Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-28@05:33:05 GMT

کابینه‌ای روی آب؛ وزیران مکرون در سودای مجلس

تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۱۹۹۲۵۶

کابینه‌ای روی آب؛ وزیران مکرون در سودای مجلس

به گزارش ایرنا، پیشتر رای‌گیری و شمارش آرای فرانسوی‌های مقیم خارج از این کشور به پایان رسید و با حذف یکی از مهم‌ترین چهره‌های نامزد یعنی مانوئل والس نخست وزیر اسبق فرانسه، ۲ ائتلاف ماکرونی و ناپس خود را ۲ حزب اصلی و رقیب انتخابات پیش رو معرفی کردند.

حال انتخابات مجلس ملی فرانسه قرار است در سرزمین اصلی در روزهای ۱۲ و ۱۹ ژوئن (۲۲ و ۲۹ خرداد) برگزار شود و نامزدها برای کسب ۵۷۷ کرسی آن رقابت کنند؛ رقابتی که کسب اکثریت ۲۸۹ کرسی آن توسط یک حزب یا احزاب متحد، می‌تواند حتی سرنوشت سیاسی انتخابات ریاست جمهوری فرانسه را که چندی پیش با تکرار پیروزی مکرون رقم خورد، تحت تاثیر قرار دهد و به عبارتی رویای "دور سوم انتخابات" که ژان لوک ملانشون سیاستمدار کهنه‌کار و نامزد حزب چپ افراطی فرانسه تسلیم ناپذیر در انتخابات ریاست جمهوری آن را مطرح کرده بود، جامه عمل بپوشاند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اهمیت و تاثیرگذاری انتخابات پارلمانی فرانسه زمانی مشخص می‌شود که بدانیم رئیس جمهور این کشور تنها در صورت پیروزی قاطع حزب یا ائتلاف منتسب به وی و کسب اکثریت قاطع کرسی‌ها، از تمامی قدرت یک رئیس جمهور برخوردار می‌شود و در غیر اینصورت باید قدرت اجرایی را بین نخست وزیری که منتخب حزب یا ائتلافی از احزاب رقیب باشد، تقسیم کند.

وزرای مکرون به کدام کرسی‌ چشم دوختند؟

و اینک باید به حساسیت انتخابات پارلمانی فرانسه شرایط مهره‌های جدید دولت نوین مکرون را در سپهر سیاسی فرانسه اضافه کرد؛ کابینه‌ای روی آب با وزیرانی نگران از آینده سیاسی خود!

دولتی که از ۲۸ عضو کابینه آن، ۱۵ عضو از جمله الیزابت بورن نخست وزیر جدید فرانسه سودای راهیابی به پارلمان را دارند؛ دولتی که تنها به فاصله ۲۲ روز از معرفی آن، بیشتر به کابینه موقت می‌ماند تا دولتی که چشم اندازی بلند مدت را پیش روی فرانسویان ترسیم کند.

در بلندای چهره‌های شاخصی که نامزدی انتخابات مجلس ملی فرانسه را دارند، نام بورن به عنوان دومین نخست وزیر زن این کشور به چشم می خورد؛ چهره‌ای که برخی تحلیل‌گران آن را نمادی از برابری جنسیتی در شطرنج سیاسی فرانسه ارزیابی می‌کردند و حال مشخص نیست آینده سیاسی وی چگونه رقم بخورد.

روزنامه لوموند فرانسه در تبیین وضعیت انتخاباتی او می‌نویسد: بورن که هرگز با رای عمومی انتخاب نشده بود، در انتخابات امسال مجلس ملی فرانسه نامزد حوزه انتخابیه ششم کالوادوس (Calvados) شده است و به حوزه انتخابیه‌ای که در آن آلن توره به راحتی در سال ۲۰۱۷ انتخاب شده بود، گام می‌نهد تا راهی سهل پیش رو داشته باشد و به طور مشخص با ژان فیلیپ روبرو خواهد شد.

بر اساس این گزارش، ژرالد دارمَنَن (Gérald Darmanin) وزیر کشور فرانسه نیز نامزد حوزه دهم در شمال این کشور شده است.

