Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران اکونومیست»
2024-04-30@11:14:11 GMT

تورم افسارگسیخته راه صعود نفت را بست

تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۱۹۸۸۹۷

تورم افسارگسیخته راه صعود نفت را بست

قیمت نفت معاملات روز جمعه را تحت تاثیر رشد بیش از حد انتظار قیمتهای مصرفی آمریکا و وضع تدابیر قرنطینه جدید کووید در چین، با کاهش به پایان برد اما توانست رشد هفتگی دیگری را به ثمر برساند.

بهای معاملات نفت برنت با یک دلار و شش سنت کاهش، در ۱۲۲ دلار و یک سنت در هر بشکه بسته شد. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۸۴ سنت کاهش، در ۱۲۰ دلار و ۶۷ سنت در هر بشکه بسته شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هر دو شاخص رشد هفتگی ثبت کردند و نفت برنت ۱.۹ درصد و وست تگزاس اینترمدیت ۱.۵ درصد رشد هفتگی داشت.

قیمتهای نفت در معاملات روز جمعه همسو با سهام وال استریت تحت تاثیر شتاب گرفتن رشد قیمتهای مصرفی آمریکا در ماه مه، روند نزولی داشتند. قیمتهای بنزین به رکورد بالایی صعود کرد و هزینه مواد غذایی افزایش یافت و به بزرگترین رشد سالانه نرخ تورم در حدود ۴۰ سال گذشته منجر شد. این وضعیت، انتظارات برای تحکیم سریع‌تر نرخهای بهره از سوی بانک مرکزی آمریکا را تقویت کرد.

قیمت بنزین در آمریکا در آستانه صعود به پنج دلار در هر گالن است و بعضی از بانکها پیش بینی می‌کنند قیمت بنزین تا پایان تابستان، به بیش از شش دلار صعود خواهد کرد و فشارها روی دولت بایدن برای مقابله با افزایش قیمتها، همچنان تشدید خواهد شد.

فیلیپ فلاین، تحلیلگر شرکت پرایس فیوچرز در این باره گفت: اگر قیمتهای بنزین ثبات پیدا نکنند، در این صورت مصرف کنندگان، هزینه را کاهش خواهند داد.

همچنین نشانه نگران کننده دیگر برای تقاضا، هشدار کووید در شانگهای و پکن و اعمال محدودیتهای قرنطینه جدید در بخشهایی از شانگهای بود. این شهر دور جدیدی از تست کرونا برای میلیونها سکنه را اعلام کرد.

واردات نفت خام چین در ماه مه حدود ۱۲ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد کرد. با این حال، کارستن فریچ، تحلیلگر کومرس بانک در این باره گفت: این نشان دهنده اوج گیری تقاضا برای نفت نیست. در واقع چین فرصت طلبی کرده و نفت را از روسیه به قیمت بسیار پایین‌تر از بازار جهانی خریداری می‌کند تا مخازن خود را پر کند.

نفت ابتدای معاملات به دلیل نگرانی از مختل شدن عرضه در اروپا و آفریقا، بیش از یک دلار صعود کرده بود.

انجمن نفت و گاز نروژ اعلام کرد اگر کارکنان نفتی روز یکشنبه به اعتصاب دست بزنند، تولید نفت نروژ ممکن است کاهش پیدا کند. حدود ۸۴۵ نفر از ۷۵۰۰ پرسنل سکوهای فراساحلی در صورت به نتیجه نرسیدن مذاکرات دستمزد سالانه، از ۱۲ ژوئن اعتصاب خواهند کرد.

تولید نفت در میدان سریر لیبی پس از این که بنادر راس لانوف و سرت بسته شدند و با تهدید یک گروه برای بستن بندر حریقه، کاهش پیدا کرد.

تقاضا برای نفتی که پالایش آن نسبتا راحت است، از زمان آغاز جنگ در اوکراین، قیمت گاز طبیعی را بالاتر برده است. اتحادیه اروپا سرگرم کار روی ممنوعیت واردات نفت از روسیه است و نگرانیها نسبت به تامین انرژی و تاثیر آن بر ریسکهای تورمی را برانگیخته است. همزمان، پالایشگاهها تحت تاثیر صعود قیمتهای بنزین به رکورد بالا، با ظرفیت کامل فعالیت می‌کنند.

بر اساس گزارش رویترز، در آمریکا، شمار دکلهای حفاری نفت که معیاری برای برآورد تولید آتی است، هفته گذشته شش حلقه افزایش یافت و به ۵۸۰ حلقه رسید که بالاترین میزان از مارس سال ۲۰۲۰ بود.

