Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-28@08:02:25 GMT

دشت لار ، میزبان عشایر دوستدار کتاب

تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۱۹۸۵۵۵

دشت لار ، میزبان عشایر دوستدار کتاب

به گزارش ایرنا، زمان برگزاری این تور در منطقه لار همزمان با هفته ازدواج و خانواده در تیرماه با حمایت شهرداری پردیس، هلال احمر و ادارات مرتبط پس از بررسی میدانی  بین دستگاهی برگزار خواهد شد.

شب های کتابخوانی روستایی ،راه اندازی کتابخانه سیار هدهد، دورهمی یادگیری، اجرای طرح اقرا، نذر کتاب، رادیو کتاب روستا در طرح برگزاری تور کتاب در نظر گرفته شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در گام نخست شب های کتابخوان با محتوای خوانش کتاب های فاخر هر هفته یک روستا در قالب یک برنامه گردشی ایام تابستان در دستور کار اجرا قرار گرفته است.

جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب، برنامه‌ای است که هر سال با محوریت معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با همکاری مجموعه‌ای از دستگاه‌های دولتی و غیردولتی اجرا می‌شود.

در این طرح ،هر سال۱۰  روستا یا آبادی عشایری به عنوان روستاها و عشایر دوستدار کتاب معرفی می‌شوند و برای شرکت در این جشنواره، روستاها باید ضمن معرفی ویژگی‌های خاص فرهنگی و اجتماعی خود، مجموعه فعالیت‌ها، طرح‌ها و برنامه‌های اجرایی خود را برای تقویت زیرساخت‌های کتاب‌خوانی و ترویج عمومی کتاب در روستا معرفی کنند.

هدف این جشنواره حمایت از اقدام‌های انجام‌شده در روستاها و پشتیبانی از پیشنهادهای ابتکاری در حوزه کتاب و کتاب‌خوانی در روستاها، و معرفی فعالیت‌های فرهنگی و ترویجی مرتبط با کتاب‌خوانی است که با مشارکت مردم و دستگاه‌های فعال در روستا انجام شده یا اجرای آن برای سال آینده پیش‌بینی شده است.

 تلاش برای تأمین بودجه‌های لازم برای گسترش فعالیت‌های مربوط به کتاب و کتاب‌خوانی در روستاها و توجه دادن مردم و نهادهای روستایی به اهمیت کتاب و فرهنگی‌تر شدن فضای روستاها و نیز پر کردن اوقات فراغت کودکان و نوجوانان روستایی با کتاب از دیگر اهداف این جشنواره است.

باهمکاری تعدادی از دستگاه‌های دولتی و غیردولتی در هر استان، دبیرخانه‌ای تشکیل شد تا هدایت‌کننده جشنواره در استان باشد و هر روستا بر اساس فراخوان جشنواره مدارک و مستندات خود را که مبنی بر فعالیت‌های مرتبط با کتاب و کتاب‌خوانی آن روستا را با امضای دهیار و رئیس شورای اسلامی روستا، همراه با فرم‌های تکمیل شده به دبیرخانه استانی جشنواره مستقر در ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها یا دبیرخانه مرکزی در تهران ارسال می‌کند.

دهیاران، شورای اسلامی روستا، بخشداران، کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد، مدارس، و سایر نهادی فرهنگی و تشکل‌های مردمی نقش مهمی در معرفی روستاهای دوستدار کتاب دارند.

در نخستین دوره از برگزاری این جشنواره ۶۲۰ روستا شرکت کردند که در سال دوم به ۸۰۰ روستا افزایش یافتند. پس از چند مرحله داوری و ارزیابی مجموعه فعالیت‌ها و برنامه‌های این روستاها، ۲۰ روستا به عنوان نامزد و در مرحله نهایی داوری، ۱۰ روستا به عنوان روستای دوستدار کتاب ایران معرفی و همچنین هر سال یک روستا به عنوان برگزیده‌ی برگزیده‌ها انتخاب شده است.

جلسه برنامه ریزی و هماهنگی اجرای طرح عشایر و روستاهای دوستدار کتاب با حضور حجت الاسلام مجید عبدالهی رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان  پردیس ، امام جماعت مسجد جامع پردیس، روسای ادارات امور اداره کتابخانه ها ،میراث فرهنگی و گردشگری، نماینده شهرداری پردیس، رییس شورای اسلامی شهرستان  به ریاست محمود حیدری بخشدار مرکزی برگزار شد.

ترویج کتابخوانی برای تقویت زیر ساخت های فرهنگی

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان پردیس در این نشست ضمن تشریح طرح دوستدار کتاب،  اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین اهداف این طرح گسترش، توسعه و ترویج برنامه‌های کتابخوانی و تقویت زیر ساخت‌های فرهنگی و ترویج کتابخوانی در مناطق روستایی و آبادی‌های عشایری است که هر سال توسط معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی و ستاد شهرها و روستاهای دوستدار کتاب برگزار می شود.