لوموند دیگر اعضای کابینه دولت مکرون که قصد شرکت در انتخابات مجلس ملی دارند را اینگونه معرفی کرده است: املی دو مونشالَن (Amélie de Montchalin) وزیر انتقال زیست محیطی و انسجام سرزمینی نامزد حوزه انتخابیه ششم اِسون (Essonn)، بریژیت بورگونیون (Brigitte Bourguignon) وزیر بهداشت و پیشگیری نامزد حوزه ششم پا-دو-کاله (Pas-de-Calais)، اولیور دوسوپت وزیر کار، اشتغال کامل و ادغام نامزد حوزه انتخابیه ۲ اردش (Ardèche)، دَمین آباد (Damien Abad) وزیر همبستگی، خودمختاری و افراد دارای معلولیت نامزد حوزه انتخابیه پنجم اَن (Ain) و مارک فسنو (Marc Fesneau) وزیر زراعت و حاکمیت غذا نامزد حوزه انتخابیه یک لوار اِ شِر (Loir-et-Cher)  شده است.

بر اساس این گزارش استانیسلاس گرینی (Stanislas Guerini) وزیر تحول و خدمات عامه نامزد حوزه سه پاریس، یائل برون-پیوِ (Yaël Braun-Pive) وزیر مناطق خارج از کشور نامزد ناحیه پنج ایولین (Yvelines)، اولیویر وران (Olivier Véran) وزیر نماینده روابط با مجلس نامزد حوزه انتخابیه یک ایزر (Isère)، گابریل اتل (Gabriel Attal) وزیر مسئول محاسبات عمومی نامزد حوزه دهم اوت-دو-سن (Hauts-de-Seine)، فرانک ریستر (Franck Riester) وزیر مسئول تجارت خارجی نامزد حوزه انتخابیه پنجم سن-اِ-مَرن (Seine-et-Marne)، کلمنت بون (Clément Beaune) وزیر مسئول اروپا نامزد حوزه هفتم پاریس، اولیویا گرِگوار (Olivia Grégoire) سخنگوی دولت نامزد منطقه ۱۲ پاریس و ژوستین بنن (Justine Benin) وزیر امور دریا نیز نامزد حوزه انتخابیه ۲ گوادلوپ Guadeloupe شدند.

مکرون: یا پیروزی در پارلمان یا ترک دولت

لو فیگارو در تبیین شرایط حاکم بر دولت فرانسه، می‌نویسد: الیزه دستورالعمل‌هایی را که پنج سال پیش مکرون اجرا کرده بود، حفظ می‌کند؛ سیاستی که در سال ۲۰۰۷ از نیکلا سارکوزی رئیس جمهور اسبق این کشور به ارث برده بود. تاکیدی بر این مطلب که ۱۵ وزیر از جمله نخست وزیر فرانسه در صورت شکست در انتخابات پارلمانی باید هیات دولت را ترک کنند و استعفا دهند.

این روزنامه یادآوری می‌کند که شرایط امسال با سال ۲۰۱۷ که ۶ وزیر نامزد انتخابات پارلمان بودند، به وضوح متفاوت است.

لو فیگارو اینگونه تحلیل کرده است که نتایج انتخابات هرچه که باشد، مکرون در هر صورت برنامه‌ریزی کرده است که تا تابستان تغییراتی را اعمال کند. رئیس جمهور فرانسه در واقع مایل است، بسته به شاکله آتی مجلس ملی، تلاش کند تا غلبه و گسترش پنج سال پیش خود را با متقاعد کردن سایر اعضای جمهوری‌خواهان یا حزب سوسیالیست برای پیوستن به او، طولانی‌تر کند.

ژوپه فقید؛ یگانه قربانی قانونی نانوشته

در همین ارتباط شبکه رادیوی فرانس‌اَنفو به نقل از ژان کریستف گالازی (Jean-Christophe Galeazzi) روزنامه‌نگار فرانسوی و با اشاره به سیاست الیزه در صورت شکست وزرا در انتخابات پارلمانی، می‌نویسد: تنها یک سابقه استعفا از دولت پس از شکست در انتخابات پارلمانی ثبت شده و در مدت ۱۵ سال، فقط آلن ژوپه بهای این قانون را پرداخت کرده است؛ قانونی نانوشته که زنگ خطری برای قمار سیاسی در سپهر سیاسی فرانسه است.