 

منبع: خبرگزاری ایسنا

منبع: ایران اکونومیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۹۸۸۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش‌ بینی قیمت طلا و سکه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / سکه امامی به کانال ۴۱ میلیونی صعود کرد

به گزارش خبرآنلاین ، قیمت طلا و سکه در سومین روز هفته با افزایش ۵۰۰ تومانی قیمت دلار همراه شد.

تجارت نیوز در خبری نوشت:افزایش قیمت در بازار طلا با تلرانس ۱۰۰ تا یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومانی بود و تنها قطعه‌ای را که در کانال بالاتر نشاند،‌ سکه امامی بود.

مهار بازار طلا مقطعی است؟

کارشناسان اقتصادی شکل‌گیری هر روندی در بازار طلا را متاثر از نوسانات قیمت دلار می‌دانند. با وجود اینکه سیاست‌گذار همواره درصدد ایجاد چارچوب قیمتی مشخصی برای دلار هستند، اما تحلیلگران اقتصادی اقدامات سیاست‌گذار برای مهار قیمت‌ها را مقطعی می‌دانند و و معتقدند قیمت‌ها مسیر حرکتی خود را می‌روند. با این وجود آنها می‌گویند نباید انتظار رشد عجیب و غریبی را در قیمت طلای داخلی طی هفته‌های آینده داشته باشیم.

توصیه کارشناسان اقتصادی به خریداران بازار فلز زرد خریدهای پلکانی و ممانعت از نقطه‌زنی است.

گفتنی است اونس جهانی طلا در لحظه نگارش این گزارش با رقم ۲۳۳۲ دلاری معامله می‌شود و کاهش نزدیک به ۶ دلاری دارد. اونس جهانی نقره نیز روی قیمت ۲۷ دلار و ۲۴ سنتی ایستاده است. هر گرم نقره ۹۹۹ با رقم ۵۴ هزار تومانی معامله شد و رشد ۴۹۰ تومانی نسبت به روز گذشته داشته است.

سکه امامی میلیونی رشد کرد

قیمت روز دوشنبه ۱۰ اردیبهشت با رشد یک میلیون و ۳۹۴ هزار تومانی به کانال ۴۱ میلیونی صعود کرد و روی رقم ۴۱ میلیون و ۶۸۹ هزار تومانی بسته شد. قیمت سکه‌ بهار با افزایش ۶۹۵ هزار تومانی با رقم ۳۷ میلیون و ۶۹۰ هزار تومانی بسته شد.

گفتنی است قیمت نیم‌ سکه با رشد ۳۰۰ هزار تومانی با رقم ۲۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی معامله شد. قیمت ربع سکه نیم میلیون تومان گران شد و با رقم ۱۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان بسته شد. قیمت سکه گرمی روز دوشنبه ۲۰۰ هزار تومان بالا رفت و با قیمت ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان معامله شد.

قیمت طلا 500 هزار تومان گران شد

قیمت طلا در سومین روز معاملاتی هفته افزایشی شد. هر مثقال طلای ۱۸ عیار ۵۶۱ هزار تومان افزایش داشت و با قیمت ۱۴ میلیون و ۹۸۲ هزار تومان معامله شد. هر گرم طلای ۱۸ عیار با رشد ۱۳۱ هزار و ۴۰۰ تومانی روی رقم سه میلیون و ۴۵۷ هزار تومانی ایستاد. قیمت طلای دست دوم نیز با رقم سه میلیون و ۴۱۱ هزار تومانی معامله شد.

حباب سکه روز دوشنبه در تمام قطعات افزایش داشت. حباب سکه امامی ۷۷۱ هزار تومان، سکه بهار ۸۷ هزار تومان، نیم‌سکه ۶ هزار تومان،‌ ربع سکه ۳۴۹ هزار تومان و سکه گرمی ۱۲۵ هزار تومان افزایش داشت.

217

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901096

دیگر خبرها

  • دلیل کاهش قیمت دلار در چند روز اخیر چیست؟ همتی پاسخ داد
  • همتی رئیس کل اسبق بانک مرکزی: کاهش قیمت دلار در چند روز اخیر به دلیل تزریق است اما این روش جواب نمی دهد / دولت از مردم عذرخواهی کند
  • نقش انتخابات آینده آمریکا بر قیمت مسکن چیست؟
  • ترمز طلای جهانی در مسیر صعود
  • قیمت جهانی نفت امروز ۱۴۰۳/۰۲/۱۱ |برنت ۸۸ دلار و ۳۳ سنت شد
  • روند نزولی قیمت دلار شروع شده است
  • پیش‌ بینی قیمت طلا و سکه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / سکه امامی به کانال ۴۱ میلیونی صعود کرد
  • قیمت نفت یک‌درصد کاهش یافت
  • پای نفت برای صعود قیمت بسته می‌شود
  • پیش‌بینی قیمت طلا/ نگاه سرمایه‌گذاران به فلز زرد