Web Analytics Made Easy - Statcounter

عبدالباری عطوان با اشاره به خویشتنداری، احساسی نبودن رئیس جمهور سوریه و صبر راهبردی او تصریح کرد بشار اسد رئیس جمهور سوریه در مصاحبه با شبکه روسیا الیوم به نکاتی اشاره کرد که نشان از تغییری مثبت در عملکرد سوریه در سطح عربی و بین المللی است.

سردبیر روزنامه اینترنتی رای الیوم که از لندن به روز می‌شود در یادداشت امروز خود با اشاره به مصاحبه شبکه تلویزیونی روسیا الیوم با بشار اسد، رئیس جمهور سوریه نوشت: این مصاحبه چه از نظر زمان و چه از نظر مواضع منطقی و برداشت دقیق از حوادث کشور‌های عربی و جهان و مشخصا روابط با کشور‌های عربی، ایران و روسیه، بازگشت به اتحادیه عرب و نشست آتی سران عرب در الجزایر، از اهمیت بالایی برخوردار بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این مصاحبه طولانی چندین نکته مطرح است و از آنجا که این نکات نشان از تغییر مثبت در عملکرد سوریه در زمینه عربی و بین المللی است، لازم است آن‌ها را بررسی کنیم:

اول: تاکید رئیس جمهور سوریه بر اینکه کشورش با هرگونه حمله‌ای از سوی ترکیه در سطح رسمی و مردمی مقابله خواهد کرد و ایجاد آنچه را مناطق امن نامیده می‌شود؛ نخواهد پذیرفت. ارتش سوریه در درگیری‌های دو سال پیش، خسارت‌های سنگینی به همتای ترکیه‌ای خود وارد کرد.

دوم: ادلب و مناطق شرق فرات در نهایت آزاد خواهند شد و مشکل در مزدورانی است که برای طرف مهاجم کار می‌کنند (نیرو‌های سوریه دمکراتیک) و مقاومت مردمی دیر یا زود، نیرو‌های اشغالگر آمریکا را به خروج از خاک سوریه مجبور خواهد کرد.

سوم: روابط سوریه با ایران یا هر کشور دیگری با هیچ طرف دیگری درجهان قابل مناقشه نیست و هیچ طرفی برای سوریه مشخص نمی‌کند که با کدام کشور ارتباط داشته یا نداشته باشد. بسیاری از کشور‌هایی که موضوع روابط سوریه با ایران را مطرح می‌کردند و به ازای دادن میلیارد‌ها دلار، می‌خواستند این روابط را قطع کنند، امروز خودشان با ایران در حال مذاکره هستند.

چهارم: سوریه از اتحادیه عرب خارج نشد، بلکه همچنان آنجا حضور دارد، آنچه رخ داد تعلیق عضویت سوریه بود. سوریه در جایگاه خود باقی مانده است و خارج نشده تا بخواهد برگردد و همچنان با شیوه‌های خود با مسائل برخورد می‌کند.

پنجم: سوریه از کشور‌هایی که هنگام بحران، پشت آن را خالی کردند، هیچ کینه‌ای ندارد چرا که کینه فقط به کینه منجر می‌شود و این شیوه افراد پست است. خسارت‌ها وارد شد، ویرانی رخ داد و سرزنش هیچ چیز را تغییر نخواهد داد و اجازه دهید منتظر آینده باشیم.

ششم: اعتبار اصلی نشست آتی سران عرب این است که در الجزایر برگزار می‌شود؛ کشوری که با آن روابط تاریخی داریم. سوال این است که اتحادیه عرب چه کار خواهد کرد؟ آیا به شیوه خود طی ده سال گذشته ادامه خواهد داد و دخالت در سوریه و لیبی و ویران کردن این کشور‌ها را مشروع خواهد دانست یا اینکه شیوه دیگری در تعامل با سوریه و دیگر کشور‌ها پیش خواهد گرفت؟

عطوان ادامه داده است: ویژگی این گفتمان رسمی و جدید سوریه، منطقی بودن و برداشت درست از اوضاع میدانی است و علاوه بر این خویشتنداری، احساسی نبودن رئیس جمهور سوریه، صبر راهبردی او، دور بودن از کینه بدون دست کشیدن از ارزش‌ها و دیدگاه‌های ریشه دارد، ویژگی غالب صحبت‌های بشار اسد بود و شاید این مسئله دستاورد‌های میدانی سوریه و ارتش آن را با وجود تحریم، توطئه، خیانت و دادن میلیارد‌ها دلار با هدف تخریب و از بین بردن وحدت و تمامیت ارضی و ملی سوریه، تفسیر می‌کند.

ثابت شد که ائتلاف‌های منطقه‌ای و بین المللی سران سوریه با ایران یا روسیه، بهترین انتخاب بوده و هست و به این دو کشور باید چین را هم اضافه کنیم. در حال حاضر می‌بینیم که روسیه از نظر اقتصادی و سیاسی در جنگ «پیش دستانه» خود در اوکراین، پیروز شده است. درسایه عقبگرد آمریکا، چین هم نزدیک است بر عرش جهان تکیه بزند، اما ایران که در خاک سوریه مبارزه کرد به یک ابرقدرت منطقه تبدیل شده است و به خودکفایی تسلیحاتی تکیه می‌کند و در مذاکرات هسته‌ای حتی یک امتیاز هم نداد.