این روزنامه نگار فرانسوی یادآوری می‌کند: در سال ۲۰۰۷ زمانی که ژوپه وزیر محیط زیست و توسعه پایدار و برنامه‌ریزی بود، پس از شکست در حوزه انتخابیه خود در ژیروند (Gironde)، استعفا داد.

این شبکه رادیویی که زیر نظر رادیو فرانسه اداره می‌شود، اینگونه تحلیل کرده است که ترکیب دولت می‌تواند در هفته‌های آینده تغییر کند.

روزنامه لزاِکو (Les Echos) نیز با اشاره به نظرسنجی موسسه OpinionWay-Kéa Partners که برای این روزنامه انجام داده است، می‌نویسد: رئیس دولت باید در ۱۹ ژوئن اکثریت را در مجمع به دست آورد، اما در نظرسنجی‌ها، پویایی بیشتر در سمت اتحادیه خلق جدید، زیست محیطی و همبستگی است.

این روزنامه در گزارش خود می‌افزاید: به نظر نمی‌رسد انتصاب بورن نخست وزیر جدید فرانسه و دولت او برای اکثریت انگیزه ایجاد کند.

نظرسنجی‌ها از آینده پارلمان فرانسه چه می‌گویند؟

برای نخستین بار در نظرسنجی‌ها، بخت پیروزی اتحادیه احزاب چپ که رقیب اصلی ائتلاف احزاب نزدیک به مکرون محسوب می‌شود، بیشتر از حزب حاکم دولتی شد.

شبکه خبری ت‌اف 1 چهارشنبه هفته گذشته و در فاصله چند روزه تا انتخابات مجلس ملی فرانسه، نتایج ۲ نظرسنجی را منتشر کرد که برای نخستین بار در یکی از آنها اقبال مردمی به اتحاد احزاب چپ با افزایش یک درصدی نسبت به برآوردهای یک هفته پیش، یک پله بالاتر از ائتلاف موسوم به مکرونی قرار می‌گیرد.

نظرسنجی موسسه ایفوپ فیدوسیال بخت پیروزی اتحادیه جدید مردمی اکولوژیکی و اجتماعی (Nupes)به رهبری ملانشون را ۲۶ درصد در برابر ائتلاف احزاب حامی رئیس جمهوری با نام همه‌باهم که ۲ درصد از محبوبیت خود را از دست داده (۲۵ درصد) نشان می‌دهد. این نظرسنجی شانس پیروزی حزب راست تندروی مجمع ملی را نیز ۲۱ درصد نشان می‌دهد.

اما نظرسنجی همین موسسه به تفکیک مناطق و توزیع کرسی‌ها میان احزاب به نتیجه نظرسنجی اول وفادار نیست و پیشتازی حزب طرفدار مکرون را بر خلاف میل غالب نشان می‌دهد و با این حال از کاهش تعداد نمایندگان این حزب نسبت به نظرسنجی هفته ماقبل آن حکایت دارد.

امروز تعداد نمایندگان این حزب که علاوه بر حزب مکرون با عنوان جمهوری به پیش که توانسته با احزاب دیگری چون جنبش دمکراتیک (Modem)، افق‌ها ((Horizons نزدیک به ادوارد فیلیپ نسخت وزیر اسبق) و اقدام از احزاب سیاسی راست میانه ائتلاف کند، ۲۵۰ تا ۲۹۰ نفر در مجلس ملی برآورد می‌شود و این در حالی است که هفته گذشته این تعداد ۲۷۵ تا ۳۱۰ نفر اعلام شده بود.

به نظر می‌رسد که کرسی‌های از دست رفته ائتلاف رئیس جمهوری از آن اتحاد چپ متشکل از حزب فرانسه تسلیم ناپذیر، اروپ اکولوژی-سبزها (EELV)، حزب کمونیست (PC) و حزب سوسیالیست (PS) شده است. به این ترتیب که امروز تعداد نمایندگان چپگرا در مجلس آینده ۱۹۵ تا ۲۳۰ نفر پیش‌بینی می شود و پیشتر نظرسنجی‌ها تعداد کرسی‌های در اختیار این اتحادیه را ۱۷۰ تا ۲۰۵ کرسی برآورد کرده بود.

بر پایه این نظرسنجی، تعداد کرسی‌های پیش‌بینی شده برای حزب دست راستی مجمع ملی نیز با پنج کاهش، ۲۰ تا ۴۵ کرسی برآورد می‌شود.