مجید عبدالهی با بیان اینکه کتاب و کتابخوانی اتفاق خوبی برای اثر بخش شدن نقش دانش و دانستن در رفتارهای اجتماع است، گفت: تابستا هر سال عشایر زیادی در دشت لار حضور پیدا می کنند و امسال با هم افزایی و تعامل دستگاههای مرتبط در حوزه ترویج کتابخوانی فعالیتهای مرتبط با کتابخوانی برگزار می شود.

وی ادامه داد: آگاهی بخشی ودانش افزایی در حوزه امور دام  با همراهی اداره جهادکشاورزی و ایجاد کتابخانه موقتی در طی مدت حضور عشایر، برگزاری مسابقات کتابخوانی، بخشی از برنامه های ما برای عشایر دوستدار کتاب است.

استفاده از ظرفیت روستاها برای توسعه امور فرهنگی

بخشدار مرکزی شهرستان پردیس با تاکید بر ترویج کتابخوانی  لزوم توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی در روستاها و مناطق عشایری، گفت: توسعه برنامه های خلاقانه در حوزه کتاب در روستاها و بخش عشایری با  برگزاری رویداد یک روزه با محوریت کتاب تحت عنوان" تور کتابخوان " در منطقه لار ‌ و توجه به ظرفیت ها و فعالیت های روستاها در امور فرهنگی با اجرای  برنامه های تور کتابخوان عشایری ، شب های کتابخوانی روستایی ، کتابخانه سیار هدهد ، دورهمی یادگیری ، اجرای طرح خوانش  ، نذر کتاب ، رادیو کتاب روستا در دست اقدام و اجرا است.

محمود حیدری ادامه داد: لازم است برای توسعه و ترویج فرهنگ کتابخوانی در روستاها برنامه زیرساختی و راهبردی داشته باشیم و در برنامه های آینده اهمیت نهادهای همکار و سهم مشارکت دستگاه ها مشخص شود و اصل برنامه ریزی ها مشارکت محور باشد تا بتوان به اهداف اصلی در توسعه و ترویج فرهنگ کتابخوانی دست یافت.

برگزاری جشنواره زمینه ساز دیده شدن اتفاقات فرهنگی روستاها و عشایر است

رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان پردیس گفت: جشنواره دوستدار کتاب زمینه دیده شدن روستاها و اتفاقات فرهنگی در روستاها را فراهم می کند و برکات بسیاری برای رفع معضلات و مشکلات فرهنگی روستاها دارد و خوشبختانه شش دوره از این جشنواره تاکنون با موفقیت پشت سر گذاشته شده است.

محسن سلطان محمدی با اشاره به ضرورت راه اندازی کتابخانه سیار در شهرستان، توضیح داد:برای ارتقای وتوسعه فرهنگ در مناطق روستایی شهرستان در طی سال، تامین کتابخانه سیار نظیر سایر شهرستانهای همجوار در این شهرستان ضرورت دارد.

وی ادامه داد:  رونق کتابخانه های مساجد در مناطق روستایی می تواند به عنوان یکی از محفل ها و باشگاه های ترویج کتاب و کتابخوانی باشد و این نشان می دهد که مساجد نگاه خودشان را از طریق کتابخانه های مساجد گسترش می دهند.

رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان پردیس گفت: تبدیل  کانون های فرهنگی هنری مساجد به پایگاه های فرهنگی، اجتماعی و کتاب و کتابخوانی با توجه به شرایط بومی و اقلیمی هر منطقه متناسب با اقشار مختلف جامعه  و برگزاری برنامه های خلاقانه ضمن توجه به موضوع کتاب و کتابخوانی به بحث زیست بوم و فضاهای فرهنگی و اجتماعی هر منطقه، شکوفایی نیروهای توانمند و مستعد روستایی را به همراه دارد.

به گزارش ایرنا، هدف از برگزاری برنامه جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب، گسترش عدالت فرهنگی در سراسر کشور است،در این جشنواره هر ساله  ۱۰ روستا به عنوان روستاهای برگزیده و ۱۰ روستا به عنوان روستاهای شایسته تقدیر انتخاب می شوند و به روستاهای برگزیده مبلغی هدیه از طرف نهادها و سازمان های همکار به همراه تسهیلات کم بهره به همراه حواله های کتاب اهدا می شود.

شهرستان پردیس با جمعیتی در حدود ۳۰۰ هزار نفر در شرق پایتخت قرار دارد.