در پایان این یادداشت سردبیر رأی الیوم آمده است: درست است که شرایط معیشتی مردم سوریه سخت است و آن‌ها با مشکلاتی روزافزون و دردناک مواجه هستند که همه این‌ها به سبب قانون آمریکایی-اسرائیلی «سزار» است، اما سوریه هم مقاومت کرد و ارتش آن بیشتر اراضی این کشور را بازپس گرفت و اوضاع، هرچند کند، رو به بهبود می‌رود.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل خاورمیانه

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: بشار اسد تحولات سوریه اتحادیه عرب رئیس جمهور سوریه بشار اسد کشور ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۹۹۱۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حضور ۲۵ هیئت تجاری در اکسپو نشان از رشد ایران با وجود تحریم

نایب‌رئیس اتاق ایران در حاشیه بازدید از نمایشگاه ایران‌اکسپو، گفت: ابراز علاقه‌مندی این تعداد از کشورهای مختلف برای بازدید از توانمندی‌های صادراتی ایران نشان می‌دهد که باوجود تحریم‌ها، ایران قادر است مسیر رشد و توسعه را طی کند. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم حسین پیرموذن،نایب‌رئیس اتاق ایران به نقل از پایگاه اطلاع رسانی اتاق بازرگانی ایران بازدید از نمایشگاه ایران‌اکسپو 2024 که درواقع نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران است، اولویت این دوره هیات نمایندگان اتاق ایران را تلاش در راستای تقویت صادرات غیرنفتی دانست و تأکید کرد: کمک به درآمدزایی کشور با توجه به تنگناهای اقتصادی و ارزی حاکم، یکی از برنامه‌های اصلی اتاق ایران در دوره دهم است.

وی تصریح کرد: بخش خصوصی و در رأس آن اتاق ایران تلاش می‌کند طی سالی که به‌عنوان «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری شده است، زمینه تولید و صادرات بیشتر را فراهم کند. در این مسیر به حمایت‌های دولت هم نیاز دارد. خوشبختانه همکاری که برای برگزاری ایران‌اکسپو در ابتدای امسال بین بخش خصوصی و دولت صورت گرفت شروع خوب و امیدوارکننده‌ای درهمین راستا بود.

او ادامه داد: در ایران‌اکسپو توانمندی‌های صادراتی ایران را به نمایش گذاشتیم و با حضور هیات‌های تجاری از 25 کشور مختلف، نشان دادیم که اقتصاد ایران علی‌رغم محدودیت‌های ناشی از تحریم توانسته است سطح تولید و به دنبال آن صادرات خود را ارتقا دهد.

نایب‌رئیس اتاق ایران مشارکت اتاق در برگزاری ایران‌اکسپو و ایجاد پاویونی در این نمایشگاه را در راستای نمایش ظرفیت‌های استان‌های مختلف کشور، مؤثر ارزیابی کرد و افزود: هیات‌های تجاری مختلفی که به دعوت اتاق ایران از نمایشگاه اکسپو دیدن کردند، نشست‌های رودررویی با فعالان اقتصادی ایرانی داشتند که همچنان ادامه دارد. بدون شک ایران برای مقابله با محدودیت‌های ناشی از تحریم به برگزاری نمایشگاه‌هایی از این دست نیاز دارد تا بتواند خود را به بهترین شکل معرفی کند.

پیرموذن از مطلوبیت کالاهای ایرانی در بین فعالان اقتصادی دیگر کشورها سخن گفت و تأکید کرد: ابراز علاقه‌مندی این تعداد از کشورهای مختلف برای بازدید از توانمندی‌های صادراتی ایران نشان می‌دهد که باوجود تحریم‌ها، ایران قادر است مسیر رشد و توسعه را طی کند.

او تأکید کرد: اتاق ایران حضور پررنگ در بازارهای جهانی و برپایی نمایشگاه‌های دائمی را در برنامه کاری خود دارد و ایجاد پیوندهای اقتصادی برای تقویت صادرات غیرنفتی را دنبال می‌کند. درواقع افزایش سطح درآمدهای ارزی کشور در این تنگناهای اقتصادی یکی از برنامه‌های اصلی اتاق ایران است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • استدلال‌های مضحک نهادهای اطلاعاتی آمریکا از اوضاع جهان
  • حضور ۲۵ هیات تجاری در اکسپو با وجود تحریم نشان از رشد ایران دارد
  • هشدار اسرائیل به نمایندگان دیپلماتیک خود در سراسر جهان/ آغاز سفر منطقه‌ای وزیر خارجه آمریکا از عربستان/ دیدار وزیر امور خارجه بحرین با بشار اسد
  • حضور ۲۵ هیئت تجاری در اکسپو نشان از رشد ایران با وجود تحریم
  • دیدار وزیر خارجه بحرین با بشار اسد پس از ۱۳ سال
  • وزیر خارجه بحرین با بشار اسد دیدار کرد
  • سفر وزیر خارجه بحرین به سوریه پس از ۱۳ سال
  • مقابله با آمریکا؛ هدف مشترک تهران - مسکو
  • پشیمانم!
  • عملیات «وعده صادق» نشان داد جنگ‌هراسی در اقتصاد تاثیرگذار نیست