حزب تسخیر مجدد نیز ۰ تا ۲ کرسی را از آن خود خواهد کرد و دیگر احزاب چپ که مستقل در انتخابات حاضر می‌شوند نیز حداکثر به هشت کرسی دست یابند.

شبکه خبری ت‌اف 1 گزارش داده است که شرکت‌کنندگان در انتخابات مجلس غالبا به گروه‌هایی رای می‌دهند که نامزد آنها را در انتخابات ریاست جمهوری، نمایندگی کند.

این نظرسنجی در روزهای سوم تا ششم ژوئن (۱۳ تا ۱۶ خرداد) و در جامعه آماری هزار و ۸۴۰ نفر از فرانسویانی که برای حضور در انتخابات ثبت نام کرده اند، صورت گرفته است.

روزنامه اقتصادی لزاِکو فرانسه همچنین به نتایج نظرسنجی دیگری اشاره کرد که حزب مکرون را پیروز قطعی انتخابات مجلس می‌داند.

نظرسنجی موسسه هریس اینتراکتیو تعداد کرسی‌های حزب طرفدار رئیس جمهوری را ۲۸۵ تا ۳۳۵ در برابر ۱۲۰ تا ۱۸۴ کرسی حزب رقیب، برآورد می‌کند.

این نظرسنجی جزئیات بیشتری را در مورد تعداد کرسی‌های در اختیار اتحادیه احزاب چپ به تفکیک احزاب منتشر کرد که بر اساس آن حزب فرانسه تسلیم ناپذیر ۷۱ تا ۹۷ کرسی، حزب سوسیالیست ۲۰ تا ۳۶، حزب اروپ-اکولوژی سبزها ۲۰ تا ۳۵ کرسی و حزب کمونیست فرانسه ۹ تا ۱۶ کرسی را از آن خود می‌کنند.

بر پایه این نظرسنجی، حزب جمهوری‌خواهان و متحدانش ۳۸ تا ۵۸ کرسی شانه به شانه حزب مجمع ملی با ۳۰ تا ۵۰ کرسی قرار خواهد گرفت و حزب راست افراطی تسخیر مجدد نیز در مجلس یا نماینده‌ای نخواهد داشت و یا در بهترین حالت سه نماینده به مجلس می‌فرستد.

رکود سیاسی رکورد می‌زند!

نتایج نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که افزایش آرای ممتنع و کاهش نرخ مشارکت در انتخابات ۲۰۲۲ مجلس فرانسه می‌تواند در دور نخست به یک رکورد تاریخی برسد.

نتایج نظرسنجی موسسه Odoxa-Backbone Consulting که برای روزنامه پرشمارگان لو فیگارو انجام و روز گذشته (جمعه) منتشر شده است، نشان می‌دهد که فقط ۴۶ درصد از فرانسویان در این دور از انتخابات مجلس ملی در تاریخ یکشنبه ۱۲ ژوئن به پای صندوق‌های رای می‌روند و این میزان حدود سه درصد کمتر از سال ۲۰۱۷ با نرخ مشارکت ۴۸.۷۰ درصد است.

این گزارش یادآوری می‌کند که مشارکت در دور نخست انتخابات مجلس فرانسه می‌تواند به پایین ترین سطح خود از سال ۱۹۵۸ برسد.

و فیگارو اضافه می‌کند که میزان مشارکت در انتخابات مجلس فرانسه از سال ۱۹۹۳ به طور مداوم در حال کاهش است؛ به طوری که در آن تاریخ نرخ مشارکت ۶۸.۹۳ درصد بود که نشان دهنده کاهش ۲۰ درصدی مشارکت در مدت حدود ۳۰ سال است. 

در سال ۱۹۷۸ حتی نرخ مشارکت به ۸۳.۲۵ درصد رسید که بالاترین میزان مشارکت در جمهوری پنجم فرانسه ثبت شده است.

هواداران فابین روسل (Fabien Roussel)، یانیک جادو (Yannick Jadot) و آن ایدالگو (Anne Hidalgo) با ۵۸ درصد، بیشترین احتمال رای‌دهندگان ممتنع را به خود اختصاص داده‌اند. رای ممتنع هواداران چهره‌هایی که در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۲ به ملانشون رای دادند، ۴۱ درصد پیش‌بینی شده است. 