برچسب‌ها شهرستان پردیس روستائیان جامعه عشایری کتاب کتابخوانی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: شهرستان پردیس روستائیان جامعه عشایری شهرستان پردیس روستائیان جامعه عشایری کتاب کتابخوانی فرهنگ و ارشاد اسلامی عشایر دوستدار کتاب کتاب و کتابخوانی خوانی در روستاها ترویج کتابخوانی روستاها و عشایر روستا به عنوان شهرستان پردیس کتابخانه سیار کتابخانه ها کتاب و کتاب رئیس اداره کتاب خوانی ترویج کتاب فعالیت ها دستگاه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۹۸۵۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کرمان میزبان جشنواره چند رسانه‌ای وزارت میراث فرهنگی است

مدیرکل میراث فرهنگی استان کرمان، گفت: کرمان میزبان سومین جشنواره چند رسانه‌ای وزارت میراث فرهنگی است و اختتامیه این جشنواره نیمه دوم آبان‌ماه برگزار می‌شود. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرمان، سعید شاهرخی ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه، اظهار داشت: شورای توسعه گردشگری استان کرمان راه‌اندازی شده است و دبیرخانه کرمان 1404 در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان مستقر شده است.

وی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی مکمل جهش تولید را مشارکت مردم می‌دانند، گفت: در این راستا اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان با مجموعه‌های خصوصی همکاری خوبی را در پیش گرفته که یکی از این نهادها اتاق بازرگانی استان است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان با اشاره به اینکه جشنواره ملی چند رسانه‌ای وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در سطح کشور برگزار می‌شود، افزود: کرمان میزبان سومین جشنواره چند رسانه‌ای وزارت میراث فرهنگی است.

وی با بیان اینکه استاندار کرمان نیز در این زمینه به صورت کتبی اعلام آمادگی کردند و اتاق بازرگانی نیز در انتخاب استان کرمان موثر بوده است، ادامه داد: اختتامیه این جشنواره قرار است در نیمه دوم آبان‌ماه در کرمان برگزار شود.

شاهرخی با اشاره به اینکه جلسات برنامه‌ریزی این جشنواره در تهران و کرمان برگزار خواهد شد، گفت: این امکان وجود دارد که از تمام مفاخر علمی، فرهنگی، هنری و غیره در زمان این جشنواره استفاده شود.

وی با بیان اینکه استان کرمان امسال میزبان چند رویداد بزرگ فرهنگی هنری است، افزود: همایش بین‌المللی راه ابریشم نیز مهرماه با همکاری پژوهشگاه میراث فرهنگی در کرمان برگزار می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان با اشاره به اینکه کنگره ملی تاریخ معماری و شهرسازی ایران در شهرستان بم برگزار می‌شود، بیان کرد: سمینار باستان شناسان ایران اسفندماه در جیرفت برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه امسال در هفته میراث فرهنگی اشیا و آثار تاریخی استان کرمان که در موزه ملی کشور نگهداری می‌شود برای بازدید عمومی مردم به کرمان منتقل می‌شوند، گفت: بالغ بر 4 هزار شی تاریخی از استان کرمان در موزه ملی نگهداری می‌شود.

سیدمهدی طبیب‌زاده، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان در این جلسه با بیان اینکه کرمان آنگونه که باید معرفی نشده و انعکاس مطلوبی از ظرفیت‌های تاریخی، فرهنگی و گردشگری استان کرمان در رسانه‌ها نبوده است، اظهار داشت: متاسفانه هنوز کرمان به‌عنوان مقصد گردشگری در کشور نیست و باید برای آن چاره‌اندیشی کرد تا کرمان در حلقه گردشگری گردشگران قرار بگیرد.

وی با اشاره به اینکه رونق اقتصاد گردشگری استان کرمان مستلزم ورود گردشگران داخلی و خارجی است که لازمه آن معرفی خوب کرمان است، ادامه داد: کرمان 10 اثر تاریخی و طبیعی ثبت جهانی دارد که حتماً باید این آثار به جهانیان معرفی شوند.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان با بیان اینکه جشنواره چندرسانه‌ای وزارت میراث یک ظرفیت خوب برای معرفی کرمان است و اتاق بازرگانی از آن حمایت می‌کند، افزود: جدای از این جشنواره وزارت میراث فرهنگی حتماً باید به وظیفه قانونی خود برای معرفی استان کرمان که یک خاستگاه تمدنی دارد اقدام کند.

انتهای پیام/511/

دیگر خبرها

  • ‌کرمان‌ میزبان سومین جشنواره ملی چند رسانه‌ای میراث فرهنگی
  • آموزش مهارت روستائیان باعث تقویت و پایداری توسعه روستا است
  • کرمان میزبان جشنواره چند رسانه‌ای وزارت میراث فرهنگی است
  • نهاد کتابخانه‌های عمومی زمینه‌ساز ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی
  • ۶۵۶ ایل و طایفه مستقل در ایران زندگی کوچندگی دارند
  • جشنواره کوچ عشایر نشان‌دهنده عظمت و شان جامعه عشایری است
  • کتابخانه‌های سیار نیاز کتابخوانی عشایر را برطرف می‌کند
  • حضور ۷۵ آلاچیق و غرفه در جشنواره بین‌المللی کوچ عشایر شاهسون مغان
  • دومین جشنواره بین‌المللی کوچ عشایر شاهسون آغاز شد
  • اردبیل فردا میزبان دومین جشنواره بین‌المللی عشایر است