمبردارانی مانند سامان لطفیان مینی‌مال‌تر است و لزوماً شکوه و عظمت کار فیلمبرداران دسته اول را ندارد، اما به تخیل تماشاگر اجازه فعالیت می‌دهد.

به این معنا که به او اجازه تفکر می‌دهد تا بخشی از تصاویر را در ذهن خود تکمیل کند و از خلال تصاویری که فیلمبردار برای او ساخته تحلیل متفاوتی از پلان موردنظر داشته باشد. نقطه عطف چنین رویکردی را در آتابای می‌بینیم که تصاویر ثبت شده فیلم فقط زیبا نیستند و فقط اتمسفر صحنه را توضیح نمی‌دهند بلکه به تماشاگر اجازه می‌دهد تخیل کند و درک خودش از تصاویر فیلم را ارائه دهد. این دوربین شاعرانه و مینی‌مال که اکثراً روی دست فیلمبردار قرار دارد حتی در فیلم جنگی مثل دسته دختران هم مورد استفاده قرار گرفته است.

در این فیلم خبری از تصاویر باشکوه نیست اما به جای آن ما با جنس تصاویری مواجه هستیم که این روایت زنانه از جنگ را لطیف برگزار می‌کند. لطفیان در این فیلم موفق شده از دریچه ذهن شخصیت‌های اصلی‌اش فیلمبرداری کند. این‌که فیلمبرداری دسته دختران چندان مورد توجه قرار نگرفت به خاطر عدم درک منتقدان ما از تصاویر فیلم بود. منتقدان انتظار مواجهه با چنین تصاویر شاعرانه‌، لطیف و زنانه‌ای (مثل تصاویر سکانس آغازین) را نداشتند. درحالی که این دقیقاً همان تصویری است که این فیلم نیاز دارد. در شنای پروانه و یاغی هم که خشونت یکی از تم‌های اصلی این دو اثر است، لطفیان با فاصله گرفتن از رویکرد کلاسیک فیلمبرداری و با تکیه بر تصاویری مینی‌مال موفق می‌شود وجه دیگری از خشونت را نمایش دهد.

آن وجه لطیف و شاعرانه خشونت را که از دل عاشقانه‌های دو شخصیت اصلی بیرون آمده است. خشونتی که در آن اسلوموشن‌های سکانس پایانی قسمت دوم می‌توان لطافت یک عشق را هم مشاهده کرد.لطفیان بدون شک یکی از ناب‌ترین استعدادهای سال‌های اخیر سینمای ایران است. فیلمبرداری که نگاه متفاوتش به تصویر از او یک شاعر ساخته است.

مازیار وکیلی

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: دوربین یاغی سینمای ایران یک فیلمبردار یک فیلم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۹۷۸۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاپیتان تیم ملی ایران، یک سال دیگر لژیونر می‌ماند

به گزارش "ورزش سه"، در دیداری از دور هشتم مرحله قهرمانی رقابت های لیگ یونان، فردا شب تیم فوتبال آ.ا.ک در تومبا استادیوم میهمان پائوک خواهد بود. در صورت پیروزی زرد و مشکی پوشان و توقف پاناتینایکوس، آنها می توانند در فاصله دو هفته مانده به پایان مسابقات، قهرمانی خود را قطعی کنند.

هفته قبل بود که در دیدار فینال گونه مسابقات، آ.ا.ک آتن توانست در استادیوم خانگی خود با سه گل از سد پاناتینایکوس عبور کرده و فاصله خود با این تیم را از عدد یک به چهار امتیاز افزایش دهد تا گام بزرگی به سوی قهرمانی بردارد.

سایت یونانی SDNA در گزارشی به ارزیابی نفرات صدرنشین لیگ یونان پرداخت و درباره احسان حاج‌صفی، کاپیتان پیشین تیم ملی ایران، نیز نوشت: احسان حاج‌صفی در این فصل سال پرکاری را پشت سر گذاشت و در ۲۶ بازی برای تیمش توانست سه پاس گل بدهد و یکی از خوب‌های آاک آتن در مسیر دفاع از عنوان قهرمانی در سوپرلیگ یونان بود.

قرارداد این بازیکن ملی‌پوش ایرانی تابستان پیش رو به پایان می‌رسد. با این حال بندی در قراردادش وجود دارد که باعث می‌شود در صورت رضایت باشگاه برای یک سال دیگر بتواند در یونان و آاک آتن بماند. ادامه حضور یا جدایی او به آلمیدا سرمربی آاک آتن بستگی دارد که در هفته‌های اخیر حساب ویژه‌ای روی بازیکن ایرانی باز کرده بود.

علاوه بر حاج‌صفی، استاوروس پلیوس نیز در پست مدافع سمت چپ توپ می‌زند و در کنار حاج‌صفی برای فصل بعد حفظ خواهد شد.

حاج‌صفی ۳۴ساله سومین فصل حضورش را در آاک آتن سپری می‌کند. او فصل قبل توانست قهرمانی در لیگ و جام حذفی را با تیمش به دست بیاورد و اکنون نیز امیدوار به تکرار قهرمانی است.

دیگر خبرها

  • گل سوم فوتسال ایران به تایلند +فیلم
  • از آمار فروش هفته گذشته چه می‌دانید؟/ پرفروش‌ترین اثر غیرکمدی
  • چرا سریال «حشاشین» در ایران مجوز ندارد؟
  • رابطه این فیلم با ماجرای قتل بابک خرمدین | اسم فیلم را عوض کردم تا...
  • عاشقانه شمس و مولانا رکورد کمدی‌ها را زد/تغییر ناگهانی دبیر اقوام
  • رکورد فروش روزانه سینما شکسته شد
  • کاپیتان تیم ملی ایران، یک سال دیگر لژیونر می‌ماند
  • از سینمای متفکر به فیلم های کمدی رسیدیم
  • اشک‌های سردار رادان در اجتماع قمی‌ها در حمایت از فراجا (فیلم)
  • نگاه به سینما جدی نیست/ بررسی پیدایش هالیوود در مستند «پشت صحنه»