شرایط حاکم همچنین به شدت بر رای‌دهندگان مارین لو پن با پیش‌بینی ۵۲ درصد و اریک زمور با ۴۶ درصد تاثیر می‌گذارد. 

رای‌دهندگان مکرون در نهایت کسانی هستند که کمترین احتمال رای ممتنع را با رقم ۳۶ رقم خواهند زد.

این گزارش می‌افزاید که فرانسوی‌ها چندان اسیر انتخابات مجلس این کشور نیستند و فقط ۲۹ درصد می‌گویند که بسیار به آن علاقه دارند؛ رقمی که طی ۲ هفته چهار درصد کاهش یافته است و در مقایسه با سال ۲۰۱۷، هشت واحد کاهش را نشان می‌دهد.

برچسب‌ها فرانسه انتخابات ۲۰۲۲ ریاست جمهوری فرانسه انتخابات ریاست جمهوری فرانسه پارلمان امانوئل مکرون پاریس

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرانسه انتخابات ۲۰۲۲ ریاست جمهوری فرانسه انتخابات ریاست جمهوری فرانسه فرانسه انتخابات ۲۰۲۲ ریاست جمهوری فرانسه انتخابات ریاست جمهوری فرانسه پارلمان امانوئل مکرون پاریس انتخابات ریاست جمهوری نامزد حوزه انتخابیه انتخابات پارلمانی انتخابات مجلس ملی انتخابات پارلمان مجلس ملی فرانسه تعداد کرسی نظرسنجی موسسه نشان می دهد نرخ مشارکت نظرسنجی ها رئیس جمهور نخست وزیر پیش بینی سال ۲۰۱۷ احزاب چپ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۹۹۲۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زمانبندی تبلیغات نامزد‌های دور دوم انتخابات مجلس

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مرکز فارس،تبلیغات نامزد‌های دور دوم انتخابات مجلس از بامداد ۱۳ اردیبهشت آغاز می‌شود و تا ساعت  ۸ صبح یک روز قبل از انتخابات ادامه خواهد داشت.
در این مرحله ۹۰ نامزد برای کسب ۴۵ کرسی دور دوازدهم مجلس با یکدیگر رقابت می‌کنند.
این نامزد‌ها از ۲۲ حوزه انتخابیه در سراسر کشور در انتخابات شرکت می‌کنند.
دور دوم انتخابات دوازدهمین دوره مجلس ساعت ۸ صبح جمعه ۲۱ اردیبهشت برگزار می‌شود.
این مرحله از انتخابات در حوزه‌های انتخابیه «تبریز»، «تهران»، «آبادان»، «شیراز»، «کرمانشاه»، «خرم‌آباد و چگنی»، «قائم شهر» و «ملایر» به صورت تمام الکترونیک برگزار می‌شود. آموزش‌های لازم در این خصوص از طریق صدا و سیما و سایر مراکز اطلاع رسانی به مردم ارائه خواهد شد.
وزارت کشور برگزاری انتخابات الکترونیکی در برخی حوزه‌های انتخابیه در دور اول را موفقیت‌آمیز دانسته و اعلام کرده که مقدمات برگزاری دور دوم دوازدهمین دوره انتخابات مجلس فراهم شده است.

دیگر خبرها

  • ۵ رقیب قالیباف در کرسی ریاست مجلس /تندروها به صف شدند /وزیر احمدی نژاد هم هست
  • زمان تبلیغات نامزد‌های دور دوم انتخابات مجلس اعلام شد
  • ۵ رقیب قالیباف برای ریاست مجلس مشخص شدند / این ۵ نفر می‌خواهند قالیباف را ناک اوت کنند
  • زمانبندی تبلیغات نامزد‌های دور دوم انتخابات مجلس
  • برگزاری انتخابات تمام الکترونیک در پنج حوزه انتخابیه تهران
  • ۴ فهرست در دور دوم انتخابات مجلس با هم رقابت می‌کنند
  • چه کسی بر صندلی ریاست مجلس دوازدهم تکیه می‌زند؟
  • ضبط مناظره‌های تلویزیونی در صدا و سیمای مرکز فارس آغاز شد
  • آغاز ضبط مناظره‌های تلویزیونی در صدا و سیمای مرکز فارس
  • نامزدهای مورد حمایت شورای وحدت در دور دوم انتخابات مجلس اعلام می شود